handdator

Visa fullständig version : Kyltekniker eller VVS-montör?


Ungtuppen
2013-11-28, 20:33
Lillebrorsan har precis gått ut gymnasiet. Han gick bygg men känner att han vill arbeta med något annat praktiskt, han är rätt händigt lagd så inga problem med det.

Han funderar på att bli endera VVS-montör eller kyltekniker. Av vad jag kan minnas hört så ser marknaden ljus ut för rörmockare de kommande 5 åren, jag kan dock ha fel (?), angående kyltekniker har jag inte en susning, vet knappt ens vad en sån gör.

Någon här som arbetar/arbetat med det? Vad är smartast att ge sig in på?

VikG
2013-11-28, 20:38
Min lilla erfarenhet av typ totalt 4 månaders sommarjobb och en hel del lov med mera där jag följt med och hjälpt till både kyltekniker och rörmokare, är att kyltekniker är att föredra. Dom verkar ha bättre jobb, får oftast jobba i trevligare miljöer och har det mer varierat. En del kul grejer typ lödning och sådär. Däremot verkar det svårt med alla jävla effektberäkningar och olika köldmedier och skit.

Jockefoten
2013-11-28, 20:39
Kyltekniker om han vill laga kylskåp, rörmokare om han vill laga toaletter.

Ungtuppen
2013-11-28, 20:40
Är det någon större löneskillnad mellan dessa 2 olika yrken?

VikG
2013-11-28, 20:41
Är det någon större löneskillnad mellan dessa 2 olika yrken?

Nej

Jockefoten
2013-11-28, 20:44
Är det någon större löneskillnad mellan dessa 2 olika yrken?

Rörmokare tjänar generellt mer och jobbar generellt mindre (inte samma krav på övertid och jour).

eulalia
2013-11-28, 20:48
Jag har inte hunnit börja jobba som kyltekniker ännu, det blir först efter jul. Under min utbildningstid har jag fått göra några praktikperioder och jag har fått göra väldigt varierande arbetsuppgifter men det var väl också poängen att jag skulle få se så mycket som möjligt. En gissning är att jag nog får börja med att montera luftvärmepumpar och åka på mindre jobb, laga kylbänkar / byta små fläktmotorer å så. Annars kan en kyltekniker få jobba inom lite allt möjligt: fraktkyla, AC, klimat, industrikylanläggningar och stora och små kylar/frysar på affärer/restauranger/pizzerior, värmepumpar.

eulalia
2013-11-28, 21:00
Jag tror att det är mer pappersvändande, lagar och förordningar och papper och dokument som ska fyllas i då man är kyltekniker, en ren och skär gissning.

Ungtuppen
2013-11-28, 21:09
Jag har inte hunnit börja jobba som kyltekniker ännu, det blir först efter jul. Under min utbildningstid har jag fått göra några praktikperioder och jag har fått göra väldigt varierande arbetsuppgifter men det var väl också poängen att jag skulle få se så mycket som möjligt. En gissning är att jag nog får börja med att montera luftvärmepumpar och åka på mindre jobb, laga kylbänkar / byta små fläktmotorer å så. Annars kan en kyltekniker få jobba inom lite allt möjligt: fraktkyla, AC, klimat, industrikylanläggningar och stora och små kylar/frysar på affärer/restauranger/pizzerior, värmepumpar.

Är det ett jobb där det finns chans till mycket övertid osv? Han ser sig själv som framtida jobbnarkoman nämligen :D

Jockefoten
2013-11-28, 21:13
Är det ett jobb där det finns chans till mycket övertid osv? Han ser sig själv som framtida jobbnarkoman nämligen :D

Ja. 200 timmar om året utan problem.

Ballt
2013-11-28, 21:13
Jag är utbildad rörmokare och brorsan är utbildad kyltekniker, så känns som att jag bör vara rätt man för dina frågor :)

Till att börja med så är båda yrkena väldigt breda. För att bli kyltekniker rekomenderar jag en ky utbildning, för att bli rörmokare vette tusan om de finns motsvarande... Men det vore att föredra.

Kyltekniker jobbar mest i livsmedelsbutiker, frys och kylrum. Mycket koll på olika glykoler osv, Hur kylsystem fungerar.

Kyltekniker har oftast jour då å då, vilket innebär att du kan bli utringd mitt i natten, men såklart får man betalt för det, olika från företag till företag.

Lönen är likvärdig som rörmokare skulle jag vilja påstå.

Kyltekniker har lite finare jobb då rörmokare kan få jobba i avloppsgrodar, rensa avlopp, vara ute dagar i sträck, allt beroende på vart man jobbar.

Men ifall man blir duktig och jobbar stenhårt i tex sthlm på ackord kan man komma upp i stora summor pengar.

Ungtuppen
2013-11-28, 21:20
Jag är utbildad rörmokare och brorsan är utbildad kyltekniker, så känns som att jag bör vara rätt man för dina frågor :)

Till att börja med så är båda yrkena väldigt breda. För att bli kyltekniker rekomenderar jag en ky utbildning, för att bli rörmokare vette tusan om de finns motsvarande... Men det vore att föredra.

Kyltekniker jobbar mest i livsmedelsbutiker, frys och kylrum. Mycket koll på olika glykoler osv, Hur kylsystem fungerar.

Kyltekniker har oftast jour då å då, vilket innebär att du kan bli utringd mitt i natten, men såklart får man betalt för det, olika från företag till företag.

Lönen är likvärdig som rörmokare skulle jag vilja påstå.

Kyltekniker har lite finare jobb då rörmokare kan få jobba i avloppsgrodar, rensa avlopp, vara ute dagar i sträck, allt beroende på vart man jobbar.

Men ifall man blir duktig och jobbar stenhårt i tex sthlm på ackord kan man komma upp i stora summor pengar.

Tack så mycket. Verkar luta åt kyltekniker-hållet. Hur lång brukar diverse KY utbildningar vara och hur lång lärlingstid krävs det sen innan man får fullbetalning?

Ballt
2013-11-28, 21:34
Tack så mycket. Verkar luta åt kyltekniker-hållet. Hur lång brukar diverse KY utbildningar vara och hur lång lärlingstid krävs det sen innan man får fullbetalning?


Jag ser att du kommer från boden. Närmaste ky utbildning finns i övertårne, den är uppmätt till 1,5 år har jag för mig, men min bror gjorde den på ca 6 månader då han redan kunde det mesta av elen eftersom han gick elektriker på gymnasiet.

Så under ett år bör det gå ganska enkelt att fixa. Sen när du är klar med utbildningen så var det praktik i någon månad, jag minns ej hur länge.

har ingen aning hur det är med lärlingstid faktiskt, tror nästan brorsan inte hade någon lärlingstid, men han hade inte fullt betalt heller eftersom han nyss hade börjat.

Men han har jobbat i ca 2år nu och har ut över 20k varje månad. runt 23k ifall han har jour någon av veckorna under månaden.

Möjlighet till att jobba övertid är från företag till företag. jag vet att brorsan kan fara in till arjeplog och jobba in 50 timmar på 4 dagar och sen vara ledig fredag lördag söndag, fast ifall man vill så skulle man säkert kunna jobba fredagen också och få in 58h på en vecka. det är nog från företaqg till företag.

Ungtuppen
2013-11-29, 10:11
Tack før svaren!

Han har också funderingar på att arbeta i Norge om något år - Hur brukar efterfrågan av kyltekniker vara i Norge, någon som vet?

Ungtuppen
2013-11-29, 18:51
Låter som att det blir kyltekniker för honom i alla fall. Hur "svårt" är det att komma in på dessa utbildningar?

Ballt
2013-11-29, 19:00
Minns inte vad somkrävdes, men min bror läste eleltriker på gymnasiet samt hade dyselexi och dåliga betyg och tog sig in,

eulalia
2013-11-29, 19:28
Som jag har begripit det så går jag sista kullen med just KY-utbildning, istället har dom bytt namn till YH men i grunden ska det vara samma sorts utbildning.

Jag hade i princip inga "relevanta" förkunskaper alls (dvs inget mer än det jag har snappat upp inom mina år som industriarbetare) och så var det för fler än mig i klassen, tror man behövde svenska A och matte B från gymnasiet. Sedan fick man åka på en intervju och presentera sig själv inför branschfolk och utbildare. Jag tror att intervjun i sig kanske var nog så viktig, jag sökte en annan utbildning under samma period med samma antagningsförfarande, där blev jag inte antagen trots kanske bättre förkunskaper men där vet jag att jag gjorde ett bedrövligt intryck.

Puryeah
2013-11-29, 21:59
Jag är utbildad kyltekniker, dock jobbar jag inte som det nu. Men jag skulle säga att om han gillar mycket felsökning och ett lite mer avancerat jobb ska han bli kyltekniker (dock är det jävligt brett och du kan arbeta som bara montör på byggen och liknande och dra rör osv, många företag kör bara monteringar av värmepumpar också)

En nackdel med att vara kyltekniker/montör är att du nästan alltid är själv och arbetar, vilket såklart både kan vara på gott och ont men jag hade föredragit att vara ett par stycken så man kan tjöta under tiden, och det är ju rörläggare oftast.