handdator

Visa fullständig version : Hur i hela fanders får man bort lukten av ättika ?


Ungkarlsliv
2013-11-28, 20:19
Har upptäckt den eminenta metoden att ta bort kalkavlagringar bakom vattenkranen med ättika, men hur i hela helvete får jag nu efteråt bort den vidriga lukten som stinker i hela lägenheten ? Hjälper ju inte att vädra i flera timmar. *facepalm*

R Scarpa27
2013-11-28, 20:41
Har upptäckt den eminenta metoden att ta bort kalkavlagringar bakom vattenkranen med ättika, men hur i hela helvete får jag nu efteråt bort den vidriga lukten som stinker i hela lägenheten ? Hjälper ju inte att vädra i flera timmar. *facepalm*

haha har själv kommit i ättika experiment.
dock har inte lukten satt sig på min diskbänk eller något.

men trasa och vatten =P efter att man rengjort m ättika.
sen dunstar ättiksdoften bort till slut =).

PowPow
2013-11-28, 20:42
Ättika används ju normalt för att ta bort oönskade lukter. Sååå... mer ättika? :D

Ont: Jag har inget att tillföra.

r1kkie
2013-11-28, 21:04
http://e-line.hygienteknik.se/images/prod250/30040.jpg

Denna använde jag bland annat när jag jobbat i saneringsbranchen. Använde denna då för att förbättre doften efter brand/röklukter.

Kanske kan fungera mot ättika lukten också.

cero
2013-11-28, 21:05
Har du börjat med att använda vanligt rengöringsmedel på ättikan? Att enbart vädra är nog inte så effektivt, du får ju ta bort själva källan till lukten först.

amini
2013-11-28, 21:07
eld

newb123
2013-11-28, 21:10
Har upptäckt den eminenta metoden att ta bort kalkavlagringar bakom vattenkranen med ättika, men hur i hela helvete får jag nu efteråt bort den vidriga lukten som stinker i hela lägenheten ? Hjälper ju inte att vädra i flera timmar. *facepalm*

Dessutom avslutar du din fråga med _? Vilket ser jävligt dumt ut. Du är inte den enda som gör på det viset här och nu har bägaren rinnit över för mig. HUR FAN SER DET BÄTTRE UT MED ? ÄN? Ville inte skriva så många stora bokstäver men tror du gillar det ändå? Vad fan är problemet med folk som använder mellanslag innan skiljetecken så som punkt, frågetecken eller utropstecken!? Det är ju fanimej effektivare och går snabbare att skriva utan det jävla mellanslaget så vad fan!?

shadowfire
2013-11-28, 21:11
ättika är luktsanerande, det kommer ge sig om ett par dagar om du nu inte har en aktiv ättikhärd.. annars är det ett av naturens bästa lukteliminerande preparat som finns

shadowfire
2013-11-28, 21:12
Har upptäckt den eminenta metoden att ta bort kalkavlagringar bakom vattenkranen med ättika, men hur i hela helvete får jag nu efteråt bort den vidriga lukten som stinker i hela lägenheten ? Hjälper ju inte att vädra i flera timmar. *facepalm*

lär dig städa för övrigt så slipper du kalkavlagringar, smegma, könsjukdomar etc

cero
2013-11-28, 21:16
Dessutom avslutar du din fråga med _? Vilket ser jävligt dumt ut. Du är inte den enda som gör på det viset här och nu har bägaren rinnit över för mig. HUR FAN SER DET BÄTTRE UT MED ? ÄN? Ville inte skriva så många stora bokstäver men tror du gillar det ändå? Vad fan är problemet med folk som använder mellanslag innan skiljetecken så som punkt, frågetecken eller utropstecken!? Det är ju fanimej effektivare och går snabbare att skriva utan det jävla mellanslaget så vad fan!?

Dessutom avslutar du din fråga med "?", vilket ser jävligt dumt ut.*

Dålig meningsuppbyggnad, newb. Hur svårt kan det vara?

Ungkarlsliv
2013-11-28, 21:29
haha har själv kommit i ättika experiment.
dock har inte lukten satt sig på min diskbänk eller något.

men trasa och vatten =P efter att man rengjort m ättika.
sen dunstar ättiksdoften bort till slut =).

Får vänta ut det ett tag då.

Ättika används ju normalt för att ta bort oönskade lukter. Sååå... mer ättika? :D

Ont: Jag har inget att tillföra.

Det funkade ju inte din elaka djävul ;)

http://e-line.hygienteknik.se/images/prod250/30040.jpg

Denna använde jag bland annat när jag jobbat i saneringsbranchen. Använde denna då för att förbättre doften efter brand/röklukter.

Kanske kan fungera mot ättika lukten också.

Blir det inte bättre ska jag kolla upp det, tack!

Har du börjat med att använda vanligt rengöringsmedel på ättikan? Att enbart vädra är nog inte så effektivt, du får ju ta bort själva källan till lukten först.
Ja självklart efter jag fått bort kalkavlagringen rengjorde jag med vanligt rengöringsmedel och vatten.

eld :hbang:

Dessutom avslutar du din fråga med _? Vilket ser jävligt dumt ut. Du är inte den enda som gör på det viset här och nu har bägaren rinnit över för mig. HUR FAN SER DET BÄTTRE UT MED ? ÄN? Ville inte skriva så många stora bokstäver men tror du gillar det ändå? Vad fan är problemet med folk som använder mellanslag innan skiljetecken så som punkt, frågetecken eller utropstecken!? Det är ju fanimej effektivare och går snabbare att skriva utan det jävla mellanslaget så vad fan!?
Jag är ledsen om jag körde upp det där järnröret längre i ditt arsel. *kissass*
Tror du på allvar att det är något jag gör medvetet _____________? Vad menar du föresten med "tror du gillar det ändå"_? Är det något jag borde gilla_? och i såfall varför_? _?_?

ättika är luktsanerande, det kommer ge sig om ett par dagar om du nu inte har en aktiv ättikhärd.. annars är det ett av naturens bästa lukteliminerande preparat som finns
lär dig städa för övrigt så slipper du kalkavlagringar, smegma, könsjukdomar etc

Okej får bli att vänta ut att då. Äh va fan vem kollar bakom min vattenkran? Smegma och könssjukdomar kanske också går att bota med ättika?

elektronikfreak
2020-11-16, 13:58
Jag lyfter den här gamla tråden istället för att starta en ny tråd i samma ämne. ;)

Jag har fått mögel i bilklädseln i bilen. Jävla skitbil tänker säkert någon. Snarare är väl problemet skitig klädsel som i sin tur förorsakar mögel på grund av avsaknaden av vinter och avsaknaden av minusgrader. Nu har vi istället drypande fuktighet utomhus och plusgrader och det är maximala förutsättningar för mögel i en igenstängd bil utan brist på ventilation. Bilen står utomhus kanske jag ska tillägga.

Men till min fråga. Ättika finns i två varianter. Den svagare ättiksprit som är 12% och den "rena" ättiksyran som är 24%.
24%??? Vad är i så fall resterande 76%? Vatten? I så fall ska den väl knappast kallas för "REN ättikSYRA!

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/07320081190302_c1r1.jpg

King Grub
2020-11-16, 14:02
Ättika är en blandning av vatten och ättiksyra. Tillsätter du inte extra vatten är det ren ättika. Det står inte ren ättiksyra på flaskan i din bild.

en stor stark
2020-11-16, 14:04
Ättika används ju normalt för att ta bort oönskade lukter. Sååå... mer ättika? :D

Ont: Jag har inget att tillföra.

eld

Dessutom avslutar du din fråga med _? Vilket ser jävligt dumt ut. Du är inte den enda som gör på det viset här och nu har bägaren rinnit över för mig. HUR FAN SER DET BÄTTRE UT MED ? ÄN? Ville inte skriva så många stora bokstäver men tror du gillar det ändå? Vad fan är problemet med folk som använder mellanslag innan skiljetecken så som punkt, frågetecken eller utropstecken!? Det är ju fanimej effektivare och går snabbare att skriva utan det jävla mellanslaget så vad fan!?
Gamla kolozzeum var rätt underhållande. :d

Vinter
2020-11-16, 14:21
Jag skulle kanske fundera på att spreja på en mindre doftande spritsort om målet är att döda sporer.

shut teh face
2020-11-16, 14:23
Jag har alltid tyckt ättika försvinner ganska fort, däremot så råkade jag en gång spilla en konjak och det lukta starkt väldigt länge efteråt. :MrT:

elektronikfreak
2020-11-17, 19:54
Ättika är en blandning av vatten och ättiksyra. Tillsätter du inte extra vatten är det ren ättika. Det står inte ren ättiksyra på flaskan i din bild.
Tyckte bara formuleringen Absolut Ren Ättika var lite vilseledande om den innehåller 76% vatten.

Misstänker att inte en alkoholtillverkare/sprittillverkare som tillverkar/säljer sprit skulle smälla på Absolut REN Sprit om den bara innehöll 24% sprit (alkohol) dvs någon procent över vad starkvin innehåller.


https://forumbilder.com/images/2020/11/17/perstorp-attika.png

berserken
2020-11-17, 20:00
Vi får hem tankar med ättiksyra på jobbet har för mej den är på 80 %

Köttis
2020-11-17, 20:03
Tyckte bara formuleringen Absolut Ren Ättika var lite vilseledande om den innehåller 76% vatten.



Misstänker att inte en alkoholtillverkare/sprittillverkare som tillverkar/säljer sprit skulle smälla på Absolut REN Sprit om den bara innehöll 24% sprit (alkohol) dvs någon procent över vad starkvin innehåller.





https://forumbilder.com/images/2020/11/17/perstorp-attika.png

Läste du det du svarade på? Alkoholtillverkaren skulle mycket väl kunna skriva "Absolut ren vodka".

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

elektronikfreak
2020-11-17, 20:05
Vi får hem tankar med ättiksyra på jobbet har för mej den är på 80 %
När jag var barn (betänk att jag är supergammal :em: ) så fanns den ättiksyran att köpa i butik i Sverige men den förbjöds gissningsvis på sent 60-tal eller möjligen tidigt 70-tal. Fanns att köpa i vilken livsmedelsbutik som helst.

elektronikfreak
2020-11-17, 20:09
Läste du det du svarade på? Alkoholtillverkaren skulle mycket väl kunna skriva "Absolut ren vodka".
Då är ju en intressant fråga var gränsen går hur mycket ren sprit som måste finnas i drycken för att få kallas "ren sprit" eller "ren vodka"?

svenbanan
2020-11-17, 20:38
Det man menar med REN ättika är att det inte finns en massa orenheter eller tillsatser. Att den är utspädd med vatten har inget med hur ren den är att göra, det är fortfarande ren ättika. Att den är utspädd framgår rätt tydligt av procentsatsen.

Notera att ättika alltså är ättiksyra utspädd med vatten. Så ren ättika är spädd med vatten. Ren ättiksyra är inte spädd med vatten.

Ättiksprit är bara ett annat namn för ättika (dvs ättiksyra spädd med vatten), eventuellt så menar man specifikt 24% eller 12%. Men det är iaf helt vanlig ättika det handlar om.

Jag tror den starkare ättikan som fanns förr i mataffärerna var på 48%. Iaf den jag tänker på. Men det var definitivt senare än sjuttiotalet den försvann.

Bob90
2020-11-17, 22:09
Jag tror den starkare ättikan som fanns förr i mataffärerna var på 48%. Iaf den jag tänker på. Men det var definitivt senare än sjuttiotalet den försvann.

Det är iof inte svårt att göra egen 48%, ta bara två 24%-iga ättiksflaskor och häll i en flaska, 24+24=48 :naughty:

r3mpuh
2020-11-18, 01:00
Vinäger? *jorgen*

svenbanan
2020-11-18, 01:03
Det är iof inte svårt att göra egen 48%, ta bara två 24%-iga ättiksflaskor och häll i en flaska, 24+24=48 :naughty:

Ja, såklart. Jag tyckte det var så självklart att jag inte nämnde det.

svenbanan
2020-11-18, 01:07
Vinäger? *jorgen*

Jag tror man säger "vinegar" på engelska vare sig man menar ättika eller vinäger. Vinäger är dock inte "ren" ättika, eftersom man gör den på vin eller cider eller nåt liknande alkoholhaltigt. Det är ju nån slags process (typ oxidering kanske?) som gör om alkoholen till ättiksyra.