handdator

Visa fullständig version : Mat i fel strupe, vad menas?!


skivståång
2013-11-28, 20:16
Alltså detta "fenomen" har jag alltid grubblat över haha. Vad exakt händer när man säger att man får mat i fel strupe, inte får man väl mat i luftstrupen heller?!

Jockefoten
2013-11-28, 20:17
Jo.........

skivståång
2013-11-28, 20:19
Jo.........

haha va`?

Alexton
2013-11-28, 20:21
"En flik som kallas struplocket täcker delvis ingången till struphuvudet. När man sväljer lyfts struphuvudet och tungbenet, och struplocket lägger sig som ett skydd över struphuvudet. Därmed hindras maten från att komma i fel strupe, det vill säga att komma ner i luftstrupen istället för i matstrupen."

Jo. Du hostar för att slemhinnan i luftstrupen reagerar direkt på stimuli från maten.

Gober
2013-11-28, 23:48
Hör inte det till helt vanlig allmänbildning?

skivståång
2013-12-14, 12:57
Hör inte det till helt vanlig allmänbildning?

Maybe, men låter ju som man får mat i lungorna då om man tänker efter ;P

Anyway, samma sak som händer om man får en kallsup, vatten i lungorna?? :Virro

Trouble
2013-12-14, 13:04
;p

King Grub
2013-12-14, 13:07
Ja, man kan råka andas ner mat i lungorna. Det kan orsaka rejäla problem, t ex infektioner.

skivståång
2013-12-14, 13:29
Ja, man kan råka andas ner mat i lungorna. Det kan orsaka rejäla problem, t ex infektioner.

meh hur i helvete, makear no sense i mitt huvud. Hur mycket ska till för att det ska hända?

Trouble
2013-12-14, 13:33
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulmonary_aspiration

mattilainen
2013-12-14, 14:23
meh hur i helvete, makear no sense i mitt huvud. Hur mycket ska till för att det ska hända?

Det är därför du ska vara fastande innan operation t.ex.. Då operation medför ofta narkos, vilket kan göra en illamående, vilket leder till kräkning, vilket lätt leder till aspiration och du har direkt en infektion i lungorna som kan vara dödlig mer eller mindre och ofta (mer eller mindre?) alltid leder till intensivvård.

skivståång
2013-12-14, 16:13
Det är därför du ska vara fastande innan operation t.ex.. Då operation medför ofta narkos, vilket kan göra en illamående, vilket leder till kräkning, vilket lätt leder till aspiration och du har direkt en infektion i lungorna som kan vara dödlig mer eller mindre och ofta (mer eller mindre?) alltid leder till intensivvård.

hm åfan :P

Men hur stor chans är det att man får ned mat i lungorna när man käkar middag eller börjar garva med vatten i munnen, brukar man ju börja hosta rejält av ;P

svag74
2013-12-14, 16:22
Det är därför du ska vara fastande innan operation t.ex.. Då operation medför ofta narkos, vilket kan göra en illamående, vilket leder till kräkning, vilket lätt leder till aspiration och du har direkt en infektion i lungorna som kan vara dödlig mer eller mindre och ofta (mer eller mindre?) alltid leder till intensivvård.

Är det vanligt att man spyr under operation?
Jag har för mig man t.o.m. kan få tabletter som motverkar att man mår illa om man tror sig ha anlag för det, men inget alla får utan mer om man är orolig för det typ?
Tänkte största anledningen till fasta var att magen verkar kunna stå still en vecka efter operation ... inte så bra om man käkat en brakmiddag innan då kanske :D

filmjölk
2013-12-14, 19:18
Det är inte helt ovanligt att en del av maten hamnar i lungan istället för magsäcken efter en stroke.

Tolkia
2013-12-14, 19:44
Men hur stor chans är det att man får ned mat i lungorna när man käkar middag eller börjar garva med vatten i munnen, brukar man ju börja hosta rejält av ;P
Du börjar ju hosta för att du har dragit ned något i luftvägarna. Hur ofta just du drar ned mat där den inte skall vara kan ingen annan än du svara på. Ända ner i lungorna hinner den oftast inte på en frisk person, dock.
Är det vanligt att man spyr under operation?
Jag har för mig man t.o.m. kan få tabletter som motverkar att man mår illa om man tror sig ha anlag för det, men inget alla får utan mer om man är orolig för det typ? Tänkte största anledningen till fasta var att magen verkar kunna stå still en vecka efter operation ... inte så bra om man käkat en brakmiddag innan då kanske :D
Medicin mot illamående får du för att inte må så illa EFTER operationen, av narkosen. Vissa mår mer illa än andra, de som brukar bli åksjuka kan t.ex. vara känsligare. Mot oro får man lugnande.

Fasta före operation har inget med förstoppning efteråt att göra utan är just för att man inte skall kräkas lungorna fulla när man är sövd och inte själv kan rädda sin luftväg vid en "olycka". Slangen man har i luftstrupen när man är sövd har en uppblåsbar cuff på utsidan som tätar luftstrupen så att ev. spyor inte skall kunna ta sig ned.

Alfers
2013-12-14, 20:48
http://www.dn.se/nyheter/varlden/arta-vaxte-i-mans-lunga/

Ron Sveden från Massachusetts i USA hade problem med sin lunga i flera månader. Läkarna trodde att det berodde på en tumör men på sjukhuset fick Sveden ett märkligt besked – en ärta hade slagit rot i lungan.

Läkarna tror att Ron Sveden helt enkelt har svalt ärtan i fel strupe och att den därefter har börjat gro. Växten var 1,25 centimeter lång när den upptäcktes.

svag74
2013-12-14, 22:13
Medicin mot illamående får du för att inte må så illa EFTER operationen, av narkosen. Vissa mår mer illa än andra, de som brukar bli åksjuka kan t.ex. vara känsligare. Mot oro får man lugnande.

Fasta före operation har inget med förstoppning efteråt att göra utan är just för att man inte skall kräkas lungorna fulla när man är sövd och inte själv kan rädda sin luftväg vid en "olycka". Slangen man har i luftstrupen när man är sövd har en uppblåsbar cuff på utsidan som tätar luftstrupen så att ev. spyor inte skall kunna ta sig ned.

Aha, hade ingen aning om detta, tack :)
Slang i luftstrupen (verkar skitläskigt, fy för att vakna upp helt förvirrad med ont och dessutom en slang i halsen) trodde jag bara man hade om man opererade i lungorna, men det råkar alltså alla som blir sövda ut för?

När jag var på sjukhus nyligen snackade jag med en kille som opererat blindtarmen, och han hade ont i halsen för att han "haft någon ner i halsen som skulle se till att man inte svalde tungan", men då var det kanske en sån där slang och inget annat ...
Han verkade inte tycka det var något märkvärdigt med operationen, klagade mest på ont i axeln, så kanske inte är så läskigt i så fall med slangen?

Tolkia
2013-12-14, 22:30
Aha, hade ingen aning om detta, tack :)
Slang i luftstrupen (verkar skitläskigt, fy för att vakna upp helt förvirrad med ont och dessutom en slang i halsen) trodde jag bara man hade om man opererade i lungorna, men det råkar alltså alla som blir sövda ut för?

När jag var på sjukhus nyligen snackade jag med en kille som opererat blindtarmen, och han hade ont i halsen för att han "haft någon ner i halsen som skulle se till att man inte svalde tungan", men då var det kanske en sån där slang och inget annat ...
Han verkade inte tycka det var något märkvärdigt med operationen, klagade mest på ont i axeln, så kanske inte är så läskigt i så fall med slangen?
Man tar ut slangen när man väcker patienten, så de flesta minns nog inte något av det (man är inte sådär superbright just när man blir väckt ...). Det man kan märka efteråt är som killen du snackade med beskrev, att man är lite raspig i halsen efteråt, eftersom det har suttit något där. Anledningen till att man behöver "slang i halsen" är ju att en sövd (= medvetslös) patient inte kan hålla luftvägen öppen, jämför hur det blir för en medvetslös person när tungan faller bakåt och svalget faller ihop. Ibland andas patienten själv genom slangen, ibland kopplar man till en respirator som s.a.s. andas åt patienten. Vid vissa operationer måste man ge muskelavslappnande medel för att det skall fungera, och då funkar det förstås inte att andas själv, eftersom andningsmuskulaturen är på paus.

Det finns lite olika varianter beroende på hur och vad man skall operera, hur lång tid det tar osv. Många operationer görs ju också i lokalbedövning, d.v.s. patienten är vaken hela tiden (eller är åtminstone inte sövd med läkemedel, oftast är man lite lullig av morfin och lugnande och många tar sig en lur av sig själva) och då behöver man inte lika mycket andningshjälp.

http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Behandlingar/Narkos/

svag74
2013-12-14, 22:43
Man tar ut slangen när man väcker patienten, så de flesta minns nog inte något av det (man är inte sådär superbright just när man blir väckt ...). Det man kan märka efteråt är som killen du snackade med beskrev, att man är lite raspig i halsen efteråt, eftersom det har suttit något där. Anledningen till att man behöver "slang i halsen" är ju att en sövd (= medvetslös) patient inte kan hålla luftvägen öppen, jämför hur det blir för en medvetslös person när tungan faller bakåt och svalget faller ihop. Ibland andas patienten själv genom slangen, ibland kopplar man till en respirator som s.a.s. andas åt patienten. Vid vissa operationer måste man ge muskelavslappnande medel för att det skall fungera, och då funkar det förstås inte att andas själv, eftersom andningsmuskulaturen är på paus.

Det finns lite olika varianter beroende på hur och vad man skall operera, hur lång tid det tar osv. Många operationer görs ju också i lokalbedövning, d.v.s. patienten är vaken hela tiden (eller är åtminstone inte sövd med läkemedel, oftast är man lite lullig av morfin och lugnande och många tar sig en lur av sig själva) och då behöver man inte lika mycket andningshjälp.

http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Behandlingar/Narkos/

Ok tackar för infon :)
Var sövd som liten, typ 10-12 år, men inget minne av slang i halsen då, fast var väl inte världens längsta operation heller.
Men då vet jag att de flesta som SÖVS åker på slangen, och att just den kanske inte är någon big deal, även om det låter skitläbbigt.

Tolkia
2013-12-14, 23:23
(Den obligatoriska reservationen för eventuella fel samt för förenklad beskrivning, kände jag mig tvungen att tillägga nu.)

svag74
2013-12-14, 23:47
När man har somnat kommer narkosläkaren eller narkossköterskan att se till att man får luft. Ibland räcker det med att masken hålls framför näsan och munnen. Men vid en djupare sövning behöver man få en slang, en så kallad tub, ner i luftstrupen för att man ska få tillräckligt med luft ner i lungorna. Den förs ner när man redan sover djupt, så man inte upplever något obehag.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Narkos/?ar=True

Tror ändå det är läskigt att vakna och ha slang långt ner i halsen - har man inte spytt under sömnen så lär man ju göra det då liksom :D
Eller när de drar ut den.

eleni
2013-12-15, 11:31
Du är så groggy av narkosmedel och smärtstillande efter en operation att du inte kommer komma ihåg något från vare sig uppvaknande eller slangen i halsen. Det brukar kanske vara en på hundra (ingen säker statistik utan nu baserar jag detta på personlig erfarenhet) som kommer ihåg själva uppvaknandet.

MVH Från en som brukar väcka patienter efter hjärtoperation och ta bort den där slangen i halsen