Visa fullständig version : Matkoma
Hej som rubriken lyder finns det något sett att minska det på nåt sätt?
Just nu äter jag efter pf och blir 2 stora måltider per dag men efter varje måltid (kan även komma under måltiden) blir jag så jäkla trött att jag i princip måste sova. Vilket inte är så praktiskt i vardagen.
Skulle gärna vilja ha lite tips, kanske det saknas någon vitamin? :)
King Grub
2013-11-28, 20:16
kanske det saknas någon vitamin?
Nej, du har inte vitaminbrist. Du äter för mycket på en gång.
Okej så det finns inget man kan göra förutom att käka mindre men oftare?
R Scarpa27
2013-11-28, 20:34
Okej så det finns inget man kan göra förutom att käka mindre men oftare?
pf kan vara jobbigt i början, dock kommer du vänja magen mer och mer och klara det bättre efter en tid faktist.
egna erfarenheter.
Bara så du vet:
Du får inte bättre resultat av PF. Så det finns ingen anledning att äta enligt det om det inte passar dig. Och det är ju självklart att man blir trött om man äter sig proppmätt.
Grejen är att jag tycker det är rätt skönt med pf och få måltider då man slipper gå runt och tänka på mat och att man måste äta så ofta. Och vem gillar inte stora måltider ist :D men man lär väl vänja sig :)
BTW Tack för så snabba svar!
Magsäcken brukar töjas ut när man äter sådana mängder, men mer eller mindre trög får du nog räkna med att bli i alla fall. Lär dig äta energitätt så slipper du stora volymer mat.
vicarious
2013-11-28, 20:55
Om du äter mat som innehåller mer energi per volymenhet så blir det inte lika jobbigt.
R Scarpa27
2013-11-28, 20:58
Magsäcken brukar töjas ut när man äter sådana mängder, men mer eller mindre trög får du nog räkna med att bli i alla fall. Lär dig äta energitätt så slipper du stora volymer mat.
när jag körde stenhård pf förut så efter ett tag fungerade min mage riktigt bra, faktist, inte ett dugg trög och gick på toa 2 ggr per dag osv.
så det behöver inte bli en pina, om han väl vant sig och trivs.
frukost är en måltid jag nästan alltid dissar.
Hej som rubriken lyder finns det något sett att minska det på nåt sätt?
Just nu äter jag efter pf och blir 2 stora måltider per dag men efter varje måltid (kan även komma under måltiden) blir jag så jäkla trött att jag i princip måste sova. Vilket inte är så praktiskt i vardagen.
Skulle gärna vilja ha lite tips, kanske det saknas någon vitamin? :)
Ät mindre/långsammare kolhydrater.
Öka mängden protein i förhållande till kolhydrater (påverkar orexin som stimulerar vakenhet och minskar serotoninsyntes om du drar ner kolhydraterna).
De två mest praktiska tipsen.
Öka mängden protein i förhållande till kolhydrater (påverkar orexin som stimulerar vakenhet och minskar serotoninsyntes om du drar ner kolhydraterna).
Ja, men om han äter mer protein och mindre kolhydrater lär han ju behöva ännu större mängder mat för att täcka energibehovet?
Tjing tack!
Tror inte jag kan öka proteinet men får testa o sänka kolhydraterna/mer långsamma.:)
Stjarnan
2013-11-29, 06:17
Eller inga kolhydrater vid första målet. Tycker det gör stor skillnad att bryta fastan utan kolhydrater jämfört med att äta kolhydrater första målet.
De kommande målen som troligtvis hamnar på kvällen kan kolhydraterna ökas.
Ja, men om han äter mer protein och mindre kolhydrater lär han ju behöva ännu större mängder mat för att täcka energibehovet?
Det blir ingen skillnad med tanke på att du räknar 1g protein/kolhydrat som 4 kcal.
cero: Ja, det är ju ett problem. Då säger jag antingen fler mindre måltider eller mer fett istället för kolhydrater i maten. Ett problem med med fasta (särskilt på kcal-överskott) är just effekten av stora måltider på allmänt mående, med matkoma etc.
Stjärnan, absolut.
Fjrebqll
2013-11-29, 15:29
Jag kör bara på fett och protein vid första målet. Sparar kolhydraterna till kvällen/efter träning.
Det blir ingen skillnad med tanke på att du räknar 1g protein/kolhydrat som 4 kcal.
Jag snackar om mängden mat. Kolhydrat är lättare att få i sig stora mängder av.
Stjarnan
2013-11-30, 06:07
Jag snackar om mängden mat. Kolhydrat är lättare att få i sig stora mängder av.
Då är jag med. Förutom potatis då :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.