handdator

Visa fullständig version : Tips för ''progressive overload'' på lats/övre rygg?


ganskago
2013-11-28, 18:59
Japp som rubriken. Kör 3-1-3 push/pull/leg just nu och vad det gäller push så alternerar jag mellan plan hantelpress,bänk eller militärpress till varje pass och där känner jag att det är lätt att öka och framförallt hålla koll på ökningarna.

Men när det nu kommer till rygg passen (ej ländrygg) så vet jag inte hur jag bör lägga upp övningarna och vilka framförallt för att enkelt se så att jag progressivt ökar. Antar att hantelrodd är en bra idé men den känns så sjukt obekväm!? den känns aldrig riktigt rätt för mig..

Så tips uppskattas enormt, hoppas inte texten blev lika krånglig som mina ryggpass *gah!*

pezrulezhaakon
2013-11-28, 19:12
ganskago

Latsdrag, kabelrodd, chins?

Lance Uppercut
2013-11-28, 19:12
hantelrodd/skivstångsrodd, chins/latsdrag. Försök göra 1 rep extra per set varje pass, när du klarar 10-12 reps per set så höjer du vikten.

starkaillern
2013-11-28, 19:29
ganskago

Latsdrag, kabelrodd, chins?

Bör han inte ha någon friviktad övning? eller är det inte så viktigt?

Har en rätt kass latsdrag-maskin på mitt gym men den duger så det kanske är något att lägga mer fokus på.

Kör gärna latsdrag och kabelrodd men återigen så undrar jag om jag inte bör köra något friviktat? känns oftast bra att börja passet med en ganska tung friviktad basövning men den enda kandidaten är väl den obekväma hantelrodden eller skivstångsrodd där jag inte känner särskilt mycket i lasten :confused:

pezrulezhaakon
2013-11-28, 19:33
starkaillern

Nej, du måste inte köra friviktat om du inte vill. Det beror också på ditt mål. Frivikter ger ju andra fördelar.