handdator

Visa fullständig version : Lika stor effekt av 6.25 g vassleprotein + 3 g leucin som av 25 gram vassleprotein


King Grub
2013-11-28, 18:28
Background:

Leucine is a key amino acid involved in the regulation of skeletal muscle protein synthesis.

Objective:

We assessed the effect of the supplementation of a lower-protein mixed macronutrient beverage with varying doses of leucine or a mixture of branched chain amino acids (BCAAs) on myofibrillar protein synthesis (MPS) at rest and after exercise.

Design:

In a parallel group design, 40 men (21 ± 1 y) completed unilateral knee-extensor resistance exercise before the ingestion of 25 g whey protein (W25) (3.0 g leucine), 6.25 g whey protein (W6) (0.75g leucine), 6.25 g whey protein supplemented with leucine to 3.0 g total leucine (W6+Low-Leu), 6.25 g whey protein supplemented with leucine to 5.0 g total leucine (W6+High-Leu), or 6.25 g whey protein supplemented with leucine, isoleucine, and valine to 5.0 g total leucine. A primed continuous infusion of l-[ring-13C6] phenylalanine with serial muscle biopsies was used to measure MPS under baseline fasted and postprandial conditions in both a rested (response to feeding) and exercised (response to combined feeding and resistance exercise) leg.

Results:

The area under the blood leucine curve was greatest for the W6+High-Leu group compared with the W6 and W6+Low-Leu groups (P < 0.001). In the postprandial period, rates of MPS were increased above baseline over 0–1.5 h in all treatments. Over 1.5–4.5 h, MPS remained increased above baseline after all treatments but was greatest after W25 (∼267%) and W6+High-Leu (∼220%) treatments (P = 0.002).

Conclusions:

A low-protein (6.25 g) mixed macronutrient beverage can be as effective as a high-protein dose (25 g) at stimulating increased MPS rates when supplemented with a high (5.0 g total leucine) amount of leucine. These results have important implications for formulations of protein beverages designed to enhance muscle anabolism.

Leucine supplementation of a low-protein mixed macronutrient beverage enhances myofibrillar protein synthesis in young men: a double-blind, randomized trial. Am J Clin Nutr November 27, 2013.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/11/27/ajcn.113.068775.full.pdf+html

jonkii
2013-12-12, 21:29
Hur är skillnaden ekonomiskt, 25g vassle vs. 6g + 3g Leucin?

King Grub
2013-12-12, 21:36
Räkna på dina pulver. Grundskolematematik.

jonkii
2013-12-12, 21:58
Räkna på dina pulver. Grundskolematematik.

Okej, har ingen aning om leucin men får väl ta och kolla upp det bara, har ju iaf läst MaE så lite lat var man ju allt cofffee

25g Whey kostar väl 4-6kr och leucin verkar kosta 1kr/g (+/- 0.1) så det blir inga stora skillnader...

Sniggel
2013-12-12, 23:13
Det viktigaste vid prisuträkningar lär väl vara att kolla upp hur billigt man kan få råvarorna. Oftast varierar priser enormt.

Chilla mamma
2013-12-12, 23:46
Är L-Leucin och Leucin samma sak?

PureWhey
2013-12-13, 08:21
Precis vad jag sagt ett tag, säkert andra här på forumet också.

King Grub
2013-12-13, 08:27
Är L-Leucin och Leucin samma sak?

Ja, L-formen av aminosyror är vad man pratar om i näringssammanhang. Bara L-formen bildas i celler och byggs in som protein. Den andra formen, D-formen, av vissa aminosyror, återfinns t ex i bakteriers cellväggar.

Kischen
2013-12-13, 09:38
Ja, L-formen av aminosyror är vad man pratar om i näringssammanhang. Bara L-formen bildas i celler och byggs in som protein. Den andra formen, D-formen, av vissa aminosyror, återfinns t ex i bakteriers cellväggar.

Spekulation, är dom övriga eaa viktiga i sammanhanget eller är det leucinet i sig? Om dom är det, hur skulle bcaa stå sig?

Ok, nästa gång läser jag innan jag skriver..

Feelgood
2013-12-13, 10:40
Jag kom fram till att 6.25 vassle och 3 g l-leucin går på runt 2kr medans 30g vassle går på 4.80kr, sen kan du alltid få vasslen billigare genom storköp.

AronP
2013-12-13, 13:11
Med tanke på hur svårt det brukar vara att dricka ur allt leucin (det fastnar överallt) så får man nog räkna med att använda en betydligt större mängd för att få i sig 3 g.

Latissimus Dorsi
2013-12-13, 13:32
Med tanke på hur svårt det brukar vara att dricka ur allt leucin (det fastnar överallt) så får man nog räkna med att använda en betydligt större mängd för att få i sig 3 g.
Går det inte att göra kapslar av pulvret?

AronP
2013-12-13, 13:38
Går det inte att göra kapslar av pulvret?
Det går det givetvis men köper man dom så blir det dyrt. Gör man dom det själv så blir det meckigt. Lecuin har en relativt lätt vikt i förhållande till volymen så det blir en jädra massa kapslar om man gör det själv.

qozmox
2013-12-13, 14:03
om man säger såhär då,
att runt 8g EAA ska ha samma effekt som 25g Vassle (?).
då borde alltså 2g EAA och 3g Leucin ha samma effekt.
är jag ut o psyklar?

Thelvino
2013-12-13, 14:42
om man säger såhär då,
att runt 8g EAA ska ha samma effekt som 25g Vassle (?).
då borde alltså 2g EAA och 3g Leucin ha samma effekt.
är jag ut o psyklar?


Finns de ingen som forskat med din frågeställning som teori så finns det inget svar utan det blir bara spekulationer oavsett hur rätt det borde vara i teorin.

Vanligt vatten
2013-12-13, 16:40
Själv kör jag bara 4-5g leucin. Det är ju leucin som i studie efter studie visar sig vara den mest potenta aminosyran för proteinsyntesen.
Förstår inte riktigt varför man ska trassla till det med EAA som är betydligt dyrare?

Tycker man nu leucinet fastnar är det väl bara att spola vatten i shaken, skaka om och suga i sig resterna?

PureWhey
2013-12-13, 16:46
om man säger såhär då,
att runt 8g EAA ska ha samma effekt som 25g Vassle (?).
då borde alltså 2g EAA och 3g Leucin ha samma effekt.
är jag ut o psyklar?

Skulle jag tro, men det är ju leucinet som är den viktiga faktorn att addera 2g eaa gör nog ingen märkbar skillnad.

Ola Wallengren
2013-12-14, 11:41
Resultaten tyder också att BCAA är ett sämre alternativ än vanligt vassle eller leucin.

PureWhey
2013-12-14, 12:22
Resultaten tyder också att BCAA är ett sämre alternativ än vanligt vassle eller leucin.

Även BCAA med en tillräcklig dos av leucin? :confused:

Ola Wallengren
2013-12-14, 13:28
Även BCAA med en tillräcklig dos av leucin? :confused:

Ja

PureWhey
2013-12-14, 13:36
Ja

Va........:confused:
Hur kommer det sig?

Sverker
2013-12-14, 13:41
Att de andra grenade aminosyrorna konkurerar ut leucinet om samma transportörer och enzymer på vägen fram till målet.

PureWhey
2013-12-14, 13:42
Att de andra grenade aminosyrorna konkurerar ut leucinet om samma transportörer och enzymer på vägen fram till målet.

Alright, tack.

Landström
2013-12-14, 14:14
Med tanke på hur svårt det brukar vara att dricka ur allt leucin (det fastnar överallt) så får man nog räkna med att använda en betydligt större mängd för att få i sig 3 g.

In med pulvret direkt i käften. Skölj ner med vatten.

AronP
2013-12-14, 14:48
In med pulvret direkt i käften. Skölj ner med vatten.

Jag har faktiskt för mig att jag testade det och att det inte var så lätt men om du har testat och märkt att det fungerar så kan jag tänka på fel produkt.

tjing
2013-12-15, 13:32
Även BCAA med en tillräcklig dos av leucin? :confused:

Leucin sätter igång proteinsyntesen men alla EAA tycks viktiga för att den ska vara optimal.

PureWhey
2013-12-15, 13:34
Leucin sätter igång proteinsyntesen men alla EAA tycks viktiga för att den ska vara optimal.

Så tolkar jag inte Gustafs och Sverkers inlägg? Läser jag deras fel, eller säger ni olika saker?

tjing
2013-12-15, 13:50
Supplementation of a suboptimal protein dose with leucine or essential amino acids: effects on myofibrillar protein synthesis at rest and following resistance exercise in men.

Abstract:

Leucine is a nutrient regulator of muscle protein synthesis by activating mTOR and possibly other proteins in this pathway. The purpose of this study was to examine the role of leucine in the regulation of human myofibrillar protein synthesis (MPS).

Twenty-four males completed an acute bout of unilateral resistance exercise prior to consuming either: a dose (25 g) of whey protein (WHEY); 6.25 g whey protein with total leucine equivalent to WHEY (LEU); or 6.25 g whey protein with total essential amino acids (EAAs) equivalent to WHEY for all EAAs except leucine (EAA-LEU). Measures of MPS, signalling through mTOR, and amino acid transporter (AAT) mRNA abundance were made while fasted (FAST), and following feeding under rested (FED) and post-exercise (EX-FED) conditions.

Leucinaemia was equivalent between WHEY and LEU and elevated compared to EAA-LEU (P=0.001). MPS was increased above FAST at 1–3 h post-exercise in both FED (P <0.001) and EX-FED (P <0.001) conditions with no treatment effect.At 3–5 h, only WHEY remained significantly elevated above FAST in EX-FED(WHEY 184% vs. LEU 55% and EAA-LEU 35%; P =0.036). AAT mRNA abundance was increased above FAST after feeding and exercise with no effect of leucinaemia.

In summary, a low dose of whey protein supplemented with leucine or all other essential amino acids was as effective as a complete protein (WHEY) in stimulating postprandial MPS; however only WHEY was able to sustain increased rates of MPS post-exercise and may therefore be most suited to increase exercise-induced muscle protein accretion.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22451437

WHITEFOLKS
2013-12-15, 13:53
Tjing, frågan var angående angående bcaa vs bara leucin. leucin+vassle var bättre än bcaa+vassle (för samma mängd leucin så mer aminosyror var sämre i det fallet t.o.m).

Antagligen för att de andra bcaa konkurrerar om samma upptagsvägar som leucinet.

PureWhey
2013-12-15, 15:06
Tjing, frågan var angående angående bcaa vs bara leucin. leucin+vassle var bättre än bcaa+vassle (för samma mängd leucin så mer aminosyror var sämre i det fallet t.o.m).

Antagligen för att de andra bcaa konkurrerar om samma upptagsvägar som leucinet.

Precis.

FOSHO
2013-12-15, 18:58
Så när kommer nu kolo-shoppen med en blandning så man slipper väga och greja på hemma?*flex*

PureWhey
2013-12-15, 19:52
Så när kommer nu kolo-shoppen med en blandning så man slipper väga och greja på hemma?*flex*

Blandning av vadå?

z_bumbi
2013-12-15, 20:01
"These results have important implications for formulations of protein beverages designed to enhance muscle anabolism. "

Det viktiga är att 25 g vassle fortfarande är lika bra som alla andra varianter?

Gober
2013-12-15, 20:27
Så när kommer nu kolo-shoppen med en blandning så man slipper väga och greja på hemma?*flex*

Antar att du inte riktigt har koll på läget? ;-) Vad ska de blanda? Ett pulver som ger 6.25g vassle + 3 g extra leucin per skopa? Varför inte bara ta 25g vassle eller en dos EAA/BCAA?

tjing
2013-12-15, 21:14
Det viktiga är att 25 g vassle fortfarande är lika bra som alla andra varianter?

Jepp, eller kanske 20 gram snarare.

jonkii
2013-12-15, 23:01
Antar att du inte riktigt har koll på läget? ;-) Vad ska de blanda? Ett pulver som ger 6.25g vassle + 3 g extra leucin per skopa? Varför inte bara ta 25g vassle eller en dos EAA/BCAA?

Vad är det konstiga med en sådan blandning, det skulle väl kunna "blandas" och säljas?

Gober
2013-12-15, 23:52
Vad är det konstiga med en sådan blandning, det skulle väl kunna "blandas" och säljas?

Låter ju gott med 6g vassle, tunt och fint, istället för vanlig mängd vassle som redan har tillräckligt med leucin i tillräckligt stor dos :) ser ingen mening med det men det är min åsikt.

Alltidxx
2013-12-16, 09:58
Resultaten tyder också att BCAA är ett sämre alternativ än vanligt vassle eller leucin.

de andra grenade aminosyrorna konkurerar ut leucinet om samma transportörer och enzymer på vägen fram till målet.
Jag vet inte hur mycket det kan tänkas skilja mellan tillskott men om vi tar StarNutrition som exempel så har deras BCAA caps samma ratio på Leucin, Isoleucin och Valin som deras Whey 100. Den är 2:1:1.

Hur kommer det sig då att att Isoleucin och Valin konkurrerar ut Leucin om transportörer och enzymer mer i BCAA än i Vassle där enda skillnaden verkar vara att övriga aminosyror också är med i ett Vassleprotein?