handdator

Visa fullständig version : Träna nära sovtid


Levia
2013-11-28, 17:46
Om ni, under någon period, tränar så passet slutar ca 1-1,5 tim innan läggdags, och ni får ca 5-7 tim sömn. Gör ni annorlunda i upplägget med mat osv, eller kör ni som vanligt? Kroppen, känns inte mer sliten, eller?

gohardorgohome
2013-11-28, 17:48
Käkar mina måltider direkt när jag kommer hem sen går och lägger mig.

Dewon
2013-11-28, 19:17
Körde så men inte längre, anpassade mig inte något speciellt.

Det negativa som iallafall jag upplevde var att jag hade svårt att somna när magen var proppfull och energin kom igång efter någon timme.

Illuminatus
2013-11-28, 19:35
Jag tränar nästan bara sena kvällar & jag gör ingen nämnvärd förändring gällande kost.
Men om jag ska nämna någon så brukar jag äta en större frukost än vanligt innan jobb, vilket då blir mitt andra mål efter träningen kan man säga. Rik på protein & kolhydrater.

Mina pass brukar sluta mellan 22-23:00 och direkt efter käkar jag hela mitt kvarvarande kvalbehov (jag räknar kcal). Det brukar finnas ungefär 1500kcal kvar som jag då helt enkelt trycker i mig väldigt tätt inpå sängdags.

Ibland blir jag något varm pga att kroppen får börja jobba med maten men utöver det ser jag inget negativt med det. Jag vaknar sällan hungrig & då är det bara fylla på med ännu mer vilket känns gött under bulk tycker jag.

Jag äter större delen av mitt kcalbehov efter träning. Dvs mina största mål är frukosten dagen efter träning samt middagen efter träningen på kvällen. Äter mellanmål vid lunch på jobbet & lättare lunch när jag kommer hem vid 17-18 tiden.

framtidalegend
2013-11-29, 00:18
Brukar ta 1-2 timmar längre för mig att somna om jag tränar nära inpå natten

Hemi
2013-11-29, 02:33
Blir ibland så för mig och sängåendet inträffar direkt efter passet då jag tränar hemma. Förlitar mig på maten jag redan har i magen vilket inte är middagen utan något mindre sen. Direkt efter passet äter jag nåt lätt och dricker nåt annat än bara vatten t ex mjölk.