handdator

Visa fullständig version : Äta ute ofta, vad är "ok" ?


skivståång
2013-11-28, 16:14
Hej,

Under bulk, eller ja varför inte även deff om man ofta drar ned till närmaste pizzeria och köper mat.

Vad är mest hälsosamt att äta på ett sånt ställe? (Kebab,pizza,sallad).

Kommer man undan med att äta pizza en-två gånger i veckan?

Får ju gärna komma med lite förslag på mat som är god o går fort o laga hemma, så spar jag lite pengar också =D

amini
2013-11-28, 17:11
kan ingenting om att bulka, men för de som håller viss energiintag kan man försöka gissa hur mycket energi en pizza håller och baka in det under dagens räkning.

ChrisDEFC
2013-11-28, 17:48
Finns det kebab med ris (som det finns på ganska många pizzerior) skulle jag tippa på att det ligger rätt bra till. Annars kommer du givetvis undan med en pizza i veckan, allt handlar om vad du har för mål. Vill du bara bli starkare och skiter i om du lägger på dig fett under bulken så kan du säkert äta 2-3 och till och med 4 pizzor i veckan. Sen är det säkert en bra bit från optimalt att äta 3 pizzor i veckan men det va väl inte det du frågade om?

Angående matförslag så sök lite på forumet och du kommer hitta minst 10 000 matförslag. Ta nått av dem. Storkok och matlådor är mitt tips om du vill lägga ner lite energi på matlagning men äta mycket mat.

Latissimus Dorsi
2013-11-28, 17:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207373
:)

Jeml
2013-11-28, 18:05
pizza 1-2ggr/vecka är ju ingenting. helt klart lugnt.

välj en vanlig typ vesuvio (iget fett kött eller sås på) eller kycklingrulle så är det inte ens särskilt dåligt...

senaste deffen åt jag pizza 2-4ggr/vecka. blev mer på deff eftersom man är mer sugen då! inget speciellt sug på pizza nu på bulk. inte särskilt ofta iaf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cero
2013-11-28, 18:08
Under bulk kan du helt klart äta skräpmat 1-2 gånger per vecka. Under deff kan det bli lite knepigt beroende på hur stort underskott du ligger på. Om du vet att du bara ligger på ett par hundra kaloriers underskott under veckodagarna är det uppenbarligen ingen bra idé att smälla i sig två gigantisk pizzor på 1000+ kalorier under helgen. Allt är ju plus och minus, så det är bara att tänka efter. Jag äter alltid godis och skräpmat under mina deffar, men jag har också ett bra hum om vad allt innehåller och hur mycket jag förbrukar.

Äter du en pizza kan du ju senare under dagen kompensera genom att äta något som är näringsrikt, snålt på energi och rikt på protein. Fisk och en god sallad till det kanske.

tjing
2013-11-28, 18:11
Pizzerior i regel har mycket skitmat.

Visst finns bättre och sämre val för pizza helt klart (kebabpizza med pommes jämfört med quattro stagioni osv), men ja. Det är väl en faktor att beakta för vad som är "okej".

I övrigt är ju kebabrullar och dylikt bara skitmat i princip.

"Komma undan" handlar ju om hur du tänker, bara för vikten kommer du undan med vad som helst så länge du håller vikten. Men för hälsa på sikt kanske det är en annan femma; oxidativ stress med väldigt dåligt med antioxidanter i snabbmat som buffrar upp det hela.

Jeml
2013-11-28, 18:13
Pizzerior i regel har mycket skitmat.

Visst finns bättre och sämre val för pizza helt klart (kebabpizza med pommes jämfört med quattro stagioni osv), men ja. Det är väl en faktor att beakta för vad som är "okej".

I övrigt är ju kebabrullar och dylikt bara skitmat i princip.

"Komma undan" handlar ju om hur du tänker, bara för vikten kommer du undan med vad som helst så länge du håller vikten. Men för hälsa på sikt kanske det är en annan femma; oxidativ stress med väldigt dåligt med antioxidanter i snabbmat som buffrar upp det hela.

kycklingrulle är ju faktiskt rätt bra... bröd, sallad, kycklingfile och yoghurtbaserad sås?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gober
2013-11-28, 18:14
I övrigt är ju kebabrullar och dylikt bara skitmat i princip.

"

Beror iofs på var du handlar, en gyrosrulle på mitt favoritställe är tex "hemlagat" gyroskött gjort av marinerad Karré, hembakt bröd, sallad och tzatziki gjord på yoghurt. Inget fel på den maten under bulk, lite mycket fett för att äta det ofta men annars bra grejer. Men visst, överlag är billig kebab och pizza ingen nyttig eller optimal mat för de som vill hålla formen.

Gober
2013-11-28, 18:17
kycklingrulle är ju faktiskt rätt bra... bröd, sallad, kycklingfile och yoghurtbaserad sås?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Brukar dock vara riktigt dålig kvalité på kycklingen, och flottig utav bara h*lvete. Filé brukar det knappast vara utan snarare "kycklingkött" dvs lite av varje.

skivståång
2013-11-28, 18:20
Det jag tänker på är mest hälsan, inte fettet utanpå kroppen som oroar mig.

Jävligt sugen på o köpa en pizza + lite godis nu dock. Det som främst oroar mig är typ diabetes eller nått annat jobbigt.

cero
2013-11-28, 18:25
Det jag tänker på är mest hälsan, inte fettet utanpå kroppen som oroar mig.

Jävligt sugen på o köpa en pizza + lite godis nu dock. Det som främst oroar mig är typ diabetes eller nått annat jobbigt.

Haha nej, du behöver inte oroa dig så länge du är måttlig. Skräpmat och sötsaker 1 gång i veckan tycker jag är en bra tumregel. Se även till att du inte är överviktig, och att du motionerar (konditionsträning) ett par gånger i veckan så har du bra förutsättningar för en opti-hälsa.

skivståång
2013-11-28, 18:26
Haha nej, du behöver inte oroa dig så länge du är måttlig. Skräpmat och sötsaker 1 gång i veckan tycker jag är en bra tumregel.

#brb handla *drool*

R Scarpa27
2013-11-28, 19:17
har en närstående som jag käkat mkt kebab med. han käkar 4 kebabrullar varje dag (pizzabagare).
och jag själv ätit många... och det är grymmt bra träningsmat tkr jag.

sen har ju alla pizzerior olika kvalliteer...

nöt, fläsk, ostsorter, såser m.m m.m

Jeml
2013-11-28, 19:54
har en närstående som jag käkat mkt kebab med. han käkar 4 kebabrullar varje dag (pizzabagare).
och jag själv ätit många... och det är grymmt bra träningsmat tkr jag.

sen har ju alla pizzerior olika kvalliteer...

nöt, fläsk, ostsorter, såser m.m m.m

käkar han bara kebabrullarna då? 4 kebabrullar borde ju vara 4000+ eller tom 5000+ kalorier och 150-200g+ fett...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cero
2013-11-28, 20:21
har en närstående som jag käkat mkt kebab med. han käkar 4 kebabrullar varje dag (pizzabagare).

Om han verkligen är närstående kan du ju be honom att skärpa till sig innan det är försent. :)

R Scarpa27
2013-11-28, 20:38
Om han verkligen är närstående kan du ju be honom att skärpa till sig innan det är försent. :)

varför?
riktigt bra mat..

allt handlar om kvallite eller kvantitet/mål/ osv. osv.

ken bra kebabrulle = bröd(kolhydrat) nötkött(protein) & sallad plus gräddfil som sås.

inte mkt mat och inga konstigheter faktist. så vad syftar du på?

sen kan han ju göra dem i olika utföranden då han själv är kocken...

Bossebäver
2013-11-28, 22:23
varför?
riktigt bra mat..

allt handlar om kvallite eller kvantitet/mål/ osv. osv.

ken bra kebabrulle = bröd(kolhydrat) nötkött(protein) & sallad plus gräddfil som sås.

inte mkt mat och inga konstigheter faktist. så vad syftar du på?

sen kan han ju göra dem i olika utföranden då han själv är kocken...

Kebaben är väl både fet och näringsfattig, Brödet lär knappast vara någon näringsbomb och salladen är väl knappt 10% av vikten? Gräddfil är väl dessutom mest fett.

Att kebabrullen är en uppfinning som kan konkurrera med bilen, hjulet och tv:n är irrelevant!

R Scarpa27
2013-11-28, 22:31
Kebaben är väl både fet och näringsfattig, Brödet lär knappast vara någon näringsbomb och salladen är väl knappt 10% av vikten? Gräddfil är väl dessutom mest fett.

Att kebabrullen är en uppfinning som kan konkurrera med bilen, hjulet och tv:n är irrelevant!

han kan ju göra dem som han vill, då han gör dem själv =). strl mässigt, bröd mässigt välja kycklingkebab, nöt / fläsk m.m m.m

osten =) går ju variera också =)
sen gräddfil kvittar väl, om man äter stadigt och får i sig tillräckligt av allt och fyller på lite med fett från gräddfil. omg..

R Scarpa27
2013-11-28, 22:38
den här var riktigt fin faktist när den fanns på lidl http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/55295/DSC(8).JPG

någon som vet om den finns fortfarande?

NautilusMetoden
2013-11-29, 22:18
Nu talas de ju bara mest om pizzerior men det finns tre väldigt andra vanliga restauranger/snabbmat: japanskt/sushi, kinesiskt, thai.

För bulk (eller deff också......): Vad är bra alternativ för dessa sortens kök. Japanskt har ju många olika sorters sushi men även också yakiniku, teriyaki, gyoza... Kinesiskt och Thai har ju allt möjligt (men något gemensamt är att nästan alla restauranger har väldigt väldigt liknande menyer). Vad tycker ni kan vara bra att rikta in sig på och vad ska man definitivt undvika?

r1kkie
2013-12-02, 10:49
Att köra 1-1½ dag som fri dag i veckan under deff funkar klockrent. Ät bara ät!

Jeml
2013-12-02, 10:55
Nu talas de ju bara mest om pizzerior men det finns tre väldigt andra vanliga restauranger/snabbmat: japanskt/sushi, kinesiskt, thai.

För bulk (eller deff också......): Vad är bra alternativ för dessa sortens kök. Japanskt har ju många olika sorters sushi men även också yakiniku, teriyaki, gyoza... Kinesiskt och Thai har ju allt möjligt (men något gemensamt är att nästan alla restauranger har väldigt väldigt liknande menyer). Vad tycker ni kan vara bra att rikta in sig på och vad ska man definitivt undvika?

sushi är rätt så bra mat faktiskt. inte alls onyttigt.

thaimat (typ ris och wok med biff/kyckling och grönsaker) brukar vara bra också.

Subway=helt okej

pastarestauranger brukar vara bra med.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mikaelj
2013-12-02, 11:58
Kebaben är väl både fet och näringsfattig, Brödet lär knappast vara någon näringsbomb och salladen är väl knappt 10% av vikten? Gräddfil är väl dessutom mest fett.

Att kebabrullen är en uppfinning som kan konkurrera med bilen, hjulet och tv:n är irrelevant!

vad är felet på fett nu då?

Bossebäver
2013-12-03, 11:12
vad är felet på fett nu då?

Inget egentligen. Driver upp energitätheten på rullen och gräddfil innehåller ju inga mängder protein att tala om.

Det är väl inget "fel" på vitt bröd heller om det finns plats i budgeten, men inte är det något jag skulle prioritera under varken deff eller bulk:cool:

DPahkamaa
2013-12-03, 11:15
thaimat (typ ris och wok med biff/kyckling och grönsaker) brukar vara bra också.


Kinesisk och thailändsk mat kan dock innehålla ganska mycket olja ibland, om man nu vill hålla nere på fettet.