handdator

Visa fullständig version : "Man ska inte gå ner med stången till bröstet"


Mikroprocessor
2013-11-27, 21:30
En träningslärare på mitt gym säger att man INTE ska gå ner med stången till bröstet.

Han sa typ att man ska gå ner så man har armbågarna 90 grader och sen lite till. Det är ca 6 cm i från bröstet på mig alltså. Sen ska man stanna där och sen skjuta ifrån sig stången uppåt.

Anledningen varför han sa att man ska ha 90 grader "plus lite till" är för att det sliter på axlarna så mycket om man går ner för långt.

Har han rätt?
Alla som jag känner som gymmar och går ner med stången mot bröstet har ont i axlarna. Jag vet inte om det är pga bänken eller annat.

ceejay
2013-11-28, 15:37
jämför det med halvböjar, halva pressar, halva curls etc.

Finns ingen mening med att stanna. Det är fördelaktigt att använda sig utav hela rörelseomfånget i övningen. Mycket för att just stärka ytterlägena.

PureWhey
2013-11-28, 15:56
Tipsa honom om att gå en riktig utbildning istället för en 2-dagars PT.

Latissimus Dorsi
2013-11-28, 16:05
Stackars alla styrkelyftare som gör fel :D Säg till din lärare att han är felinformerad.

sjolund27
2013-11-28, 16:09
Kan det kanske varit så att läraren fått sin kunskap ifrån herr scooby? :)

Robbmeister
2013-11-28, 16:17
Haha en idrottslärare sa samma sak och skulle sedan visa hur man SKALL köra bänk enligt honom. Han råkade ''falla igenom'' så stången for ner till bröstet och han skadade sig rätt rejält pga av att han var helt otränad vid den delen av rörelsen.
Det roliga är att han fortfarande håller fast i att man inte ska gå ner till bröstet :D

r1kkie
2013-11-28, 16:18
Haha en idrottslärare sa samma sak och skulle sedan visa hur man SKALL köra bänk enligt honom. Han råkade ''falla igenom'' så stången for ner till bröstet och han skadade sig rätt rejält pga av att han var helt otränad vid den delen av rörelsen.
Det roliga är att han fortfarande håller fast i att man inte ska gå ner till bröstet :D

Det är svårt att lära en gammal hund att sitta vet du väll. :)

Animalisk
2013-11-28, 16:19
Alla som jag känner som gymmar och går ner med stången mot bröstet har ont i axlarna. Jag vet inte om det är pga bänken eller annat.

De kanske greppar stången för långt ut, vissa måste köra ett smalare grepp, de kanske håller ut armbågarna för långt ifrån kroppen eller de tränar inte axlarna tillräckligt i andra övningar som t ex stångrodd eller liknande? Fullt ROM torde inte vara skadligt om man har rätt teknik för den kropp man har.

LillisJ
2013-11-28, 16:21
De kanske greppar stången för långt ut, vissa måste köra ett smalare grepp, de kanske håller ut armbågarna för långt ifrån kroppen eller de tränar inte axlarna tillräckligt i andra övningar som t ex stångrodd eller liknande? Fullt ROM torde inte vara skadligt om man har rätt teknik för den kropp man har.

Vad menar du? :MrT:

Alltidxx
2013-11-28, 16:24
Det är inte stången ner till bröstet som framkallar axelont, det är att man ligger platt på bänken och trycker tunga vikter för mycket med axlarna.

Innan avlyft lägger du dig rätt. Tryck ihop skulderbladen så axlarna hålls nere och liksom närmare bänken och sen bröstar du upp ordentligt utan att du för den skull lyfter rumpan. Fötterna i golvet så du ligger stabilt. Håll detta genom repetitionerna.

Det finns säkert bilder och bättre text än min någonstans, men så bör utförandet se ut rent generellt. Gör du så och kontrollerar vikten (ingen studs mot bröstkorgen) så kommer du lyfta säkert och skadefritt.

filmjölk
2013-11-28, 16:26
Tipsa honom om att gå en riktig utbildning istället för en 2-dagars PT.

En 2dagars lär en faktiskt att man skall gå ner till bröstet, så han hoppade nog av efter halva kursen.

PureWhey
2013-11-28, 16:28
En 2dagars lär en faktiskt att man skall gå ner till bröstet, så han hoppade nog av efter halva kursen.

Gud vad dom lär sig nuförtiden...

:D

Animalisk
2013-11-28, 16:37
Vad menar du? :MrT:

Tänkte på axelpress vet inte varför jag skrev stångrodd :)

gohardorgohome
2013-11-28, 16:39
Tänkte på axelpress vet inte varför jag skrev stångrodd :)

Stångroddar var väll iofs inte fel i sig, allround starka axlar såväl framsida som baksida är viktigt för att inte skada sig.

filmjölk
2013-11-28, 16:39
Gud vad dom lär sig nuförtiden...

:D

Skall man vara lite seriös så lär man sig faktiskt en hel del på en två+tvåveckors, jag säger inte att den typiska PTn är kompetent, eller att man kommer ihåg vad man lärt sig efter en månad på det sättet, bara att det är en hel del kunskap på kort tid. :)

Alltidxx
2013-11-28, 16:46
Skall man vara lite seriös så lär man sig faktiskt en hel del på en två+tvåveckors, jag säger inte att den typiska PTn är kompetent, eller att man kommer ihåg vad man lärt sig efter en månad på det sättet, bara att det är en hel del kunskap på kort tid. :)

Men det är så inne att dissa folk som gått på utbildning. Vi har ingen aning om utbildningsbakgrund på den här personen. Det säger något om hur ivriga folk är att skratta åt Personliga Tränare.

dappe
2013-11-28, 17:20
Är det bara jag som inte har noterat vilken övning vi pratar om?

tossefar
2013-11-28, 17:22
Är det bara jag som inte har noterat vilken övning vi pratar om?

Antagligen militär- eller pushpress. Kan vara bänkpress också.

dream_theater_
2013-11-28, 17:42
Är det bara jag som inte har noterat vilken övning vi pratar om?

Antagligen militär- eller pushpress. Kan vara bänkpress också.

Läs sista raden i första posten!

Ozziking
2013-11-28, 18:55
Är det så då? För det säger ju den här killen som gör träningsvideos på youtube också, han brukar ha blå shorts på sig och ingen tröja.

Jag känner själv att det tar mer i bröstet om jag bara går lite längre ner än 90 grader sedan pressar uppåt. Går jag ner ändå till bröstet så får jag ont i mina axlar och jag orkar inte lyfta mer för att jag blir för trött.

pezrulezhaakon
2013-11-28, 19:21
Sträva efter att gå hela vägen ner till bröstet. Anpassa hellre belastningen än att kapa ROMet.
Om inte det går får man försöka klura ut anledningen och rätta till, om inget allvarligt problem ligger bakom.

drakfelt
2013-11-28, 19:24
Min sjukgymnast tipsade mig om att köra giljotinbänk vilket är lite skonsammare för axlarna. Sök och du skall finna.

pezrulezhaakon
2013-11-28, 19:29
drakfelt

Exakt för vad i axeln är giljotinbänk mer skonsamt ?

drakfelt
2013-11-28, 19:30
drakfelt

Exakt för vad i axeln är giljotinbänk mer skonsamt ?

Hmm, jag led av osteolys i laterala klavikeln. Kanske bara är för den typen av problem som det är mer skonsamt

pezrulezhaakon
2013-11-28, 19:45
drakfelt

Ja, det kan vara en anledning om man vill ha nyckelbenet i ett specifikt läge, beroende på var benuppluckringen är.
Men då använde du övningen som rehab? Lättare vikter och fler reps?

DrViolet
2013-11-28, 19:54
Jay Cutler påstår att man aldrig ska gå ner helt mot bröstet. "Keep constant pressure on the chest" menar han.

drakfelt
2013-11-28, 19:56
drakfelt

Ja, det kan vara en anledning om man vill ha nyckelbenet i ett specifikt läge, beroende på var benuppluckringen är.
Men då använde du övningen som rehab? Lättare vikter och fler reps?

Uppluckringen var i anslutning till ac-leden.

Ja det var väl först pre sedan post-op rehab.

Har även kört övningen lite tyngre men det var mest för att det kändes skönt efter operationen.

pezrulezhaakon
2013-11-28, 20:00
DrViolet

Herr Cutler borde väl veta att man kan behålla spänningen ända ner till bröstet.

pezrulezhaakon
2013-11-28, 20:02
drakfelt

Ja, som rehab går den att göra, men att använda den till seriöst byggsyfte, så får man nog omvärdera.

Anders The Peak
2013-11-28, 21:48
drakfelt

Ja, som rehab går den att göra, men att använda den till seriöst byggsyfte, så får man nog omvärdera.

Varför inte ? Det är en ypperlig övning för att utveckla bröstmuskeln. Man måste inte maxa i den övningen som du verkar tro. Den är ett bra om inte bättre substitut till hantelpress.

strikt
2013-11-28, 22:01
Kör hantlar, så får ni aldrig vila på bröstet :)

pezrulezhaakon
2013-11-28, 22:08
ATP

Om du nu vill vara tidseffektiv, varför köra en sådan bröstövning när man inte vinner nåt jämfört med vanligt utförande? Eller vill du köra den för rörlighet?

TranceII
2013-11-28, 22:09
Stackars alla styrkelyftare som gör fel :D Säg till din lärare att han är felinformerad.

Titta i och för sig på hur en styrkelyftare bänkar. Deras armbågar går sällan djupare än "90 grader plus lite till"

jwzrd som exempel eftersom han har hyfsad lyftväg:

ExhjUuqXU_U

Anders The Peak
2013-11-28, 22:11
ATP

Om du nu vill vara tidseffektiv, varför köra en sådan bröstövning när man inte vinner nåt jämfört med vanligt utförande? Eller vill du köra den för rörlighet?

Jag delar inte din uppfattning...

pezrulezhaakon
2013-11-28, 22:13
ATP

Du är väl unikt byggd då..

Latissimus Dorsi
2013-11-28, 22:19
Titta i och för sig på hur en styrkelyftare bänkar. Deras armbågar går sällan djupare än "90 grader plus lite till"

jwzrd som exempel eftersom han har hyfsad lyftväg:

ExhjUuqXU_U

Jodå, men inga halva bänkpressar är det iallafall :) Har för mig även att han kör med t-shirt touch vilket förkortat romet pyttelite till.

Xtreme
2013-11-28, 22:19
Titta på denna samt visa den för din träningslärare!! http://www.youtube.com/watch?v=TR5KEcKFG8w

Anders The Peak
2013-11-28, 22:23
ATP

Du är väl unikt byggd då..

Säkerligen undrar hur din konstruktion ser ut... Jag är säkerligen inte den ende som tycker att du är ute och cyklar. När det gäller vanlig bänk så är den rätt värdelös som bröstövning för majoriteten, men jag antar att du är en av de få som har bra utveckling av övningen eftersom du låter tvärsäker på din sak. Vanlig bänk är en bra styrkebyggare som ger fördelar generellt men det är absolut ingen riktig bröstmuskelutvecklare.

För TS jag tycker inte heller att du ska vila på bröstet utan vända precis innan du når bröstkorgen om du är ute efter att bygga bröstmuskler.

pezrulezhaakon
2013-11-29, 00:09
ATP

Om du anser mig vara ute och cyklar så tar jag det som positivt.
Förklara gärna för mig var den stora anatomiska skillnaden är mellan giljotinbänk och vanlig I_o_I bänk, med överarmarna adducerade omkr 15 grader.

filmjölk
2013-11-29, 00:22
Kör hantlar, så får ni aldrig vila på bröstet :)

Happ:) Det går om man vill det med.

_pB2sT0zCtA

strikt
2013-11-29, 00:42
Vart var vilan på bröstet? Fin vikt!

Vanligt vatten
2013-11-29, 01:25
Vanlig bänk är en bra styrkebyggare som ger fördelar generellt men det är absolut ingen riktig bröstmuskelutvecklare.

Så säger Elliot Hulse också (https://www.youtube.com/watch?v=jvQho3EsxzM).

Snabb fråga då - vad anser du istället är en riktig "bröstmuskelutvecklare" ?
Hantelflyes? :)

Anders The Peak
2013-11-29, 08:29
Så säger Elliot Hulse också (https://www.youtube.com/watch?v=jvQho3EsxzM).

Snabb fråga då - vad anser du istället är en riktig "bröstmuskelutvecklare" ?
Hantelflyes? :)

Bröstmuskeln svarar bra i bröstpressmaskiner, hantelpressar, rätt utförd Cable cross, bröstdips. En bra komplementövning är pullover i maskin eller rätt utförd med hantel.

Personligen tycker jag inte att hantelflyes i standard utförande är så speciellt bra övning man behöver modifiera den för att få upp effekten av övningen. Därför är det bättre att använda Cable crossen för ändamålet.

Nu är det kanske bra att jag säger att det här är min uppfattning och enligt den store guden så är det säkert så att jag har fel.

Truth477
2013-11-29, 08:42
Titta i och för sig på hur en styrkelyftare bänkar. Deras armbågar går sällan djupare än "90 grader plus lite till"

jwzrd som exempel eftersom han har hyfsad lyftväg:

ExhjUuqXU_U

Vilken brygga.......att ha brygga kortar lyft distansen med minst 20cm för dom flesta människor om inte till och med mer.......

Jag tar 150Kg med in vänstra arm och det är min svaga arm, så på grund av att jag har tränat ordentligt så tar jag 10Kg mer än han gör med sina båda armar med en av mina armar.......:laugh:

Truth477
2013-11-29, 08:45
En träningslärare på mitt gym säger att man INTE ska gå ner med stången till bröstet.

Han sa typ att man ska gå ner så man har armbågarna 90 grader och sen lite till. Det är ca 6 cm i från bröstet på mig alltså. Sen ska man stanna där och sen skjuta ifrån sig stången uppåt.

Anledningen varför han sa att man ska ha 90 grader "plus lite till" är för att det sliter på axlarna så mycket om man går ner för långt.

Har han rätt?
Alla som jag känner som gymmar och går ner med stången mot bröstet har ont i axlarna. Jag vet inte om det är pga bänken eller annat.

Nej han har inte rätt, dom flesta kör för tungt i Bänk och därför skadar sina axlar.

filmjölk
2013-11-29, 12:48
Vilken brygga.......att ha brygga kortar lyft distansen med minst 20cm för dom flesta människor om inte till och med mer.......

Jag tar 150Kg med in vänstra arm och det är min svaga arm, så på grund av att jag har tränat ordentligt så tar jag 10Kg mer än han gör med sina båda armar med en av mina armar.......:laugh:

Ok, vet inte vart jag skall börja.

Bryggan: kolla hur lång killen är, och längden på armarna. Även med ännu bättre brygga har han säkert ändå lika lång lyftväg som en normallång.

han lyfter 6*6 på 140. Inte ett maxlyft, 6*6 på 140kg uppskattar jag till ett ungefärligt max på 180.

Grattis iofs till 150kg i enarmsbänkpress, du är i särklass starkast i världen om du klarar det. Om det är med stång då, är det liggande enarmspress med hantel så är du troligtvis starkast i världen, men det finns nog ett halvdussin som flåsar dig lite i nacken. :/ :/

Ja, jag förstår att han trollar

Dennis012345
2013-11-29, 13:08
Nej han har inte rätt, dom flesta kör för tungt i Bänk och därför skadar sina axlar.

Men han på klippet går ju inte ner än 90graders. Hur förklarar du det då?
Varför ska en som inte klarar av att brygga så mycket gå ner djupare?

Anders The Peak
2013-11-29, 14:16
Vilken brygga.......att ha brygga kortar lyft distansen med minst 20cm för dom flesta människor om inte till och med mer.......

Jag tar 150Kg med in vänstra arm och det är min svaga arm, så på grund av att jag har tränat ordentligt så tar jag 10Kg mer än han gör med sina båda armar med en av mina armar.......:laugh:

Nej, han har inte rätt, dom flesta kör för tungt i Bänk och därför skadar sina axlar.



Och du är inte ett troll :)

filmjölk
2013-11-29, 16:51
Men han på klippet går ju inte ner än 90graders. Hur förklarar du det då?
Varför ska en som inte klarar av att brygga så mycket gå ner djupare?

Det är inte farligt att gå djupare än 90grader, när du kör med stång så löser sig den biten automatiskt då stången inte kan gå djupare. Luftvänder du är det lätt hänt att du lurar dig själv att du blir starkare i bänkpressen fast egentligen luftvänder du grundare och grundare. (Det har fler nackdelar, men det är en av dem) Om stången går hela vägen ner gör att rörelsen blir samma ifrån pass till pass, och då kan du enklare se om du ökar för att du blir starkare istället för att du ökar för att du blir bättre på att korta av rörelsen.

Anledningen till att den stilige karln i klippet bryggar så är för att han tävlar i styrkelyft och i den sporten vinner den som lyfter tyngst vikt, då använder man ju givetvis en sådan teknik som tillåter mest vikt fast ändå faller inom ramarna för hur man får göra, och vartenda litet kg + eller - spelar roll.

För dig räcker det gott och väl att lägga sig stadigt och bekvämt, dra tillbaks skuldrorna litegrann och sänka hela vägen ner till bröstet, och pressa hela vägen upp.

wessmen
2013-11-29, 19:02
Man ska inte ända ner till bröstet om man vill hålla sig skadefri.

Prova själv att gör så här, ta en kvast och håll den rakt ut från kroppen.
Pressa ihop skulderbladen och för bak kvasten tills att det inte längre känns naturligt, du kommer stanna mellan 5-10cm över bröstet.

Under detta så jobbar inte bröstet primärt utan axlarna, vilket skapar KAOS.

pezrulezhaakon
2013-11-29, 19:14
wessmen

Om det känns helt naturligt hela vägen då?
Jag stannar inte 5-10cm framför bröstet.

LillisJ
2013-11-29, 19:15
Man ska inte ända ner till bröstet om man vill hålla sig skadefri.

Prova själv att gör så här, ta en kvast och håll den rakt ut från kroppen.
Pressa ihop skulderbladen och för bak kvasten tills att det inte längre känns naturligt, du kommer stanna mellan 5-10cm över bröstet.

Under detta så jobbar inte bröstet primärt utan axlarna, vilket skapar KAOS.

Det är nog du som är stel som ett kassaskåp. :)

dunkel
2013-11-29, 19:38
För mig är det i fortsättningen olämpligt att gå så djupt, enligt min sjukgymnast. Jag har enligt henne problem med AC-leden efter några år med träning. Har alltid skulderbladen ihop.

Anders The Peak
2013-11-29, 19:38
Enormt välutvecklad och bra bröstmuskulatur:
DVVajqz97Zk

Hur tränar grabben då?
dbk2yoAomac

Lance Uppercut
2013-11-29, 20:39
Man ska inte ända ner till bröstet om man vill hålla sig skadefri.

Prova själv att gör så här, ta en kvast och håll den rakt ut från kroppen.
Pressa ihop skulderbladen och för bak kvasten tills att det inte längre känns naturligt, du kommer stanna mellan 5-10cm över bröstet.

Under detta så jobbar inte bröstet primärt utan axlarna, vilket skapar KAOS.

Varför ska man göra det? Räcker det inte med att prova sänka stången till bröstet i en vanligt bänkpress, eftersom det är det som diskuterar? Det känns nämligen helt naturligt för mig att göra det.

Xtreme
2013-11-29, 22:49
Man ska inte ända ner till bröstet om man vill hålla sig skadefri.

Prova själv att gör så här, ta en kvast och håll den rakt ut från kroppen.
Pressa ihop skulderbladen och för bak kvasten tills att det inte längre känns naturligt, du kommer stanna mellan 5-10cm över bröstet.

Under detta så jobbar inte bröstet primärt utan axlarna, vilket skapar KAOS.

Hur kommenterar du då länken jag postade tidigare? http://www.youtube.com/watch?v=TR5KEcKFG8w

Anders The Peak
2013-11-29, 22:59
Kz-_2MD5gL8

Alltidxx
2013-11-30, 12:22
Kz-_2MD5gL8
Smalt håller han också :)

Rühls massa var helt galen.

wessmen
2013-11-30, 15:35
wessmen

Om det känns helt naturligt hela vägen då?
Jag stannar inte 5-10cm framför bröstet.

Det gör det inte, gör övningen stående utan vikt så ska du se att du är tvungen att hjälpa till med ryggen för att komma så långt bak.

Det är nog du som är stel som ett kassaskåp. :)

Nej, jag bänkade hela vägen ner till bröstet i 3 år och funderade över varför mina axlar dominerade mina bröst. Gör övningen utan att lägga på vikt som hjälper till att skjuta bak armarna så ska du se att du är tvungen att hjälpa till för att komma hela vägen ner. Inte naturligt med andra ord.

Varför ska man göra det? Räcker det inte med att prova sänka stången till bröstet i en vanligt bänkpress, eftersom det är det som diskuterar? Det känns nämligen helt naturligt för mig att göra det.

Nej, lägger du vikt på kommer du längre ner än vad du hade gjort naturligt.

Åter igen, gör det stående då kommer du märka att ryggen går in för att dra bak armarna ännu längre. Där nere jobbar axlarna.

Hur kommenterar du då länken jag postade tidigare? http://www.youtube.com/watch?v=TR5KEcKFG8w

Jag vet inte hur många internetkrigare jag sett på youtube som ska verka kunniga. Trots allt informationen finns tillgänglig för alla så är det fortfarande folk som berättar helt fel.

Jag har inte sett EN ENDA duktig idrottare som går ner hela vägen som är otränad.

För ni fattar väl själva att en kille som ställer upp i Mr.O, som har en bröstvolym utom denna värd kan gå ner till bröstet utan att gå så långt bak att axlarna kopplas in? Kolla på armarna, 90 eller max strax där under är det som gäller.

Bluzze
2013-11-30, 15:38
Du sluter inte så värst på axlarna bara du har skuldrorna i bänken, man tävlar i bänkpress och vitt jag vet lär den utövan vara på korrekt sätt.

pezrulezhaakon
2013-11-30, 16:38
wessmen

Hur hade du öht tänkt att lyckas med att ens dra överarmarma bakåt utan hjälp av triceps, lats, teres major och bakre delta?
Så vart vill du komma med det?

Jag kommer enkelt ner till bröstkorgen utan problem.

Du har mycket kvar att lära.

Anders The Peak
2013-11-30, 17:27
wessmen

Hur hade du öht tänkt att lyckas med att ens dra överarmarma bakåt utan hjälp av triceps, lats, teres major och bakre delta?
Så vart vill du komma med det?

Jag kommer enkelt ner till bröstkorgen utan problem.

Du har mycket kvar att lära.

Du är en riktigt jultomte. Jag tycker att du ändrar på din retorik till att jag pez anser/bedömer/tycker/tror att ... och förklarar vad du försöker påtala på ett tydligt sätt...

Nå, är det skonsammare att inte gå hela vägen ned till bröstkorgen jämfört med att lägga den på bröstkorgen i det långa loppet.

pezrulezhaakon
2013-11-30, 17:53
ATP

Hohoho! God Jul då...


Det är inte rörelsen i sig som är problemet, utan rörelsen + belastningen som kan vålla problem. Ju knöligare rörelse sett till den individuella rörligheten innebär högre risker vid en given belastning.
Å andra sidan kan överrörlighet också innebära ökade risker.

Vad gäller bänkpress till bröstet eller ej beror således på rörligheten och belastningen.
Har man rörligheten bör man använda den ner till bröstet, då det i längden ger bättre resultat.
Om det för individen innebär ökad risk att göra så kan det vara en helt acceptabel risk att ta.
En viss mängd risk måååste man acceptera för att få resultat, men många tar onödiga risker med sina utföranden och övningsval.

wessmen
2013-11-30, 19:16
wessmen

Hur hade du öht tänkt att lyckas med att ens dra överarmarma bakåt utan hjälp av triceps, lats, teres major och bakre delta?
Så vart vill du komma med det?

Jag kommer enkelt ner till bröstkorgen utan problem.

Du har mycket kvar att lära.

Du anstränger dig verkligen.

Vill du dra armarna bortom 90 grader så är det primärt ryggmuskler som används. Det är enkelt anatomi, inget komplicerat att förstå.

Räcker med att göra rörelsen i sidled vid spegeln för att förstå hur man överbelastar främre axel och avlastar bröstet, precis som man förstår var triceps tar över bröst i toppläget.

Vill man hålla sig skadefri så gör man bäst i att inte gå hela vägen ner. Bröstet stimuleras heller inte mer. Vill man förbannat sträcka så kan man göra flies istället.

speedy83
2013-11-30, 19:27
Hur påverkar de olikasätten rörligheten o bröstet då? Det är ju en faktor jag kan tycka är väsentlig.

pezrulezhaakon
2013-11-30, 19:31
wessmen

Det du inte verkar förstå är att ALL rörelse bakåt står ryggen för. Alla de musklerna som kan extendera/horisontalabducera axelleden/överarmen.

Min fråga är då fortfarande vart du vill komma?
Menar du att bröstmuskeln och främre delta kan stå för det rörelsemönstret?

RobbanColeman
2013-11-30, 19:38
Beror på syftet med övningen, gör jag som en riktig bänkpress rår jag ju givetvis mer än då jag leker bröstpress på bänk.

Jag har provat båda varianterna och ingen har gett mig ngt stort bröst. Skillnaden är att när jag bänkar kan jag lägga på minst 10kg till och 10reps till än om jag kör byggarbänk. Använder jag bara bra teknik i den riktiga bänken ger den inte mig några mer axelbesvär än då jag vänder högre upp dock. Det som däremot e lite mer risky är att jag rår att använda mer vikt, det i sig sliter ju lite så jag får vila ordentligt och vårda mig mellan passen.

Jag kan nog SL-bänka med 110kg likadant som jag byggarbänkar med 80kg förresten, det känns troligt och inte alls överdrivet på ngt sätt. Har skiftat mellan detta några ggr det gångna året så är liksom rätt haj på skillnaderna nu. Stången åker nog lika långt i båda trots att den ena inte e nere på bröstet, jag håller maxbredd i bänkpress och klart smalare då jag kör byggarbänk.

pezrulezhaakon
2013-11-30, 19:39
speedy83

Om vi snackar bänkpress med stång så finns det fler fördelar än nackdelar att gå hela vägen till bröstet. Detta förutsatt att du har rörligheten.
Det innebär inte att övningen är riskfri. Tvärtom så finns det en del risker, fast rätt utförd övning, väl anpassad belastning och tillräcklig rörlighet så vinner du i längden på att göra så. Riskerna blir acceptabla för ditt mål.
Om du vill variera genom att inte gå hela vägen emellanåt, så är det valfritt.

Om vi snackar hantlar eller andra friare alternativ, så kan det finnas anledning att vara försiktig(are) vid ett (överdrivet) bottenläge.
Bröstets möjlighet att jobba minskar brant när man passerat horisontalläget.
Man kan såklart även bli starkare där, men då måste belastningen anpassas.

filmjölk
2013-11-30, 23:20
Klassisk TUT:ning. hade han kört SL-teknik istället för byggarstilen hade han nog kunnat ha iaf 40kg mer på stången:

UwWV-VBdlzQ

strikt
2013-12-01, 00:10
Så 25 reps var det egentlligen.

Frågan är om han skulle klara 25 full roms kontrollerat.

Anders The Peak
2013-12-01, 07:56
ATP

Hohoho! God Jul då...


Det är inte rörelsen i sig som är problemet, utan rörelsen + belastningen som kan vålla problem. Ju knöligare rörelse sett till den individuella rörligheten innebär högre risker vid en given belastning.
Å andra sidan kan överrörlighet också innebära ökade risker.

Vad gäller bänkpress till bröstet eller ej beror således på rörligheten och belastningen.
Har man rörligheten bör man använda den ner till bröstet, då det i längden ger bättre resultat.
Om det för individen innebär ökad risk att göra så kan det vara en helt acceptabel risk att ta.
En viss mängd risk måååste man acceptera för att få resultat, men många tar onödiga risker med sina utföranden och övningsval.

Vad jag menar med jultomte är att du är inte sann och det kan alla som har kommit över de första åren inom styrketräning förstå.

En annan sak är att du inte förstår skillnaden mellan byggarbänk dvs träffa bröstmuskeln och att köra en sk SL bänk. Men det är lönslöst ens att försöka få dig att förstå. Men i fortsättningen tycker jag inte att du talar i termer om att alla andra än du har fel, utan talar om att du har en avvikande uppfattning/mening i frågan... Du har inte lyckats komma med ett enda underlag som styrker din avvikande uppfattning/uttalande.

RobbanColeman
2013-12-01, 08:33
Jag gjorde 87,5x19 i bänkpress sist, det finns inte en chans att jag klarar det i byggarbänk, inte en sportslig. Jag tror det bästa jag gjort i byggarbänk, då 10kg tyngre kroppsvikt än nu, är 10-12 reps på 80kg.

Skulle jag däremot köra bänk som nu(SL) men vända högre upp bara, typ klossbänk, då lär jag klara 20 reps med minst 120kg. Alltså, ihopdragna skulderblad till max, brygga, maxbrett grepp, stången långt ner mot mellangärdet jämfört, explosivt utlås i armbågarna kombinerat med dra isär stången-tänk. Alltså en bänkpress med kortare rörelsebana endast, ingen byggarbänk.

Jag har som mål att ta kvx2 i bänkpress till sommaren och det ämnar jag klara. Ska fixa detsamma i frontböj och till detta mitt roligaste o viktigaste mål som jag ser det, marklyft 3xkv, jag drar givetvis med höft/röv nu och försöker få stången så nära kroppen som bara möjligt. :)

Det är ju så att SL går ut på att flytta så mycket vikt som möjligt, givetvis har man ju en teknik som hjälper till med just detta, till skillnad mot byggningen, där ville jag belasta så lite som möjligt, var bara ute efter effekten och att ha så lite återhämtningstid som möjligt.

pezrulezhaakon
2013-12-01, 10:17
ATP

Det är lönlöst att förklara när du inte förstår.
Jag vet skillnaden mellan SL-bänk och byggarbänk, men det har du heller inte förstått.
Därför anser du att det är en avvikande uppfattning.

Fakta är avvikande uppgifter för en broscience-anhängare. Du har heller inget intresse att lära dig mer. Ditt senaste inlägg bevisar verkligen att du greppar efter halmstrån när du inte har nåt bättre att kontra med. Hehe, kul :)

j0nisch
2013-12-01, 21:02
Så alltså ger det inget extra att stången rör vid bröstkorgen? För på mig så känns det som att det tar mer då och jag kommer bli tröttare eftersom jag vid varje rep är nere rejält i bottenläget, men det är fel då?

pezrulezhaakon
2013-12-01, 21:12
j0nisch

Jo, i längden kommer det ge mer. Nåt pass hit eller dit spelar inte så stor roll.

Anders The Peak
2013-12-01, 21:18
Så alltså ger det inget extra att stången rör vid bröstkorgen? För på mig så känns det som att det tar mer då och jag kommer bli tröttare eftersom jag vid varje rep är nere rejält i bottenläget, men det är fel då?

Om man har för avsikt att bli styrkelyftare så bör man gå ned till bröstkorgen och markera. När det handlar om byggning så bör man vara försiktig med axlar och armbågar och inte tappa kontakten med muskeln för att kunna pressa den maximalt.
SL försöker brygga upp för att minimera lyftvägen och maximera lyftkapaciteten lite som byggarbänk som T ex Markus Ruhl körde tidigare i tråden dvs det har likheter men olika syften med utförandet.

SL
http://2.bp.blogspot.com/-PtttLnaNJVU/TgoNpXpUJrI/AAAAAAAAAIU/0BjZ4DxXzcs/s1600/bench-pressPowerLifter.jpg
http://zelsh.com/wp-content/uploads/2013/03/benchpress.jpg

För att maximera bänkpressen tränar man många olika tekniker tex floor press
http://myrevolution.no/blade/wp-content/uploads/2011/11/Barbell-floor-press.jpg

Kloss bänk
http://i.ytimg.com/vi/Op32JQ9ApDY/0.jpg

proteinsynthesis
2013-12-02, 00:05
Ml

Sent from my HTC One using Tapatalk

j0nisch
2013-12-02, 09:31
För att maximera bänkpressen tränar man många olika tekniker tex floor press
http://myrevolution.no/blade/wp-content/uploads/2011/11/Barbell-floor-press.jpg

Så det räcker med detta djupet? Det tar lika bra på muskeln samt minskar skaderisker?

j0nisch
2013-12-02, 09:33
j0nisch

Jo, i längden kommer det ge mer. Nåt pass hit eller dit spelar inte så stor roll.

Vad är din åsikt: att med syftet att bygga muskler och styrka, inte tävla, gå ner och toucha bröstet, eller räcker det med tekniken på bilden ovan, s.k floor press?

Anders The Peak
2013-12-02, 09:42
Så det räcker med detta djupet? Det tar lika bra på muskeln samt minskar skaderisker?

Jag svarar på din fråga utförligt i första inlägget...

pezrulezhaakon
2013-12-02, 09:44
ATP

j0nisch, önskar ha fler åsikter än dina..

svenbanan
2013-12-02, 09:48
Så det räcker med detta djupet? Det tar lika bra på muskeln samt minskar skaderisker?

Räcker med det djupet för vad?
Övningen är ju till för att träna specifika aspekter för att bli bättre på bänkpress.

Syftet med denna övning är inte att ersätta bänkpress och bygga muskler med mindre skaderisk. Vad fick du det ifrån?

Du får ju läsa allt ATP skrev om du vill få ut nåt av det...

pezrulezhaakon
2013-12-02, 10:10
j0nisch

Om du endast tänker byggning så har du mest ut av att den mesta tiden läggs på pressar ner till bröstet, i jämförelse med endast floorpress.
Floorpress, klossbänk, eller andra varianter är främst till för att bli starkare i vissa lägen av rörelsen.
Men har du inga sådana svagheter, så måste du inte lägga nån tid på det, såvida du inte vill variera dig emellanåt.
Du behöver heller inte köra med tävlingsbrygga, utan endast en lätt brygga.

Motionären
2013-12-02, 11:28
En träningslärare på mitt gym säger att man INTE ska gå ner med stången till bröstet.

Han sa typ att man ska gå ner så man har armbågarna 90 grader och sen lite till. Det är ca 6 cm i från bröstet på mig alltså. Sen ska man stanna där och sen skjuta ifrån sig stången uppåt.

Anledningen varför han sa att man ska ha 90 grader "plus lite till" är för att det sliter på axlarna så mycket om man går ner för långt.

Har han rätt?
Alla som jag känner som gymmar och går ner med stången mot bröstet har ont i axlarna. Jag vet inte om det är pga bänken eller annat.

1. Satsa på fullrangemotion. Kör gärna med hantlar också så det blir ännu djupare rörelse.
2. Att det sliter på axlarna, jag har bänkat 21år och aldrig haft problem med axlarna. 99% till bröstet, dock inte med en lodrät lyftbana utan från längst ner på bröstet - till utsträckt läge över hakan ungefär.
3. Jag skulle säga att han har fel. Att alla du känner som kör till bröstet har ont i axlarna kanske beror på brist på stretching och vila. Kan också vara så att jag är lyckligt lottad som inte haft axelproblem.

Lycka till med bänkandet!

j0nisch
2013-12-02, 12:47
j0nisch

Om du endast tänker byggning så har du mest ut av att den mesta tiden läggs på pressar ner till bröstet, i jämförelse med endast floorpress.
Floorpress, klossbänk, eller andra varianter är främst till för att bli starkare i vissa lägen av rörelsen.
Men har du inga sådana svagheter, så måste du inte lägga nån tid på det, såvida du inte vill variera dig emellanåt.
Du behöver heller inte köra med tävlingsbrygga, utan endast en lätt brygga.

Jag svarar på din fråga utförligt i första inlägget...

Tackar för svar! Men då antar jag att jag fortsätter med att gå ner till bröstet så länge det inte behövs något annat, för jag antar att man med en brygga inte kan gå lika djupt?

pezrulezhaakon
2013-12-02, 13:07
j0nisch

Precis, ju större brygga desto kortare lyftväg.
En lätt brygga är att föredra framför ingen.

Bryggan
2013-12-02, 13:14
Kätting för bästa moment/kraft då?

Anders The Peak
2013-12-02, 18:22
Kätting för bästa moment/kraft då?

Antingen kätting eller gummiband båda ger bra kraftutveckling.
Oftast är det enklast att ha med gummiband grön eller röd ger ett lagom bra bra motstånd.

slackerguru
2013-12-03, 14:28
Jag brukar köra SL-bänk just för att mitt ego tycker det är kul att lyfta tungt.
Sen kör jag mer volym i hantelpressen och i cablecross.