handdator

Visa fullständig version : Långdragen axelskada


Zaptoz
2013-11-27, 17:54
Hej, tränat i några år och åkte för drygt ett år sedan på en belastningsskada. Varit på röntgen och ultraljud, det enda anmärkningsvärda var att jag hade vätskeansamlingar i axeln.

Fått två kortisonsprutor i AC-leden av en sjukgymnast, skulle sedan avvakta och se.

Gick sedan på den bokade tiden hos ortopeden som jag haft sedan tre månader tillbaka. Efter en undersökning sa han att det var bra att jag fått kortison i AC-leden och han la en tredje spruta med en bedövning och kortisonblandning i slemsäcken i axeln.

Han säger att jag är överrörlig och har en axelinstabilitet. Samt att 80% slipper operation och blir helt bra av kortisonspruta och sjukgymnastik.

Nu några veckor senare är det fullständigt skit i axeln, nästan likadant som för flera månader sedan.

Det är aldrig någon stark smärta som uppstår. Jag kan anstränga axlarna, men jag blir väldigt snabbt trött i dem.
Om jag anstränger axeln i vardagen eller med rehab får jag värk på kvällen och nån dag eller några dagar efter beroende på hur mycket jag ansträngt axeln. Värken kommer i vilket fall som helst, även utan ansträngning, men då inte lika intensivt. Värken/ömheten vandrar lite överallt dag från dag, från baksida axel och ibland ända ner i fingerspetsarna.

Kör ingen rehab för tillfället. Är det någon som har något tips? Hur ska man göra med rehaben? Känns dumt att köra rehab ifall det blir värre på kvällen och eventuellt några dagar efter. Men värk blir det i vilket fall, men inte lika intensiv. Ortopeden sa att jag skulle jobba med att stabilisera muskler i och runtom axeln.



Tacksam för funderingar.

Anders The Peak
2013-11-27, 18:12
Här hittar du bra rehabprogram (http://www.dieselcrew.com/how-to-shoulder-rehab)

Men det tar tid innan man blir bra igen så räkna med upp till ett års rehab och återhållsamhet innan du kanske är hyggligt bra igen.

Zaptoz
2013-11-27, 18:50
Okej. Om jag blir sämre i axlarna av att köra rehab skall man köra på ändå? Har som sagt aldrig någon huggande smärta, utan känns helt enkelt som att saker ligger fel vilket resulterar i värk och obehags känslor. Känns som att det är svårt att avgöra om man gör fel eller rätt övningar om det bara blir värre.

Bubblan84
2013-11-27, 19:13
Tog mig ca 1,5 år att bli bättre i min onda axel. Inte helt bra ännu men ljusår bättre än det var för bara några månader sen efter att jag fick ett rehabprogram som funkade bra för mig. I början fick jag ont även av rehaben men till slut började det bli bättre för varje vecka. Alla skador är olika så man kan inte dra några slutsatser av hur det har gått för mig. Poängen var mest att det gäller att ha tålamod, har du fått rätt diagnos och rehabprogram så kan det nog bli bättre så småning om.