handdator

Visa fullständig version : Uppgradera min garderob (Kavajer)


tearz
2013-11-27, 13:20
Hej Kollo ! Jag känner på mig att det finns en hel del välklädda herrar här inne, och ber därför om er hjälp till att hitta lite "schyssta kavajer"

Tänkte mest på tips om bra märken, modeller ? Vad man eventuellt bör tänka på etc etc. Jag vill helt enkelt inte kasta ut säg 10 000 kronor sedan inser jag att jag kunde fått något "bättre" för samma slant.

Tja...lämnar väl över ordet till er då :)

drakfelt
2013-11-27, 15:21
Jag gillar Tiger of Sweden. De har väldigt ungdomliga snitt på sina kostymer(kavajer). God kvalité och prisvärt - tycker jag!

Tisu
2013-11-27, 15:24
Är man någorlunda vältränad börjar kavajer sitta dåligt. Man kan vara en storlek 50 i midjan, men en 54 över axlarna. Så det som gäller är att prova. Bläck (MQ) brukar vara lite slimfit för en relativt billig penning, börja med att prova där innan du betalar mer än du borde....

tearz
2013-11-27, 15:33
Jag gillar Tiger of Sweden. De har väldigt ungdomliga snitt på sina kostymer(kavajer). God kvalité och prisvärt - tycker jag!

Satt faktiskt och kollade på just tiger :) Lutar att det kan bli en av dessa http://stayhard.se/10646068/tiger-of-sweden/nedvin-blazer-2p3-navy
Om inget bättre dyker upp dvs !

drakfelt
2013-11-27, 15:33
Satt faktiskt och kollade på just tiger :) Lutar att det kan bli en av dessa http://stayhard.se/10646068/tiger-of-sweden/nedvin-blazer-2p3-navy
Om inget bättre dyker upp dvs !

Du ska inte beställa online, va?

tearz
2013-11-27, 15:34
Är man någorlunda vältränad börjar kavajer sitta dåligt. Man kan vara en storlek 50 i midjan, men en 54 över axlarna. Så det som gäller är att prova. Bläck (MQ) brukar vara lite slimfit för en relativt billig penning, börja med att prova där innan du betalar mer än du borde....

Ja, jag är vältränad, men inte speciellt "stor" har dock liten midja och relativt breda axlar. Tack för tipset. Men Mq är väl inte riktigt vad jag tänkte mig kanske.

tearz
2013-11-27, 15:35
Du ska inte beställa online, va?

Alternativet är JC butiken här i stan, de har TIGER, men varför betala 3000 för något jag får för 2,3 online ?

drakfelt
2013-11-27, 15:36
Alternativet är JC butiken här i stan, de har TIGER, men varför betala 3000 för något jag får för 2,2 online ?

Jo, men se till att prova i butik först. Det viktigaste är hur kavajen sitter över axlarna, alla andra mått går mer eller mindre smärtfritt att justera hos en skräddare i efterhand :)

tearz
2013-11-27, 15:39
Jo, men se till att prova i butik först. Det viktigaste är hur kavajen sitter över axlarna, alla andra mått går mer eller mindre smärtfritt att justera hos en skräddare i efterhand :)

Tack för tipset ! Stayhard vet jag har gratis frakt och det är även gratis att returnera vid fel storlek etc. Men kanske får ta ett besök på JC här i stan och prova en TIGER haha =)

kaer
2013-11-27, 15:40
Jag gillar Oscar Jacobson, har väl 3st kavajer därifrån, gillar dem betydligt mer än den jag har ifrån Tiger, fast den är rätt gammal så det behöver ju inte betyda något.
Om du inte är stensäker på vad du ska så tycker jag inte du ska handla online.
Ska du köpa en såpass påkostad kavaj tycker jag du ska gå till en 'bra' affär och få bra service.
Att man får göra tillpassningar är väl snarare regel än undantag.

drakfelt
2013-11-27, 15:43
Håller med kaer. Om du har möjlighet så köp i en butik med kunnig personal - herrekipering gärna. Om du vill spara in pengarna kan du såklart beställa samma kavaj online sedan. Dock har de flesta seriösa butiker fördelaktiga avtal med skräddare och många gör faktiskt anpassningar helt gratis åt dig.

För mig väger mervärdet att köpa i en butik med god service och stort kunnande upp för de hundralapparna man sparar online.

tearz
2013-11-27, 15:57
Håller med kaer. Om du har möjlighet så köp i en butik med kunnig personal - herrekipering gärna. Om du vill spara in pengarna kan du såklart beställa samma kavaj online sedan. Dock har de flesta seriösa butiker fördelaktiga avtal med skräddare och många gör faktiskt anpassningar helt gratis åt dig.

För mig väger mervärdet att köpa i en butik med god service och stort kunnande upp för de hundralapparna man sparar online.

Det argumentet kan jag köpa. Vi får se vad staden har att erbjuda först då (vet att utbudet är uselt redan på förhand) I värsta fall finns bara online handeln kvar tyvärr!

Tomas W
2013-11-27, 17:20
Min syster gifte sig förra våren och jag testade en del kostymer inför det, Tiger var snygga och satt riktigt bra. De hade ett varierande utbud med lite olika stilar men se till att få de korrigerade av skräddaren så de sitter 100%.

drakfelt
2013-11-27, 17:22
Min syster gifte sig förra våren och testade en del kostymer inför det, Tiger var snygga och satt riktigt bra. De hade ett varierande utbud med lite olika stilar men se till att få de korrigerade av skräddaren så de sitter 100%.

Så könsneutralt av systern din att gifta sig i kavaj!

Skämt åsido. Håller med ang Tiger.

Tomas W
2013-11-27, 17:24
Så könsneutralt av systern din att gifta sig i kavaj!

Skämt åsido. Håller med ang Tiger.

Fixed ;-)