handdator

Visa fullständig version : Dum Hemkunskapslärare


Fatalist
2004-03-11, 14:50
Min hemkunskaps lärare påstår att all protein över 0.75g/kg kroppsvikt är fullständigt onödigt och kommer att avlagras som fett, även hos folk som tränar. Hon påstår även att det är helt och hållet onödigt att äta proteintillskott, hon tycker att det räcker med att äta en välbalanserad kost så får någon som tränar på gym i sig allt han behöver. Och ja, hon påstod att det var billigare med protein matväg än om du skulle käkat det i pulverform!

Vad jag behöver hjälp med är lite ledtrådar på vad jag ska använda för argument mot henne nästa vecka, eftersom jag är övertygad om att det finns gott om folk här som kan bra mycket bättre än henne.

Hon undrade till exempel varför man ska äta snabba kolhydrater efter träning så förklarade jag att det var för att stoppa nedbrytningen av muskler (katabola fasen) och påbörja den anabola (uppbyggande fasen), hoppas jag inte gjorde bort mig helt och hållet nu?

Även om någon vet något om en rapport eller liknande som behandlar protein/kropps kg så skulle jag bli överlycklig om jag fick lägga vantarna på den! Jag SKA ha rätt!

:thumbup:

RobbeliRobban
2004-03-11, 15:08
Har ingen länk, men har sett en vetenskaplig studie där ett gäng någorlunda vältränade individer körde tre pass/vecka enbart styrketräning. Vid 1,7g/protein/kg fettfri kroppsmassa ökade de i muskelmassa, vid 1,3g tappade de lite muskelmassa, vid 0,9 tappade de mycket muskelmassa, vid 2,1 ökade de mer än vid 1,7.

Min slutsats är att nog att man minst behöver 1,5g.

Sen kan du ju alltid kolla på tanten, efter ett snabbt ögonkast-vad tror du hon vet om anabolstyrketräning? Strunt i vad hon tycker, hon följer säkert livsmedelsverkets 70g protte/dag, 30g fett, och enorma mängder kolhydrat. Förmodligen är hon så såld på detta att du inte kan övertyga henne ändå.

Sparrisen
2004-03-11, 15:58
Klart man klarar sig utan proteintillskott... men det underlättar i vissa fall.

Simon
2004-03-11, 16:42
Originally posted by RobbeliRobban
Har ingen länk, men har sett en vetenskaplig studie där ett gäng någorlunda vältränade individer körde tre pass/vecka enbart styrketräning. Vid 1,7g/protein/kg fettfri kroppsmassa ökade de i muskelmassa, vid 1,3g tappade de lite muskelmassa, vid 0,9 tappade de mycket muskelmassa, vid 2,1 ökade de mer än vid 1,7.

Min slutsats är att nog att man minst behöver 1,5g.

är detta efter ett träningspass eller?
isåfall så kan jag säga att det tas in för lite protein på mitt håll, ligger på ca 0.7gram per kg kroppsvikt..

z_bumbi
2004-03-11, 16:46
Simon: Per dag är det nog..

Wiiking
2004-03-11, 17:23
Jag räknade lite på proteinkostnaden.

Om man köper relativt billig tonfisk kostar det ca 80kr för att "få ut" 250 gram protein. Beror lite på vilken tonfisk man väljer, men billigare tonfisk än så är oätbar enligt mig.

Om man istället väljer att ta proteinpulver kostar det ca 40kr för 250 gram rent protein, beror lite på vilket proteinpulver du köper, vilket alltså är halva priset!

Vad det gäller mängd protein/vikt kan säkert någon annan bättre men 0,7g/kg måste bara vara för lite för en byggare som vill ha optimala resultat.

JAM
2004-03-11, 17:28
Originally posted by Wiiking
Jag räknade lite på proteinkostnaden.Det gjorde sipowitz i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17354) också. Jag minns det eftersom jag svarade i där... :)

Fatalist
2004-03-11, 17:53
Originally posted by RobbeliRobban
Har ingen länk, men har sett en vetenskaplig studie där ett gäng någorlunda vältränade individer körde tre pass/vecka enbart styrketräning. Vid 1,7g/protein/kg fettfri kroppsmassa ökade de i muskelmassa, vid 1,3g tappade de lite muskelmassa, vid 0,9 tappade de mycket muskelmassa, vid 2,1 ökade de mer än vid 1,7.

Min slutsats är att nog att man minst behöver 1,5g.

Sen kan du ju alltid kolla på tanten, efter ett snabbt ögonkast-vad tror du hon vet om anabolstyrketräning? Strunt i vad hon tycker, hon följer säkert livsmedelsverkets 70g protte/dag, 30g fett, och enorma mängder kolhydrat. Förmodligen är hon så såld på detta att du inte kan övertyga henne ändå.


Du har ingen aning var du såg den?

z_bumbi
2004-03-11, 19:01
Originally posted by Fatalist



Du har ingen aning var du såg den?


Sök på pubmed efter dessa till att börja med..

Unrinary nitrogen excretion as influenced by a musclebuildning exerecise program and protein intake variation. Marable

Protein intake and athletic performance. Lemmon

Do athletes need more diatary protein and amino acids? Lemmon

När du hittar den första av Lemmon så sök på hans namn igen, han har gjort massor om protein tydligen, slog just ihop boken och orkar inte plocka fram hans förnamn. :)

Sen får du räkna med att det du ska lära dig på hemkunskapen inte har så mycket med kost för idrottare att göra samt att de flesta får i sig betydligt mer än 0,7 g protein/kg redan.

Zorro
2004-03-11, 19:41
Originally posted by Fatalist



Du har ingen aning var du såg den?

Fredrik Paulun har en del artiklar om just detta på sin hemsida www.paulun.com dom kan nog användas till detta eftersom han varit med i media en del och folk vet vanligtvis vem han är.


//Daniel

Jon2
2004-03-12, 00:42
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=335


"Den allmänna rekommendationen är 0,8 gram/kg/dag, och det räcker inte för någon typ av idrottsman/-kvinna. Det tycks som om det dubbla är ett mer rimligt intag. Detta kan mycket väl täckas med en proteinrik kost, men ett proteinpulver kan vara en bra hjälp för dig som har svårt att äta tillräckligt. Visst kommer en idrottare att överleva på det allmänna rekommenderade intaget av protein, men resultatet kommer knappast att bli de bästa."

jojje.net
2004-03-12, 07:40
Alla hemkunskapslärare och dietister mfl är insnöade på samma bana och kör helt efter SNR/NNRs rekommendationer, dvs 0,8g/kg.

Grejen är den att det inte finns allt för mkt forskning som visar att man behöver en massa protein.

Jag klistrar in en bild från en studie där man fick fram att som styrketränande skulle man behöva äta 1,8g protein/kg för att vara i kvävebalans. OBS det är kvävebalans de hela tiden kollar efter och att det skulle vara tillräckligt.

z_bumbi
2004-03-12, 10:23
jojje.net: Du har träffat fel dietister. :D

Garnax
2004-03-12, 10:45
Vi har något som inte många andra har:

EN BARBAPAPPA!


Säg till kärringen att du ska äta snabba kolydrater direkt efter träningen för att stoppa nerbrytningen och direkt påstarta återhämtningen och fylla på med energi i de tömda depåerna.
Men det visste du redan.

Sen kan du juh göra klart för henne att det enklare,billigare och snabbare att ta protein tillskott itsället för att käka tonfisk eller nnat.

Sen tycker jag du ska ifrågasätta hennes kompitens i ämnet
och fråga hur hon kan bestrida så många forskare från så många studier från så många ställen och att hon ska ha rätt.

Sen tycker jag du ska fråga henne vad hon tycker om mat vid sängdags (Hon kommer inte gilla det) och då kan du även där trycka till om att kroppen byggs upp och återhämtar sig även på natten och att detta kräver näring.

sen ska du naturligtvis gå på om vad hon vet om GI och famförallt II (InsulinIndex) och hur de påverkar kroppen.

Läs på så mycket du kan tills nästa gång du träffar henne så ska du nog kunna kapa henne längsmed backen.

//Garnax

//Garnax

shirunai
2004-03-12, 10:52
jag hittar inte ens lemmon när jag söker på
Protein intake and athletic performance och visar upp displays på alla, jag suger på att hitta
hur hittar man ?
söker man genom google finner man!

Nate
2004-03-12, 11:00
Originally posted by shirunai
jag hittar inte ens lemmon när jag söker på
Protein intake and athletic performance och visar upp displays på alla, jag suger på att hitta
hur hittar man ?
söker man genom google finner man!

Sök på Peter Lemon (med ETT m)

http://www.oznet.ksu.edu/pr_suppl/athletes/protein.htm

http://www.youronlinefitness.com/Fitness_Articles/articles/March_2002_articles/how_much_protein_do_you_really_n.htm

http://www.drugfreesport.com/choices/nutrition/protein.html

z_bumbi
2004-03-12, 11:09
Garnax: Jag skulle älskat att ha dig som elev.:devil:

Nate: Kul länkar.

Kimo
2004-03-12, 11:31
Originally posted by Fatalist
Och ja, hon påstod att det var billigare med protein matväg än om du skulle käkat det i pulverform!
:thumbup:

Klart att man "klarar sig" på vanlig mat, proteintillskott underlättar snarare. Angående priset så har hon både rätt och fel beroende på vilken proteinkälla som åsyftas. Jämför du tonfiskfiléer (inte i burk) eller någon annan dyr proteinrik mat med till exempel sojaprotein i pulverform så är pulvret billigare men jämför du Triple Whey Fuel med sojabönor så är det tvärt om. För mig överväger ofta bekvämlighet priset.

Hermes
2004-03-12, 17:10
Det verkar vara många som vill "sätta dit" sina hemkunskapslärare och idrottslärare. Varför egentligen? som någon annan skrev kommer de nog knappast byta åsikt och om du väl knäcker din lärare inför klassen kommer han nog inte höja ditt betyg. Låt läraren tro vafan han/hon vill, det viktiga är du vet att du har rätt.

Garnax
2004-03-12, 17:17
Jag älskar att ifrågasätta lärare...gjorde det under hela min skoltid.

Dom gillar en inte men det förgyller vardagen.

//Garnax

Dr.Stein
2004-03-12, 17:37
Originally posted by Fatalist
Min hemkunskaps lärare påstår att all protein över 0.75g/kg kroppsvikt är fullständigt onödigt och kommer att avlagras som fett, även hos folk som tränar.



Det var det absolut konstigaste jag hört!!!:smash:

Kropen kan överhuvudtaget inte omvandla protein till fett, så där har hon iaf klart fel!:devil:

z_bumbi
2004-03-12, 17:46
Originally posted by Dr.Stein
Kropen kan överhuvudtaget inte omvandla protein till fett, så där har hon iaf klart fel!:devil:

Inte?

Metal_boy_
2004-03-12, 17:52
Originally posted by Dr.Stein



Det var det absolut konstigaste jag hört!!!:smash:

Kropen kan överhuvudtaget inte omvandla protein till fett, så där har hon iaf klart fel!:devil:

för mycke överskott av energi lagras väl alltid som fett:confused:

King Grub
2004-03-12, 17:53
Originally posted by Dr.Stein
Kropen kan överhuvudtaget inte omvandla protein till fett, så där har hon iaf klart fel!:devil:

Vad händer med ett eventuellt överskott då? Tror du kroppen är så dumt konstruerad att den bajsar ut ett värdefullt energiöverskott?

Dr.Stein
2004-03-12, 18:01
Originally posted by King Grub


Vad händer med ett eventuellt överskott då? Tror du kroppen är så dumt konstruerad att den bajsar ut ett värdefullt energiöverskott?

Jag antar att det sparas som protein eller aminorsyror, e iaf vad vår människokunskapslärare (som dessutom e en ganska högt utbildad läkare) sagt till oss.

Tror definivt inte att det omvandlas till fett iaf, eftersom kroppen inte brukar omvandla protein då den inte kan bilda protein av nånting annat.

Everest
2004-03-12, 18:09
Originally posted by Dr.Stein


Jag antar att det sparas som protein eller aminorsyror, e iaf vad vår människokunskapslärare (som dessutom e en ganska högt utbildad läkare) sagt till oss.

Tror definivt inte att det omvandlas till fett iaf, eftersom kroppen inte brukar omvandla protein då den inte kan bilda protein av nånting annat.

Mycket chansningar här. Det du menade var kanske att vid intag av protein bryts de ner med hjälp av proteaser till mindre enheter som kroppen lättare kan bearbeta, aminosyror. Vid stora intag av protein går det in i glykolysen och vid energiöverskott lagras det som fett:thumbup:

Dr.Stein
2004-03-12, 18:13
Originally posted by Everest


Mycket chansningar här. Det du menade var kanske att vid intag av protein bryts de ner med hjälp av proteaser till mindre enheter som kroppen lättare kan bearbeta, aminosyror. Vid stora intag av protein går det in i glykolysen och vid energiöverskott lagras det som fett:thumbup:


Men det behövs nog ett riktigt jävla grovt överskott om man ska börja omvandla det till fett...
Men ok, det går ju:rolleyes:

z_bumbi
2004-03-12, 18:15
Originally posted by Dr.Stein


Jag antar att det sparas som protein eller aminorsyror, e iaf vad vår människokunskapslärare (som dessutom e en ganska högt utbildad läkare) sagt till oss.

Om du inte har missuppfattat totalt så har vi här en lärare som verkligen borde läsa på en gång till.

King Grub
2004-03-12, 18:21
Originally posted by Dr.Stein


Jag antar att det sparas som protein eller aminorsyror, e iaf vad vår människokunskapslärare (som dessutom e en ganska högt utbildad läkare) sagt till oss.

Tror definivt inte att det omvandlas till fett iaf, eftersom kroppen inte brukar omvandla protein då den inte kan bilda protein av nånting annat.

Bra utbildningar lärarna/läkarna får nu för tiden. :thumbup:

Sverker
2004-03-12, 20:37
Det är inte helt fel att tänka så tycker jag.

Många idróttsmän äter och förbrukar lätt över 4000 kcal per dag.
Äter man 20 energiprocent protein så blir det 800 kcal eller 180 - 200 g protein per dag. Det är över 2 g / kg kroppsvikt för de flesta upp till 95 kg.
Detta bara genom att äta en normal, blanserad kost:nono:

Lägg nu till 30 - 40 g vassleprotein i drinken efter träningen och kanske 20 g extra vassleprotein till frukost så har vi 2.5 g per kg kroppsvikt. Vilket borde räcka för de mest extremt tränande



Detta utan att svepa enorma mängder tonfiskburkar, kycklingfileér, Kessella och torskfileér.

Jag står för normalkost+ vassleprotein när det verkligen behövs ! efter träningen