handdator

Visa fullständig version : Kan inte deffa


Naggan
2013-11-26, 19:57
Hej!
Vet inte vad som har hänt, jag är inte alls nöjd med min kropp. Jag skäms när jag tar av mig kläderna inför damerna, jag är inte alls nöjd.

Jag har ett bra kostupplägg, jag har ekonomi till att köpa mig all mat som behövs för att dieta. Jag har träningsmotivation, jag har tid.
Ja, jag har allt. Förutom en självdisciplin.

Jag undrar hur jag kan "träna upp" den, jag faller inte för godis, chips etc.
Utan min bov är maten, jag kan inte hålla mig ifrån pyttipanna, mos, vitt bröd etc, alltså vanlig mat.

Jag VILL gå ner i kroppsfett och få synliga ådror och vara nöjd med min kropp. Men jag vet inte vad som hänt, har tidigare deffat ner mig så jag är nöjd.

Men denna gång är det annorlunda, kan det bero på att jag inte mår bra utöver träningen? Jag har bla blivit dissad av en tjej jag gillar och har en morsa som är kvällsalkoholist.

Kan det vara så att kolisarna får tillbaka mig på rätt spår så jag mår bra igen? Godis är som sagt inget problem för mig.

Jag vet inte vad det kan bero på, vad tror ni?

Mvh

Sheogorath
2013-11-26, 20:37
Edit: tog bort min post. Hade inte läst hela ditt inlägg.

vicarious
2013-11-26, 20:43
Vad brukar du äta när du deffar? Jag bara gissar men många gör misstaget att de väljer alldeles för tråkig och enformig mat i sitt kostschema. Då blir det en lidelse att deffa. Det går att deffa och äta hyfsat "normalt", men man får givetvis anpassa mängderna efter hur mycket energi man har att leka med.

Paperbasket
2013-11-26, 20:47
Mitt misstag i början var att äta som ovan nämner "tråkig" mat. Fisk/kyckling med ris och potatis, kvarg och keso and that's it. Mer eller mindre. Hur kul är det i längden? Blev jättesvårt att följa eftersom jag inte fick någon glädje i maten direkt plus att min mat hade en väldigt låg volym och mättade dåligt.

Nu skippar jag frukosten som ligger runt 4-600 kcal för mig och äter som vanligt. Så jävla mycket skönare.

sigill
2013-11-26, 20:55
Testa att äta lite mindre kolhydrater en period. Det skulle i såna fall kunna ge dig stabilare blodsocker och humör så att du inte "trillar dit" så lätt.

Sen får du nog också bli lite målmedveten. Är dagarna för enformiga, eller tråkiga av andra skäl, är det lätt hänt att matsug uppstår.

J.V
2013-11-26, 21:15
Det bästa jag någonsin gjort när det gäller att lyckas deffa vettigt var att på träningsdagar äta så fettsnålt jag bara kan, käka 2g protein per kilo kroppsvikt och sedan möla på utav bara fan med kolhydrater. Mer fett och snålt med kolhydrater på vilodagar däremot.

Det och att börja snusa. :D Inga cravings efter något och bättre energi på gymmet.

hellgren84
2013-11-26, 21:22
Det bästa jag någonsin gjort när det gäller att lyckas deffa vettigt var att på träningsdagar äta så fettsnålt jag bara kan, käka 2g protein per kilo kroppsvikt och sedan möla på utav bara fan med kolhydrater. Mer fett och snålt med kolhydrater på vilodagar däremot.

Det och att börja snusa. :D Inga cravings efter något och bättre energi på gymmet.

Hm, så för mig som väger ca 95 ska alltså käka 190g/p på träningsdagar och knappt något fett? Vad innehåller mkt protein och lite fett? Säg inte lax, tonfisk för då spyr ja, aldrig klarat äta de! :P Men antar svaret på min fråga kom i sista meningen! :D
Tanken är nämligen att jag ska , efter julveckan börja min deff ... :)

jontexer
2013-11-26, 22:43
Som tidigare nämnts, käka vanlig mat men dra ner mängden. så länge du kommer upp i en bra mängd protein så spelar resten ingen som helst roll om du ligger på underskott.
Sen så tycker vissa det är lättare att skära ner på kolhydraterna då det stabiliserar blodsockret som tidigare sagts. Och vissa tycker det är lättare att skära ner fettet.
Så välj det sätt som passar dig! själv käkar jag normalt men skippar frullen och äter endast 1 stor måltid på eftermiddagen och sen lite kvällsmat.

TIMPA
2013-11-26, 22:59
Hm, så för mig som väger ca 95 ska alltså käka 190g/p på träningsdagar och knappt något fett? Vad innehåller mkt protein och lite fett? Säg inte lax, tonfisk för då spyr ja, aldrig klarat äta de! :P Men antar svaret på min fråga kom i sista meningen! :D
Tanken är nämligen att jag ska , efter julveckan börja min deff ... :)

Kyckling? Fördelar med det är att du kan göra det i så många olika varianter.

Naggan
2013-11-27, 00:19
Saken är den att jag gillar maten som fan, blir mätt och jag gillar det jag äter.
Kyckling, 10% nötfärs, torsk, lax etc, till de äter jag potatis/ris/bulgur och potatis som jag skär i delar, kryddar och tar in dom i ugnen.

Jag har köpt ett kostschema utav en snubbe som tävlar i AF etc, många vet vem det är och många har sett honom. Han kan sin sak, kommer dock inte avslöja vem det är. Men han kan sin sak. :)

Saken är den att jag håller dieten 2-3 dagar, sen mår jag dåligt över mitt liv och jag har tom funderat på ångestdämpande, men jag vill inte blanda in piller i mitt liv.

Jag är målmedveten, jag har funderingar på att tävla i framtiden, men kommer göra det när jag blir äldre. Måste dock gå ner 5-6kg nu då jag lagt på mig det efter en skada i knät jag ådrog mig..

Mvh

jontexer
2013-11-27, 00:30
använd dig av matdagboken.se eller likande och räkna alt du stoppar i dig så kan du ju käka vitt bröd och sånt så länge du räknar in det :)

Pejn
2013-11-27, 09:50
kan jag deffa så kan du deffa, tro mig. Har du viljan? annars går det fan inte, finns viljan så äre bara att köra, sluta gnäll och LID som alla andra som deffar :P

J.V
2013-11-27, 10:29
Hm, så för mig som väger ca 95 ska alltså käka 190g/p på träningsdagar och knappt något fett? Vad innehåller mkt protein och lite fett? Säg inte lax, tonfisk för då spyr ja, aldrig klarat äta de! Men antar svaret på min fråga kom i sista meningen!
Tanken är nämligen att jag ska , efter julveckan börja min deff ... Kyckling, magert nöt- (fransyska, ryggbiff, innanlår, mager köttfärs) och fläskkött (typ fläskfilé, vissa kotletter), vit fisk, yoghurt, mjölk, kvarg, fett snåla mjukostar till mackor, osv, etc. För mig gjorde det susen, men alla är ju olika. Värt att testa. :)

Min f.d. sambo var tvärtom, hon körde strikt LCHF för att få kontroll på diverse begär och sug.

Bara att testa sig fram och bita ihop. :D




Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1).

Chordy
2013-11-27, 19:35
Ett rent allmänt tips för att inte falla i dessa gropar, är att tänka positivt. Tänk inte; "nu måste jag äta nyttigt/mindre", tänk istället att jag VILL äta nyttigare/mindre för att få en snyggare kropp, det är alltså ditt egna val, inget måste.

Dooxy
2013-11-29, 13:36
Jag predikar rätt ofta http://iifym.com/ när jag ser såna här trådar och jag gör det för jag vet at det funkar jag har gått ner 48kg på 14 månader.
Jag gjorde det med vanlig mat, pizza och lite glass och en matvåg!

Allt handlar om kalorier in och kalorier ut! Du kan äta chips 2500 kalorier om dagen och gå ner! Men det är inte hälsosamt och optimalt.
Utan att varierad kost är bästa det ända är att du måste lära dig att väga maten! Eller på 2 sec kunna kolla på en bit kyckling och veta att det är 21g protein och 2 g fet.
Sen loggar du allt du äter i en mat app typ myfitnesspal.

Det här är så lätt och beprövad metod! Nästan alla på bodybuidling.com kör det och det finns så många framgångs sagor där.
Jag ska lägg upp min här snart men jag har typ 10kg att ta av innan jag ser mitt sex-pack.

OBS! bara för att jag säger att du kan äta vad du vill betyder det inte alltid att du går mätt tänk på det.
Får du bara äta 2000 kalorier på en dag och du väljder lite burgerking som är 1200 kalorier har du bara 800 kvar av dessa skull jag äta ’’bro-foods’’ dvs broccoli i massvis kyckling finsk havregryns gröt!
Mat som mättare. Men det är klart.

Gå in på sidan läs där och sen använder du ’’kalorier räknaren’’ så fattar du rätt snabb hur du ska göra. :)

tjing
2013-11-29, 15:54
Vad brukar du äta när du deffar? Jag bara gissar men många gör misstaget att de väljer alldeles för tråkig och enformig mat i sitt kostschema. Då blir det en lidelse att deffa. Det går att deffa och äta hyfsat "normalt", men man får givetvis anpassa mängderna efter hur mycket energi man har att leka med.

Tveksamt att äta små portioner av god mat på deff när TS säger sig ha svårt att motstå den maten. Risken för överätning vid varje måltid känns överhängande.

Själv skulle jag föreslå tråkig och obelönande mat en deffperiod på prov. Kan vara befriande också att veta att du bara äter saker som går ner men inte är så kul.

Men alla är olika med det där. Har man svårt att stå emot god mat är nog dock det sista man ska göra att äta god mat, om man inte är väldigt strikt med portionsstorlekar i vanliga fall, vilket de flesta enligt egen erfarenhet inte är.

Faktum är att jag skulle säga att metoden du föreslår är det som ger sämst resultat för människor i stort. D v s dra ner portionsstorlekar av vanlig god, belönande mat.

hellgren84
2013-12-31, 11:07
Tackar sir! Ska testas! Börjar ju på torsdag med en mjukstart på nya träningen så får se hur detta går! :)

amini
2013-12-31, 12:57
1. köp inte mat som kan lagas snabbt; bröd, korv, köttbullar och allt som har med smörgås hemma. om du måste ät ute på dan och aldrig hemma.
2. tjejer och killar dissar varandra hela tiden och har olika attraktioner, så enkelt bara.

Skogssmurf
2013-12-31, 13:00
Efter att ha dietat bort 25kg. Först 2001 och nu 2012-2013 så har jag lärt mig en sak på vägen som aldrig slår fel.

Ska man gå ner så måste man ligga på underskott. När man gör det så kommer kroppen att signalera efter mer mat. Man kommer o vara mer eller mindre hungrig konstant o suget på energirika saker att öka oerhört. Vi börjar lura oss själva men smygätande, en liten sak här o en liten sak där. Det är en av våra primära drifter vi kämpar emot och det är inte så lätt för alla.

Räkna kalorier för att sluta lura oss är inte helt fel. För då ser man vad som går fel.

Så räkna med att vara mer eller mindre hungrig under deffen och det är det du ska slåss emot först o främst. Sedan bör du äta rätt o träna rätt för att behålla så mycket massa som möjligt. Det innebär att du fortfarande bör få i dig ordentligt med protein så du får dra ner på kolhydrater o överflödigt fett i maten.

Diomedea exulans
2013-12-31, 13:02
Jag tror definitivt ditt allmäna dåligmående kan ha med disciplinbristen att göra.