handdator

Visa fullständig version : Har styrketränade människor lägre iq?


bolacola
2013-11-26, 18:49
De flesta jag träffat som är "biffiga" är oftast ganska dumma. De flesta brukar heller aldrig ha gått någon "svår" utbildning heller. Är det för att de "smarta" är upptagna med studier/jobb?? Hur ofta träffar man en framgångsrik miljonär som är biff liksom? Det finns ju såklart framgångsrika biffiga killar men de har såklart lyckats inom fitnessvärlden och är framgångsrika där på nåt sätt. Är det för att de osmarta är utseendefixerade och vill bli starka för att kunna slåss medan de med statusjobben tänker att de redan har hjärnan och pengar? Kanske låter extremt elakt men någon kanske kan relatera lite iaf?? Man ska inte generalisera så men det stämmer så bra på många... Många kriminella styrketränar trx

LeBron
2013-11-26, 18:51
Finns inte något som heter "svår" utbildning, bara "mer tidskrävande". Men jag tror det ligger något i det du säger, kanske inte nödvändigtvis lägre IQ utan kanske... latare? ;)

cero
2013-11-26, 18:51
Inte kan du väl vara förvånad att dumma människor söker sig till enkla aktiviteter där det är lätt att prestera?

Sedan är det vanligt att osäkra män försöker bygga upp sig för att kompensera.

Finns inte något som heter "svår" utbildning, bara "mer tidskrävande".

?

Kappman
2013-11-26, 18:58
Having an education is important.
Having big biceps is importanter.

rooz
2013-11-26, 19:01
Årets julklapp på brädan måste bli kammen.

bolacola
2013-11-26, 19:02
Inte kan du väl vara förvånad att dumma människor söker sig till enkla aktiviteter där det är lätt att prestera?

Sedan är det vanligt att osäkra män försöker bygga upp sig för att kompensera.



?

Styrketränade människor för lata för att utbilda sig till något "svårt" och de framgångsrika är för lata för att anstränga sig på gymmet?

Gabriel Forslund
2013-11-26, 19:04
Styrketränade människor för lata för att utbilda sig till något "svårt" och de framgångsrika är för lata för att anstränga sig på gymmet?

Skulle vilja påstå att de ofta ägnar sig åt arbete istället. De prioriterar alltså bort det mindre viktiga.

Proxy
2013-11-26, 19:07
Därför att om du ska bli antingen miljonär eller rik, så måste du lägga ner otroligt mycket av ditt liv på det.
Folk som är framgångsrika inom något är i regel endast framgångsrika i just det, därför att det tar upp hela deras passion.

cero
2013-11-26, 19:09
Styrketränade människor för lata för att utbilda sig till något "svårt" och de framgångsrika är för lata för att anstränga sig på gymmet?

Vet inte riktigt om det är så att de är för lata för att utbilda sig till något svårt, utan mer att simpla och primitiva människor i högre utsträckning söker sig till praktiska och enkla aktiviteter, medan intellektuella människor inte ser samma värde i det utan söker sig till vetenskap och studier. Nu polariserar jag för att poängen ska bli tydlig, självklart finns det en enorm gråzon här.

MtotheM
2013-11-26, 19:10
Tror faktiskt att majoriteten av lyftarna på min klubb antingen har högre utbildning, eller håller på att utbilda sig/är för unga för att ha börjat en högre utbildning.

tjing
2013-11-26, 19:13
Finns nog olika varianter.

Dock kräver ju styrketräning de facto inte nödvändigtvis mycket hjärna. Du ska bara lyfta en tung vikt flera gånger, skrika och äta mycket.

Sedan finns det ju såklart en drös intelligenta personer inom träningsområdet också.

Vad gäller släktet styrkelyftare skulle jag tro att många är intelligenta; det är män med stora skägg som gillar matematik, fysik och att benämna olika retoriska snedsteg med diverse begrepp (ad hominem etc). Mycket analyserande av träningsupplägg (kosten skiter man lite mer i) och en överrepresentation av hårdrock som favoritmusik.

qozmox
2013-11-26, 19:13
herregud, du säger intelligens=ekonomisk framgång?
Tesla hade ju uppenbarligen IQ2.

bigtraps
2013-11-26, 19:20
Man måste ha i åtanke att gymträning har en mycket stark "idiotmagnet"

J.V
2013-11-26, 19:27
Årets julklapp på brädan måste bli kammen.Haaaaaaah! :D

Rikard Jansson
2013-11-26, 19:31
Jag förstår inte frågan :)

filmjölk
2013-11-26, 19:46
Kolozzeum har en medelIQ på 115. Så knappast.

pwnyou
2013-11-26, 19:49
Jag skulle tro att människor som är måna om sitt utseende och sin kropp är rikare och mer utbildade än andra människor, vilket i sin tur har en koppling till högre intelligens.

Mer extrema träningsnarkomaner, steroidmissbrukare och vissa elitidrottare har nog mer brawns än brains så att säga.

nyvaken
2013-11-26, 20:05
Dra det till sin spets, så är styrketräning och muskelbyggning inte speciellt smart. Tror nog kolomedlemmar är överrepresenterade i diskbråcks-statistiken.

Sedan vill man ju dock få det man inte har. Så sitt där med en hög utbildning, välbet. jobb etc, nog banne mig vill du ha den där kroppen också. Mycket vill ha mer, det känns inte som en iq-grej.

Philley
2013-11-26, 20:09
Tror faktiskt att majoriteten av lyftarna på min klubb antingen har högre utbildning, eller håller på att utbilda sig/är för unga för att ha börjat en högre utbildning.

Jag har fått känslan att personer i styrkelyftningsverksamhet är tämligen intellektuella, ganska sansade och om något tillbakadragna. Iofs baserar jag det mest på aktivitet på kolozzeum men det känns som om det finns en gnutta substans i det.

Vanliga gymbesökare som lyckats få hyggliga resultat är däremot något annat. Bland dem finns allt från den intellektuelle till pseudo-vetaren till personen som i princip vet att jorden är rund, om ens det.

cero
2013-11-26, 20:19
Jag har fått känslan att personer i styrkelyftningsverksamhet är tämligen intellektuella, ganska sansade och om något tillbakadragna. Iofs baserar jag det mest på aktivitet på kolozzeum men det känns som om det finns en gnutta substans i det.

Japp, ytliga människor är ofta dumma. Så folk som lyfter vikter för prestationen är ju sannolikt smartare än de som gör det för att se bra ut. Möjligt att de som tränar för utseendets skull ofta är mer gatusmarta dock.

Spettet
2013-11-26, 20:23
Är smartare på gymmet än utanför.

sweetkarolina
2013-11-26, 20:32
Det har redan börjat särskiljas lite mellan "lyftare" och mer generellt "gymtränande" men jag kan iaf bidra med min erfarenhet att lyftare snarare i högre grad är högutbildande än en generell population är det. Det kryllar av såväl ingenjörer som doktorander/doktorer i olika ämnen bland de lyftare jag känner.

Jag tror snarare att "framgångsrika" människor är framgångsrika på flera plan i livet samtidigt, om vi nu ska dra nån parallell mellan framgång och IQ. Har man engagemang att utbilda sig och skaffa sig ett bra jobb/karriär så har man även engagemang att tex ta hand om sin kropp. Det behöver ju inte betyda att man bygger upp sig till en biff iofs. Och ska jag dra mig till minnes bland mina studiekamrater (jag är en simpel civilingenjör i kemi förresten) så var det inte mina brightaste klasskamrater som levde på makaroner och söp varje helg. Snarare så att de smartaste i klassen hade andra värdefulla fritidsintressen, många idrottsliga, och värdesatte såväl att få bra betyg som att ta väl hand om livet i övrigt.

Lorena
2013-11-26, 20:36
Tycker det varierar väldigt mycket. Det signifikanta för "pantade" gymtränande är väl att de är exceptionellt imbecilla, och hymlar inte med det.

Lite skönt på något sätt. Värre med idioter som tror de är genier. (Vad heter den där grejen inom psykologin när en ser sina egna fel hos andra btw, projicering)? ;)

eternallord
2013-11-26, 20:51
Finns inte något som heter "svår" utbildning, bara "mer tidskrävande". Men jag tror det ligger något i det du säger, kanske inte nödvändigtvis lägre IQ utan kanske... latare? ;)

Jo tjena. Jag skulle vilja påstå att 90% av Sveriges befolkning, även om de gavs 10 år att göra det, inte hade varit kapabla att få en Civilingenjörsexamen i exempelvis Teknisk Fysik eller Elektroteknik.

cero
2013-11-26, 20:53
Jo tjena. Jag skulle vilja påstå att 90% av Sveriges befolkning, även om de gavs 10 år att göra det, inte hade varit kapabla att få en Civilingenjörsexamen i exempelvis Teknisk Fysik eller Elektroteknik.

Vilken del tillhör du? :D

tjabon
2013-11-26, 21:02
Jag förstår inte frågan :)

Vilken fråga? ..*jorgen*








:d

speedy83
2013-11-26, 21:21
Tror det i regel är så att utbildade människor i högre grad rör på sig och äter nyttigt men är nog sällan så extrema att man anses som "biff" eller dyl. Sedan är det ju så att dessa jobb tar mer tid i anspråk, kan vara mycket resor osv. Men finns ju många undantag. Är inte han som var Wolf i gladiatorerna VD för något företag tex?

PureWhey
2013-11-26, 21:40
Finns inte något som heter "svår" utbildning, bara "mer tidskrävande". Men jag tror det ligger något i det du säger, kanske inte nödvändigtvis lägre IQ utan kanske... latare? ;)

:laugh:

stahlberg
2013-11-26, 22:29
Intelligensen hos tränande människor motsvarar säkert intelligensfördelningen hos icke-tränande människor : de flesta är medelintelligenta, några ligger under medel och några över. Detsamma gäller säkert gruppen "biffar".

Jag tror inte heller man måste ha hög intelligens för att bli framgångsrik, t.ex i affärslivet. Man måste ha tillräckligt hög intelligens, inte mer.

Sniggel
2013-11-26, 22:54
Jo tjena. Jag skulle vilja påstå att 90% av Sveriges befolkning, även om de gavs 10 år att göra det, inte hade varit kapabla att få en Civilingenjörsexamen i exempelvis Teknisk Fysik eller Elektroteknik.

Utan tvekan. Kanske högre procent än så.

Diomedea exulans
2013-11-26, 22:59
De flesta tycker att styrketräning är enformigt. Hur tråkigt man tycker att enformiga saker är borde öka med intelligens. Så ja, jag kan tänka mig att ointelligenta är överrepresenterade hos de med stor muskelmassa.

Olegh
2013-11-26, 23:11
Kolozzeum har en medelIQ på 115. Så knappast.

Ahah, så syftet med alla dina pollar har alltså varit datainsamling för att kunna avgöra hur smarta vi är. Nu klarnar det...

Jo tjena. Jag skulle vilja påstå att 90% av Sveriges befolkning, även om de gavs 10 år att göra det, inte hade varit kapabla att få en Civilingenjörsexamen i exempelvis Teknisk Fysik eller Elektroteknik.

Inte pga. bristande intelligens utan bristande motivation isåfall. Givet en tillräckligt bra morot så tror jag definitivt att fler än hälften skulle klara av det.

Stoltz
2013-11-26, 23:23
Jo tjena. Jag skulle vilja påstå att 90% av Sveriges befolkning, även om de gavs 10 år att göra det, inte hade varit kapabla att få en Civilingenjörsexamen i exempelvis Teknisk Fysik eller Elektroteknik.


Inte pga. bristande intelligens utan bristande motivation isåfall. Givet en tillräckligt bra morot så tror jag definitivt att fler än hälften skulle klara av det.

Eternallord säger 90%, Olegh motsäger att definitivt fler än hälften skulle göra det. Lite roligt i en tråd om IQ :D Ibland blir det lite fel :)

Tolkia
2013-11-26, 23:26
Att det bara är 10% som skulle klara en civilingenjörsutbildning är det väl bara precis
nybörjade civilingenjörsstudenter som tror. :D

mvh ytterst normalbegåvad civilingenjör

Olegh
2013-11-26, 23:27
Eternallord säger 90%, Olegh motsäger att definitivt fler än hälften skulle göra det. Lite roligt i en tråd om IQ :D Ibland blir det lite fel :)

Jadu, Stoltz. Nu blev det lite fel. :D

eternallord: 90% klarar inte av det, dvs 10% klarar av det.

Olegh: Fler än hälften, det vill säga mer än 50% klarar av det.

Stoltz
2013-11-26, 23:37
Jadu, Stoltz. Nu blev det lite fel. :D

eternallord: 90% klarar inte av det, dvs 10% klarar av det.

Olegh: Fler än hälften, det vill säga mer än 50% klarar av det.
Det var så man skulle läsa det ja! Hah, jag gjorde exakt det fel jag trodde att du hade gjort. Ska nog sluta spela TV-spel medan jag surfar Kolo ;)

//Högst normalbegåvad videobutikare

cero
2013-11-26, 23:44
Intelligensen hos tränande människor motsvarar säkert intelligensfördelningen hos icke-tränande människor : de flesta är medelintelligenta, några ligger under medel och några över. Detsamma gäller säkert gruppen "biffar".

Jag tror inte heller man måste ha hög intelligens för att bli framgångsrik, t.ex i affärslivet. Man måste ha tillräckligt hög intelligens, inte mer.

Tråden handlar dock om styrketränande människor vs rika människor med statusjobb. Där kan det ju finnas en viss skillnad.

Att det bara är 10% som skulle klara en civilingenjörsutbildning är det väl bara precis
nybörjade civilingenjörsstudenter som tror. :D

mvh ytterst normalbegåvad civilingenjör

Smarta människor brukar kalla sig själva "normalbegåvade" oavsett hur smarta de är.

Related: På kolo är man inte stark förrän man tar 300 KG i marklyft.

:D

LeBron
2013-11-26, 23:47
Inte kan du väl vara förvånad att dumma människor söker sig till enkla aktiviteter där det är lätt att prestera?

Sedan är det vanligt att osäkra män försöker bygga upp sig för att kompensera.



?

Jag menar att en läkarutbildning är/behöver inte vara svårare än t.ex. en sjuksköterskeutbildning, däremot är den mer tidskrävande, dvs du kanske måste plugga 5h/dag istället för 3h/dag (utöver föreläsningar) för att få in allting.

Kinbote
2013-11-26, 23:52
Att det bara är 10% som skulle klara en civilingenjörsutbildning är det väl bara precis
nybörjade civilingenjörsstudenter som tror. :D

mvh ytterst normalbegåvad civilingenjör

Det är väldigt stor skillnad mellan de enklaste civilingenjörsutbildningarna och de tyngsta; har du själv läst teknisk fysik som det var tal om?
Med det sagt skulle jag ej skriva under på varken Oleghs eller eternallords siffror.

cero
2013-11-26, 23:54
Jag menar att en läkarutbildning är/behöver inte vara svårare än t.ex. en sjuksköterskeutbildning, däremot är den mer tidskrävande, dvs du kanske måste plugga 5h/dag istället för 3h/dag (utöver föreläsningar) för att få in allting.

Ja, men givetvis skiljer sig mängd arbete OCH svårighetsgrad mellan olika utbildningar.

Med det sagt skulle jag ej skriva under på varken Oleghs eller eternallords siffror.

Vad tror du?

eternallord
2013-11-26, 23:59
Att det bara är 10% som skulle klara en civilingenjörsutbildning är det väl bara precis
nybörjade civilingenjörsstudenter som tror. :D

mvh ytterst normalbegåvad civilingenjör
Jag är nästan färdig, och erkänner gladeligen att jag också är en högst normalbegåvad civilingenjör. Men ens bild av den genomsnittliga intelligensen blir lite snedvriden när man umgås dag ut och dag in med just andra ingenjörsstudenter/doktorander/professorer.

stahlberg
2013-11-26, 23:59
cero : Jag tror nog att också rika människor med statusjobb kan ägna sig åt träning i olika former.

Ett människa som har ett jobb som kräver en hög grad av teoretisk utbildning måste förstås vara tillräckligt intelligent för att klara utbildningen. Däremot tror jag inte att vederbörande behöver ha väldigt hög intelligens.

Jag tror du och jag definierar begreppet "rik" på olika sätt. Om man har ett statusjobb (vad nu det är) med en rätt hög lön, t.ex 100000 kr/månad tycker inte jag att man är "rik".

Tolkia
2013-11-27, 00:03
Med det sagt skulle jag ej skriva under på varken Oleghs eller eternallords siffror.
Så vad ville du egentligen säga (förutom att jag förmodligen har gått en lätt civilingenjörsutbildning eftersom jag inte är smart nog för Teknisk Fysik och därför inte kan uttala mig)?

Men vi har redan massor av trådar som handlar om vilken utbildning som är den Bästa(tm) och befolkas av de smartaste studenterna. On topic så tror jag att styrketräning är alldeles för vanligt för att gruppen "personer som styrketränar" skulle vara antingen mycket smartare eller mycket dummare än genomsnittet. Men då räknar jag all styrketräning och inte någon särskild subgrupp, typ "de biffiga", "de stora", "de starka", "de som tränar Tungt(tm)" eller liknande.

nissepelle
2013-11-27, 00:07
På mitt gym är de flesta manliga 20-25 åringar studenter. Ofta ingenjörsstudenter. Många är rätt grova och bänkar säkert över 120kg.

Vanligt vatten
2013-11-27, 00:27
Jag upplever faktiskt att det är precis tvärtom.
Det är oftast de människor som har ett långsiktigt tänk, planerar inför framtiden och har disciplinen som lyckas med träningen och får stora muskler, vilket korrelerar med en hög IQ.
Det står givetvis helt i motsats mot mongonen som bara lever för dagen, är impulsiva och försöker våldta och ****** allting som rör sig.
Det är dock möjlighet att det där håller på att ändras då dessa obildade mongon dessvärre fått ökade möjligheter till att nå toppfysik utan någon prestation (läs: dopingpreperater, internetbutiker som distribuerar osv).

Men sedan råkar det ju även vara så att en del folk besitter gener som främst lyckats evolvera tack vare dess fysiska egenskaper och inte beroende på att man haft några andra attribut, som till exempel intelligens.


Att det bara är 10% som skulle klara en civilingenjörsutbildning är det väl bara precis
nybörjade civilingenjörsstudenter som tror. :D

mvh ytterst normalbegåvad civilingenjör

Snackar vi 10% av hela jorden befolkning så skulle jag lätt påstå att siffran är ännu lägre. Ca 20 % av jordens befolkning är trots allt totala analfabeter och befolkningsökningen i tredje världen går i rekordfart.

Men talar vi om svenskar, så skulle jag som studerande till en av landets civilingenjörsutbildningar ändå hävda att det ligger någonting i det där.
Främst så beror det faktiskt inte på att folk saknar förmåga till logiskt tänkande osv. utan det kommer snarare ner till att folk inte har den disciplin och driv som faktiskt krävs klara av en sådan utbildning, vilket blivit ganska uppenbart under den lilla tid som jag själv har varit på universitetet där många valt att hoppa av.

Kinbote
2013-11-27, 00:29
Så vad ville du egentligen säga (förutom att jag förmodligen har gått en lätt civilingenjörsutbildning eftersom jag inte är smart nog för Teknisk Fysik och därför inte kan uttala mig)?


Vad jag ville säga framgick ganska tydligt i min första mening; det är stor skillnad på utbildningarna. Hur du sedan väljer att projicera tolkningen av detta ligger lite utanför min kontroll.

Kinbote
2013-11-27, 00:37
Vad tror du?

Jag finner det svårt att ge något vettigt svar, men att det skulle röra som om mer än femtio procent ser jag som ytterst osannolikt.

limenka
2013-11-27, 01:39
Jag tycker Morrris är grov och smart. Tycker han ska intyga min åsikt.

qozmox
2013-11-27, 07:01
Hur tråkigt man tycker att enformiga saker är borde öka med intelligens.

skulle vilja påstå motsatsen.

mikaelj
2013-11-27, 07:54
De flesta jag träffat som är "biffiga" är oftast ganska dumma. De flesta brukar heller aldrig ha gått någon "svår" utbildning heller. Är det för att de "smarta" är upptagna med studier/jobb?? Hur ofta träffar man en framgångsrik miljonär som är biff liksom? Det finns ju såklart framgångsrika biffiga killar men de har såklart lyckats inom fitnessvärlden och är framgångsrika där på nåt sätt. Är det för att de osmarta är utseendefixerade och vill bli starka för att kunna slåss medan de med statusjobben tänker att de redan har hjärnan och pengar? Kanske låter extremt elakt men någon kanske kan relatera lite iaf?? Man ska inte generalisera så men det stämmer så bra på många... Många kriminella styrketränar trx

Ja. Styrketränande människor har lägre IQ. Vi är alla tämligen korkade.

tjabon
2013-11-27, 08:37
Ja. Styrketränande människor har lägre IQ. Vi är alla tämligen korkade.

Håller med.
Jag har IQ 63. Hälften av alla gånger som jag ska till gymmet, så går
jag vilse och får gå hem igen. Men då blir det ju ett rejält cardiopass istället! :)

Röda Björnen
2013-11-27, 08:44
De flesta jag träffat som är "biffiga" är oftast ganska dumma. De flesta brukar heller aldrig ha gått någon "svår" utbildning heller. Är det för att de "smarta" är upptagna med studier/jobb?? Hur ofta träffar man en framgångsrik miljonär som är biff liksom? Det finns ju såklart framgångsrika biffiga killar men de har såklart lyckats inom fitnessvärlden och är framgångsrika där på nåt sätt. Är det för att de osmarta är utseendefixerade och vill bli starka för att kunna slåss medan de med statusjobben tänker att de redan har hjärnan och pengar? Kanske låter extremt elakt men någon kanske kan relatera lite iaf?? Man ska inte generalisera så men det stämmer så bra på många... Många kriminella styrketränar trx

Nej, du generaliserar ifrån ett fåtal erfarenheter du har haft och historier du har hört [de flesta kriminella styrketränar verkligen inte så det är bland det dummaste argumentet jag hört] och jag tycker att du bör titta på dig själv hur du tänker i den här frågan.

Det finns många exempel på rika människor inom styrketräningsvärlden [Jay Cutler och Stan Efferding t.ex.]

MVH

DPahkamaa
2013-11-27, 08:50
Har inte träffat många seriöst styrketränande individer som läst Proust och Mayakovsky eller kan förklara vad Wille zur Macht innebär, däremot en jäkla massa som kan det här med kvantfysik, termodynamik och knepiga matematiska formler jag själv aldrig kommer förstå mig på.

speedy83
2013-11-27, 08:59
Men talar vi om svenskar, så skulle jag som studerande till en av landets civilingenjörsutbildningar ändå hävda att det ligger någonting i det där.
Främst så beror det faktiskt inte på att folk saknar förmåga till logiskt tänkande osv. utan det kommer snarare ner till att folk inte har den disciplin och driv som faktiskt krävs klara av en sådan utbildning, vilket blivit ganska uppenbart under den lilla tid som jag själv har varit på universitetet där många valt att hoppa av.

Då har det ju dock inte att göra med IQ utan med intresse och vilja. Att många hoppar av i början är ju inte särskilt ovanligt heller. Så är det ju på ganska många "mindre krävande" utbildningar också. vissa inser att det är tråkigt andra att de inte orkar eller vill samt några som helt enkelt inte anser sig smarta nog.

lucius
2013-11-27, 09:36
Hmm. Jag är lågutbildad, av naturen lat kring allt som inte intresserar mig till 100%, styrketränar, är inte kriminell, har bara arbetat med sådant som intresserar mig dvs är mina fritidsintressen, tjänar ganska mycket på det. Och har en uppmätt IQ på mellan 134 och 138.

Kan inte riktigt vare sig bekräfta eller förkasta ursprungsfrågan med denna bakgrund. Så jag tolkar min bakgrund, om den var normen, som att vi inte kan generalisera i den här frågan utan att det precis som i resten av livet är mångfacetterat och utan absoluta sanningar...cofffee

smeander
2013-11-27, 09:51
De flesta jag träffat som är "biffiga" är oftast ganska dumma. De flesta brukar heller aldrig ha gått någon "svår" utbildning heller. Är det för att de "smarta" är upptagna med studier/jobb?? Hur ofta träffar man en framgångsrik miljonär som är biff liksom? Det finns ju såklart framgångsrika biffiga killar men de har såklart lyckats inom fitnessvärlden och är framgångsrika där på nåt sätt. Är det för att de osmarta är utseendefixerade och vill bli starka för att kunna slåss medan de med statusjobben tänker att de redan har hjärnan och pengar? Kanske låter extremt elakt men någon kanske kan relatera lite iaf?? Man ska inte generalisera så men det stämmer så bra på många... Många kriminella styrketränar trx

Beror på var man tränar, var man bor, vilket umgänge man har, vilken utbildning man själv har osv osv.. Omöjligt att dra generella slutsatser då det finns för många variabler.

Däremot har forskning visat att de som har högre utbildning i större utsträckning tränar, vilket direkt står i konflikt med din uppfattning. Även om utbildningsgrad inte är ett mått på hur smart en person är.

Snubben
2013-11-27, 10:07
Har inte träffat många seriöst styrketränande individer som läst Proust och Mayakovsky eller kan förklara vad Wille zur Macht innebär, däremot en jäkla massa som kan det här med kvantfysik, termodynamik och knepiga matematiska formler jag själv aldrig kommer förstå mig på.

Att ha läst/inte läst en bok av en specifik författare säger väl inget om en persons möjliga intelligens?

DPahkamaa
2013-11-27, 10:24
Att ha läst/inte läst en bok av en specifik författare säger väl inget om en persons möjliga intelligens?

O nej! Menade snarare att styrketränare, enligt min begränsade erfarenhet, oftare är tekniker än humanister.

Alkro
2013-11-27, 12:41
Det varierar ganska mycket... men jag skulle dela in det i två grupper.

1. Folk som har ett genuint intresse för styrketräning. Dessa är ofta relativt välutbildade enligt mina erfarenheter. Dessa personer är ofta väl pålästa och insatta i hur kroppen och träning funkar. Ger ofta ett trevligt eller introvert intryck.

2. Sen finns det ju "Jersey Shore"-typerna på gymmet som kör disco i linne och keps. Dessa kan ofta vara rätt vältränade men samtidigt väldigt oproportionerliga. De håller på mycket med broscience och är ungefär lika smarta som en tegelsten. Ofta sociala och snackiga men kan vara rätt påfrestande att hamna i ett längre samtal med.

Ponde
2013-11-27, 13:16
Jag skulle tro att människor som är måna om sitt utseende och sin kropp är rikare och mer utbildade än andra människor, vilket i sin tur har en koppling till högre intelligens.

Mer extrema träningsnarkomaner, steroidmissbrukare och vissa elitidrottare har nog mer brawns än brains så att säga.
Rikedom har dock sällan koppling till intelligens, och inte utbildning heller (förutom vissa hc-ämnen som teknisk fysik, kvantmekanik o.dylika. Sånt kan man inte bara "plugga" till, där måste man förstå).

qozmox
2013-11-27, 14:52
Rikedom har dock sällan koppling till intelligens, och inte utbildning heller (förutom vissa hc-ämnen som teknisk fysik, kvantmekanik o.dylika. Sånt kan man inte bara "plugga" till, där måste man förstå).

precis.
TS fråga menade dock på det, och folk verkar inte kloka nog att ifrägasätta det.

Macroman
2013-11-27, 15:51
Jo tjena. Jag skulle vilja påstå att 90% av Sveriges befolkning, även om de gavs 10 år att göra det, inte hade varit kapabla att få en Civilingenjörsexamen i exempelvis Teknisk Fysik eller Elektroteknik.

Självklart är det så.

Macroman
2013-11-27, 15:55
Att det bara är 10% som skulle klara en civilingenjörsutbildning är det väl bara precis
nybörjade civilingenjörsstudenter som tror. :D

mvh ytterst normalbegåvad civilingenjör

Jadu, Stoltz. Nu blev det lite fel. :D

eternallord: 90% klarar inte av det, dvs 10% klarar av det.

Olegh: Fler än hälften, det vill säga mer än 50% klarar av det.

Inte en chans. Ni underskattar verkligen å det grövsta hur dum Svenne Banan är.

Wibba
2013-11-27, 16:09
Som direkt svar på trådstarten skulle jag säga att jag fått helt spegelvänt intryck. De jag känner som styrketränar känns högutbildade och smarta hela högen. Kan bero på att jag till största delen tränar med styrkelyftare som ofta anses "nördiga". Många kroppsbyggare vill bara köra sitt eget race och vill helst inte ens behöva kolla på någon annan under ett pass så jag känner inte till så många såna.

cero
2013-11-27, 18:03
Rikedom har dock sällan koppling till intelligens, och inte utbildning heller (förutom vissa hc-ämnen som teknisk fysik, kvantmekanik o.dylika. Sånt kan man inte bara "plugga" till, där måste man förstå).

Varför inte? Hade inte blivit förvånad över att hitta en större andel intelligenta människor bland de som gjort sig rika från scratch, och inte heller bland de som väljer studier på högre nivå.

Inte en chans. Ni underskattar verkligen å det grövsta hur dum Svenne Banan är.

Tänker man tillbaka på gymnasietiden så var det ju typ bara en person per klass om ens det som hade riktigt bra inlärnings-/analytisk förmåga. Majoriteten hade ju problem redan på Fysik A.

filmjölk
2013-11-27, 18:35
Varför inte? Hade inte blivit förvånad över att hitta en större andel intelligenta människor bland de som gjort sig rika från scratch, och inte heller bland de som väljer studier på högre nivå.


.

+1. Även de som har ärvt sin rikedom är intelligentare än oss fattiglappar (givetvis med några undantag) rika människor reser mycket, läser mycket, håller reda på mycket och ffa. går i bättre skolor.

Gå i en klass med 15 rikemansungar på en fin skola vs gå i en klass med 30 fattiglappar av blandad etnicitet i en nerklottrad skola. Undrar vad det ger för IQ-skillnad efter 9 års grundskola.

Snubben
2013-11-27, 18:43
+1. Även de som har ärvt sin rikedom är intelligentare än oss fattiglappar (givetvis med några undantag) rika människor reser mycket, läser mycket, håller reda på mycket och ffa. går i bättre skolor.

Gå i en klass med 15 rikemansungar på en fin skola vs gå i en klass med 30 fattiglappar av blandad etnicitet i en nerklottrad skola. Undrar vad det ger för IQ-skillnad efter 9 års grundskola.

Den som fokuserar mest på studierna.

mangemani
2013-11-27, 18:50
om de hat lägre IQ?
nej det tror jag inte.
visst, har väl träffat på en hel del dumhuvuden under mina tränings år, men jag har träffat ännu mera som varigt riktigt smarta och haft bra jobb.
men samma gäller folk som jag träffat som inte tränat.
så att just styrketränande människor skulle ha lägre IQ låter i mina öron som något taget direkt ur en ding ding värld.

shut teh face
2013-11-27, 19:32
Jag tycker personligen det är rätt svårt att få tiden att räcka till karriär, familj och träning. Inte att det är omöjligt, man att man helst nedprioriterar något av dem.

Ponde
2013-11-27, 19:55
+1. Även de som har ärvt sin rikedom är intelligentare än oss fattiglappar (givetvis med några undantag) rika människor reser mycket, läser mycket, håller reda på mycket och ffa. går i bättre skolor.

Gå i en klass med 15 rikemansungar på en fin skola vs gå i en klass med 30 fattiglappar av blandad etnicitet i en nerklottrad skola. Undrar vad det ger för IQ-skillnad efter 9 års grundskola.

Intelligens är inget man "lär" sig, oavsett hur mycket pengar man har (ärftligt vettu). Du snackar om intellekt, och enbart intellekt gör dig inte framgångsrik.

EDIT: För att klargöra, resande/läsande/bättre skola gör dig inte intelligentare, du har bara möjligen bättre möjligheter att lära dig saker (och bli intellektuell, som det så fint heter). Intelligens har inget med bildning att göra, utan hur du klarar av att prestera i främst matematiskt-logiska sammanhang. (om man talar om den klassiska definitionen på IQ, finns ju såklart flera olika plan och en person som är bra på matte kan vara korkad socialt och emotionellt).

Vatten drickaren
2013-11-27, 19:56
bodybuilders har lägre iq, styrkelyftare högre. det beror på att styrkelyftare äter mycket och är stora män som läst på universitet.

filmjölk
2013-11-27, 20:15
Den som fokuserar mest på studierna.


). Intelligens har inget med bildning att göra, t).


Yeah right.

stahlberg
2013-11-28, 18:12
Om man talar om traditionell iq, som mäts med traditionella iq-tester. så kan man på sätt och vis träna upp sin intelligens. Den som utfört många uppgifter av traditionell iq-natur får lättare ett högt resultat i iq-tester än den som inte övat lika mycket. En annan fråga är naturligtvis hur mycket ett sådant testresultat verkligen är värt.

Man skulle inte bli förvånad om den som arbetat sig från scratch till mångmiljonär eller den som gått en högre teoretisk utbildning skulle ha högre intelligens än genomsnittet. Däremot är det inte alls säkert att dessa människor har en mycket hög intelligens. För att bli rik behövs helt andra egenskaper än intelligens (även om tillräckligt hög intelligens är en fördel), för vissa typer av studier krävs en förmåga att lära sig teori utantill (en förmåga som inte alltid behöver innebära att man samtidigt har mycket hög intelligens).

Också elitidrottsmän har för övrigt ofta en intelligens som är något högre än genomsnittsintelligensen (det finns det studier på).

Däremot är mycket hög intelligens ingen som helst garanti för att man ska bli rik, ens om man skulle försöka.

Människor kan vara "intelligenta" på olika sätt. En person som inte alls klarar ett traditionellt iq-test kan förstå sig ypperligt på motorer, på riktigt förstå hur dessa fungerar i praktiken, medan den som gör ett bra resultat i ett iq-test inte alltid behöver förstå detta. En annan person kan genom att arbeta hårt och enträget mot ett mål uppnå detta mer framgångsrikt än en person med högre iq, i synnerhet om den intelligentare inte har samma ambitioner. Somliga människor har stor psykologisk förmåga och förmåga till socialt samspel som ger dem framgång som inte behöver vara kopplad till en hög (eller framförallt mycket hög) intelligens.

Att tro att rikemansbarn som gått i finare skolor och rest på många resor skulle vara intelligentare än genomsnittet bara av den anledningen är enbart skrattretande. Däremot kan vissa egenskaper - t.ex välutvecklad verbal förmåga - ge sken av att någon är intelligentare än vederbörande verkligen är.

Intelligens är en ganska överskattad egenskap.

stahlberg
2013-11-28, 18:17
Jag måste göra ett litet tillägg.

Ett visst mått av intelligens kan mycket väl vara till fördel. Vad jag menade med att intelligens är en överskattad egenskap var att mycket hög intelligens inte är till någon fördel för de allra flesta, medan en intelligens som är något högre än genomsnittet kan vara det.

Andra egenskaper än intelligens kan ofta vara mycket viktigare t.ex för att nå framgång.

Och är man tillräckligt dum kan det många gånger vara till fördel ur "lyckosynpunkt".

Ponde
2013-11-28, 18:24
Yeah right.

Googla "intelligence quotent" så lär du dig vad det är. Det är nämnligen inte något du kan "träna" (meningen med testet är inte heller att man skall öva på likadana uppgifter i 10000 timmar utan att man skall ta det helt oförberett så vitt jag vet).

EDIT: Läs även vad Stahlberg skrev.

Musken
2013-11-28, 18:28
Googla "intelligence quotent" så lär du dig vad det är. Det är nämnligen inte något du kan "träna" (meningen med testet är inte heller att man skall öva på likadana uppgifter i 10000 timmar utan att man skall ta det helt oförberett så vitt jag vet).

EDIT: Läs även vad Stahlberg skrev.

Så du menar på fullt allvar att man inte lär sig tänka på ett mer analyserande sett och kunna dra vettigare slutsatser av att ha fått en utbildning?