handdator

Visa fullständig version : En fråga till alla hårt tränande TJEJER!


CHH
2013-11-26, 09:08
Hur är det för alla er vad gäller menstruation? Kommer den som vanligt när ni tränar? Deffar? Förutsättningen är såklart att ni inte går pv p-piller! Själv är den regelbunden nu fastän jag tränar hårt, men det är tack vare min oändliga aptit. Är rädd att den försvinner så fort jag drar ner på kalorierna, har nämligen hänt förut. TIPS kanske? Vill inte förstöra min kropp!

bolacola
2013-11-26, 09:14
Hur är det för alla er vad gäller menstruation? Kommer den som vanligt när ni tränar? Deffar? Förutsättningen är såklart att ni inte går pv p-piller! Själv är den regelbunden nu fastän jag tränar hårt, men det är tack vare min oändliga aptit. Är rädd att den försvinner så fort jag drar ner på kalorierna, har nämligen hänt förut. TIPS kanske? Vill inte förstöra min kropp!
Undrar också detta!

z_bumbi
2013-11-26, 15:48
Jag är iofs inte tjej men har den försvunnit en gång när du dragit ner på kalorierna så är det ganska stor chans att det händen igen.

Måste du överhuvudtaget dra ner på kalorierna och i så fall lika måste du dra ner lika mycket som tidigare?

tjing
2013-11-26, 16:14
Drar du ner för mycket på kalorierna så kan den ryka.

Skulle aldrig gå under BMR av den anledningen, d v s kring 1200 kcal. Är du överviktig finns det ju energi att ta av, så det är förmodligen en annan femma.

Om något visar det på att det man sysslar med inte är hälsosamt och upplevs som stark stressor av kroppen, då barnafödande och skyddande av avkomma med lämplig man är vad kvinnlig fysiologi essentiellt går ut på.

400
2013-11-26, 16:29
Gå absolut inte under 1500 kcal per dag (minimum!!!). Håller du över det kommer den troligtvis inte att försvinna. Kom ihåg att ha mycket fett i kosten, det är jätteviktigt om du vill ha kvar din mens.

bolacola
2013-11-26, 16:42
Gå absolut inte under 1500 kcal per dag (minimum!!!). Håller du över det kommer den troligtvis inte att försvinna. Kom ihåg att ha mycket fett i kosten, det är jätteviktigt om du vill ha kvar din mens.

Hur många gram fett ska man äta? Ungefär Lika mycket som sin vikt eller mer?

z_bumbi
2013-11-26, 17:13
Gå absolut inte under 1500 kcal per dag (minimum!!!). Håller du över det kommer den troligtvis inte att försvinna. Kom ihåg att ha mycket fett i kosten, det är jätteviktigt om du vill ha kvar din mens.

Det där borde variera från person till person och ska jag gissa så är träningsdos och kroppsfettnivå minst lika avgörande som dagsintag.

SkyA
2013-11-26, 17:22
Som andra varit inne på så beror på hur lågt går kalorimässigt och under hur lång tid. Aldrig försvunnit helt men dock blivit mer kortvarig och upplevt att längre period emellan (typ extra 1-2 veckor).

Brukar generellt försöka att lyssna på kroppen då den oftast flaggar tidigt och korrigera därefter så inte upplevt så mkt problem. Har hänt någon gång att jag gått in i en matbutik och ex får enormt sug efter blodpudding (= låga järnvärden), mögelost (=legat för fettsnålt), ett berg av spaghetti (=behövs extra injektion av kolhydrater ) etc... Lär man känna vad som är ett sug och vad kroppen egentligen frågar efter så kan man göra val därefter.

eulalia
2013-11-26, 18:38
Jag har haft alltid haft ordning på mensperioderna så länge jag har hållit min kroppsvikt inom spannet normalviktig / normal fett%. Då jag var yngre hade jag en period då jag åt för lite samt tränade för mycket och då fungerade det inte bra. Jag höll aldrig på att få min mens heller för jag var så mager, om jag inte minns fel så kom den då jag närmade mig runt 50kg på längd 167cm, då tränade jag rätt mycket och åt dåligt, 2-4h per dag utöver skolidrotten.

Kalorimängden man bör få i sig varierar ju jättemycket beroende på hur mycket man rör sig, både på jobb och fritid. Just nu går jag i skolan och tränar på gymmet ca 4ggr/vecka, jag är inte så våldsamt fysiskt aktiv mao. Käkar jag ca1800kcal i snitt så går jag ned i vikt. Jobbar jag så rasar jag i vikt med 1800kcal i snitt.

Jag vet inte riktigt om jag har förstått frågeställningen, vill man hålla så lågt BF som möjligt utan att mensen försvinner? Vad är poängen med att ligga nära / just över gränsen, är det inför någon tävling eller så?

bolacola
2013-11-26, 18:51
Jag har haft alltid haft ordning på mensperioderna så länge jag har hållit min kroppsvikt inom spannet normalviktig / normal fett%. Då jag var yngre hade jag en period då jag åt för lite samt tränade för mycket och då fungerade det inte bra. Jag höll aldrig på att få min mens heller för jag var så mager, om jag inte minns fel så kom den då jag närmade mig runt 50kg på längd 167cm, då tränade jag rätt mycket och åt dåligt, 2-4h per dag utöver skolidrotten.

Kalorimängden man bör få i sig varierar ju jättemycket beroende på hur mycket man rör sig, både på jobb och fritid. Just nu går jag i skolan och tränar på gymmet ca 4ggr/vecka, jag är inte så våldsamt fysiskt aktiv mao. Käkar jag ca1800kcal i snitt så går jag ned i vikt. Jobbar jag så rasar jag i vikt med 1800kcal i snitt.

Jag vet inte riktigt om jag har förstått frågeställningen, vill man hålla så lågt BF som möjligt utan att mensen försvinner? Vad är poängen med att ligga nära / just över gränsen, är det inför någon tävling eller så?
Alla dessa fitnesstjejer som har 6pack året runt , deffar de hela tiden? Har alltid undrat det .. Hur orkar man leva på kcal underskott året runt?

400
2013-11-26, 19:38
Det där borde variera från person till person och ska jag gissa så är träningsdos och kroppsfettnivå minst lika avgörande som dagsintag.
Givetvis. De "riktlinjer" jag postade riktar väl sig mest till tjejer som är normalviktiga eller rentav nära underviktiga, men det varierar ju självklart från person till person. Jag har tyvärr själv förlorat min mens förut och fick först tillbaka den när jag gick upp i vikt och började äta mer. Har man förlorat sin mens och är underviktig ska man fokusera på att få upp vikten och därmed sitt kroppsfett. Det är andelen kroppsfett i kroppen som avgör hur mycket östrogen som produceras. Däremot kommer man märka själv om man börjar förlora mensen. Den blir mer kortvarig och man får väldigt små blödningar. Om man som tjej ser att detta börjar ske måste man börja äta mer...

Lorena
2013-11-26, 20:32
Ingen mens sen 2006. Försvann inom två månader på kcalunderskott fast jag hade BMI 31 back in the days. Inte sett den since.

Skönt på ett sätt, oroväckande på ett annat.

400
2013-11-26, 20:48
Ingen mens sen 2006. Försvann inom två månader på kcalunderskott fast jag hade BMI 31 back in the days. Inte sett den since.

Skönt på ett sätt, oroväckande på ett annat.
Hur äter du nu? Har du besökt en läkare? :(

Lorena
2013-11-26, 21:16
Äter bra, har gått i perioder under åren, pendlat mellan 107 kg som mest och 30 kg som minst, idag "normal" vikt och kosthållning sen ca två år. Kroppen har fått mycket stryk.

Gyn/vc/ingen vill ta hormonprover "för du har ju haft anorexia, du får ha tålamod". Vi satte igång det med gestapuran i tablettform en gång 2009, den kom en gång, en halv dag ungefär. Fail.

Tränar dock mycket och har gjort hela tiden.

CHH
2013-11-27, 10:58
Ingen mens sen 2006. Försvann inom två månader på kcalunderskott fast jag hade BMI 31 back in the days. Inte sett den since.

Skönt på ett sätt, oroväckande på ett annat.

Vill först bara säga att du har mitt medlidande, hur mycket nu det kan betyda såhär över nätet. Stay strong girl!

Vidare så vill jag tacka för era svar, och till EULALIA:

Min frågeställing och dess bas är följande; Jag har tidigare haft en period (9 mån) då jag tränat hårt, haft ett osunt förhållande till mat och därefter haft utebliven mens.

MEN.

Jag har aldrig ens varit i närheten av att vara underviktig (inte fet heller) eller haft en ohälsosamt låg fett%, vilket enligt er/samtliga källor "är" orsaken till utebliven mens i detta sammanhang. Vad min egna slutsats (som jag inte själv litar helt på) är att jag under denna period ätit alldeles för lite fett och utsatt min kropp för psykisk och fysisk stress, eftersom att jag återfick min mens när jag tagit paus från tränandet och inte var lika fixerad vid mat.

I dagsläget äter jag som en häst, tränar som ett djur och väger som en elefant (ja ni fattar) och har en vanligt fungerande menstruation. DOCK så börjar det dra ihop sig och det är snart dags för deff. Alltså; jag är rädd för att det händer igen.

Att komma med ett svar som "ät lite mer kalorier denna gång så ska det gå bättre" känns som en fuskväg som jag inte tror stämmer i mitt fall. För att då kommer jag inte att gå ner tillräckligt i vikt (1-2 kg fett i månaden). Så; vad tror ni att utebliven mens beror på i de fall man inte är underviktig? Psykisk stress, avsaknad av visst näringsämne, för hård träning? Eller tror ni bestämt att det har med kroppsfett att göra och att min uteblivna mens beror på annat?

z_bumbi
2013-11-27, 11:10
Att träna mycket (hög träningsdos)är helt klart en möjlig orsak så tränar du mycket så är det en sak att dra ner på. Lågt fettintag har en del rapporterat (självupplevt) som en risk och tjejer har antagligen en högre lägsta nivå när det gäller fettintag i förhållande till kroppsvikt och möjligen också i absoluta tal.
Men det är inte heller någon hemlighet att många tappar mensen när de deffar oavsett vad de gör då de helt enkelt inte tål att ligga så lågt i kroppsfett så det är inte säkert att något du gör hjälper när du väl börjat komma ner i kroppsfett mot det deffade hållet.

Alltidxx
2013-11-27, 11:43
Att tappa sin mens är naturligtvis en varningssignal för att en kvinna traskat i ohälsosam riktning, visst, men vad är riskerna med att tappa mensen både kort och långvarigt egentligen? Vissa kvinnor verkar kunna gå i träda utan att det per automatik anses innebära hälsorisk och mensen återvänder sedan vid, jag antar högre kroppsfett.

Lorena
2013-11-27, 12:20
Att träna mycket (hög träningsdos)är helt klart en möjlig orsak så tränar du mycket så är det en sak att dra ner på. Lågt fettintag har en del rapporterat (självupplevt) som en risk och tjejer har antagligen en högre lägsta nivå när det gäller fettintag i förhållande till kroppsvikt och möjligen också i absoluta tal.
Men det är inte heller någon hemlighet att många tappar mensen när de deffar oavsett vad de gör då de helt enkelt inte tål att ligga så lågt i kroppsfett så det är inte säkert att något du gör hjälper när du väl börjat komma ner i kroppsfett mot det deffade hållet.

Bumbi, då måste jag höra, vad snackar vi om för absoluta tal i så fall?

Har du någon idé om varför mensen inte kommer igång igen, trots att förutsättningarna är goda om man ser det ur ett rent generellt perspektiv på vad som är "bra" förutsättningar?

Vad är riskerna i längden förutom benskörhet (kollar upp detta regelbundet, ingen fara där) och barnlöshet (för den som vill ha barn)?

CHH
2013-11-27, 12:58
Men återigen så är låg fett% inte problemet i mitt fall.

Och jag vet inte riktigt om jag förstod er rätt men att mensen försvinner är, om du frågar mig, ABSOLUT något att ta på stort allvar även om den "förmodligen" kommer att komma tillbaka. Kanske är det för att jag tar min hälsa på allvar till skillnad från många andra, vilket självklart är upp till var och en och möjligen kan diskuteras. Men jämför det med att snorta kokain lite då och då, eller varför inte att hetsäta och för att sedan gå och spy. Dessa "handlingar" är inget som hindrar dig från att i övrigt leva ett normalt liv, men inte skulle du väl kalla dom hälsosamma för det? Ganska orelevanta jämförelser men ja, ni fattar grejen.

Vidare så vill jag påstå att hela fitness-tävlings-principen om att ständigt pressa kroppen upp och ner i vikt är ganska absurd ur ett hälsoperspektiv. Och det är med stor sannolikhet just dessa tjejer som menar att det "inte är någon fara" om mensen försvinner ibland. Då är väl utebliven mens inte värre än något annat de gör med sina kroppar. Och missförstå mig inte, jag fördömer inte dessa utan försöker bara få lite perspektiv på det hela.

Till följd av en sjukdom, såsom anorexia (speciellt i de fall man varit mycket underviktig), så TROR jag att det är som experterna säger, det är tålamod som gäller. Detta beror på att kroppen varit EXTREMT utsatt för stress och detta kan ta mycket lång tid att återhämta sig från. Jämför med en skada, vilken som helst, ju längre dit man utsatts och ju allvarligare man skadats desto längre och svårare blir åtehämtningen. Det är framförallt benskörhet och sterilitet som riskeras och om du inte vill ha barn nu, kanske du ändrar dig?

En vän till mig som haft ätstörningar vet jag fick p-piller för att sätta igång någon typ av blödning, sa du att detta inte fungerade för dig? Och jag måste nästan fråga, anser du att du är helt frisk idag?

Lorena
2013-11-27, 13:38
Men återigen så är låg fett% inte problemet i mitt fall.

Och jag vet inte riktigt om jag förstod er rätt men att mensen försvinner är, om du frågar mig, ABSOLUT något att ta på stort allvar även om den "förmodligen" kommer att komma tillbaka. Kanske är det för att jag tar min hälsa på allvar till skillnad från många andra, vilket självklart är upp till var och en och möjligen kan diskuteras. Men jämför det med att snorta kokain lite då och då, eller varför inte att hetsäta och för att sedan gå och spy. Dessa "handlingar" är inget som hindrar dig från att i övrigt leva ett normalt liv, men inte skulle du väl kalla dom hälsosamma för det? Ganska orelevanta jämförelser men ja, ni fattar grejen.

Vidare så vill jag påstå att hela fitness-tävlings-principen om att ständigt pressa kroppen upp och ner i vikt är ganska absurd ur ett hälsoperspektiv. Och det är med stor sannolikhet just dessa tjejer som menar att det "inte är någon fara" om mensen försvinner ibland. Då är väl utebliven mens inte värre än något annat de gör med sina kroppar. Och missförstå mig inte, jag fördömer inte dessa utan försöker bara få lite perspektiv på det hela.

Till följd av en sjukdom, såsom anorexia (speciellt i de fall man varit mycket underviktig), så TROR jag att det är som experterna säger, det är tålamod som gäller. Detta beror på att kroppen varit EXTREMT utsatt för stress och detta kan ta mycket lång tid att återhämta sig från. Jämför med en skada, vilken som helst, ju längre dit man utsatts och ju allvarligare man skadats desto längre och svårare blir åtehämtningen. Det är framförallt benskörhet och sterilitet som riskeras och om du inte vill ha barn nu, kanske du ändrar dig?

En vän till mig som haft ätstörningar vet jag fick p-piller för att sätta igång någon typ av blödning, sa du att detta inte fungerade för dig? Och jag måste nästan fråga, anser du att du är helt frisk idag?

Man kan få en konstgjord mens med p-piller ja, men jag ser det som ett konstigt ingrepp eftersom det inte på något vis hjälper en att blöda låtsasmens hälsomässigt.

Man kan också sätta igång mensen med gulkroppshormon i tablettform, gestapuran. Då blir det "riktig" mens om det funkar, detta har jag försökt med ett par gånger. En gång fick jag mens en dag, andra gången hände ingenting. Vilket är konstigt, för detta ska funka.

Jag är nog så frisk jag kan bli. Det vill säga, jag är helt symptomfri. Däremot kan jag ju inte glömma det jag redan vet s a s, så det kommer ju inte att bli som innan någonsin. Försöker använda det jag lärt mig till någonting bra istället. Behandlar min kropp på ett schysst sätt och är inte mer nojjig än gemene man över vikt och så vidare.

PetraK
2013-11-27, 13:58
Jag har rätt nyligen läst en artikel i en svensk läkartidning ( dock från -98 ) där de menade att orsaken till utebliven mens hos tränande tjejer främst berodde på näringsbrist och inte låg kroppsvikt/fettprocent. Att alltså även normalviktiga tjejer kunde drabbas av detta om de åt fel. Hård träning utsätter också kroppen för stress vilket kan bidra till utebliven mens.

Sen tror jag att det är väldigt individuelt var "gränsen" går och hur mycket kroppen tål innan mensen försvinner. Jag har alltid haft regelbunden mens trots träningsmängd och en period med BMI 16 och kass mathållning ( många år sen ).

Som också sagt av alla andra är det inte sunt att den försvinner ( även om det kan vara rätt skönt ;) ). Östrogenhormonerna som produceras under menscykeln är viktiga för bla förhindring av benskörhet, vilket kvinnor redan kommer vara extra utsatta för senare i livet. :)

Lorena
2013-11-27, 14:02
Jag har rätt nyligen läst en artikel i en svensk läkartidning ( dock från -98 ) där de menade att orsaken till utebliven mens hos tränande tjejer främst berodde på näringsbrist och inte låg kroppsvikt/fettprocent. Att alltså även normalviktiga tjejer kunde drabbas av detta om de åt fel. Hård träning utsätter också kroppen för stress vilket kan bidra till utebliven mens.

Sen tror jag att det är väldigt individuelt var "gränsen" går och hur mycket kroppen tål innan mensen försvinner. Jag har alltid haft regelbunden mens trots träningsmängd och en period med BMI 16 och kass mathållning ( många år sen ).

Som också sagt av alla andra är det inte sunt att den försvinner ( även om det kan vara rätt skönt ;) ). Östrogenhormonerna som produceras under menscykeln är viktiga för bla förhindring av benskörhet, vilket kvinnor redan kommer vara extra utsatta för senare i livet. :)

Alltså, jag kollar bentätheten varje år och den blir bara bättre och bättre, Provtagningar regelbundet påvisar prickfri näringsstatus. Normalvikt och säkert rätt normal bf också. Ingen mens.

Blir mer och mer förvirrad. Finns det någonting alls att oroa sig för?

PetraK
2013-11-27, 14:12
Så är det ju fint! :) Östrogen kan också produceras från fettväv och såklart är det ju inte bara det som spelar roll i ev. benskörhet.

Det kan ju också finnas andra ( ev gynekologiska ) förklaringar till utebliven mens.

Kvinnans hormoner är komplicerade och senast idag sa våran föreläsare att det finns mycket man ännu inte har förstått i kvinnans menscykeln och varför dess hormoner påverkar som det gör.