handdator

Visa fullständig version : Hur stärker man handlederna?


robsson
2013-11-26, 06:10
Jag har liten benstomme och därmed tunna handleder. Får ont i handlederna av bänkpress framförallt. Känner att skivstången är för tjock för mina små händer och handleder. Tyvärr finns det inte tunnare skivstänger där jag tränar. Har försökt träna underarmar men känner inte att det gör något för handlederna. De är lika tunna och svaga ändå. Söker nu övningar för att specifikt stärka handlederna.

David_wigren
2013-11-26, 09:29
Utöver de vanliga övningarna som underarmscurls, hammercurls osv så rekommenderar jag sledgehammer levering.
?v=3qp3gKQUoDg
Liten benstomme och smala handleder är ingen ursäkt för att inte vara stark. Jag lider själv av samma "problem". Jag har ganska tunn benstomme och hade tidigare ganska känsliga handleder som jag gjorde illa titt som sätt. Men efter ett par år med diverse övningar för att stärka handlederna så tror jag inte att jag knappt ens skulle kunna göra illa dem ens om jag försökte.

adem9438
2013-11-26, 12:11
Dum tanke men för att träna grepp, är det inte bara att lyfta tungt på alla möjliga sätt där man helt enkelt måste greppa en tung vikt? Eller?

robsson
2013-11-26, 12:24
Utöver de vanliga övningarna som underarmscurls, hammercurls osv så rekommenderar jag sledgehammer levering.
?v=3qp3gKQUoDg
Liten benstomme och smala handleder är ingen ursäkt för att inte vara stark. Jag lider själv av samma "problem". Jag har ganska tunn benstomme och hade tidigare ganska känsliga handleder som jag gjorde illa titt som sätt. Men efter ett par år med diverse övningar för att stärka handlederna så tror jag inte att jag knappt ens skulle kunna göra illa dem ens om jag försökte.

Grymt. Ska definitivt testa det där. Tack!

hugok
2013-11-26, 12:51
Persien och Indien har en del att komma med där.

4ujj-68SYj8

David_wigren
2013-11-26, 15:46
Persien och Indien har en del att komma med där.

4ujj-68SYj8

Eller samma sak fast med släggor:cool: ?v=O_WE8_n1rLk
Det bygger ett starkt grepp, starka handleder, och gör en väl förberedd för den kommande zombieapokalypsen!

hugok
2013-11-26, 17:17
Eller samma sak fast med släggor:cool: ?v=O_WE8_n1rLk
Det bygger ett starkt grepp, starka handleder, och gör en väl förberedd för den kommande zombieapokalypsen!

Det härdar knäskålarna och gör att man går till gymmet oftare när TVn spräcks ;)

Hemi
2013-11-26, 19:14
Jag har liten benstomme och därmed tunna handleder. Får ont i handlederna av bänkpress framförallt. Känner att skivstången är för tjock för mina små händer och handleder. Tyvärr finns det inte tunnare skivstänger där jag tränar. Har försökt träna underarmar men känner inte att det gör något för handlederna. De är lika tunna och svaga ändå. Söker nu övningar för att specifikt stärka handlederna.

Förutom stärkning,
det fetstilta, är verkligen tjockleken problemet? Normalt sett klagar folk på det motsatta i så fall, att den tunna stången trycker in i handen. Naturligt sett trycker vi helst med böjda handleder eller dorsalflexerade eller vad det kallas, mot så platta ytor som möjligt. Tänk knuffa på bilar, armhävningar, handstående och gå på händer, krypande barn etc.

David_wigren
2013-11-26, 21:25
Det härdar knäskålarna och gör att man går till gymmet oftare när TVn spräcks ;)

Starka handleder är viktigare än en hel TV!

cero
2013-11-27, 02:14
Förutom stärkning,
det fetstilta, är verkligen tjockleken problemet? Normalt sett klagar folk på det motsatta i så fall, att den tunna stången trycker in i handen. Naturligt sett trycker vi helst med böjda handleder eller dorsalflexerade eller vad det kallas, mot så platta ytor som möjligt. Tänk knuffa på bilar, armhävningar, handstående och gå på händer, krypande barn etc.

Tvivlar på att tjockleken på stången har något med saken att göra. Vi med tunna benstommar brukar ha mindre styrktåliga skelett överlag däremot.

hugok
2013-11-27, 08:47
Starka handleder är viktigare än en hel TV!

Indeed.

MightyPharaoh
2013-11-27, 10:37
Vad kan man göra för att bli större runt om handlederna?

Mart|n
2013-11-27, 10:38
Vad kan man göra för att bli större runt om handlederna?

Svinga tunga föremål och gå upp mycket i vikt.

David_wigren
2013-11-27, 15:21
Vad kan man göra för att bli större runt om handlederna?

Eftersom att det i stort sett bara är ben, senor, och skinn i handlederna så finns det inte så mycket man kan göra för storleken. Går man upp i vikt som Martin säger så kommer man ju få mera fett lagrat i handlederna, men i övrigt går det inte.
Är man vuxen så går det inte att göra handlederna tjockare med träning.

-DERP! MEN SENORNA BLIR JÖ TJOCKARE!!!11!

Jo, tjena det är inte många mm skillnad som senorna kommer växa. Kanske 1-2mm per årtionde om man har lätt för att bygga.

Är man tonåring så kan man med träning öka skelettets tvärsnitt något. Men det är tveksamt om det skulle påverka handledens tjocklek.

David_wigren
2013-11-27, 15:23
Indeed.

Jag gillar dig:hbang: