handdator

Visa fullständig version : Träningsuplägg med varannandagsfasta?


thebandit
2013-11-26, 00:19
Jag fastar varannan dag under min diet, men jag funderar fortfarande vad som är bäst:

3-split på ätardagarna och ingen träning alls på fastedagarna.

-eller-

Bröst-Ben-Rygg på ätardagarna och de mindre muskelgrupperna på fastedagarna.


Någon annan som fastar varannan dag? Finns det några studier?

nippman
2013-11-26, 06:58
Har inte så bra koll själv men enligt Martin Berkhan så är det ett stort jävla skämt att köra på varannandagsfasta eller 5:2 dieten eller något i den stilen när man tränar samtidigt... du kan kolla body-radio om du vill höra mer vad han har o säga ang. det

Jeml
2013-11-26, 07:23
Har inte så bra koll själv men enligt Martin Berkhan så är det ett stort jävla skämt att köra på varannandagsfasta eller 5:2 dieten eller något i den stilen när man tränar samtidigt... du kan kolla body-radio om du vill höra mer vad han har o säga ang. det

det säger säg väl självt att det är idioti att regelbundet fasta hela dagar när man tränar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nippman
2013-11-26, 08:21
det tycker jag med och jag har inte sagt något annat.

thebandit
2013-11-26, 09:46
Har inte så bra koll själv men enligt Martin Berkhan så är det ett stort jävla skämt att köra på varannandagsfasta eller 5:2 dieten eller något i den stilen när man tränar samtidigt... du kan kolla body-radio om du vill höra mer vad han har o säga ang. det

det säger säg väl självt att det är idioti att regelbundet fasta hela dagar när man tränar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Samma dagar man tränar eller tränar över huvud taget?

Jeml
2013-11-26, 09:49
Samma dagar man tränar eller tränar över huvud taget?

överhuvudtaget!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

AronP
2013-11-26, 10:22
överhuvudtaget!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Är det? Med samma argument som man använder för 16:8 så skulle man väl kunna använda för en heldagsfasta var 10e dag eller något.

Shqypnia
2013-11-26, 10:29
Nu går jag utanför temat men varför vill man köra varannandagsfasta?

thebandit
2013-11-26, 11:54
Nu går jag utanför temat men varför vill man köra varannandagsfasta?


Jag känner ingen mättnadskänsla, jag blir hungrig av att äta.

Måste testa något nytt, fortsätter en månad och utvärderar.

tjing
2013-11-26, 12:18
thebandit:

Gjordes en studie på varannandagsfasta och kombinerad träning nyligen (kolla min signatur):

Där mättes viktnedgång och effekt på hunger, matsug etc. Men det var ju inga gymbiffar som var med i studien direkt.

Effect of exercising while fasting on eating behaviors and food intake

Abstract

Background:

Alternate day fasting combined with exercise is effective for weight loss.

Objective:
The aim of this study was to examine the behavioral adaptations that occur when ADF is combined with exercise, and to determine how these changes affect weight loss.
Design

Obese:
subjects (n = 64) were randomized to 1 of 4 groups: 1) combination (ADF + endurance exercise), 2) ADF, 3) exercise, or 4) control, for 12 weeks.

Results:
Body weight decreased (P < 0.05) in the combination group (6 ± 4 kg), ADF (3 ± 1 kg), exercise group (1 ± 0 kg), with no change in the control group (0 ± 0 kg). When given the choice, subjects chose to exercise the same amount (P = 0.790) on the fast days (48 ± 2%) as feed days (52 ± 2%). Percent of exercise sessions performed on fast day mornings (20 ± 6%) did not differ (P = 0.453) from fast day afternoons (28 ± 5%). Likeliness to cheat on the fast day was not higher if the subject exercised in the afternoon (17 ± 7%) versus the morning (10 ± 5%). Hunger decreased (P < 0.05) while satisfaction and fullness increased (P < 0.05) post-treatment in the ADF group only. Restrained eating increased (P < 0.05) and uncontrolled eating decreased (P < 0.05) in the combination and ADF groups.

Conclusion:
These findings suggest that endurance exercise is an excellent adjunct therapy to ADF, as it leads to positive behavioral changes that may contribute to long-term steady weight loss.

http://www.jissn.com/content/10/1/50

thebandit
2013-11-26, 23:53
Såg ju bra ut. Men förlust av muskelmassa känns som en viktig faktor.

Vi får se.

villefille
2013-11-27, 15:46
det säger säg väl självt att det är idioti att regelbundet fasta hela dagar när man tränar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Å andra sidan är det inte idioti att träna när man fastar.

thebandit
2013-11-27, 19:29
Tänkte köra proteinshakes 3 ggr per dag då jag fastar (så det blir inte riktig fasta egentligen).

Vassle?
Kasein?
BCAA?

Vad skulle vara lämpligast i antikatabolt syfte?

villefille
2013-11-27, 20:13
Jag skulle köra vassle eller EAA/BCAA direkt efter träningen, sedan Kasein senare.

thebandit
2013-11-27, 20:35
Jag skulle köra vassle eller EAA/BCAA direkt efter träningen, sedan Kasein senare.

Självklart, men jag menar på icke-träningsdagar (eller eventuellt vid träning sent på kvällen).

Lämpligast i antikatabolt syfte, som sagt.