handdator

Visa fullständig version : Tankar angående 4-split?


Andla
2013-11-25, 23:04
Tjena! Skulle uppskatta lite tankar angående mitt träningsupplägg.

Bakgrund: Har idrottat i princip hela mitt liv och spelat innebandy sedan jag var 10 år. Slutade för snart 2 månader sedan med innebandy och har nu valt att gå in 100% för gymmet. Har gymmat sedan några år tillbaka i kombination med innebandyn, vissa perioder har varit intensivare än andra, speciellt under säsongsuppehållen. För ca 2.5 år sedan bestämde jag mig för att jag ville gå upp i vikt och bli starkare och låg då på 66 kg. Det var då jag började ta tag i gymmet på en mer seriös nivå. Nu vill jag alltså steppa upp ytterligare ett steg.

Ålder: 21 år
Längd: 178 cm
Vikt: 74 kg

Mål: Gå upp i vikt, bli starkare och få en snygg kropp.

Har tidigare kört på en 3-split där jag kör igenom hela kroppen men har börjat köra på en 4-split sedan 3 veckor tillbaka som jag trivs bra med. Gillar att verkligen köra slut på musklerna ordentligt. Tränar 6 dagar i veckan och vilar 1 dag. Har alltid varit van att träna ofta och trivs bra med det.

Dag 1: Bröst, triceps
Dag 2: Rygg, biceps
Dag 3: Axlar Mage
Dag 4: Ben
Dag 5: Bröst, triceps
Dag 6: Rygg, biceps
Dag 7: Vila
Dag 8: Axlar, mage
Dag 9: Ben
Dag 10: Bröst, triceps
Dag 11: Rygg, biceps
Dag 12: Axlar Mage
Dag 13: Ben
Dag 14: Vila

Kör alltså igenom hela kroppen 3 gånger på 2 veckor. Vad tycker ni om upplägget?

Andla
2013-11-27, 16:41
Bump

2scoop
2013-11-27, 17:00
Om du verkligen kör slut på musklerna kan du behöva mer än tre dagars vila mellan musklerna enligt mig

Sach
2013-11-27, 17:54
I det upplägget tränas dina främre axlar 6 gånger på 2 veckor om du använder någon bröstpress och axelpress.
Mindre bra ur ett skadeperspektiv, eller det är iaf min erfarenhet och dom flesta jag känner som separerat axlar och bröst i frekventa upplägg.
Sen är det överlag för mycket lyftande imo, det är ju trots allt utanför gymmet du växer och med den mängden träning så känns det som att skador och ett slitet cns kommer att komma som ett brev på posten.