handdator

Visa fullständig version : Ska man sträcka armarna maximalt i bänkpress? Skulderbladen glider isär.


Xtreme
2013-11-25, 12:12
Övar fortfarande på att dra ihop skulderbladen och bak med axlarna under utförandet av bänkpress. Märker dock att när jag är i topläget glider de isär. Om jag inte lyfter den sista centimetern i topläget (dvs armarna är marginellt böjda) håller sig skulderbladen på plats. Är det ok att inte sträcka ut armarna maximalt under bänkpress eller har ni andra tips för att mina skulderblad inte ska glida ut i topläget?

pezrulezhaakon
2013-11-25, 13:45
Xtreme

Om du menar utlåsning är det inte nödvändigt att göra i träningssyfte.
Men skulderbladen bör hållas still under hela lyftet.
Du kan testa att inte dra tillbaka skulderbladen fullt så mycket som du gör. Håll dem still där istället.

Sach
2013-11-25, 14:46
Skona dina armbågar och strunta i att låsa ut.

z_bumbi
2013-11-25, 14:50
Det går utmärkt att sträcka ut armarna och samtidigt hålla kvar skulderbladen under sig så det är antagligen bara en fråga om att öva på det. En del tror/känner t ex att de inte har rätat ut riktigt om de inte trycker fram axlarna i slutet och då släpper också skulderbladen.

Jag har däremot ingen aning om varför det skulle vara mer skadligt för armbågarna att räta ut armarna?

Sach
2013-11-25, 16:49
Jag har däremot ingen aning om varför det skulle vara mer skadligt för armbågarna att räta ut armarna?

Låser man ut så belastas ju armbågarna väldigt mycket, samma för knäna om man låser ut i tex benpress.

Pepz
2013-11-25, 16:53
Låser man ut så belastas ju armbågarna väldigt mycket, samma för knäna om man låser ut i tex benpress.

jaså?
trodde det var för att undvika översträckning som vissa rekommenderas att inte låsa ut.
annars är det inga problem anser jag