handdator

Visa fullständig version : Hur mycket sparar du per månad?


Mental
2013-11-25, 11:45
Det finns ju olika sätt att spara på, jag syftar på pengar man kan omsätta utan större problem. Långsiktigt sparande som aktier/fonder eller kanske amortering på huslån är ju inte pengar som man kan omsätta vid behov.

Dvs hur mycket buffertsparar du varje månad?

Intressant kan ju vara hur många % av din nettoinkomst du sparar. Att spara 500sek på CSN kan vara svårare än att spara 1500sek på knegarlön.

Poll kommer

Mental
2013-11-25, 11:47
Hmm, jag kanske tog i i underkant på alternativen. Men spar man mycket mer än 3k i månaden så är det nog inte i form av buffertspar tänkte jag.

DPahkamaa
2013-11-25, 11:48
10% av brutto + allt som blir över när månaden är slut. Brukar bli mellan 3000 och 4000 kr.

Dreas
2013-11-25, 11:51
Grundtanken är väl att spara 3-4000(per person) med sambon samt 2-3000 till eget sparkonto.

Får se hur det går. Sparar idag minst 3000kr månad.

Mental
2013-11-25, 11:56
Jag buffertsparar 2500sek och amorterar 1300 totalt på CSN + lägenhet.

Dreas
2013-11-25, 12:01
Jag buffertsparar 2500sek och amorterar 1300 totalt på CSN + lägenhet.Ah, amortering på hus samt CSN tänkte jag inte på.

750kr för amortering på hus och 600kr för CSN.

Mental
2013-11-25, 12:03
Jag räknar det som spar, men inte buffertspar.

Ignatius72
2013-11-25, 12:04
Hmm, jag kanske tog i i underkant på alternativen. Men spar man mycket mer än 3k i månaden så är det nog inte i form av buffertspar tänkte jag.

Jag tänker tvärtom, 3000 är då man börjar prata om buffertsparande. 1000kr/mån räcker ju inte till fyra nya hjul till bilen.

Åsberg
2013-11-25, 12:08
~500 kr/månad. Tar fullt CSN.

mela
2013-11-25, 12:08
Just nu pluggar jag, så noll.

Men innan sparade jag mellan 10-15k, ibland mer, beroende på antalet övertidstimmar.

Minimjölk
2013-11-25, 12:09
Svårt för mig att avgöra hur mycket pengar som går till rent buffertspar. Då jag redan byggt upp en buffert går väl egentligen inga pengar längre till denna "buffert" men jag sparar månatligen pengar till div konton.


Kort sikt/ Levnadskonton
Jag har ett separat boendekonto där jag månatligen sätter in en fast summa pengar som är större än snittboendekostnaden, detta leder till att kapitalet på detta konto ökar på sikt. Vid reparationer och renoveringar använder jag först pengar från detta konto. När jag tidigare uppnått en fix summa pengar på detta konto amorterade jag av på lånet. Då detta konto är ett vanligt lågräntekonto är det detta konto som kan räknas som mitt buffertkonto med snabb access.

Jag har även ett liknande konto med lågränta som är till för att täcka plötsliga inköp ej kopplat till boende likt resor, dator etc. Så fort detta konto växer över en viss nivå transfererar jag över dem till något med bättre avkastning.


Långsiktigt sparande/investeringar
Jag sparar månatligen pengar i fonder/aktier till barnen samt min egen pension.

Sedan har jag två Investeringssparkonton där jag vid tillfällen väljer att investera pengar i div värdepapper. Jag överför dock inga nya pengar hit månatligen utan jag "leker" med det kapitalet jag förfogar över på dessa konton. Jag ser inte dessa pengar som buffert/hushållskassa eller pengar som jag använder för inköp. Syftet är snarare att de skall ge mig en växande förmögenhet på sikt. Skulle såklart kunna sälja av och ta ut dessa pengar inom en vecka men min investeringshorisont är längre än så. Därför måste jag se till att ha ett buffertspar skilt från dessa konton.

Vid sidan av detta har jag några högräntekonton där jag månatligen sätter in överskott som jag för tillfället inte vet hur jag vill investera. I dagsläget går merparten av överskottet in på något av dessa konton.

Tidigare hade jag även en väldigt aggresiv amortering.


Majoriteten av sparande ovan är enligt mig inte buffertsparande utan mer planerat sparande för framtiden. En framtid där jag har möjlighet till att tex jobba mindre och gå i pension tidigare.
Ren buffert är väl egentligen bara boendekontot och det andra lågräntekontot och på dessa ligger någonstans kring 2-3 nettolöner. Ser inte direkt någon mening att ha mer pengar tillgängliga för tillfället.

tjabon
2013-11-25, 12:12
ca: 10000 kr/månad

4623
2013-11-25, 12:16
Sparar det som blir över varje månad. Men brukar bli 3k+. Sen amorterar jag runt 3k.

Jockefoten
2013-11-25, 12:19
Mellan 10 och 15 tusen beroende på hur mycket räkningar jag har.

Bailah
2013-11-25, 12:22
Allt ifrån 3-7k

Slartibartfast
2013-11-25, 12:23
Ca 35% av nettolönen blir över för mig i slutet av varje lönemånad.

Jag är hyffsat billig i drift. När jag tar bostadslån blir ju situationen en annan.

Sheogorath
2013-11-25, 12:25
5000-7000 per månad cirkus. Vi ska börja amortera mer snart så den siffran kommer justeras ner. :)

Poxeman
2013-11-25, 12:30
Jävlar vad ni sparar!
Vi kör för tillfället noll kr. Föräldraledighet och pågående renovering av radhuset gör att marginalen inte finns.
Dock har vi en del pengar på lättåtkomliga konton sen tidigare ifall det skulle krisa.

Snubben
2013-11-25, 12:31
5000-7000:- i sparande

3000-5000:- i amortering alt. sparar för räkningar som jag vet dyker upp framöver.

Calleman
2013-11-25, 12:58
Innan hus: 18 000 kr i månaden

Efter hus: 3-5000 kr + 5000 i amortering

Resten käkar huset upp :)

KlopFer
2013-11-25, 13:14
Några slantar här och där. Det mesta går till börsen.

BlötSnö
2013-11-25, 13:21
Amorterar 5000:- i månaden.
Har dessutom ett "sparkonto" på jobbet där jag lägger all min extraarbetade tid tills dess att jag behöver pengarna eller vill vara ledig lite extra.

Quint
2013-11-25, 13:37
Har ingen direkt plan för mitt sparande men någonstans runt 10-15000 / månad blir det väl över som bara blir liggande och ackumuleras på mitt lönekonto med 0% sparränta...

Mats J
2013-11-25, 13:43
Typ 0-1000 kr max, har 22 rent men allt går åt

Jeffplsgo
2013-11-25, 13:46
Runt 16 000 - 18 000 kr :D srs

Torwald
2013-11-25, 13:54
Amorterar 7k i månaden. Kämpar rätt bra för att få ihop lite sparande utöver det, men oftast blir det rätt begränsat. Dyra vanor äter mest pengar. Sambo som tidigare varit student men sedan nyligen satts i arbete lär väl göra situationen lite bättre framöver.

Ponde
2013-11-25, 14:20
Har ingen direkt plan för mitt sparande men någonstans runt 10-15000 / månad blir det väl över som bara blir liggande och ackumuleras på mitt lönekonto med 0% sparränta...

Vore kanske smart att slänga det i en billig indexfond istället? Vanguard/Avanza/Splitan...

...att ha en massa pengar på sparkonto är lönlöst.

Mental
2013-11-25, 14:23
Vore kanske smart att slänga det i en billig indexfond istället? Vanguard/Avanza/Splitan...

...att ha en massa pengar på sparkonto är lönlöst.

Eller bara ett vanligt sparkonto hos tex SBAB ger 2.20% ränta. Bättre än inget och pengarna är lika likvida.

Dreas
2013-11-25, 14:32
Väldigt många som amorterar mycket. Har ni sjuka räntor på topplånen eller varför annars? Finns ju bättre områden att slägga in pengarna i än att amortera.

Quint
2013-11-25, 14:35
Vore kanske smart att slänga det i en billig indexfond istället? Vanguard/Avanza/Splitan...

...att ha en massa pengar på sparkonto är lönlöst.

Eller bara ett vanligt sparkonto hos tex SBAB ger 2.20% ränta. Bättre än inget och pengarna är lika likvida.

Jo överdrev väl eventuellt ointresset för min ekonomi lite i mitt första inlägg :) Är förvisso rätt dålig på att flytta undan pengarna men någon gång varannat år eller så när det blir aldeles för mycket pengar på lönekontot för jag över det till andra ställen, har t.ex en kapitalförsäkring i avanza som just nu ligger alldeles för tungt i starbreeze med tanke på den senaste veckans utveckling.

Det sparkontot jag har för de pengarna jag inte lägger i fonder/aktier är däremot helt värdelöst, Är SBAB det med bäst ränta om man inte vill ha massa avgifter så fort man försöker komma åt pengarna?

drakfelt
2013-11-25, 14:37
Är student så blir inga fantastiska summor.

Amorterar 1000 kr på bolånet och sparar ca 500 till buffert.

Mental
2013-11-25, 14:37
Jo överdrev väl eventuellt ointresset för min ekonomi lite i mitt första inlägg :) Är förvisso rätt dålig på att flytta undan pengarna men någon gång varannat år eller så när det blir aldeles för mycket pengar på lönekontot för jag över det till andra ställen, har t.ex en kapitalförsäkring i avanza som just nu ligger alldeles för tungt i starbreeze med tanke på den senaste veckans utveckling.

Det sparkontot jag har för de pengarna jag inte lägger i fonder/aktier är däremot helt värdelöst, Är SBAB det med bäst ränta om man inte vill ha massa avgifter så fort man försöker komma åt pengarna?

När jag kollade så var mina krav

1 insättningsgaranti
2 obegränsade avgiftsfria uttag
3 inget lägstabelopp vid insättning

Då var SBAB det bästa alternativet jag hittade. Möjligen att någon annan vet något bättre?

Mental
2013-11-25, 14:41
Hittade http://www.resursbank.se/spara/kapitalplus/ nu, 0.1% bättre.

Kommer dock inte att byta, jag gillar SBAB's gränssnitt och jag får 2.45% då jag är lånekund hos de med.

shut teh face
2013-11-25, 14:41
Extra amortering 500
Barn 500
Buffert 1500
Fonder 500
Resten läggs på kontantinsats, mellan 3-10k, oftast 4-5 blir det

Dumt att köpa "hus" innan man köpt "huset". Innan när vi bodde i en äckligt dyr bostadsrätt (12,5k i månaden) så sparade vi 10-14k varje månad. Satan vad vi underskattat kostnaden av två bilar och hus.

Sen går ju frun på CSN fortfarande.

Hade man stannat i hyresrätten (dyr som den var ändå) hade man haft kontantinsatsen nu, hade vi bytt den till en normal hyra hade vi haft ännu tidigare.

dauit
2013-11-25, 14:44
10 000 - 15 000 varje månad beroende på hur slösaktig jag är, nu i november blir det cirka 11 000, och i december blir det nog ännu lägre pga julen.

Sparar till framtida studier och långsemester!


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Quint
2013-11-25, 14:51
När jag kollade så var mina krav

1 insättningsgaranti
2 obegränsade avgiftsfria uttag
3 inget lägstabelopp vid insättning

Då var SBAB det bästa alternativet jag hittade. Möjligen att någon annan vet något bättre?

Hittade http://www.resursbank.se/spara/kapitalplus/ nu, 0.1% bättre.

Kommer dock inte att byta, jag gillar SBAB's gränssnitt och jag får 2.45% då jag är lånekund hos de med.

Tack, får nog kolla närmare på det där, onödigt att "ge bort" pengar varje år genom att ha ett sparkonto med kass/ingen ränta.

Mental
2013-11-25, 14:54
Tack, får nog kolla närmare på det där, onödigt att "ge bort" pengar varje år genom att ha ett sparkonto med kass/ingen ränta.

Sure, har du 100k som bara ligger och skvalpar så är det ju 2.000kr efter skatt som du bara inte orkat inkassera :)

Minimjölk
2013-11-25, 14:57
Jo överdrev väl eventuellt ointresset för min ekonomi lite i mitt första inlägg :) Är förvisso rätt dålig på att flytta undan pengarna men någon gång varannat år eller så när det blir aldeles för mycket pengar på lönekontot för jag över det till andra ställen, har t.ex en kapitalförsäkring i avanza som just nu ligger alldeles för tungt i starbreeze med tanke på den senaste veckans utveckling.

Det sparkontot jag har för de pengarna jag inte lägger i fonder/aktier är däremot helt värdelöst, Är SBAB det med bäst ränta om man inte vill ha massa avgifter så fort man försöker komma åt pengarna?

Santander ger 2,5% utan någon som helst förpliktelse från din sida. De är bäst just nu.
När det gäller amortering vs investering så har de senaste två åren varit gynnsamma på börsen men det finns inget som garanterar att det är så framöver. Väldigt många värdesätter den trygghet det ger i att ha en lägre belåningsgrad på sitt boende.

Inte så kul om man sitter maximalt belånad och varje månad sätter in allt överskott på aktier. När sedan aktiemarknaden rasar är det sannolikt att boendepriserna går nedåt samtidig tsom räntorna uppåt.

Då står man där med mindre tillgångar i form av lägre värde i sin bostad och lägre värde i sin portfölj. Detta samtidigt som kostanden för lånen öket då räntan är högre.

Det bästa är nog att satsa lite på varje. Desto större lån, desto mer amortering såklart. Att däremot varje månad sätta undan 10k eller så på ett lågräntekonto samtidigt som man står med lån är som att göda banken och ta onödiga kostnader.

Jag är glad när folk amorterar då det minskar belåningsgraden som i nuläget är sjukt hög för privatpersoner i Sverige.

dluddeckens
2013-11-25, 14:58
Jag + sambon (som är föräldraledig):
2500 kr i amortering
3500 kr i "buffert"

Motsvarar ca 20 % av vår nuvarande nettoinkomst.


Målet är att kunna lägga pengar i mer specifika högar.
- Buffert/oförutsedda utgifter
- Resor/nöje
- Amortering
- Framtidskonto (Avanza zero eller stabila "utdelningsbolag")

Oavsett vad vi tjänar i framtiden tycker jag att vi bör hålla runt 20 % av nettoinkomsten fördelat på de olika posterna jag listade ovan.

Scratch89
2013-11-25, 15:12
Ni som säger att ni sparar undan runt 15 tusen varje månad. Tjänar ni otroligt mycket, eller räknar ni totalt i hushållet, med sambon? Bor ni billigt? Hur funkar det?

LoveMachine
2013-11-25, 15:16
Jag brukar nog i genomsnitt pytsa in 4000 kr/mån på mitt e-sparkonto, det beror på hur dyr i drift jag varit. Målet där är att ha två bruttolöner som är direkt gripbara. Dessutom så lägger jag in mina oregelbundna löner från försvarsmakten på det kontot. Jag vet aldrig hur mycket det kommer bli så det är inga pengar jag räknar med i den vanliga budgeten. När jag fått ihop en rejäl pott utöver två bruttolöner så använder jag pengarna till att amortera på lånet. Har lyckats amortera av 35000 kr extra sedan jag köpte lägenheten förra året. Det är väl det enda som man kan kalla ett mer långsiktigt sparande.

thenut
2013-11-25, 15:18
Ni som säger att ni sparar undan runt 15 tusen varje månad. Tjänar ni otroligt mycket, eller räknar ni totalt i hushållet, med sambon? Bor ni billigt? Hur funkar det?

Är nyfiken på det med, jag tjänar hyfsat bra, och min fru rätt normalt, men vi är inte i närheten av att kunna spara de summorna.... Iofs sitter vi ju på hus, 2 bilar, 2 barn etc, men ändå....

Just nu sparas det ungefär så här:

1k - Investeringskonto
1k - Bufferkonto
500 - Pension
3k - Amortering
Sen petar jag undan pengar som blir kvar i slutet av månaden till bufferten, den behöver fyllas på efter att vi bytt alla fönster i huset :)

Scratch89
2013-11-25, 15:21
Bilar och barn kostar ju flera tusen styck bara det, iofs.

Jeffplsgo
2013-11-25, 15:29
Ni som säger att ni sparar undan runt 15 tusen varje månad. Tjänar ni otroligt mycket, eller räknar ni totalt i hushållet, med sambon? Bor ni billigt? Hur funkar det?
Bor hemma + hyffsad billig lifestyle atm och tjänar runt 22k efter skatt.

Solros
2013-11-25, 15:33
Ni som säger att ni sparar undan runt 15 tusen varje månad. Tjänar ni otroligt mycket, eller räknar ni totalt i hushållet, med sambon? Bor ni billigt? Hur funkar det?

Sparar alltid cirka 15-18000:-/ månad.
Får ut cirka 30-35000:-

Bor själv, inga barn.
Hyra, amortering, bredband, telefon och sånt tjafs - 7000:-
Livsmedel, restaurang, kläder, nöje - 8000:-

Typ så :)

Scratch89
2013-11-25, 15:43
Ah, får man ut 30 k efter skatt så är det ju en annan femma. :D

Quint
2013-11-25, 15:44
Ni som säger att ni sparar undan runt 15 tusen varje månad. Tjänar ni otroligt mycket, eller räknar ni totalt i hushållet, med sambon? Bor ni billigt? Hur funkar det?

Tjänar nog som en ganska genomsnittlig 38-årig civ.ing, men är singel, har inga lån och bor i en hyresrätt med en hyra på 4100:-/månad där värme & vatten ingår.

Har dessutom inga direkta dyra vanor/hobbies som kostar pengar, så det blir väldigt mycket över varje månad.

Har börjat titta på att köpa hus, vilket uppenbarligen kommer påverka ekonomin en del, men fokus ligger på att hitta någon jag kan köpa kontant eller möjligen med väldigt lågt lån. Så fortfarande efter eventuell flytt är väl förhoppningen att en genomsnittsmånad blir ganska låg, även om risken för oförutsedda utgifter givetvis ökar med hus.

tossefar
2013-11-25, 15:46
Väldigt låga alternativ. Jag tror att de flesta vuxna människor med fast anställning sparar 3000 kr.

Pepz
2013-11-25, 15:48
ligger väl på medellön gissar jag.
i hushållet sparar vi 10k+ i månaden ändå.

har ingen separat "buffertspar" utan ett gäng olika sparformer.
behöver vi pengar så kan vi ta vartifrån vi vill.

funderar på pensionssparande men är inte övertygad om förträffligheten

Mental
2013-11-25, 15:51
Väldigt låga alternativ. Jag tror att de flesta vuxna människor med fast anställning sparar 3000 kr.

Hehe, tja, kollar jag bland mina polare som är i 30+ området nu, så är jag den enda som sparar någorlunda regelbundet. Heh, så vad man räknar som vuxen är lite olika ;) Jag får skylla på att jag utgick från ett relativt lågt buffertspar och ett större sparande i mer långsiktiga lösningar.

LIFT
2013-11-25, 16:24
Får in cirka 3k av arbetssökande och lyckas spara runt 100 kr till 500 kr eller liknande.
Mat är största kostnaden för mig, som blir nog nära 2000 kr ungefär, sedan telefon, gymkort och nyckelkund på swedbank blir en fast kostnad på cirka 600 kr. Och övrigt (schampoo, linsvätska, tandkräm m.m) blir en 200 kr kanske.

Funderar på studera vidare snart, så snart jag är säker på exakt vad.
[edit]
När jag hade jobb tidigare i år så sparade jag i alla fall cirka 70% av lönen

Tricce
2013-11-25, 16:42
Fan va bra ni har det (de flesta) /avundsjuk

Upptaget
2013-11-25, 16:51
6500 + 2000 till aktier/fonder är minimum varje månad..

Zaqwer
2013-11-25, 16:56
Jag kan inte säga att jag medvetet sparar, men varje månad går jag plus runt 8 tusen. Med några stora inköp här och där medräknat som drar ned genomsnittet.

Känner mig lite dum nu när jag läser den här tråden. Suttit och sparat på Swedbank sparkontot med 0,5% ränta. Krångligt att bara fixa sparkonto på t ex SBAB som nämndes och sen fortfarande ha lönekontot på Swedbank?

Löpsko
2013-11-25, 16:56
-6-7000k varje månad :(

nissepelle
2013-11-25, 17:38
Pluggar nu så 0kr, går snarare back varje månad. När jag tidigare jobbade med en snittlön på 23 000kr i månaden brutto så sparade jag också 0kr. Eller, det hände väl att jag sparade typ 10 000kr i två månader i sträck eller nåt, för att kunna göra något kul. Men aldrig sparande bara för sparandets skull. Vad fan ska det vara bra för? Har haft jävligt roligt för pengarna istället, tagit hojkort, haft 3 olika motorcyklar, rest själv och med vänner, köpt de saker jag vill ha och gjort saker utan att behöva vrida och vända på varenda hundralapp. Skulle aldrig i mitt liv vilja byta allt det mot att kunna sitta med pengar på banken till följd av att ha levt ett liv utan utsvävningar. Jag har en polare som är helt tvärtom, han är väl uppe i runt 350 papp på banken nu som 23 åring. Haken med det är väl att de pengarna lär ju gå till typ insats på en lägenhet eller hus om ett par år. Fy fan vad tråkigt.

tigerofsweden
2013-11-25, 18:14
Damn, tänk att få ut över 30k *cupid*

Sparar runt 3k varje månad, blir betydligt mer när min sambo fått heltidsanställning.

Mago
2013-11-25, 18:40
Spara?! Pluggar och har inget CSN. Mitt saldo är en rät linje ner åt helvetet.

Mental
2013-11-25, 19:20
Jag kan inte säga att jag medvetet sparar, men varje månad går jag plus runt 8 tusen. Med några stora inköp här och där medräknat som drar ned genomsnittet.

Känner mig lite dum nu när jag läser den här tråden. Suttit och sparat på Swedbank sparkontot med 0,5% ränta. Krångligt att bara fixa sparkonto på t ex SBAB som nämndes och sen fortfarande ha lönekontot på Swedbank?

Gjort på 2 min, jag har lönekonto på swedbank, men lån och spar på sbab.

Ponde
2013-11-25, 19:31
Santander ger 2,5% utan någon som helst förpliktelse från din sida. De är bäst just nu.
När det gäller amortering vs investering så har de senaste två åren varit gynnsamma på börsen men det finns inget som garanterar att det är så framöver. Väldigt många värdesätter den trygghet det ger i att ha en lägre belåningsgrad på sitt boende.

Inte så kul om man sitter maximalt belånad och varje månad sätter in allt överskott på aktier. När sedan aktiemarknaden rasar är det sannolikt att boendepriserna går nedåt samtidig tsom räntorna uppåt.

Då står man där med mindre tillgångar i form av lägre värde i sin bostad och lägre värde i sin portfölj. Detta samtidigt som kostanden för lånen öket då räntan är högre.

Det bästa är nog att satsa lite på varje. Desto större lån, desto mer amortering såklart. Att däremot varje månad sätta undan 10k eller så på ett lågräntekonto samtidigt som man står med lån är som att göda banken och ta onödiga kostnader.

Jag är glad när folk amorterar då det minskar belåningsgraden som i nuläget är sjukt hög för privatpersoner i Sverige.
Börsmarknaden är inte direkt "farlig", eftersom att börsen alltid återhämta sig även efter stora kraschar, det kan ta några år bara.

Är man dum och får panik vid en krasch och säljer av med stor förlust så blir man aldrig rik. Att investera långsiktigt handlar om att man håller i sina investeringar och lägger ännu mer pengar in när det är dåliga tider...

Detta gäller iaf om du investerar i indexfonder/ETF:s med många bolag. Gäller såklart inte om du har allt på några bolag som är extremt volatila och kan konka totalt (och så skall man inte investera).

Ponde
2013-11-25, 19:32
Sparar alltid cirka 15-18000:-/ månad.
Får ut cirka 30-35000:-

Bor själv, inga barn.
Hyra, amortering, bredband, telefon och sånt tjafs - 7000:-
Livsmedel, restaurang, kläder, nöje - 8000:-

Typ så :)

35tusen netto? Får man fråga ålder/utbildning/arbete/löneutveckling?

eleni
2013-11-25, 19:40
Just nu ingenting. Pluggar på heltid utan CSN. Jobbar lite varje månad så att jag får in mellan 3000-6000 kr innan skatt. När jag jobbade innan sparade jag mellan 5000-10000 varje månad utan problem på en lön som kunde variera mellan 20 000 - 35 000 i månaden beroende på arbetstider. Jag förstår verkligen inte vad folk slösar sina pengar på :confused:

Ponde
2013-11-25, 19:47
Just nu ingenting. Pluggar på heltid utan CSN. Jobbar lite varje månad så att jag får in mellan 3000-6000 kr innan skatt. När jag jobbade innan sparade jag mellan 5000-10000 varje månad utan problem på en lön som kunde variera mellan 20 000 - 35 000 i månaden beroende på arbetstider. Jag förstår verkligen inte vad folk slösar sina pengar på :confused:
Förstår inte heller, men blir man lätt påverkad av reklam så är det ju inga problem att bränna tusentals kronor varje månad på prylar, kläder osv.

Även bil, avbetalningar på överbelånad villa är vanliga ställen som svenskarna slöser bort sina pengar på.

drakfelt
2013-11-25, 19:47
Pluggar nu så 0kr, går snarare back varje månad. När jag tidigare jobbade med en snittlön på 23 000kr i månaden brutto så sparade jag också 0kr. Eller, det hände väl att jag sparade typ 10 000kr i två månader i sträck eller nåt, för att kunna göra något kul. Men aldrig sparande bara för sparandets skull. Vad fan ska det vara bra för? Har haft jävligt roligt för pengarna istället, tagit hojkort, haft 3 olika motorcyklar, rest själv och med vänner, köpt de saker jag vill ha och gjort saker utan att behöva vrida och vända på varenda hundralapp. Skulle aldrig i mitt liv vilja byta allt det mot att kunna sitta med pengar på banken till följd av att ha levt ett liv utan utsvävningar. Jag har en polare som är helt tvärtom, han är väl uppe i runt 350 papp på banken nu som 23 åring. Haken med det är väl att de pengarna lär ju gå till typ insats på en lägenhet eller hus om ett par år. Fy fan vad tråkigt.

:confused::confused:

Visst ska man leva också, men att spara ihop 350' som 23-åring för att kunna köpa hus eller lägenhet är allt annat än tråkigt.

Ponde
2013-11-25, 19:49
:confused::confused:

Visst ska man leva också, men att spara ihop 350' som 23-åring för att kunna köpa hus eller lägenhet är allt annat än tråkigt.
Tja, enligt min åsikt så är det nog ganska tråkigt och onödigt. De pengarna hade han kunnat tjäna mycket på genom värdepappersinvesterande, med tanke på bostadsbubblan i Sverige så ser jag inte poängen när folk påstår att deras lägenhet är en "investering" (vilket den citerades vän säkert trodde).

Alla är ju dock olika, jag blir helt less på omgivningen ganska fort och tycker om variation så att köpa en lägenhet och belåna mig till öronen för det vore idiotiskt.

Nodan
2013-11-25, 19:49
Är student med fullt csn-lån + extrajobb som genererar i genomsnitt ett par tusen per månad.
Sparar 3000:-/månad till kommande renovering. Utöver det inget sparande, men har en ganska stor buffert så känner ingen panik. När jag pluggat färdigt och (förhoppningsvis) fått jobb så kommer sparandet att öka.

Tobbey
2013-11-25, 19:50
:confused::confused:

Visst ska man leva också, men att spara ihop 350' som 23-åring för att kunna köpa hus eller lägenhet är allt annat än tråkigt.

Typ det jag gör just nu som 20 åring cofffee Har inte så mycket bättre saker att göra med pengarna. Jag spelar på online casinon för några hundra i månaden, men verkar gå extremt mycket plus därifrån också av nån sjuk anledning så blir inte mycket utgifter varje månad :D

Ponde
2013-11-25, 19:54
Typ det jag gör just nu som 20 åring cofffee Har inte så mycket bättre saker att göra med pengarna. Jag spelar på online casinon för några hundra i månaden, men verkar gå extremt mycket plus därifrån också av nån sjuk anledning så blir inte mycket utgifter varje månad :D
Att investera sina pengar är alltid ett alternativ som dessutom gynnar dig stort i framtiden :devil:.

drakfelt
2013-11-25, 19:54
Tja, enligt min åsikt så är det nog ganska tråkigt och onödigt. De pengarna hade han kunnat tjäna mycket på genom värdepappersinvesterande, med tanke på bostadsbubblan i Sverige så ser jag inte poängen när folk påstår att deras lägenhet är en "investering" (vilket den citerades vän säkert trodde).

Alla är ju dock olika, jag blir helt less på omgivningen ganska fort och tycker om variation så att köpa en lägenhet och belåna mig till öronen för det vore idiotiskt.

Du, bror duktig, kom inte och säg att gemene 23-åring är tråkig och gör något onödigt när han sparar ihop 350' till en kontantinsats istället för att "investera i värdepapper" och leva det goda livet.

Sen är ju smaken är som baken, givetvis.

Ponde
2013-11-25, 19:56
Du, bror duktig, kom inte och säg att gemene 23-åring är tråkig och gör något onödigt när han sparar ihop 350' till en kontantinsats istället för att "investera i värdepapper" och leva det goda livet.

Sen är ju smaken är som baken, givetvis.
Ekonomiskt sett så är det idiotiskt att skaffa lägenhet istället för att satsa på värdepapper.

Men du har rätt, vissa känner det som en trygghet att äga sin bostad och då är det väl värt för den individen att belåna sig och skaffa lägenhet.

4623
2013-11-25, 19:56
Vad är det som gör att du måste proklamera din livssyn i varenda tråd som handlar om ekonomi? Sjukt bekräftelsebehov?

Ponde
2013-11-25, 20:00
Vad är det som gör att du måste proklamera din livssyn i varenda tråd som handlar om ekonomi? Sjukt bekräftelsebehov?
Nej, en vilja att ge insikt i alternativa livsstilar och ibland bättre ekonomiska beslut (vad man sedan anser viktigare, pengar eller egen bostad, är inte upp till mig att bestämma).

drakfelt
2013-11-25, 20:01
Ekonomiskt sett så är det idiotiskt att skaffa lägenhet istället för att satsa på värdepapper.

Men du har rätt, vissa känner det som en trygghet att äga sin bostad och då är det väl värt för den individen att belåna sig och skaffa lägenhet.

Det där är en generalisering av rang...

drakfelt
2013-11-25, 20:03
Nej, en vilja att ge insikt i alternativa livsstilar och ibland bättre ekonomiska beslut (vad man sedan anser viktigare, pengar eller egen bostad, är inte upp till mig att bestämma).

När du säger "bättre" ekonomiska beslut, gör du det helt utan att känna till individens preferenser och förutsättningar.

Ponde
2013-11-25, 20:04
Det där är en generalisering av rang...
Nej, inte direkt. Avkastningen du fått genom värdepappersplaceringar är långt bättre än den du fått om du köpt lägenheten och sedan sluppit betala hyra efter många års amorteringar, speciellt om du inte vill kedja dig fast vid en viss ort för en stor del av din framtid.

Myten om att bostäder alltid blir mer värde och är en bra investering är också en myt, det råkar sig nu bara va så att det råder en enorm bostadsbubbla i Sverige och även andra nordiska länder, dock har utvecklingen gått nedåt sedan toppen 2007.

Ponde
2013-11-25, 20:05
När du säger "bättre" ekonomiska beslut, gör du det helt utan att känna till individens preferenser och förutsättningar.
Ekonomi handlar inte om preferenser. Rent pengamässigt så är det bättre, vad man sedan anser väga mera är upp till preferenser.

drakfelt
2013-11-25, 20:06
Nej, inte direkt. Avkastningen du fått genom värdepappersplaceringar är långt bättre än den du fått om du köpt lägenheten och sedan sluppit betala hyra efter många års amorteringar, speciellt om du inte vill kedja dig fast vid en viss ort för en stor del av din framtid.

Myten om att bostäder alltid blir mer värde och är en bra investering är också en myt, det råkar sig nu bara va så att det råder en enorm bostadsbubbla i Sverige och även andra nordiska länder, dock har utvecklingen gått nedåt sedan toppen 2007.

Så bostäder blir alltså alltid mer värde, och är en bra investering, menar du?

drakfelt
2013-11-25, 20:07
Ekonomi handlar inte om preferenser. Rent pengamässigt så är det bättre, vad man sedan anser väga mera är upp till preferenser.

Ekonomi handlar till väldigt stor del om preferenser.

Ponde
2013-11-25, 20:07
Så bostäder blir alltså alltid mer värde, och är en bra investering, menar du?

Formulerade mig dåligt och särskrev. Vad jag menade: det är en myt att värdet på bostäder konstant skulle gå upp i oändligheten, som många tror. Det är således inte en särskilt bra investering.

Ponde
2013-11-25, 20:09
Ekonomi handlar till väldigt stor del om preferenser.
Du har rätt, hade inte riktigt koll på exakta definitionen där. Dock är det fortfarande ett dåligt val pengamässigt (nu utgår jag ifrån att lite pengar= dåligt och mycket pengar=bra/bättre, vilket de flesta anser vara rätt infallsvinkel).

drakfelt
2013-11-25, 20:10
Formulerade mig dåligt och särskrev. Vad jag menade: det är en myt att värdet på bostäder konstant skulle gå upp i oändligheten, som många tror. Det är således inte en särskilt bra investering.

Det där är sant i många fall, dock helt beroende på var man köper. Detta är dock inte det ända man ska väga in i beslutet huruvida en bostadsrätt eller värdepapper är vägen att gå.

Bubblan84
2013-11-25, 20:10
Helvete vad många verkar vara bra på att spara. Jag har fan aldrig en spänn kvar när det är dags för löning igen...
Dags att börja lägga undan lite cash!

Bubblan84
2013-11-25, 20:11
Du har rätt, hade inte riktigt koll på exakta definitionen där. Dock är det fortfarande ett dåligt val pengamässigt (nu utgår jag ifrån att lite pengar= dåligt och mycket pengar=bra/bättre, vilket de flesta anser vara rätt infallsvinkel).

Att köpa bostad är väl ändå i regel bra mycket bättre än att betala hyra på en hyresrätt?

drakfelt
2013-11-25, 20:13
Du har rätt, hade inte riktigt koll på exakta definitionen där. Dock är det fortfarande ett dåligt val pengamässigt (nu utgår jag ifrån att lite pengar= dåligt och mycket pengar=bra/bättre, vilket de flesta anser vara rätt infallsvinkel).

Jag är kapitalist och tycker att "mycket pengar=bra".

Med det sagt så finns det ingen "rätt infallsvinkel" och du hade blivit förvånad av hur många som inte håller med dig där. I ekonomi kan du INTE göra en analys på en individ, vars preferenser du inte känner till, och påstå att mycket pengar=stor nytta för individen, och tvärt om.

Du kan INTE skriva att exemplet högre upp i tråden är ett dåligt beslut ur ett ekonomiskt perspektiv, annat än att det är dåligt om individen i exemplet hade varit du själv.

shadowfire
2013-11-25, 20:14
Kan inte riktigt svara på frågan då jag har en förskjuten logik i privatekonomin.
Jag sparar "all" lön varje månad genom att det åker direkt in på ett sparkonto och månaden efter betalar jag det jag gjort av med... det jag inte gjort av med stannar kvar på sparkontot, så graden av månadskonsumtion avgör sparandegraden. En månad blir det 500 kr, en annan månad 4000 kr. En tredje månad ett underskott, med sparkontot som stöd.

Jag har dessutom tre olika konton som jag skyfflar pengar mellan beroende på hur jag bedömer att kommande månaders konsumtion kommer att vara.

Likaså har jag ett program genom jobbet där det dras pengar från min lön som sedan går till aktieköp 4ggr/år, där jag genom en procentsats 1-5% av lönen får avgöra hur mycket som ska dras. Det ser jag också som en sparandeform eftersom jag i praktiken inte tänker på de pengarna som ändå aldrig kommer med lönen och eftersom aktien tack och lov inte faller som en fura utan står stadigt och har en icke så drastisk men vag ökande trend.

Proxy
2013-11-25, 20:15
Ponde: Skulle man kunna få en grov kalkylering på hur du hade gjort om du satt i sitsen att du har säg 300.000 på banken och ska studera i 3-5 år i säg sthlm/gbg/lund.
Vilken avkastning du förväntar dig på dina investeringar, o.s.v.


Inte för att du ska bevisa något, utan för att det är ungefär denna sitsen jag själv sitter i.
En del pengar på banken, och handlar just nu med värdepapper.

Ponde
2013-11-25, 20:16
Att köpa bostad är väl ändå i regel bra mycket bättre än att betala hyra på en hyresrätt?

Du tjänar mycket mindre på det än om du investerade det du annars amorterat i indexfonder/ETF:s på lång tidshorisont.

Dock har du delvist rätt, om du bor kvar på samma ställe i många år så vinner du ju på att köpa bostaden så att inom snar framtid kan leva billigare. Dock så är det ju en förlustaffär hursomhelst jämfört med värdepapper, men alla värderar inte pengar högre än egen bostad och fast boställe.

Det är ganska individuellt gällande vad som är lönsammare, men gillar man att flytta mycket så lönar det sig självklart inte att skaffa egen bostad.

Intressant nog så äger endast 30% av tyskarna sin bostad/villa, 70% hyr. Detta citerade någon nationalekonomin till delorsak varför deras ekonomi går bättre, de betalar helt enkelt mindre pengar i amorteringar på överstora hus, när vi oftast gör tvärtom i norden. På detta sätt har de mera pengar att spendera och sätta in i nationalekonomin.

4623
2013-11-25, 20:18
Dock så är det ju en förlustaffär hursomhelst jämfört med värdepapper...


Utveckla tack.

drakfelt
2013-11-25, 20:18
Du tjänar mycket mindre på det än om du investerade det du annars amorterat i indexfonder/ETF:s på lång tidshorisont.

Dock har du delvist rätt, om du bor kvar på samma ställe i många år så vinner du ju på att köpa bostaden så att inom snar framtid kan leva billigare. Dock så är det ju en förlustaffär hursomhelst jämfört med värdepapper, men alla värderar inte pengar högre än egen bostad och fast boställe.

Det är ganska individuellt gällande vad som är lönsammare, men gillar man att flytta mycket så lönar det sig självklart inte att skaffa egen bostad.

Intressant nog så äger endast 30% av tyskarna sin bostad/villa, 70% hyr. Detta citerade någon nationalekonomin till delorsak varför deras ekonomi går bättre, de betalar helt enkelt mindre pengar i amorteringar på överstora hus, när vi oftast gör tvärtom i norden. På detta sätt har de mera pengar att spendera och sätta in i nationalekonomin.

:confused::confused:

shadowfire
2013-11-25, 20:22
Vad gäller bostäder så är det ju dels bostadens värde i sig givetvis o konjektur, värdeökning/minskning etc som påverkar. För min del handlar det om flera faktorer här. Dels hur hög boränta jag har, varje månad snor ju banken en summa pengar från mig för att jag har köpt ett hus som jag inte hade råd med när jag ville ha det. Jag väger den räntesatsen mot räntan jag får på sparkonto samt mängden pengar jag har i skuld till banken och mängden pengar jag har på sparkontot.

I vissa fall är det mer fördelaktigt att pumpa in pengar på ett högräntesparkonto än att amortera på ett lågräntebolån, i andra fall kan det vara precis tvärtom om man t.ex. är väldigt högt belånad och räntorna riskerar att stiga.

Jag betalade dock 1,3 miljoner kr i hyra för hyresrätter från 18-19 års ålder tills jag var 31 på hyreslägenheter. Tanken har ju slagit mig vad jag fick för de 1,3 miljonerna mer än lite snöskottning och "bekymmersfri vardag".

Ponde
2013-11-25, 20:23
Ponde: Skulle man kunna få en grov kalkylering på hur du hade gjort om du satt i sitsen att du har säg 300.000 på banken och ska studera i 3-5 år i säg sthlm/gbg/lund.
Vilken avkastning du förväntar dig på dina investeringar, o.s.v.


Inte för att du ska bevisa något, utan för att det är ungefär denna sitsen jag själv sitter i.
En del pengar på banken, och handlar just nu med värdepapper.
Det beror mycket på om du vill bosätta dig där eller hellre hyr lägenhet. I det senare fallet så lönar det sig oftast att lägga alla pengar i ETF-fonder eller vanliga indexfonder. Exempel är Vanguard (googla det), Avanza Zero, Splitan Aktiefond. Du vill ha låga förvaltningskostander (dessa 3 har runt 0.10%-0.30% beroende på vilken fond du väljer, emerging markets eller USA osv.) och en mycket stor mängd aktier.

T.ex. Vanguard har en ETF med USA:s 3000 största (eller var det 3300, nåt i den stilen) bolag. Chansen att du slår index genom att investera självmant i olika enskilda aktier (där courtageavgifter ingår) är låg, mycket få som faktiskt klarar av detta. (den stora fördelen i Vanguard är att det är fondägarna som äger bolaget och bolagets intressen är samma som dina, dvs. se till att dina investeringar faktiskt mår bra. Du kan läsa mera genom att googla bolaget).

Jag skulle kört 100% indexfonder/ETF, eftersom att du fortfarande är mycket ung och om det händer ett större börsras så hinner dina investeringar återhämta sig inom rimlig tid. Du kan räkna med allt mellan 5-10%, detta såklart över en längre tidsperiod där ras blir irrelevanta.

Typ 30% avanza/50% vanguard/20% splitan, el.dyl. Sen kör du ett konto dit du lägger en del av lönen (i ditt fall övriga pengar/CSN om du studerar) varifrån du tar hyran, el, mat, osv. månadligen. Här har du bara en liten buffert.

EDIT: http://jlcollinsnh.com/stock-series/ <<<---en amerikan som delar med sig av sina visdomar. Märk dock att han är jänkare, fast detta påverkar inte dig så mycket eftersom att Vanguard nuförtiden även finns i Sverige (skippa bara det om IRA/401k och andra pensionssparssystem).

tossefar
2013-11-25, 20:23
Hörrni, ni sitter och diskuterar ekonomi med en tonåring. Han bor hemma hos mamma och pappa.

Bubblan84
2013-11-25, 20:25
Du tjänar mycket mindre på det än om du investerade det du annars amorterat i indexfonder/ETF:s på lång tidshorisont.

Dock har du delvist rätt, om du bor kvar på samma ställe i många år så vinner du ju på att köpa bostaden så att inom snar framtid kan leva billigare. Dock så är det ju en förlustaffär hursomhelst jämfört med värdepapper, men alla värderar inte pengar högre än egen bostad och fast boställe.

Det är ganska individuellt gällande vad som är lönsammare, men gillar man att flytta mycket så lönar det sig självklart inte att skaffa egen bostad.

Intressant nog så äger endast 30% av tyskarna sin bostad/villa, 70% hyr. Detta citerade någon nationalekonomin till delorsak varför deras ekonomi går bättre, de betalar helt enkelt mindre pengar i amorteringar på överstora hus, när vi oftast gör tvärtom i norden. På detta sätt har de mera pengar att spendera och sätta in i nationalekonomin.

Jag förstår hur du tänker! För mig som har en familj med snart tre barn där det absolut inte kommer att bli aktuellt att flytta från den här stan, eller ens det här bostadsområdet, de närmsta 15 åren så blir det klart lönt att skaffa hus :)

Ponde
2013-11-25, 20:26
:confused::confused:

Mera pengar att lägga på produkter som sedan ger pengar åt tyska företag som kan fortsätta producera mera varor= positiv utveckling i ekonomin, tillväxt.

Proxy
2013-11-25, 20:26
Det var inte detta jag undrade över, så pass insatt är jag allt. :)

Det jag undrade över var just hyra kontra "köpa" bostad, i detta fallet vore då detta bostadsrätt.

Hur hade du ställt upp den kalkylen, ungefär? Nu kan jag ju egentligen räkna på det själv, då det verkar som att du hade index som referensvärde.

Ponde
2013-11-25, 20:26
Hörrni, ni sitter och diskuterar ekonomi med en tonåring. Han bor hemma hos mamma och pappa.
Är 19, dock är det helt irrelevant vad gäller värdepappershandel. Du kunde inte vara mera trångsynt även om du försökte.

drakfelt
2013-11-25, 20:28
Mera pengar att lägga på produkter som sedan ger pengar åt tyska företag som kan fortsätta producera mera varor= positiv utveckling i ekonomin, tillväxt.

Du, jag vet vad tillväxt är. Vet du vad nationalekonomi är? Du kan inte skriva "mer pengar att sätta in i nationalekonomin" och förvänta dig att bli tagen på allvar.

Ponde
2013-11-25, 20:31
Det var inte detta jag undrade över, så pass insatt är jag allt. :)

Det jag undrade över var just hyra kontra "köpa" bostad, i detta fallet vore då detta bostadsrätt.

Hur hade du ställt upp den kalkylen, ungefär? Nu kan jag ju egentligen räkna på det själv, då det verkar som att du hade index som referensvärde.
Ja, börsindex var referensvärdet. Mer specifikt de index som avanza zero/vanguard/splitan följer. (även de som följer S&P 500 och FTSE100 och andra stora börsindex med bolag i emerging markets och gamla markets).

DU kan ju räkna ut hur mycket det kostat att hyra i x antal år och jämför det med samma antal år, men nu så att du köpt bostaden. (kom dock ihåg att bostadsmarknaden inte är så stabil och ingen garanti för fortsatt uppgång finns ifall du tänkt sälja huset/lägenheten med vinst när du möjligen flyttar till något annat ställe i framtiden, till skillnad från börsmarknaden).

Ponde
2013-11-25, 20:32
Du, jag vet vad tillväxt är. Vet du vad nationalekonomi är? Du kan inte skriva "mer pengar att sätta in i nationalekonomin" och förvänta dig att bli tagen på allvar.

Menade såklart att det gynnar nationalekonomin ( du vet, ökat BNP mm.)

tearz
2013-11-25, 20:32
5-10 tusen just nu och har således gjort det senaste åren :) Dock så kommer det bittrare tider nu, iom att jag börjat plugga :X - CSN lån blir man inte "fet" på

drakfelt
2013-11-25, 20:33
Ja, börsindex var referensvärdet. Mer specifikt de index som avanza zero/vanguard/splitan följer. (även de som följer S&P 500 och FTSE100 och andra stora börsindex med bolag i emerging markets och gamla markets).

DU kan ju räkna ut hur mycket det kostat att hyra i x antal år och jämför det med samma antal år, men nu så att du köpt bostaden. (kom dock ihåg att bostadsmarknaden inte är så stabil och ingen garanti för fortsatt uppgång finns ifall du tänkt sälja huset/lägenheten med vinst när du möjligen flyttar till något annat ställe i framtiden, till skillnad från börsmarknaden).

Snälla, nämn inte orden "garanti" och "börsmarknad" i samma mening.

Ponde
2013-11-25, 20:33
Snälla, nämn inte orden "garanti" och "börsmarknad" i samma mening.
Varför inte det? Vet du ens varför jag skrev dem i samma mening?

Läs detta så förstår du kanske: http://jlcollinsnh.com/2012/04/19/stocks-part-ii-the-market-always-goes-up/

drakfelt
2013-11-25, 20:35
Menade såklart att det gynnar nationalekonomin ( du vet, ökat BNP mm.)

Nationalekonomi är en vetenskap och ingenting man gynnar genom att konsumera mera...

drakfelt
2013-11-25, 20:37
Varför inte det? Vet du ens varför jag skrev dem i samma mening?

Läs detta så förstår du kanske: http://jlcollinsnh.com/2012/04/19/stocks-part-ii-the-market-always-goes-up/

Därför att du i samma stycke menade på att det inte finns några garantier för att en försäljning av bostad i samband med flytt till annat ort resulterar i vinst, men att dessa garantier finns på börsmarknaden.

4623
2013-11-25, 20:37
Det var inte detta jag undrade över, så pass insatt är jag allt. :)

Det jag undrade över var just hyra kontra "köpa" bostad, i detta fallet vore då detta bostadsrätt.

Hur hade du ställt upp den kalkylen, ungefär? Nu kan jag ju egentligen räkna på det själv, då det verkar som att du hade index som referensvärde.


Kortsiktigt kommer nog räntorna inte gå upp allt för mycket. Sen kan du alltid binda, treåriga räntor får du till < 3%.

Jag har haft en boendekostnad på ~8500 det senaste året. Köpte lägenhet för någon månad sedan och kommer nu ha en boendekostnad på ~5500.

För övrigt gick jag back på Avanza Zero över två år. Just sayin'. ;)

Ponde
2013-11-25, 20:37
Nationalekonomi är en vetenskap och ingenting man gynnar genom att konsumera mera...
Menade landets ekonomiska utveckling. (använder sällan ordet och visste inte exakta definitionen)

Ponde
2013-11-25, 20:38
Därför att du i samma stycke menade på att det inte finns några garantier för att en försäljning av bostad i samband med flytt till annat ort resulterar i vinst, men att dessa garantier finns på börsmarknaden.
Läs länken i mitt inlägg så förstår du.

4623
2013-11-25, 20:38
Menade landets ekonomiska utveckling. (använder sällan ordet och visste inte exakta definitionen)

Kan vara en bra början att lära sig grunden. :cool:

Ponde
2013-11-25, 20:39
Kortsiktigt kommer nog räntorna inte gå upp allt för mycket. Sen kan du alltid binda, treåriga räntor får du till < 3%.

Jag har haft en boendekostnad på ~8500 det senaste året. Köpte lägenhet för någon månad sedan och kommer nu ha en boendekostnad på ~5500.

För övrigt gick jag back på Avanza Zero över två år. Just sayin'. ;)
Det är ganska irrelevant hur Avanza utvecklats på två år, då man sällan investerar i fonder med en tidshorisont på två år. Då är ett högräntekonto bäst, eller så kör man bara på lotto/köper lite bitcoins.

drakfelt
2013-11-25, 20:39
Kortsiktigt kommer nog räntorna inte gå upp allt för mycket. Sen kan du alltid binda, treåriga räntor får du till < 3%.

Jag har haft en boendekostnad på ~8500 det senaste året. Köpte lägenhet för någon månad sedan och kommer nu ha en boendekostnad på ~5500.

För övrigt gick jag back på Avanza Zero över två år. Just sayin'. ;)

:thumbup:

Min treåriga ligger hos SEB på 2,87 vilket jag är väldigt nöjd med. Man måste förstå värdet av att ha en låg och stabil boendekostnad.

Ponde
2013-11-25, 20:40
Kan vara en bra början att lära sig grunden. :cool:
Uppenbarligen kan jag "grunderna" bättre än dig då, om du anser att din Avanza Zero-fonds negativa utveckling de senaste två åren tyder på att värdepappershandel vore sämre än bostadsköp.

drakfelt
2013-11-25, 20:40
Läs länken i mitt inlägg så förstår du.

Jag behöver inte läsa någonting för att förstå. Jag är medveten om att börsen historiskt sett går upp, och att det gäller att ha is i magen, det var inte detta vi diskuterade.

4623
2013-11-25, 20:46
Det är ganska irrelevant hur Avanza utvecklats på två år, då man sällan investerar i fonder med en tidshorisont på två år. Då är ett högräntekonto bäst, eller så kör man bara på lotto/köper lite bitcoins.

Jag vet mycket väl att indexfonder inte är optimalt kortsiktigt.

Ponde
2013-11-25, 20:48
Jag behöver inte läsa någonting för att förstå. Jag är medveten om att börsen historiskt sett går upp, och att det gäller att ha is i magen, det var inte detta vi diskuterade.

Det var ju precis det vi diskuterade. Jag påstod att börsen i princip inte har ett "tak" och ständigt ökar i värde över en längre tidsperiod medans bostadsmarknaden mest är spekulationer och inget annat och du påstod att jag hade fel?

Ponde
2013-11-25, 20:49
Jag vet mycket väl att indexfonder inte är optimalt kortsiktigt.
Bättre formulering: inget är optimalt kortsiktigt. (såvida man inte gillar mycket höga risker och chans till att träffa rätt eller att man gillar låga risker och ingen chans att tjäna pengar).

drakfelt
2013-11-25, 20:52
Det var ju precis det vi diskuterade. Jag påstod att börsen i princip inte har ett "tak" och ständigt ökar i värde över en längre tidsperiod medans bostadsmarknaden mest är spekulationer och inget annat och du påstod att jag hade fel?

Du skrev

(kom dock ihåg att bostadsmarknaden inte är så stabil och ingen garanti för fortsatt uppgång finns ifall du tänkt sälja huset/lägenheten med vinst när du möjligen flyttar till något annat ställe i framtiden, till skillnad från börsmarknaden).

Du påstår ovan att det finns garantier för att börsmarknaden har gått upp när du flyttar, i framtiden.

Jag påstår att lika lite som det finns garantier för att bostadsmarknaden går upp, finns det garantier för att börsmarknaden gått upp vid ett visst givet tillfälle - ex om man vill få loss pengarna vid en flytt.

drakfelt
2013-11-25, 20:59
Ponde

Du ser fyrkantigt på saken, och endast från ditt eget perspektiv.
De flesta människor kan efter 15 minuter på internet lista ut att det verkar vara fördelaktigt att investera på börsen, givet en lång tidshorisont.

Man kan dock inte stanna här. Du kan inte påstå att det är "idiotiskt" och "dåligt" att investera i en bostadsrätt istället för att investera i värdepapper. Du måste förstå att människor har olika preferenser och är i olika skeden i livet.

Vet du till exempel att vi har en hyresreglering i Sverige och vad den har för effekter? Ekonomi (mikro) handlar om att analysera hur människor agerar, givet vissa preferenser och knappa resurser.

Alltså, att värdepapper > bostadsrätter
http://pocketnow.com/wp-content/uploads/2013/08/yeah-well-thats-just-like-your-opinion-man.gif

Ponde
2013-11-25, 21:34
För er (hoppas ingen här har fallit i fällan dock) som investerat i vissa av Swedbanks fonder, dåliga nyheter: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/swedbanks-jattefond-forsokte-inte-ens-sla-index_8747366.svd

Tydligen hade de under 10 års period förvaltat fonden som en indexfond, trots att ägarna betalade 1.42% i fondförvaltningsavgift eftersom att fonden borde varit aktivt förvaltad :d.

Läxan: köp inte fonder av banken. Dessutom har swedbank löjligt höga avgifter, en mycket mer divers ETF i Vanguard har mellan 0.1-0.3% i avgift medans swedbank tar runt 0.60-0.80 årligen. cofffee

Jaeg
2013-11-25, 21:37
Lägger med frun undan 15000 i sparande, 5000 i semesterkassa, barnen en tusenlapp var.

Solros
2013-11-25, 21:53
35tusen netto? Får man fråga ålder/utbildning/arbete/löneutveckling?

Jag vill inte berätta för mycket om mig själv, men jag är i sena tjugoårsåldern.

Det är verkligen ingen monsterlön, men jag klarar mig bra, jag har dock valt att bara jobba cirka 50-75%, då jag värdesätter fritiden. Gällande yrke så valde jag något jag verkligen hade passion för, och tyckte om att göra, snarare än att ta hänsyn till löneaspekten. Min glädje över att få jobba med det jag gör har sedan lett till att min lön har stigit på ett bra sätt. :)

Mitt "råd", om nu någon vill ha ett sånt, är att sysselsätta sig med saker man tycker är kul, och brinner för, och göra det jävligt bra. Då tror jag lönen kommer lösa sig.

Olegh
2013-11-25, 22:03
35k netto på 50-75%, "ingen monsterlön". Nigga plz. Det är en jävligt bra lön, och hör sedan. Åtminstone om det rör sig om lönearbete, för skickliga entreprenörers arbete är värt mycket mer än övrigas.

Föga förvånande för övrigt att det är de som har välbetalda jobb, ordnad ekonomi och ett ordentligt sparande som helst skriver i tråden. Ont. så har jag en autogiroöverföring á 250 kr månatligen. Med CSN + sommarjobb skulle jag dock säga att jag går ca 10k+ på sparkontot varje år.

MasterChief
2013-11-25, 22:28
Fattigdomen i den här tråden är beklaglig. Har tråden ett plusgiro?

drakfelt
2013-11-25, 22:33
Fattigdomen i den här tråden är beklaglig. Har tråden ett plusgiro?

Japp, 90-KOLO

The_RobRoy
2013-11-25, 22:49
Föga förvånande för övrigt att det är de som har välbetalda jobb, ordnad ekonomi och ett ordentligt sparande som helst skriver i tråden. Ont. så har jag en autogiroöverföring á 250 kr månatligen. Med CSN + sommarjobb skulle jag dock säga att jag går ca 10k+ på sparkontot varje år.

Helt klart, men samtidigt kan jag inte låta bli att läsa och svara på trådar som dessa. Jag är imponerad över typ Masterchief som alltid håller igen med sina inkomstuppgifter :)

Jag har sen jag börjat jobba aldrig tänkt på det som blivit över på lönen som buffertsparande, bara sparande. Sparar mellan 25-35k i månaden.

Blaine
2013-11-25, 22:55
Jag vill inte berätta för mycket om mig själv, men jag är i sena tjugoårsåldern.

Det är verkligen ingen monsterlön, men jag klarar mig bra, jag har dock valt att bara jobba cirka 50-75%, då jag värdesätter fritiden. Gällande yrke så valde jag något jag verkligen hade passion för, och tyckte om att göra, snarare än att ta hänsyn till löneaspekten. Min glädje över att få jobba med det jag gör har sedan lett till att min lön har stigit på ett bra sätt. :)

Mitt "råd", om nu någon vill ha ett sånt, är att sysselsätta sig med saker man tycker är kul, och brinner för, och göra det jävligt bra. Då tror jag lönen kommer lösa sig.

Förutom Hollywood- och sportlöner, vad är en monsterlön för dig om inte ~35 k på halv-/deltid är det? Det är klart att du kan värdesätta fritiden om du tjänar så mycket. Är du verkligen så arrogant?

MasterChief
2013-11-25, 23:03
Helt klart, men samtidigt kan jag inte låta bli att läsa och svara på trådar som dessa. Jag är imponerad över typ Masterchief som alltid håller igen med sina inkomstuppgifter :)

Jag har sen jag börjat jobba aldrig tänkt på det som blivit över på lönen som buffertsparande, bara sparande. Sparar mellan 25-35k i månaden.

Haha, det är inte så mycket att impas över. Och jag har gått ner massor sedan jag gick ner ett steg i karriärstegen. Mitt sparande ligger på din nivå ungefär.

Solros
2013-11-25, 23:04
Förutom Hollywood- och sportlöner, vad är en monsterlön för dig om inte ~35 k på halv-/deltid är det? Det är klart att du kan värdesätta fritiden om du tjänar så mycket. Är du verkligen så arrogant?

Det var inte meningen att låta arrogant. Självklart är jag nöjd :)
Monsterlön är väl uppemot 90-100 000:- / månaden för mig, jag ligger jävligt långt därifrån :D

The_RobRoy
2013-11-25, 23:06
Haha, det är inte så mycket att impas över. Och jag har gått ner massor sedan jag gick ner ett steg i karriärstegen. Mitt sparande ligger på din nivå ungefär.

OK, fortfarande väldigt bra i Sverige..

Blaine
2013-11-25, 23:14
Det var inte meningen att låta arrogant. Självklart är jag nöjd :)
Monsterlön är väl uppemot 90-100 000:- / månaden för mig, jag ligger jävligt långt därifrån :D

Ok!
Då finns det bara en arrogant i den här tråden; MasterChief. Har dollartecknen till ögon gjort honom totalt blindo?

eulalia
2013-11-25, 23:18
Jag går minus varje månad nu då jag pluggar, tur att det snart är över...

Olegh
2013-11-25, 23:22
väldigt låga alternativ. Jag tror att de flesta vuxna människor med fast anställning sparar 3000 kr.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Nej vet ni vad. Det sticker inte i ögonen att bra folk som gör ett bra arbete tjänar bra med flis. Vad som däremot gör det är någon slags ignorans och uppblåsthet, där man inte inser att man samtidigt som man arbetar hårt är otroligt privilegierad.

Jag tar detta alldeles för personligt eftersom jag vet hur lite hårt arbete kan ge.

MasterChief
2013-11-25, 23:26
Ok!
Då finns det bara en arrogant i den här tråden; MasterChief. Har dollartecknen till ögon gjort honom totalt blindo?

Arrogant? Det är nog det minsta jag är. Däremot försöker jag skoja ibland, inte alltid med lyckad utgång.

filmjölk
2013-11-25, 23:36
Jag har...vad har jag? 22800 i grundlön, till det kommer en del OB. Så säg...26-27-kanske 28...massifv bruttoinkomst. Sparar väl en 500lapp till mig själv och 500-1000 till min son varje månad.

När han fyller 18 (om 13 år) så vill jag att han tar de pengarna och spenderar på dåliga flickor och sprit. Givetvis får han göra något trist som att ta körkort eller spara, men helst ser jag att han har riktigt roligt en period.

Blaine
2013-11-25, 23:37
Arrogant? Det är nog det minsta jag är. Däremot försöker jag skoja ibland, inte alltid med lyckad utgång.

Jag antog att du skrev med glimten i ögat, men jag kan likväl se att det finns en underton av äkthet i det du skriver, att du utan tvivel vill vädra din framgång i pengar, skoj eller inte.

Ska du ta en härlig semesterresa till Filippinerna snart – lagom till jul kanske?

MasterChief
2013-11-25, 23:44
Jag antog att du skrev med glimten i ögat, men jag kan likväl se att det finns en underton av äkthet i det du skriver, att du utan tvivel vill vädra din framgång i pengar, skoj eller inte.



Ok

Kanske dock säger mer om dig än om mig...Din övriga kommentar tog jag bort, och hoppas bara att jag missförstod dig.

Red Apple
2013-11-25, 23:55
Jag vill inte berätta för mycket om mig själv, men jag är i sena tjugoårsåldern.

Det är verkligen ingen monsterlön, men jag klarar mig bra, jag har dock valt att bara jobba cirka 50-75%, då jag värdesätter fritiden. Gällande yrke så valde jag något jag verkligen hade passion för, och tyckte om att göra, snarare än att ta hänsyn till löneaspekten. Min glädje över att få jobba med det jag gör har sedan lett till att min lön har stigit på ett bra sätt. :)

Mitt "råd", om nu någon vill ha ett sånt, är att sysselsätta sig med saker man tycker är kul, och brinner för, och göra det jävligt bra. Då tror jag lönen kommer lösa sig.

Tippar på high society PT.

Heddaway
2013-11-26, 00:31
För det mesta går det +- men har man utrymme att spara så gör man ju det. Svårt att spara när man kanske har oförutsedda utgifter vissa månader.

Raschmus
2013-11-26, 08:42
Jobbar dygnet runt och tjänar skitdåligt. Däremot bor jag fortfarande hemma och har bara telefoni, leasad segway och nöje som kostnad, kan därför spara ungefär 10tkr/månad och ändå ha roligt på min lilla fritid.

4623
2013-11-26, 08:52
När han fyller 18 (om 13 år) så vill jag att han tar de pengarna och spenderar på dåliga flickor och sprit. Givetvis får han göra något trist som att ta körkort eller spara, men helst ser jag att han har riktigt roligt en period.

Sicken farsa!

Ignatius72
2013-11-26, 08:54
Jag vill inte berätta för mycket om mig själv, men jag är i sena tjugoårsåldern.

Det är verkligen ingen monsterlön, men jag klarar mig bra, jag har dock valt att bara jobba cirka 50-75%, då jag värdesätter fritiden. Gällande yrke så valde jag något jag verkligen hade passion för, och tyckte om att göra, snarare än att ta hänsyn till löneaspekten. Min glädje över att få jobba med det jag gör har sedan lett till att min lön har stigit på ett bra sätt. :)

Mitt "råd", om nu någon vill ha ett sånt, är att sysselsätta sig med saker man tycker är kul, och brinner för, och göra det jävligt bra. Då tror jag lönen kommer lösa sig.

För att få ut 35000 netto så bör du ha en lön på runt 50´/mån. OM du dessutom får ut det på 50-75% tjänstgöring så har du det du själv beskriver som monsterlön. Är du dessutom under 30 så borde du veta att du ligger i det absoluta toppskiktet av lönarbete. Jag tippar på att du helt enkelt hittar på.

agazza
2013-11-26, 09:08
Finns väl en drös av dessa trådar redan, och jag tycker svarsalternativen pekar på en osund inställning till ekonomi när högsta sparandet är 3 lök.

Men en uppdatering från min sida sedan jag flyttade från Norge till sthlm så sjönk sparandet ett tag, men nu har det rett sig lite och det har varit ett bra investeringsår och alla investeringar är hemtagna.

snittet ligger på cirka 20.833kr/månaden i år, något jag är jävligt nöjd med.

Bubblan84
2013-11-26, 11:20
Finns väl en drös av dessa trådar redan, och jag tycker svarsalternativen pekar på en osund inställning till ekonomi när högsta sparandet är 3 lök.

Men en uppdatering från min sida sedan jag flyttade från Norge till sthlm så sjönk sparandet ett tag, men nu har det rett sig lite och det har varit ett bra investeringsår och alla investeringar är hemtagna.

snittet ligger på cirka 20.833kr/månaden i år, något jag är jävligt nöjd med.

Högsta sparande är 3000+ så det inkluderar ju allt över 3 lök. Inte alla som har möjlighet att spara. Själv jobbar jag heltid med halvrisig lön har sambo som springvickar men får jobba ganska sällan och två barn att ta hand om. Det är sällan det blir över ens en krona när månaden är slut...

tigerofsweden
2013-11-26, 11:24
Finns väl en drös av dessa trådar redan, och jag tycker svarsalternativen pekar på en osund inställning till ekonomi när högsta sparandet är 3 lök.

Men en uppdatering från min sida sedan jag flyttade från Norge till sthlm så sjönk sparandet ett tag, men nu har det rett sig lite och det har varit ett bra investeringsår och alla investeringar är hemtagna.

snittet ligger på cirka 20.833kr/månaden i år, något jag är jävligt nöjd med.

Alla har ju inte fantasilöner som nämns i den här tråden..

Minimjölk
2013-11-26, 11:25
Helt klart, men samtidigt kan jag inte låta bli att läsa och svara på trådar som dessa. Jag är imponerad över typ Masterchief som alltid håller igen med sina inkomstuppgifter :)

Jag har sen jag börjat jobba aldrig tänkt på det som blivit över på lönen som buffertsparande, bara sparande. Sparar mellan 25-35k i månaden.

Det känns som att denna typen av trådar på Kolozzeum blir vanligare och vanligare och att det är mer eller mindre samma personer som svarar.helt naturligt då den attraherar folk som har ett intresse av att spara pengar. Därför blir jag alltid förvånad att många bli bemötta med missunsamhet och ord som arrogans bara för att de har ett gediget sparande.

Om man nu råkar vara i en sits där man tjänar mycket pengar och samtidigt har ett intresse av att spara/investera detta inför framtiden, varför sticker det då i andras ögon?

Jag kan förstå att det i de fall där personen själv anser sig ha ett dåligt sparande och sedan stoppar undan xx.xxxkr mer än andra. Att det är mest aneseendet ovan som stör än det faktum att personen är tät.

jag tycker hur som helst att det är tråkigt att det blir en så laddad stäming trots att många bara följer TS uppmaning att skriva mer i detalj om deras sparande.

Jag har lärt mig att så fort man nämner siffror så drar de till sig mer uppmärksamhet än tex goda råd i ordform. Därför väljer nog en hel del att inte outa sig i tråden. Tråkigt då man inte alltid får en rättvis bild över vad folk sparar. ironiskt nog är det ofta även de som har ett stort sparande som har bäst tips om hur man skall tänka runt detsamma för att få ut maximalt.

Nej, inte direkt. Avkastningen du fått genom värdepappersplaceringar är långt bättre än den du fått om du köpt lägenheten och sedan sluppit betala hyra efter många års amorteringar, speciellt om du inte vill kedja dig fast vid en viss ort för en stor del av din framtid.

Myten om att bostäder alltid blir mer värde och är en bra investering är också en myt, det råkar sig nu bara va så att det råder en enorm bostadsbubbla i Sverige och även andra nordiska länder, dock har utvecklingen gått nedåt sedan toppen 2007.

Ponde, jag har aldrig rackat ner på din ringa ålder men det är fakta att du är 19år och bor hemma hos dina föräldrar. Därför saknar du erfarenhet från ett normalt vuxenliv vilket ju faller sig helt naturligt.

Jag ger dig att du verkar ha ett gediget intresse och en viss påläst kunskap i ämnet men mycket faller platt när du missionerar ut andra likasinnades profetier som om de vore total sanning utan att själv ha någon erfarenhet själv inom området.

Sanningen är att ingen vet hur ekonomin kommer utvecklas iu framtiden. Börsen har på lång sikt varit en god affär men det har även ägt boende varit. Din vision verkar vara att vi är i en bostadsbubbla men att börsen kommer bubbla på fortsatt uppåt. Rätt eller fel kan ingen svara på men det är minst lika troligt framöver att börsen kommer rasa som att bostadsmarknaden.

Det finns många här i tråden som levt ett vuxenliv flera år, jobbat, sparat undan och investerat pengar sedan något årtionde eller mer och då har fått erfara fluktuationer både på bostadsmarknaden men framför allt på värdepapper. Ibland kan man mycket snabbt tjäna eller förlora stora belopp och det är inte säkert att man då reagerar på samma sätt som man tidigare trott baserat enbart på teori. Det är troligtvis därför du får en del mothugg när du gång på gång väljer att läxa upp dem ang vad som gäller.

Jag vet hur din plan ser ut nu med tidig "pension" men jag har i andra trådar påpekat att du när du blivit lite äldre kanske värderar om. En vacker dag kanske du själv står där med hus, fru och barn?

I ditt fall med mål att spara maximalt med cash förstår jag inte varför du inte funderar på köpt boende? Köper du ett hus och amorterar ned det helt lever du lyxigare till en lägre kostnad än om du hyr plus att det på lång sikt även troligtvis kommer öka något i värde, i alla fall följa inflationen.

Sedan är ett ägt boende inte den optimala investeringen då du ju är bunden till den och måste flytta för att få ut vinsten men å andra sidan får du ju ut något under tiden du bor där till skillnad från värdepapper som du bara kan följa i din depå.

agazza
2013-11-26, 11:34
Högsta sparande är 3000+ så det inkluderar ju allt över 3 lök. Inte alla som har möjlighet att spara. Själv jobbar jag heltid med halvrisig lön har sambo som springvickar men får jobba ganska sällan och två barn att ta hand om. Det är sällan det blir över ens en krona när månaden är slut...

Det förstår jag, det är hårt att ta hand om en familj, men för barnfria familjer eller ensamstående för den delen skall i dom allra flesta fall kunna lägga undan minst det tredubbla i form av sparande eller amortering.

Finns ju alltid extremfall, men jag vill gärna tro att det är en väldigt liten procentandel av Sveriges vuxna befolkning

agazza
2013-11-26, 11:36
Alla har ju inte fantasilöner som nämns i den här tråden..

Det räcker med låginkomstjobb med 14-17 tusen för att man skall kunna lägga undan mer än 3 tusen ifall man inte som jag nämnde, har familj eller annan speciell situation som kostar mer pengar.

Snubben
2013-11-26, 11:40
Finns ju alltid extremfall, men jag vill gärna tro att det är en väldigt liten procentandel av Sveriges vuxna befolkning

Vill tro, ja. Är det så, nej.. *gah!*

tigerofsweden
2013-11-26, 11:41
Det räcker med låginkomstjobb med 14-17 tusen för att man skall kunna lägga undan mer än 3 tusen ifall man inte som jag nämnde, har familj eller annan speciell situation som kostar mer pengar.

Nu har jag rätt dålig koll på vad medellönen netto är i Sverige, någon som har bättre koll?

Jag får ut 20k i månaden, men har svårt att lägga undan mer än 5k om jag ska kunna leva någorlunda.

Minimjölk
2013-11-26, 11:45
Någonstans kan man väl säga att om pollen efter ett tag visar upp en snygg normalfördelning, då har man valt rätt intervaller vid skapandet av densamma.
Sedan påverkar givetvis klientelet utfallet enormt. Här är det dominerat av unga tränande män mellan 20-30. Skulle troligtvis få ett annat svar på ett forum som huvudsakligen befolkades av 50åriga riskkapitalister eller för den delen 14åriga hästtokiga tjejer.

Det är glädjande att 50% eller mer som svarat i pollen sparar mer än 3000kr.
Urvalet är dock begränsat då denna typen av trådare lättare attraherar de som faktiskt har ett sparande så det är hur som helst svårt att dra någon slutsats.

Heddaway
2013-11-26, 11:47
Man skaffar sig utgifter efter vilken inkomst man har, rika människor behöver nödvändigtvis inte ha något över varje månad. Många bränner alla pengar oavsett om de har 20k ut eller 75. Jag har drygt 4k att leva på, men det går utmärkt och jag har så jag klarar mig till käk och kosttillskott och diverse smågrejjer. Man försöker alltid få ner boendekostnad och andra fasta utgifter för att inte bränna 2/3 på just det. Träning och fritid går före jobb just nu.

Så att man har en "osund" inställning till ekonomi vill jag inte hålla med om. Alla tjänar olika och det är upp till var och en hur mycket man vill bränna och spara

Minimjölk
2013-11-26, 11:52
Nu har jag rätt dålig koll på vad medellönen netto är i Sverige, någon som har bättre koll?

Jag får ut 20k i månaden, men har svårt att lägga undan mer än 5k om jag ska kunna leva någorlunda.


medellön är i det här fallet väldigt missvisande då det finns väldigt många som tjänar ungefär samma lägre lön medan några få tjänar väldigt mycket mer och därmed drar upp medellönen så att den stora massan tjänar mindre än medel. Det är därför bättre att jämföra med medianlönen. För 2011 i Sverige var den: 269 726 kr/år = 22,5tkr brutto.

Att kunna "leva någorlunda" är ju även det väldigt relativt. 15.000kr är rätt mycket att leva för själv om man inte bor dyrt och har dyra transportkostnader. Man måste ta hänsyn till sin egen livssituation och se vad man värdesätter mest. Det finns alltid vissa kostnader som man kan kapa eller minska utan at tdet påverkar livskvalitén negativt.

Om du får ut 20 men sparar ca 5 så är det ju ändå en fin siffra då det är 25% av din nettolön. Tror det är få som sparar så stor andel av lönen varje månad utöver vissa spargrisar. ;)

4623
2013-11-26, 11:53
Det känns som att denna typen av trådar på Kolozzeum blir vanligare och vanligare och att det är mer eller mindre samma personer som svarar.helt naturligt då den attraherar folk som har ett intresse av att spara pengar. Därför blir jag alltid förvånad att många bli bemötta med missunsamhet och ord som arrogans bara för att de har ett gediget sparande.

Om man nu råkar vara i en sits där man tjänar mycket pengar och samtidigt har ett intresse av att spara/investera detta inför framtiden, varför sticker det då i andras ögon?

Jag kan förstå att det i de fall där personen själv anser sig ha ett dåligt sparande och sedan stoppar undan xx.xxxkr mer än andra. Att det är mest aneseendet ovan som stör än det faktum att personen är tät.

jag tycker hur som helst att det är tråkigt att det blir en så laddad stäming trots att många bara följer TS uppmaning att skriva mer i detalj om deras sparande.



Inget konstigt alls. I Sverige är det fult att ha pengar.

agazza
2013-11-26, 11:55
Nu har jag rätt dålig koll på vad medellönen netto är i Sverige, någon som har bättre koll?

Jag får ut 20k i månaden, men har svårt att lägga undan mer än 5k om jag ska kunna leva någorlunda.

Då kan vi gå igenom vad du spenderar dina pengar på så kan vi ju bolla lite idéer.

Jag får ut 19 någonting så vi borde vara någorlunda jämförbara

Har du någon direkt kontroll på dina utgifter i detalj?

tigerofsweden
2013-11-26, 12:11
Då kan vi gå igenom vad du spenderar dina pengar på så kan vi ju bolla lite idéer.

Jag får ut 19 någonting så vi borde vara någorlunda jämförbara

Har du någon direkt kontroll på dina utgifter i detalj?

Absolut, kan skicka ett priv.meddelande senare :-)

KangaBanga
2013-11-26, 12:13
Är ganska dålig på att spara, får ut AUD6400/månad och lägger undan vad som blir över (1000-2000 $). Såg nu att dollarn är väldigt svag, det blir inte bra för julsemestern :(

Johanss0n
2013-11-26, 14:32
Inte alla som har möjlighet att spara. Själv jobbar jag heltid med halvrisig lön har sambo som springvickar men får jobba ganska sällan och två barn att ta hand om. Det är sällan det blir över ens en krona när månaden är slut...Skulle snarare säga att många VÄLJER att inte spara. Det är för nästan alla ett val inte att de ej har möjligheten.

Det är ett val att åka på semester, det är ett val att ha en eller flera bilar, du väljer dina boendekostnader osv
Konsumerar man upp alla pengar istället för att spara några så är det ett val. Det är ingen som tvingar dig precis som att det inte är någon som tvingar de som sparar att göra det.

Lägg av med offermentaliteten du har själv valt det. Men visst jag kan ha fel du kanske faktiskt inte har möjligheten att spara. Du bor alltså i en billig liten lägenhet, har ingen bil, åker aldrig på semester, äger inte tv, dator, surfplatta eller smartphone och handlar bara nya kläder när de gamla går sönder?

Bubblan84
2013-11-26, 15:00
Skulle snarare säga att många VÄLJER att inte spara. Det är för nästan alla ett val inte att de ej har möjligheten.

Det är ett val att åka på semester, det är ett val att ha en eller flera bilar, du väljer dina boendekostnader osv
Konsumerar man upp alla pengar istället för att spara några så är det ett val. Det är ingen som tvingar dig precis som att det inte är någon som tvingar de som sparar att göra det.

Lägg av med offermentaliteten du har själv valt det. Men visst jag kan ha fel du kanske faktiskt inte har möjligheten att spara. Du bor alltså i en billig liten lägenhet, har ingen bil, åker aldrig på semester, äger inte tv, dator, surfplatta eller smartphone och handlar bara nya kläder när de gamla går sönder?

Offermentalitet? Säger bara att möjligheten att spara inte finns just nu.
Som tidigare skrivits i tråden, två barn (sambons sen tidigare), sambo som bara får springvicka några gånger i månaden, lägenheten är mindre än vad vi egentligen skulle behöva ja. Bil har vi, semester får nog vänta några år, tv för ett par hundralappar i månaden, internet ingår i hyran, handlar bara kläder när behovet finns ja, inte någon lyx alls att tala om. Alla pengar går till hyra, mat, bil och betala av lån. Visst finns det saker att dra in på men det skulle max bli en tusing i månaden som läget ser ut just nu. Om ett år blir det nog bättre.

agazza
2013-11-26, 15:03
Offermentalitet? Säger bara att möjligheten att spara inte finns just nu.
Som tidigare skrivits i tråden, två barn (sambons sen tidigare), sambo som bara får springvicka några gånger i månaden, lägenheten är mindre än vad vi egentligen skulle behöva ja. Bil har vi, semester får nog vänta några år, tv för ett par hundralappar i månaden, internet ingår i hyran, handlar bara kläder när behovet finns ja, inte någon lyx alls att tala om. Alla pengar går till hyra, mat, bil och betala av lån. Visst finns det saker att dra in på men det skulle max bli en tusing i månaden som läget ser ut just nu. Om ett år blir det nog bättre.

Får man bli lite personlig och fråga ifall det finns planer att börja jobba mot en fast heltidsanställning för frugan eller är det inte riktigt möjligt pga barnens ålder?

Bubblan84
2013-11-26, 15:09
Får man bli lite personlig och fråga ifall det finns planer att börja jobba mot en fast heltidsanställning för frugan eller är det inte riktigt möjligt pga barnens ålder?

Jodå, det finns planer på det. Hon ska läsa ett par kurser sen har hon möjlighet till heltid och har i princip fått klart för anställning. Om ett år ser nog det ekonomiska läget bra mycket bättre ut med möjlighet att både leva lyxigare och lägga undan flera tusen spänn i månaden :) Just det där med att hon har barn har sabbat jävligt många chanser att få jobba. Eftersom jag jobbar mycket kväll kan hon nästan aldrig jobba kväll tex, sen är barnen sjuka ofta eller så har de smittat oss vilket även det sabbar för springvick :/

Johanss0n
2013-11-26, 15:10
Offermentalitet? Säger bara att möjligheten att spara inte finns just nu.
Som tidigare skrivits i tråden, två barn (sambons sen tidigare), sambo som bara får springvicka några gånger i månaden, lägenheten är mindre än vad vi egentligen skulle behöva ja. Bil har vi, semester får nog vänta några år, tv för ett par hundralappar i månaden, internet ingår i hyran, handlar bara kläder när behovet finns ja, inte någon lyx alls att tala om. Alla pengar går till hyra, mat, bil och betala av lån. Visst finns det saker att dra in på men det skulle max bli en tusing i månaden som läget ser ut just nu. Om ett år blir det nog bättre.

Du ser du har alltså möjligheten att spara lite. Att du inte gör det är självklart upp till dig men ditt påstående om att du inte hade möjligheten att göra det var alltså en ren lögn.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tisu
2013-11-26, 15:11
Överskottet nedan ska täcka mat, kläder, nöjen etc. Sparar det som blir över helt enkelt, brukar bli i 5 000 - 10 000 kr.

Netto inkomster
Man 20 800
Fru 18 400
Barnbidrag 2 250

Utgifter
Hus 5 000
CSN 2 000
Övrigt 6 000
Bilar 4 450
Bränsle 2 500

Överskott
SUMMA 21 500

agazza
2013-11-26, 15:14
Jodå, det finns planer på det. Hon ska läsa ett par kurser sen har hon möjlighet till heltid och har i princip fått klart för anställning. Om ett år ser nog det ekonomiska läget bra mycket bättre ut med möjlighet att både leva lyxigare och lägga undan flera tusen spänn i månaden :)

Hoppas att allt går smidigt i mål, kan tänka mig att man inte har mycket energi med två ungar i huset.

lyx har jag då inte varit mycket för, när jag var liten var husvagnsemester på en camping någon mil från hembyn det bästa som fanns, för föräldrarnas vänner åkte till samma ställe så det blev så bra gemenskap.

Nu när man är vuxen låter det rätt skönt också, grill grogg och hejvilda ungar som ränner runt med fiskespö och cykel

Bubblan84
2013-11-26, 15:20
Hoppas att allt går smidigt i mål, kan tänka mig att man inte har mycket energi med två ungar i huset.

lyx har jag då inte varit mycket för, när jag var liten var husvagnsemester på en camping någon mil från hembyn det bästa som fanns, för föräldrarnas vänner åkte till samma ställe så det blev så bra gemenskap.

Nu när man är vuxen låter det rätt skönt också, grill grogg och hejvilda ungar som ränner runt med fiskespö och cykel

Det löser sig alltid i slutändan :) Har haft värre ekonomiska situationer förr då jag flyttade hemifrån så fort jag kunde och det löste ju sig, det här är riktigt bra i jämförelse :) Bra fart på kidsen kan jag lova, kan inte förstå hur man kan orka så mycket med så litet intag av föda!
Camping är helt underbart! Förhoppningsvis kan man göra sånt nån gång per sommar när kidsen blir större :)

Snubben
2013-11-26, 15:21
Nu när man är vuxen låter det rätt skönt också, grill grogg och hejvilda ungar som ränner runt med fiskespö och cykel

Det är oftast dom enklaste sakerna med nära och kära som ger de absolut bästa upplevelserna..

shut teh face
2013-11-27, 19:25
Personligen så är jag nog inte en helt sund relation till sparande, inte att jag vägrar spendera pengarna, men jag får sådan totalångest om jag inte kunnat spara en månad. Det är ju inte så konstigt egentligen - bil på service eller liknande. Men jag mår skit ändå.

Men det är väl för att man hade större ambitioner än detta, att gå från spara 20k till 12-14k till 6k och så nästa år 2-3k med föräldraledighet.

Det är sådan jäkla stress att spara ihop till kontantinsats; och jag vill inte vänta 3-5 år. Utan den stressen så hade jag nöjt mig med att underhålla en buffert på 2-3 månadslöner. Sedan är vi fortfarande unga, 25 år och två barn, men det är ingen ursäkt, jag vill inte vänta med småbarn till 30års åldern bara för dagens samhälle vill att man ska leva i en skolåda och spara arslet av sig först.

Funderar på bara köpa och ta privatlån på resten, sen sitta och trycka 2-3k extra varje månad i 10 år (och betala av mer när man kan)

*grr27*

Ponde
2013-11-27, 20:06
Personligen så är jag nog inte en helt sund relation till sparande, inte att jag vägrar spendera pengarna, men jag får sådan totalångest om jag inte kunnat spara en månad. Det är ju inte så konstigt egentligen - bil på service eller liknande. Men jag mår skit ändå.

Men det är väl för att man hade större ambitioner än detta, att gå från spara 20k till 12-14k till 6k och så nästa år 2-3k med föräldraledighet.

Det är sådan jäkla stress att spara ihop till kontantinsats; och jag vill inte vänta 3-5 år. Utan den stressen så hade jag nöjt mig med att underhålla en buffert på 2-3 månadslöner. Sedan är vi fortfarande unga, 25 år och två barn, men det är ingen ursäkt, jag vill inte vänta med småbarn till 30års åldern bara för dagens samhälle vill att man ska leva i en skolåda och spara arslet av sig först.

Funderar på bara köpa och ta privatlån på resten, sen sitta och trycka 2-3k extra varje månad i 10 år (och betala av mer när man kan)

*grr27*
Det är inte samhället som säger att du skall "leva i en skolåda", men tyvärr lever ni svenskar (och de flesta andra nordbor) i en illusion om att ni alla måste få hus, kosta vad det kosta vill.

Sedan överbelånar ni er och betalar av lånen i 30,40,50,60 år (vilket är idiotiskt).

Inte direkt menat bara mot dig, men kände mig tvungen att reagera då du skrev om dethär ämnet.

Är det sen värt det att ha skyhöga amorteringar varje månad i tiotals år, bara för att få en lite större boyta? (som i de flesta fall är överdrivet stor till att börja med).

shut teh face
2013-11-27, 20:11
Det är inte samhället som säger att du skall "leva i en skolåda", men tyvärr lever ni svenskar (och de flesta andra nordbor) i en illusion om att ni alla måste få hus, kosta vad det kosta vill.

Sedan överbelånar ni er och betalar av lånen i 30,40,50,60 år (vilket är idiotiskt).

Inte direkt menat bara mot dig, men kände mig tvungen att reagera då du skrev om dethär ämnet.

Är det sen värt det att ha skyhöga amorteringar varje månad i tiotals år, bara för att få en lite större boyta? (som i de flesta fall är överdrivet stor till att börja med).
För min/vår del så handlar det om att bo närmare "stan", där man jobbar, dagis etc. Jag vill ha en mer aktiv vardag, cykla till jobbet, inte sitta i bil så mycket. Få in vardagsmotion i vardagen.

Kunna åka hem efter jobbet, äta middag och umgås, för att träna på kvällen. Svårt på landet.

Men klart man kan ha mindre, men det ska få plats barn och husdjur. :) Sedan är det ju nästan lika jobbigt att spara ihop 300k som 500k

Ignatius72
2013-11-27, 20:18
Sedan överbelånar ni er och betalar av lånen i 30,40,50,60 år (vilket är idiotiskt).



Nu är det ju inte direkt så att folk överbelånar sig. De som har hyfsat stora lån är också de som tjänar mycket pengar.
Läs tex http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/2F/2A/wkr0006.pdf

filmjölk
2013-11-27, 20:31
Det är inte samhället som säger att du skall "leva i en skolåda", men tyvärr lever ni svenskar (och de flesta andra nordbor) i en illusion om att ni alla måste få hus, kosta vad det kosta vill.

).

Nu har jag inte hus pga just ekonomin men jag ser absolut varför man vill ha ett bra boende även om ekonomin inte riktigt räcker: Leva i ett otryggt hyreshusområde och se all misär, klotter, kriminalitet, missbruk och doften av urin och titta på medans ens barn växer upp till hatiska sverigedemokrater.

Eller leva i ett tryggt område med fina gröna trädgårdar, glada grannar, gröna gräsmattor och doften av äpplepaj och titta på medans ens barn växer upp till glada, positiva moderater.

Svårt val det där.

Sheogorath
2013-11-27, 20:35
:laugh:

xodd
2013-11-27, 20:52
Utslaget över hela året blir det ca 4000-5000kr/månad. Student. Förhoppningsvis kommer det hålla sig såhär under resterande studietid så är det bara att sälja lägenheten och byta upp sig till ett litet hus.

skans
2013-11-27, 20:54
Finns väl en drös av dessa trådar redan, och jag tycker svarsalternativen pekar på en osund inställning till ekonomi när högsta sparandet är 3 lök.

Men en uppdatering från min sida sedan jag flyttade från Norge till sthlm så sjönk sparandet ett tag, men nu har det rett sig lite och det har varit ett bra investeringsår och alla investeringar är hemtagna.

snittet ligger på cirka 20.833kr/månaden i år, något jag är jävligt nöjd med.

Imponerande att du vid din ålder har byggt ett kapital som du lyckas investera så det ger dig ett totalt sparande som är högre än du tjänar netto varje månad. (Du nämner i tråden att du får ut ca 19 000)

Jag försöker spara ca 25% av nettoinkomsten, men det sparandet är tänkt till kontantinsats och andra större utgifter tex bilbyte. Medel civ.ing. inkomst, hyresrätt och inga barn.

agazza
2013-11-27, 21:38
Imponerande att du vid din ålder har byggt ett kapital som du lyckas investera så det ger dig ett totalt sparande som är högre än du tjänar netto varje månad. (Du nämner i tråden att du får ut ca 19 000)





Jag försöker spara ca 25% av nettoinkomsten, men det sparandet är tänkt till kontantinsats och andra större utgifter tex bilbyte. Medel civ.ing. inkomst, hyresrätt och inga barn.






detta år, vinsten detta år har varit extrem. Men ja, jag har jobbat sönder mig I omgångar.








Sent from my RM-860_nam_usa_100 using Tapatalk

Minimjölk
2013-11-28, 15:45
detta år, vinsten detta år har varit extrem. Men ja, jag har jobbat sönder mig I omgångar.

Sent from my RM-860_nam_usa_100 using Tapatalk



Det är en skön känsla de månader där man kan spara undan mer än man tjänar netto, händer inte så ofta men dessa stunder är värda att firas.

Å andra sidan är det desto jobbigare de månader där man trots en fin lön ligger under noll redan innan räkningarna skall betalas samma dag som man får lönen.

J.V
2013-11-28, 15:46
Inte en krona.

z_bumbi
2013-11-28, 16:14
Väldigt många som amorterar mycket. Har ni sjuka räntor på topplånen eller varför annars? Finns ju bättre områden att slägga in pengarna i än att amortera.

Jag är snarare förvånad över att de som tjänar bra inte amorterar mer för med låga lån på bostaden så blir det lättare att bo kvar om något skiter sig.

4623
2013-11-28, 16:19
Jag är snarare förvånad över att de som tjänar bra inte amorterar mer för med låga lån på bostaden så blir det lättare att bo kvar om något skiter sig.

Känns ganska dumt att amortera hårt om du kan få högre avkastning än vad din ränta är på andra håll. Blir det kärvt och räntorna klättrar högre än den förväntade avkastningen så är det bara att placera det sparade kapitalet i bostaden istället.

agazza
2013-11-28, 16:37
Känns ganska dumt att amortera hårt om du kan få högre avkastning än vad din ränta är på andra håll. Blir det kärvt och räntorna klättrar högre än den förväntade avkastningen så är det bara att placera det sparade kapitalet i bostaden istället.

Den där slagdängan är tröttsam, även ifall man lyckas peta ner ett lån till 2,45%, vart får man då högre avkastning som medelsvensson på sina pengar, någorlunda säkert investerat, samt ligger i status quo?

Även där ifall vi säger att någon lyckas fingra på 5-6% på sitt kapital, vi säger en skillnad på 3% mot räntan på lånet, det är bara 3 papp på 100k. Då hade jag hellre amorterat av 100k och känt mig lite lättare.

Risk/rewarden där är värdelös. Även uppsida nedsida ifall man skulle gissa sig till vad som kommer hända med bostadspriserna.

4623
2013-11-28, 16:50
Den där slagdängan är tröttsam, även ifall man lyckas peta ner ett lån till 2,45%, vart får man då högre avkastning som medelsvensson på sina pengar, någorlunda säkert investerat, samt ligger i status quo?

Även där ifall vi säger att någon lyckas fingra på 5-6% på sitt kapital, vi säger en skillnad på 3% mot räntan på lånet, det är bara 3 papp på 100k. Då hade jag hellre amorterat av 100k och känt mig lite lättare.

Risk/rewarden där är värdelös. Även uppsida nedsida ifall man skulle gissa sig till vad som kommer hända med bostadspriserna.

Så nu är det fel att fatta beslut som innebär ekonomisk vinning? Jag ser ingen som helst anledning att amortera mer än jag gör idag. Inte när räntorna är så pass låga.

Vad har bostadspriserna med saken att göra?

z_bumbi
2013-11-28, 16:59
Känns ganska dumt att amortera hårt om du kan få högre avkastning än vad din ränta är på andra håll. Blir det kärvt och räntorna klättrar högre än den förväntade avkastningen så är det bara att placera det sparade kapitalet i bostaden istället.

Det är snarare en frågan om att vara smart och planera för framtiden. Jag vet att det inte kommer att gå in men att ha det kärvt och att något skiter sig är inte direkt samma tillstånd.

4623
2013-11-28, 17:02
Det är snarare en frågan om att vara smart och planera för framtiden. Jag vet att det inte kommer att gå in men att ha det kärvt och att något skiter sig är inte direkt samma tillstånd.

Så vad är skillnaden om; du har amorterat 100k på bostad eller har 103k i kapital som du kan trycka in i bostaden?

agazza
2013-11-28, 17:02
Så nu är det fel att fatta beslut som innebär ekonomisk vinning? Jag ser ingen som helst anledning att amortera mer än jag gör idag. Inte när räntorna är så pass låga.

Vad har bostadspriserna med saken att göra?

avkastning 3k, alternativt risken för ett prisfall på 0~30% på lånesumman?

All värdeminskning som kan ske, ifall man väljer att strunta i amorteringen, blir ju fort en mycket kraftfullare ekonomisk förlust än den lilla avkastningen man får på mellanskillnaden på räntan på lånet och avkastningen på sina pengar.

Jag tror hur som att det är otroligt få svenssons som lyckas få högre avkastning än låneräntan i långa loppet, det är bara något folk slänger med för att det känns bra att intala sig själv.

Jag själv föredrar fullständig frihet och när jag väl hittar en väg i livet jag är nöjd med så blir det ett skuldfritt fristående hus någonstans, även ifall räntan är låg.

lanzal
2013-11-28, 17:04
Jag har ungefär 8k i månaden i levnadskostnader, vet jag att jag inte behöver köpa nåt så lägger jag så mycket jag kan utöver dessa 8k i fonder direkt, då slösar jag inte bort pengarna.
Så mer än 3k, snarare minst 5-6k.
Drar in ungefär 15k efter skatt.

agazza
2013-11-28, 17:06
Så vad är skillnaden om; du har amorterat 100k på bostad eller har 103k i kapital som du kan trycka in i bostaden?

Det är inte alltid man får gå in med stora klumpbelopp och amortera hipp som happ, pengarna kan vara upplåst i sin smarta investering, sin smarta investering kan gå minus, väldigt få använder sin "amorteringsbuffert" till att faktiskt spara, det brukar oftast gå till konsumption.

Men såklart finns det någon promille som kan få alla pusselbitar att hamna rätt och få det scenario du menar är bättre, som jag faktiskt håller med om, avkastning är avkastning. Men det handlar om ifall det kommer ske en avkastning eller inte

Strangerdanger
2013-11-28, 17:08
500-1000. Är student.

Red Apple
2013-11-28, 17:16
Är student med en hyra på 4k, lever på bidrag och lån samt 7h lågavlönatarbete i veckan. Sparar 2.5k

z_bumbi
2013-11-28, 17:21
Så vad är skillnaden om; du har amorterat 100k på bostad eller har 103k i kapital som du kan trycka in i bostaden?

Om du har kapitalet kvar är skillnaden kanske att du måste lägga om lånen under en period när banken ställer hårdare villkor eller att du inte ens får nya lån. Om du samtidigt blir tvungen att likvidera långsiktiga investeringar eller att kortsiktiga tappat i värde blir det ännu tråkigare.

Minimjölk
2013-11-28, 20:53
Om jag fått åka tillbaka till jag var 19år igen skulle jag sätta mig i ett tält och investera mina pengar till en säker 7%ig avkastning.

The_RobRoy
2013-11-28, 22:49
Om jag fått åka tillbaka till jag var 19år igen skulle jag sätta mig i ett tält och investera mina pengar till en säker 7%ig avkastning.

Hade du adressändrat till tältet också? :)

drakfelt
2013-11-28, 22:52
Hade du adressändrat till tältet också? :)

Som vän av ordning hade Minimjölk givetvis gjort sin lagstadgade plikt och adressändrat.

Yes
2013-11-28, 23:08
Sparande är inget jag är bra på. Det här året har jag nog gått lite minus. Annars har jag väl smittat 2000kr/mån i sparande. Kommer kunna öka det till 6000-8000kr/mån nu när jag betalat av CSN och minskat andra utgifter.

Jag har lite för låg inkomst för att leva bekvämt som jag vill göra men förhoppningsvis blir löneutvecklingen okej det kommande året.

4623
2013-11-28, 23:45
avkastning 3k, alternativt risken för ett prisfall på 0~30% på lånesumman?

All värdeminskning som kan ske, ifall man väljer att strunta i amorteringen, blir ju fort en mycket kraftfullare ekonomisk förlust än den lilla avkastningen man får på mellanskillnaden på räntan på lånet och avkastningen på sina pengar.


Om jag har en en lägenhet för 1 miljon, fullt belånad. Jag har 100k på banken.

Lägenheten droppar 30% och är nu värd 700k. På vilket sätt är det annorlunda om jag hade amorterat och haft ett lån på 900k med en lägenhet som är värd 700k. Eller om jag har ett lån på 1M och 100k som jag kan skyffla in ifall det behövs?


Det är inte alltid man får gå in med stora klumpbelopp och amortera hipp som happ, pengarna kan vara upplåst i sin smarta investering, sin smarta investering kan gå minus, väldigt få använder sin "amorteringsbuffert" till att faktiskt spara, det brukar oftast gå till konsumption. e

Då bör du byta bank. Kan du sen inte tänka längre än näsan räcker får du skylla dig själv om du hamnar i skiten.

Om du har kapitalet kvar är skillnaden kanske att du måste lägga om lånen under en period när banken ställer hårdare villkor eller att du inte ens får nya lån. Om du samtidigt blir tvungen att likvidera långsiktiga investeringar eller att kortsiktiga tappat i värde blir det ännu tråkigare.

Varför ska jag lägga om lånen? Varför ska jag ta nya lån? Om det nu är så att jag måste likvidera med förlust (som jag för övrigt har gjort), så är det en smäll jag får ta. Har du så pass dålig koll på ekonomi att du hamnar i skiten för att du inte tänker, ja, though luck.

Supercharger
2013-11-29, 09:15
Sparar ca 3000kr/mån, varav kanske hälften är väldigt kortsiktiga spar där jag köper nåt som jag behövs till lght eller hobbyn som jag har.


Jag och min sambo köpte en lght tillsammans i våras och fick ett ganska bra pris efter en del bud hit och dit. Jag har gjort 2st tidigare försäljningar med hyfsade vinster som jag har puttat in i boendet.

Vi har ett mindre lån på 165000kr(2,8% ränta) som tanken var att vi skulle betala av direkt, men så sneglade jag lite på räntespar istället.

Antingen så betalar vi av hela beloppet direkt eller så sätter vi pengarna på ett sparkonto.

Vilket alternativ skulle ni välja?

Mvh

shut teh face
2013-11-29, 10:05
Sparar ca 3000kr/mån, varav kanske hälften är väldigt kortsiktiga spar där jag köper nåt som jag behövs till lght eller hobbyn som jag har.


Jag och min sambo köpte en lght tillsammans i våras och fick ett ganska bra pris efter en del bud hit och dit. Jag har gjort 2st tidigare försäljningar med hyfsade vinster som jag har puttat in i boendet.

Vi har ett mindre lån på 165000kr(2,8% ränta) som tanken var att vi skulle betala av direkt, men så sneglade jag lite på räntespar istället.

Antingen så betalar vi av hela beloppet direkt eller så sätter vi pengarna på ett sparkonto.

Vilket alternativ skulle ni välja?

Mvh
Betala av skulle jag säga. Framförallt kontra sparkonto.
Men först hade jag sett till att ha en buffert, på 1-3 månadslöner.

D-Crawler
2013-11-29, 11:19
Två till tre tusen, heltidsstuderande med fullt CSN och två extrajobb. Varför tar jag inte mindre lån istället och använder mina extrapengar till att fylla ut nödvändigt gap? För att jag inte orkar leva som en råtta alla dagar, skönt att kunna röra sig lite mera fritt.

drakfelt
2013-11-29, 12:16
Två till tre tusen, heltidsstuderande med fullt CSN och två extrajobb. Varför tar jag inte mindre lån istället och använder mina extrapengar till att fylla ut nödvändigt gap? För att jag inte orkar leva som en råtta alla dagar, skönt att kunna röra sig lite mera fritt.

Samma här. Man vet aldrig om något av extrajobben upphör plötsligt heller.

Supercharger
2013-11-29, 15:22
Betala av skulle jag säga. Framförallt kontra sparkonto.
Men först hade jag sett till att ha en buffert, på 1-3 månadslöner.



Mjo buffert är alltid bra att ha, får se hur vi gör. Betalar förmodligen av hela det lånet snart..

nyvaken
2013-11-29, 15:26
Ingenting!

Inte så att jag inte håller igen ibland, men pang haran bränt dem på em resa eller liknande. Blir förhoppningsvis ändring på detta framöver, ska sitta i ett kyffe i norge och jobba 18 dagar på tre veckor i stöten.

wallemf
2014-09-29, 12:09
Snitt på 6-7k per månad.

Mental
2014-09-29, 12:49
Spara är svårt som begrepp, om jag låter bli att spendera pengar i oktober och november för att jag ska använa de i december, sparar jag då?

Jag har alltid målsparat, jag sparade till min lägenhetsinsats, jag sparar till resor som jag sedan genomför. Jag har sparat till en buffert (månadeslönen *3)

Jag har dock inget sparande som är för att generera avkastning, dvs investeringsspar. Jag är där jag vill vara just nu. Jag har en ordnad om än begränsad ekonomi, jag "äger" mitt eget boende, jag har en buffert jag är nöjd med.

Så resten korttidssparas men spenderas generellt inom ett år, så egentligen är det väl inte sparande?

Minimjölk
2014-09-29, 13:19
Varför inte spara för framtiden också när du ändå har allt annat sparande på plats?

Johan_P
2014-09-29, 13:28
Spara är svårt som begrepp, om jag låter bli att spendera pengar i oktober och november för att jag ska använa de i december, sparar jag då?

Det kallar jag för att lägga undan pengar :) När man sparar är själva syftet att inte använda pengarna för konsumtion under överskådlig tid. Det är nog min definition.

agazza
2014-09-29, 13:33
Jag har "investerat" i eget hus för att sänka mina månadsavgifter, men det är inget sparande, omstrukturering kan man kalla det.

Jag investerar inte aktivt längre i någonting då jag gått ur börsen, jag har inte heller benkoll längre på sparandet då inkomster/utgifter har fluktuerat för mycket senaste året för att jag ska föra statistik på det.

Men jag backar inte på sparkontot åtminstone, det är alltid grundregeln.

Mental
2014-09-29, 14:20
Varför inte spara för framtiden också när du ändå har allt annat sparande på plats?

Framtiden är för difust, framtiden är nu känns det som.
Lägga undan för framtiden är väl att förvänta sig avkastning, då tycker jag vi rör oss mer inne på investeringar snarare än sparande?

4623
2014-09-29, 15:05
Varför inte spara för framtiden också när du ändå har allt annat sparande på plats?

Pengar på banken gör inte mig glad.

jakke
2014-09-29, 15:07
20-25 skulle jag tro. Att jobba inom IT i Stockholm är ganska lönsamt + en hyresrätt på det. Jobbar i princip aldrig övertid heller.

Dock vill jag helst göra något annat, men pengarna hindrar lite mot att börja om inom någon annan branch, typ finans.

Mental
2014-09-29, 15:13
20-25 skulle jag tro. Att jobba inom IT i Stockholm är ganska lönsamt + en hyresrätt på det. Jobbar i princip aldrig övertid heller.

Dock vill jag helst göra något annat, men pengarna hindrar lite mot att börja om inom någon annan branch, typ finans.

Om pengarna inte är den stora motorn är det inte så svårt, jag mer än halverade min nettolön när jag bytte branch. Totalt värt det! Nu gör jag något jag gillar och brinner för, och har pengar så jag klarar mig. Tidigare mådde jag dåligt av jobbet och pengarna kompenserade inte nämnvärt.

Men det är läskigt att ta steget. Det tog 5 år att byta bana för mig, från IT till dietist. 1 år behörighetsgivande studier (slacker på gymnasiet) 3 år på högskola och sedan ca 1 år att komma in på arbetsmarknaden i nya yrket.

Men jag har ju 35-40 år kvar i yrkeslivet, då gäller det att man gillar det man gör!

Gober
2014-09-29, 16:16
Försöker lägga undan 3000-6000:- i månaden. Det är inte långtidssparande utan till reskonto, möbelkonto och annat jag vill lägga pengar på inom den närmsta tiden. Hade förmodligen kunnat spara det dubbla om jag inte var så otroligt oekonomiskt när det kommer till hämtemat och andra "onödiga" utgifter. Både jag och sambon planerar att eventuellt sätta oss i skolbänken igen inom snar framtid, skaffa barn är väl också något som kan hända inom låt säga fem år så det gäller väl att bränna lite pengar på resor, design och annat kul som man inte lär ha råd med på många år när inkomsten minimeras.

smeander
2014-09-29, 21:21
Sparar ca 500kr i månaden som student med lägenhetslån.... Sparade mellan 1000-2000kr i månaden när jag jobbade innan studier och flytt :(

jakke
2014-09-30, 09:38
Om pengarna inte är den stora motorn är det inte så svårt, jag mer än halverade min nettolön när jag bytte branch. Totalt värt det! Nu gör jag något jag gillar och brinner för, och har pengar så jag klarar mig. Tidigare mådde jag dåligt av jobbet och pengarna kompenserade inte nämnvärt.

Men det är läskigt att ta steget. Det tog 5 år att byta bana för mig, från IT till dietist. 1 år behörighetsgivande studier (slacker på gymnasiet) 3 år på högskola och sedan ca 1 år att komma in på arbetsmarknaden i nya yrket.

Men jag har ju 35-40 år kvar i yrkeslivet, då gäller det att man gillar det man gör!

Pengarna är en stor motor tyvärr. Jag växte inte upp fattigt, men pengar var alltid en begränsande faktor hemma hos oss. Så vill jag inte ha det.

Ett byte skulle betyda en dip på några år, så det fixar jag nog. Problemet är mer att jag ska komma i en konkurrensutsatt branch som mycket äldre än alla andra.