handdator

Visa fullständig version : Arbetsmiljöföreskrifter - Vad gäller ang mögel, sprayfärg m.m?


kalle_banan
2013-11-24, 22:45
Tl;dr: Vilka säkerhetsföreskrifter gäller när man jobbar med sprayfärg, mögelsporer och arbeten under tunga föremål?

Jag jobbar f.n som konsult och gjorde ett ganska slitigt grovjobb igår, man skulle bl.a spraymåla saker samt, vid ett par tillfällen, borsta rent pallar från mögel. Jag vägrade borsta pallar av ren princip, jag hade inte möjlighet att kolla upp arbetsmiljölagen men jag var ändå säker på att mögelsporer inte är bra eftersom jag har en examen i molekylärbiologi och vet att man kan bli sjuk av mögel. Men jag spraymålade titt som tätt hela dagen. Vi var inomhus i en lagerlokal som inte var mer ventilerad än vad man kan förvänta sig av ett vanligt lager. Det var jävligt korkat antar jag? Jag kollade lite snabbt på arbetsmiljöverkets hemsida nyss och såg att höga halter av mögelsporer kan ge bestående lungskador bortsett från att man kan få feber osv... Kruxet är att jobbet kommer att pågå under ett par veckor framöver och det är ett gäng som kommer att fortsätta måla dagligen, samt borsta pallar när det behövs.

Dessutom funderar jag på vart man drar gränsen för när man får befinna sig under tunga föremål som man hänger upp i taket. Vad vi gjorde var att lyfta upp tunga industrikylare mha en lyftkran för att komma åt undersidan eftersom vi skulle utföra ett par arbetsmoment där, det var praktiskt taget omöjligt att komma åt överallt utan att ställa sig rakt under kylaren (som utan tvekan väger mer än 80kg). Om man jämför med t.ex bilmekaniker så får dom uppenbarligen befinna sig under bilar men naturligtvis förutsatt att billyftarna uppfyller vissa säkerhetsföreskrifter, men vart drar man gränsen? Vi snackade litegrann om situationen när chefen inte var där och dom andra hintade på att allting var helt förbjudet men ingen hade något konkret att backa upp sina påståenden med, och ingen av oss är fast anställda så man drar sig för att klaga för mycket för att inte förlora jobbet.
hjelp

Olegh
2013-11-24, 23:50
Vad hade ni för skyddsutrustning då?

kalle_banan
2013-11-25, 06:37
Vad hade ni för skyddsutrustning då?

Dammskyddsmasker.

Kabuto
2013-11-25, 07:41
Ni bör nog ha bättre skyddsmask än bara damm. Men det beror på vad du använder för färg, det kan vara bra att ha en mask med lösningsmedelfilter. Och när ni gör tunga lyft bör ni inte krypa under hängande last. Varför ställer ni inte ner de tunga föremålen på sidan av?

Om du känner dig osäker när du jobbar så säg det till skyddsombud/arbetsgivare/beställare. Du behöver inte utföra jobbet om du inte känner dig säker. Och att stå under tung last ska ni inte behöva göra.

Har ni några rutiner för arbetsmiljöarbetet?

VikG
2013-11-25, 07:45
Läs i rätt AFS

kalle_banan
2013-11-25, 18:58
Jag ringde till facket och dom ska komma och se till så att är i sin ordning. Grejen är att man är ganska utsatt när man inte är fast anställd och när det är chefen själv som är arbetsledare, skyddsombud fanns inte på plats, så jag bet ihop eftersom det bara gällde för en dag.

Kabuto
2013-11-25, 21:57
Det förstår jag, men jag tror att chefen skulle kunna vara tillmötesgående om en sån grej.

Oljeblixten
2013-11-25, 22:56
Jag har för mig att man måste palla upp för att få befinna sig under upphissade föremål.

kalle_banan
2013-11-26, 19:17
Det förstår jag, men jag tror att chefen skulle kunna vara tillmötesgående om en sån grej.

Man kan ju hoppas på det bästa, men det är lätt att säga det när man inte har en aning om vem eller vad man pratar om. Jag är övertygad om att det inte hade varit ett alternativ så länge det hade kommit från mig eller någon annan av oss knegare.