handdator

Visa fullständig version : Klara av muscle-ups


Biffhage
2013-11-24, 20:57
Ni som kan utföra korrekta muscle-ups, har ni några tips för att klara av övergången från chins till dips.
Några övningar som hjälpt er, eller andra tankar och idéer kanske?

Truth477
2013-11-24, 21:05
Lats Drag i kabel station med en rak stång är perfekt för det.

gohei
2013-11-24, 21:08
Väldigt långsamma negativa reps gjorde mkt för mig. Tänk på att peka armbågarna bakåt vid övergången.

ondekrulon
2013-11-24, 22:08
jag tränade en massa chins, mycket explosiva. t ex att man liksom "hoppar" upp till en högre stång, då måste man ju vara explosiv.

sen så drar jag upp knäna mot magen, så att jag flyttar tyngdpunkten framåt. kanske lite dåligt beskrivet men som han gör här i videon:
http://www.youtube.com/watch?v=CJX1pxL-NMo#t=77

Jeneric
2013-11-24, 22:14
Finns någon rätt gedigen tråd där Fredrik S gav massa tips om jag minns rätt. Sök och kolla.

tjing
2013-11-24, 22:21
Explosivitet.

Tunga excentriska chins kan nog hjälpa.

RassK
2013-11-24, 22:24
För det första får du specificera om du menar i ringar eller på stång.

Oavsett:
1. Du måste ha falskt grepp hur jävla ont det än gör i början
2. Träna med avlastande gummiband i början så du lär dig rörelsen trots att du inte har styrkan

Jonithan
2013-11-24, 22:37
För det första får du specificera om du menar i ringar eller på stång.

Oavsett:
1. Du måste ha falskt grepp hur jävla ont det än gör i början
2. Träna med avlastande gummiband i början så du lär dig rörelsen trots att du inte har styrkan

2:an är faktiskt ett riktigt bra tips. Många har nog styrkan och explosiviteten som krävs för att göra en MU men problemet är att det är svårt att verkligen commita i transitionen.

1:an håller jag faktiskt inte med om. Jag själv kör aldrig false grip i mina MU, vare sig i ringar eller stång.

Det bästa jag kan rekommendera är att träna många explosiva chins (helst chest to bar om du klarar det). Experimentera även med att trycka ifrån med ben för att öva på transitionen.

gohei
2013-11-24, 22:44
2:an är faktiskt ett riktigt bra tips. Många har nog styrkan och explosiviteten som krävs för att göra en MU men problemet är att det är svårt att verkligen commita i transitionen.

1:an håller jag faktiskt inte med om. Jag själv kör aldrig false grip i mina MU, vare sig i ringar eller stång.

Det bästa jag kan rekommendera är att träna många explosiva chins (helst chest to bar om du klarar det). Experimentera även med att trycka ifrån med ben för att öva på transitionen.

Fast det beror väl också på hur du kör dom, kör du som i videon som postades längre upp så kanske det inte är lika nödvändigt men om dom körs långsamma så kan jag tänka mig att det nästan är ett måste.

RassK
2013-11-24, 23:21
Om du ska lära dig muscle-ups bör du köra med falskt grepp när underarmana är den svagaste länken. Speciellt som gohei säger om du kör dem långsamt. Sen när du fattat hur rörelsen ska gå till och du kan använda momentum kan du har vilket grepp du vill.

ATJL
2013-11-25, 03:59
Youtube- sök på övningen "ice cream makers"

Hemi
2013-11-25, 07:26
Håller själv på med den övningen. Jag föreställer mig en vanlig gymnastiksal där man sätter fast en sådan gymnastikstång och sedan tar hjälp av en plint man sätter/hänger fötterna på bakom sig. Stången sitter i bra höjd sedan provar man. Går det så sänker man plinten, alternativt höjer stången var eftersom. Jag vet att det går genom att en person håller fötterna bakom. Överhuvudtaget gillar jag att successivt försvåra/förbättra en övning i sället för att rycka och krampa i onödan om det är jättesvårt.

Grodas adept
2013-11-28, 17:46
För det första får du specificera om du menar i ringar eller på stång.

Oavsett:
1. Du måste ha falskt grepp hur jävla ont det än gör i början
2. Träna med avlastande gummiband i början så du lär dig rörelsen trots att du inte har styrkan

Bra tips, håller med om falskt grepp, åtminstone om det ska gå långsamt. Då tycker jag också att tricepsstyrkan är viktig. Jag tycker det är mycket slitigt för triceps när man vänder runt långsamt typ såhär:

xDhz2gKGZaI

ewZvlgNvHXQ

Bossebäver
2013-11-28, 22:09
Vad är falskt grepp? Motsatsen till ett sant? :P

extra kakao
2013-11-28, 22:26
Alla fingrar på samma sida av stången.

r1kkie
2013-11-29, 08:27
PHu3XEwGDSI

1:45, inget direkt momentum, lugn å fin rörelse med raka ben. Thats how its done!

straand94
2013-11-29, 10:51
Alla fingrar på samma sida av stången.

Det kör man väl alltid när det kommer till chins och latsdrag?

gohei
2013-11-29, 11:38
PHu3XEwGDSI

1:45, inget direkt momentum, lugn å fin rörelse med raka ben. Thats how its done!

Jag synar med denna ;) Cirka tio sekunder in
2q8KMnWUsvg

Wibba
2013-11-29, 11:44
Det kör man väl alltid när det kommer till chins och latsdrag?

Nej.

r1kkie
2013-11-29, 12:56
Jag synar med denna ;) Cirka tio sekunder in
2q8KMnWUsvg

Vackert!

straand94
2013-11-29, 16:04
Nej.

Jag verkar inte alls förstå hur du menar


Curlar hejvilt i squatracket med Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

cheunce
2013-11-29, 16:33
Ett false grip är inte bara alla fingrar åt samma håll. Så här ser ett false grip ut på en stång

http://basictrainingacademy.files.wordpress.com/2012/04/palm-grip.jpg

dream_theater_
2013-11-29, 16:35
Jag verkar inte alls förstå hur du menar


Curlar hejvilt i squatracket med Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

När jag kör chins greppar jag stången som om jag kör bänkpress, alltså tummen på andra sidan.

straand94
2013-11-29, 16:57
När jag kör chins greppar jag stången som om jag kör bänkpress, alltså tummen på andra sidan.

Jag kör alltid alla fingrar på samma sida i chins, latsdrag, pushdowns, även börjat lite halvt med det i liggande tricepsextensions. Det hjälper mig att använda rätt muskelgrupp bättre.

dream_theater_
2013-11-29, 17:09
Jag kör alltid alla fingrar på samma sida i chins, latsdrag, pushdowns, även börjat lite halvt med det i liggande tricepsextensions. Det hjälper mig att använda rätt muskelgrupp bättre.

Okej. Jag känner nog ingen skillnad faktiskt, men det har bara fallit sig som så.

svenbanan
2013-11-29, 19:57
Jag kör alltid alla fingrar på samma sida i chins, latsdrag, pushdowns, även börjat lite halvt med det i liggande tricepsextensions. Det hjälper mig att använda rätt muskelgrupp bättre.

Jag brukar också rätt ofta hålla tummen på samma sida som fingrarna i pullups. Detta är dock enbart för att jag inte vill hålla stången inne i handflatan utan ute närmare fingrarna eftersom detta sliter mindre på valkarna och man slipper blöda så mycket. Detta funkar dock inte om man kör kipping pullups då ramlar man ner från stången ifall nån nu ville prova.

Att träffa rätt muskel beroende på grepp låter ju mest psykosomatiskt. ;)

Hur som helst så innebär false grip mer än bara att att tummen inte låser runt stången. Man håller knappt i stången alls vid false grip. Den stora poängen är att man håller på ett sätt som gör att man inte behöver byta grepp för att komma över stången och utföra diprörelsen. Om man flexar handlederna och använder handleden som en krok ungefär så uppnär man detta. Rikta innerdelen av handen (tummen) mer framåt så att stången (eller ringen) löper snett över handledsvecken och se till att flexa stenhårt i handleden hela tiden.

straand94
2013-11-30, 04:40
Jag brukar också rätt ofta hålla tummen på samma sida som fingrarna i pullups. Detta är dock enbart för att jag inte vill hålla stången inne i handflatan utan ute närmare fingrarna eftersom detta sliter mindre på valkarna och man slipper blöda så mycket. Detta funkar dock inte om man kör kipping pullups då ramlar man ner från stången ifall nån nu ville prova.

Att träffa rätt muskel beroende på grepp låter ju mest psykosomatiskt. ;)

Hur som helst så innebär false grip mer än bara att att tummen inte låser runt stången. Man håller knappt i stången alls vid false grip. Den stora poängen är att man håller på ett sätt som gör att man inte behöver byta grepp för att komma över stången och utföra diprörelsen. Om man flexar handlederna och använder handleden som en krok ungefär så uppnär man detta. Rikta innerdelen av handen (tummen) mer framåt så att stången (eller ringen) löper snett över handledsvecken och se till att flexa stenhårt i handleden hela tiden.

Det är antagligen psykiskt men det är många som kör så :) tack för förklaringen av greppet :)


Curlar hejvilt i squatracket med Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)