handdator

Visa fullständig version : Nybörjare! Letar efter tips!


Expected
2013-11-24, 20:06
Tjenare, mitt namn är Jocke och jag skall börja styrketräna. Jag är 16 år gammal, fyllde i Juni. Perfekt ålder för att börja!? Jag väger endast 57 kilo vilket är väldigt lite! Hoppas på att bli större :) Jag har tittat mycket på 5x5 scheman och tror att detta skulle passa mig?

Vad säger ni?


Jag skall börja på ett gym i veckan! Förstår själv att jag ska äta en massor för att bli större! Jag skall inte gå in för djupt och på så sätt tappa intresse för detta med gym. Är väldigt taggad nu dock. Hur många rep skall jag klara med en vikt för att veta att det är den jag ska börja med?

Detta med 5x5, detta är schemat jag hade tänkt att köra! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071)


Är det en bra början?

Några generella tips för en helt nybörjare? Jag är inte helt utan muskler,körde 5x5 med 37.5kg utan större problem. Vilade kanske 15 minuter o körde så många armhävningar jag kunde och det var 28 st. Riktiga självklart inga halva eller så.

Ska jag börja käka proteinpulver och sådant?

Behöver tips! Tack på förhand!

pezrulezhaakon
2013-11-24, 20:12
Expected

Det enda du behöver tänka på är att lära dig övningarna bra, träna hårt, äta ordentligt och sova tillräckligt.
Finliret kan du syssla med om några år.

Välj valfritt enkelt schema och kör. Helkropp, tvåsplit eller tresplit.

biffson
2013-11-24, 23:31
Du skriver att du vill bli större (=större muskler?) och då är inte 5 reps det bästa reps-omfånget att befinna sig på.

pezrulezhaakon
2013-11-25, 00:08
biffson

TS är dock i den åldern då man kan sitta på en stol och växa..

Nordvall
2013-11-25, 02:39
5x5 fungerade utmärkt för mig att börja med. Hade min egen modifierade version av det och tycker det är en bra hybrid för att bygga upp både styrka och massa.

Expected
2013-11-25, 18:40
Du skriver att du vill bli större (=större muskler?) och då är inte 5 reps det bästa reps-omfånget att befinna sig på.

Som sagt jag vill gå upp i vikt och bli större, skall försöka äta så mycket som möjligt dvs bulka. Tänkte komma igång med 5x5 för har hört att det skall vara bra för att bygga upp en stadig bas!

shirunai
2013-11-25, 19:12
Som sagt jag vill gå upp i vikt och bli större, skall försöka äta så mycket som möjligt dvs bulka. Tänkte komma igång med 5x5 för har hört att det skall vara bra för att bygga upp en stadig bas!

Låter väldigt osmart att äta så mycket som möjligt, du kommer lägga på dig för mycket fett, ät nyttigare och lite mer än vanligt, håll koll på vågen gå inte upp för mycket på en gång, risken är stor att det mest blir fett.

Sikta på zbumbis gamla toppen schema och lär dig övningarna hur de ska utföras.

Tredagarsprogram
Vill man utöka träningen så slänger man in detta, glöm inte konditionen.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

efter några månader kan du testa fler övningar och göra egna program.