handdator

Visa fullständig version : matfråga


PERSSONN
2013-11-23, 20:40
Nu har jag tränat idag och ätit som jag ska oså,ska bara äta till kaloriöverskott (400 kalorier kvar) min fråga lyder

vad är skillnaden om jag tar 400kcal godis eller 400kcal potatis/pasta?

R Scarpa27
2013-11-23, 20:50
Nu har jag tränat idag och ätit som jag ska oså,ska bara äta till kaloriöverskott (400 kalorier kvar) min fråga lyder

vad är skillnaden om jag tar 400kcal godis eller 400kcal potatis/pasta?

struntsamma om du fått i dig tillräckligt m protein i ren princip...

skillnaden är ju kvalliten på olika sorters kolhydrater såklart.
godis=socker osv men vad gör det om man isköter allt annat.

400kcal från pasta/godis är ju enklast...

400kcal från potatis är ganska mkt potatis.

och om du endå bara ska fylla upp och bulka ät något gott lite tråkigt att äta 400kcal från potatis???
är ju ca 0,5 kilo potatis, ganska tråkigt att fylla upp med.

goda mackor, med pålägg, godis, chips osv vad som egentligen.

sen säger ju allt sig självt vad det innehåler.

sen att ha exakt 400kcal kvar så kan man höfta och inte bry sig at räkna för mycket under bulk, och äta lite hur som helst faktist.

PERSSONN
2013-11-23, 20:53
Varför säger alla att kosten är så viktig isf? :)

R Scarpa27
2013-11-23, 20:54
Varför säger alla att kosten är så viktig isf? :)

alla?
hvilka är alla?
du ska bulka... vill du se resultat fokusera på träningen och inte för mkt att hålla på och räkna och fokusera på kosten.

och ät så du till 100 täcker överskott, det kan man enkelt göra med att bara käka på.

RobinEH
2013-11-23, 20:59
Dina tänder lär få det sämre om du väljer godiset och du lär få i dig mindre vitaminer och mineral. Sedan är det ju stor skillnad på godis och godis.

PERSSONN
2013-11-23, 21:06
Okej,en sista fråga då. Folk som säger "hit them macros" som försöker pricka in varenda makronutrient
Hur stor skillnad har de på muskelbyggandet?

King Grub
2013-11-23, 21:07
4.31%.

cero
2013-11-23, 21:16
okej,en sista fråga då. Folk som säger "hit them macros" som försöker pricka in varenda makronutrient
hur stor skillnad har de på muskelbyggandet?

0.

PERSSONN
2013-11-23, 21:16
Haha jag förstår hehe tack ;)

cero
2013-11-23, 21:21
Haha jag förstår hehe tack ;)

Kost är otroligt simpelt och inte lika viktigt som träningen. Allt man behöver göra i princip är att äta enligt tallriksmodellen (eller något annat vettigt upplägg) och sedan justera den totala mängden energi beroende på om man vill upp eller ned i vikt.

Din första fråga fick du dock inget ordentligt svar på, får se om någon annan flikar in.

daloatf
2013-11-24, 09:52
Under uppbyggnad så tycker jag sunt förnuft funkar bra gällande kosten. Även variera maten är bra.

Sheogorath
2013-11-24, 14:45
Nu har jag tränat idag och ätit som jag ska oså,ska bara äta till kaloriöverskott (400 kalorier kvar) min fråga lyder

vad är skillnaden om jag tar 400kcal godis eller 400kcal potatis/pasta?

I det scenariot du målar upp skulle jag säga att det inte spelar någon roll, förutsatt du fått i dig tillräckligt med C-vitamin etc under dagen, vilket annars potatis kan tillföra. Godis kan det inte. Näringsbehovet under "bulk" är inte särskilt svårt att möta med en i grunden vettig kost.

Men ett annat scenario, där någon lever på godis, choklad, kakor och glass och trycker i sig proteindrinkar för att "möta makros" och tror att det ska gå lika bra, så kommer det inte göra det. Allt från prestation, till mående (hälsa) och resultat (kroppssammansättning) kommer bli sämre jämfört med ett upplägg på näringsrik mat.

cero
2013-11-24, 14:58
I det scenariot du målar upp skulle jag säga att det inte spelar någon roll, förutsatt du fått i dig tillräckligt med C-vitamin etc under dagen, vilket annars potatis kan tillföra. Godis kan det inte. Näringsbehovet under "bulk" är inte särskilt svårt att möta med en i grunden vettig kost.

Men ett annat scenario, där någon lever på godis, choklad, kakor och glass och trycker i sig proteindrinkar för att "möta makros" och tror att det ska gå lika bra, så kommer det inte göra det. Allt från prestation, till mående (hälsa) och resultat (kroppssammansättning) kommer bli sämre jämfört med ett upplägg på näringsrik mat.

Heinz aka cola/wienerbröd hade rätt. :D

Sheogorath
2013-11-24, 15:03
Heinz aka cola/wienerbröd hade rätt. :D

Ja. Det var vi många som förstod redan då. ;)

Eventuellt att det kan påverka kroppssammansättningen beroende på var i förhållande till träningen man placerar colan och wienerbrödet. Eventuellt (och ganska osannolikt att det spelar någon roll alls om vi snackar 400 futtiga kalorier).

tjing
2013-11-24, 18:35
Går inte att ge ett exakt svar på, men godis är ett sämre val än stärkelse överlag och på ett kaloriöverskott.

r1kkie
2013-11-25, 11:05
Varför säger alla att kosten är så viktig isf? :)

Det är mer så att får du inte i dig tillräkligt med näring så händer det inte så mkt oavsett hur mycket du tränar. Därav är maten viktig beroende på vilket mål man har.