handdator

Visa fullständig version : Axelsmärta, bicepsfäste och träning


Control_61
2013-11-23, 16:23
Jag tror mig ha ont i ena bicepsfästet i axeln. Det gör ont likt träningsvärk flera dagar efter pass där jag ansträngt fästet och generellt har jag problem vid pressövningar med långt ROM, exempelvis hantelpressar och dips.

Armhävningar gör inte ont.

Det gör inte nödvändigtvis mindre ont av att använda smalare grepp i bänkpressen.

Jag har haft ont och varit tajt här i omgångar under en längre period. Uppemot 2 år snart. Smärtan har aldrig hindrat mig från att träna något, förutom möjligtvis dips och hantelpressar. Men det känns som det inte ger med sig riktigt.

Har ni några tips på rehabövningar? Varianter på basövningar? Stretchövningar? vad ni kan tänka er att det är som orsakar problemen?

pezrulezhaakon
2013-11-23, 16:51
Control 61

En av anledningarna kan ju vara att du fortsatt
med övningarna på samma sätt fast du har ont.

Avvakta med utföranden som ger dig problem, alt minska belastningen i ytterlägena.

Control_61
2013-11-23, 16:54
Control 61

En av anledningarna kan ju vara att du fortsatt
med övningarna på samma sätt fast du har ont.


Såklart.

Det är lite spretigare än så dock. Har vilat länge, blivit av med det, kanske bytt program, fått tillbaka det, blivit av med det till 90% igen etc.

På senare tid har det varit jävligare dock, och det blir svårare att hitta saker som inte gör ont alls.

pezrulezhaakon
2013-11-23, 16:58
Control 61

Det lutar åt att du på allvar måste förändra övningarnas utförande eftersom det blir värre. Vila är bara en temporär lösning och blir ogjort om du sedan fortsätter med samma sak som gav dig problem.

Control_61
2013-11-23, 17:04
Control 61

Det lutar åt att du på allvar måste förändra övningarnas utförande eftersom det blir värre. Vila är bara en temporär lösning och blir ogjort om du sedan fortsätter med samma sak som gav dig problem.

Så är det ju absolut.

Vilka utförande är det då jag bör vara försiktig med för att minimera påfrestningar på bicepsfästet i axeln?

pezrulezhaakon
2013-11-23, 17:16
Control 61

I princip alla övningar vid extenderat/abducerat ytterläge, med tyngre belastning. Dips, djupa hantelpressar, flyes med för stort ROM, MFL. Dessutom upright row.

Control_61
2013-11-23, 17:20
Control 61

I princip alla övningar vid extenderat/abducerat ytterläge, med tyngre belastning. Dips, djupa hantelpressar, flyes med för stort ROM, MFL. Dessutom upright row.

Har inte gjort en enda av dem på väldigt länge. Bortsett från 1 pass hantelpressar förra veckan.

Har planerat in bänkpress med normalbrett grepp (har greppvidden något med bicepsfästet att göra?), armhävningar och floor press som enda pressövningar.


Har roddvarianter och utåtorationer viktig inverkan?

pezrulezhaakon
2013-11-23, 17:36
Control 61

Själva greppet i sig är inte det viktigaste, utan vilken slutposition överarmen hamnar i vid en given greppbredd. Smalt eller normalbrett grepp spelar inte jättestor roll. Det bredare greppet kan nog knorra något tidigare.

Utåtrotationer eller roddar orde inte ge dig problem.