handdator

Visa fullständig version : Tips vid bulk


Walkx
2013-11-23, 15:19
Tja, jag har precis inlett min andra bulk och har lite funderingar. Jag ligger på ett överskott på runt 800-1000 kalorier då jag vill öka runt 0.8-1kg/vecka. Att få i mig kalorierna på en bra kost är inga problem men allting känns läggas på magen? Självklart blir man svullen, det räknar jag med men efteråt, hur kan jag få det att lägga sig på rätt del (alla andra delar förutom på kaggen).
Jag tränar 5 gånger i veckan och kondition 1-3 gånger/veckan.

King Grub
2013-11-23, 15:26
vill öka runt 0.8-1kg/vecka

Genom att inte öka så katastrofalt fort. Siktar man på en viktökning som innebär 50 kilo upp på ett år (även om bulkperioden inte varar så lång tid) får man räkna med att majoriteten av vikten sätter sig i form av fettvikt, och var du lägger på dig är till stor del genetiskt.

Jeml
2013-11-23, 15:31
Genom att inte öka så katastrofalt fort. Siktar man på en viktökning som innebär 50 kilo upp på ett år (även om bulkperioden inte varar så lång tid) får man räkna med att majoriteten av vikten sätter sig i form av fettvikt, och var du lägger på dig är till stor del genetiskt.

är det inte så att man faktiskt kan få rätt så bra resultat med ett sådant överskott en kortare tid? med rätt förutsättningar.

på samma sätt som man kan få bra resultat på ett stort överskott en kortare tid även om man fattar att det kanske inte är så bra att ligga på 1000kcal underskott per dag i ett helt år.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dewon
2013-11-23, 15:33
Du kan inte bestämma vart fettet ska hamna någonstans. Detta är såklart helt upp till dig, jag testade på en "dirty bulk" och det visade sig tydligt både på kroppen och ansiktet så om du inte är redo för det kan du ta det lite lugnare.

gymjander
2013-11-23, 16:08
För stort överskott.
Lägg dig på ett lägre överskott och förläng bulk-perioden istället? :)

tjing
2013-11-23, 16:20
Större överskott = mindre fett i kosten om inte fetma är målet.

daloatf
2013-11-23, 16:32
Som alla andra säger, för stort överskott. Gillar själv att satsa på 100-300g i viktökning per vecka (400-1,2kg per månad). Då jämför jag medelvikt från förra veckan med nuvarande vecka. Så länge jag ligger mellan 100-300g i viktökning per vecka så är jag nöjd. Någon vecka kan det gå upp till 500 beroende på mer salt eller ett litet ökat intag, men det är inte hela världen. Så länge vikten går upp i inte en allt för snabb takt så kan jag behålla formen långt in i bulken.

Simonbaws
2013-11-23, 16:35
ha inte så jävla bråttom, lägg dig på 250-500+ i överskott

Walkx
2013-11-23, 22:00
Så kroppen kan inte hämta upp mer än en viss volym? Så bara för att jag får i mig ett större överskott så blir det en dålig bulk?

King Grub
2013-11-23, 22:28
Kroppen kan bilda fettvävnad obehindrat av ett överskott oavsett hur stort det är, men mängden muskelmassa som kan nybildas över nedbrytningens mängd är begränsad till ett antal gram per dygn. Och styrketräningens muskeluppbyggande effekter är inte kaloriberoende.