handdator

Visa fullständig version : Tryck i ländryggen


Proxy
2013-11-23, 13:37
Har länge haft problem med att jag får ett sjukt "tryck" runt svanskotan och upp i korsryggen.
Dom senaste dagarna så har jag knappt kunnat träna, och när jag har stått upp på jobbet en längre stund, så har skinkorna domnat bort.

Jag har den senaste tiden ätit diclofenac (maxdos) och knäböjt tungt näst intill varje dag i över 2 veckor.
Efter att jag slutade med diclofenacen så var jag stel som en brödrost ungefär. Antagligen så har jag inte känt av det innan p.g.a. den smärtdämpande effekten.

Har märkt att mina knän har fallit inåt mer än innan, och jag har behövt kompensera genom att vrida ut tårna mer och mer i knäböjen, men knäna följer inte foten.

Jag har fått diagnostiserad svaghet i gluteus medius/minimus, vilket då hängde ihop med att mina knän föll inåt.
Har även haft problem med min piriformis.


Är det fortfarande samma sak som spökar, och vad kan jag göra åt det?

Det jag gör nu är triggerpunktsmassage, gör det själv med en boll, och stretching av piriformis, men jag tycker att det endast hjälper väldigt temporärt, om en alls.

Mvh

pezrulezhaakon
2013-11-23, 18:32
Proxy

Är det att du är svag i gluteus medius, eller har du svårt att aktivera muskeln medvetet?

Tolkia
2013-11-23, 18:39
Har länge haft problem med att jag får ett sjukt "tryck" runt svanskotan och upp i korsryggen.
Dom senaste dagarna så har jag knappt kunnat träna, och när jag har stått upp på jobbet en längre stund, så har skinkorna domnat bort.

Jag har den senaste tiden ätit diclofenac (maxdos) och knäböjt tungt näst intill varje dag i över 2 veckor.
Efter att jag slutade med diclofenacen så var jag stel som en brödrost ungefär. Antagligen så har jag inte känt av det innan p.g.a. den smärtdämpande effekten.
(...) vad kan jag göra åt det?
Innan du börjar detaljanalysera vilken specifik muskel som kan vara för svag, eller om dina tår pekar några grader för mycket ut, kan du ju sluta med att överbelasta varje dag. Jag vet inte riktigt vad du hade för argument för att äta diklofenak på maxdos för att kunna träna "tungt" när du inte är hel i kroppen, men oavsett vilka de var, så höll de inte, och det märker du nu.

Förslagsvis vilar du aktivt ett par dagar; rör på dig (som i promenera) mycket, sitt inte mer än du måste och belasta inte ryggen uppifrån om det går att undvika (läs: bära väskan till jobbet kan du göra, men inte böja tungt). Sedan låter det, tycker jag, som om bålen är för svag för de vikter du vill träna andra delar av kroppen på.

Proxy
2013-11-23, 18:44
Proxy

Är det att du är svag i gluteus medius, eller har du svårt att aktivera muskeln medvetet?

Både och?

Jag har "kollapsade fotleder", eller åtminstone hålfot. Knäna går inåt, och vad som har lett till vad vet jag inte.
Men jag tror att muskeln är just svag. Jag har inga problem att medvetet skapa vrid i utåtrotation.

Live från böjracket med Tapatalk

Proxy
2013-11-23, 18:54
Innan du börjar detaljanalysera vilken specifik muskel som kan vara för svag, eller om dina tår pekar några grader för mycket ut, kan du ju sluta med att överbelasta varje dag. Jag vet inte riktigt vad du hade för argument för att äta diklofenak på maxdos för att kunna träna "tungt" när du inte är hel i kroppen, men oavsett vilka de var, så höll de inte, och det märker du nu.

Förslagsvis vilar du aktivt ett par dagar; rör på dig (som i promenera) mycket, sitt inte mer än du måste och belasta inte ryggen uppifrån om det går att undvika (läs: bära väskan till jobbet kan du göra, men inte böja tungt). Sedan låter det, tycker jag, som om bålen är för svag för de vikter du vill träna andra delar av kroppen på.

Att äta antiinflammatoriska för att kunna träna tungt var det inte tal om, anledningen till diclofenacen var en inflammation i axlarna.
Jag har haft samma problem tidigare, t.o.m. nästan lika illa i perioder, och det handlar nog som du säger om lite av en överansträngning.
Det hade ju dock varit bra att kunna fixa problemet så att det inte händer igen, det är ju en svaghet.

Bålen är helt klart för svag, det har jag märkt. Ryggen är så stark att den kan ta bålens arbete också, men det är ju inte bra.
Jag har börjat träna en hel del bål numera.

pezrulezhaakon
2013-11-23, 19:15
Proxy

Har du skoinlägg eller liknande för fotproblemet?
Det du kan göra om du inte gjort det är att köra knäböj med traktionsband kopplat runt benen, precis ovanför knälederna. Då får du aktivt skapa kraft utåt, och får såklart sänka belastningen på stången så du kan hålla knäna i samma riktning som tårna.

Proxy
2013-11-23, 19:18
Proxy

Har du skoinlägg eller liknande för fotproblemet?
Det du kan göra om du inte gjort det är att köra knäböj med traktionsband kopplat runt benen, precis ovanför knälederna. Då får du aktivt skapa kraft utåt, och får såklart sänka belastningen på stången så du kan hålla knäna i samma riktning som tårna.

Ja det har jag, och ja det gör jag. :)

Precis samma råd jag fick för 6 år sedan.

Live från böjracket med Tapatalk

Ristretto
2013-11-23, 19:22
Vem har satt dessa inflammationsdiagnoser på dig?

Proxy
2013-11-23, 19:24
Vem har satt dessa inflammationsdiagnoser på dig?

En naprapat.

(Varför nu detta är relevant.)

Live från böjracket med Tapatalk

pezrulezhaakon
2013-11-23, 19:26
Proxy

Kanske ska avsätta tid åt att träna gluteus medius mer specifikt?
Hur mycket enbensträning gör du, med balans och stabilitet som huvudfokus?

Proxy
2013-11-23, 19:28
Proxy

Kanske ska avsätta tid åt att träna gluteus medius mer specifikt?
Hur mycket enbensträning gör du, med balans och stabilitet som huvudfokus?

Alldeles för lite. Det låg länge på hyllan när jag inte hade problem (ont) av det.
Nu har jag tränat en del "sidebends" utan resultat, och har därför tagit upp bandträningen igen.

Vad rekommenderas, 3-4 gånger i veckan?

Live från böjracket med Tapatalk

pezrulezhaakon
2013-11-23, 19:43
Proxy

Ja, iallafall 3 ggr per vecka.
Tycker nog du bör utforska enbensträning av olika varianter, då det tvingar dig att hitta höftstabiliteten. Börja med varianter du kan hantera och öka svårighetsgraden allteftersom det blir lättare.
Under tiden är det underförstått att du bör minska eller avstå från en del av din normala benträning.

Ristretto
2013-11-23, 19:48
En naprapat.

(Varför nu detta är relevant.)

Live från böjracket med Tapatalk

Därför att det som diagnostiseras som inflammationer ofta inte alls är några inflammationer. Hur kom naprapaten fram till diagnosen?

Proxy
2013-11-23, 19:53
Därför att det som diagnostiseras som inflammationer ofta inte alls är några inflammationer.

Nu var det ju inte mina axlar vi diskuterade, men jag håller med.
Nu fungerade diclofenacen över förväntan, men jag får en röntgen troligtvis innan nyår.

Live från böjracket med Tapatalk

Proxy
2013-11-23, 19:54
Proxy

Ja, iallafall 3 ggr per vecka.
Tycker nog du bör utforska enbensträning av olika varianter, då det tvingar dig att hitta höftstabiliteten. Börja med varianter du kan hantera och öka svårighetsgraden allteftersom det blir lättare.
Under tiden är det underförstått att du bör minska eller avstå från en del av din normala benträning.

Utfall? Det har jag gjort en del.

Live från böjracket med Tapatalk

pezrulezhaakon
2013-11-23, 20:01
Proxy

Ja, även fast det inte är en enbensövning, så är den lite stabilitetskrävande. Jag tänker mig övningar på ett ben i första hand.

LadyG
2013-11-23, 21:09
Borde inte övningar som "hunden (http://www.dintraning.se/ovning/454/Hunden-Diagonal-arm--och-benlyft.html)" och "draken (http://www.dintraning.se/ovning/449/Draken.html)" vara mer relevanta än utfall?

En som jag tycker känns ordentligt vet jag inte vad den heter men den finns här (http://www.dintraning.se/ovning/960/Landrygg-stabilisering-arm--och-benfallning.html). Den fick jag som rekommendation av en naprapat pga ländryggsinstabilitet i marklyften. Fast är det inte traversus abdominis du är klen i hjälper den föga.

Ristretto
2013-11-24, 20:30
Enbensmark är en av mina favoriter för höftabduktorerna i dagsläget.