handdator

Visa fullständig version : Saknar v-formen, hur?


stoffeleijon
2013-11-23, 04:05
Som rubriken lyder.. jag försöker verkligen bygga på min bred på ryggen..
Jag kör en hel del lats drag och chins, eftersom det varierar från gång till gång på hur många set och reps jag kör på övningarna så säger jag att jag kör ungefär "4x12" här så ni får en "riktlinje".
Ska jag utöka seten och repsen minska/öka vikter? Till hur många?

Vilka övningar ska jag fokusera mycket på? Och hur många set/reps?
Tungt eller bara koncentration ?

Ni som besitter breda ryggar, tala gärna om för mig vad ni har för hemlighet *flex* ;)

Och ja, lägg märke till mina små armar, dom må va svåra att se, men dom existerar dom med! :em:

http://www.ladda-upp.se/bilder/cybvtpxjgubls/

http://www.ladda-upp.se/bilder/oyhmbijbvrerws/

Hemi
2013-11-23, 04:13
Som rubriken lyder.. jag försöker verkligen bygga på min bred på ryggen..
Jag kör en hel del lats drag och chins, eftersom det varierar från gång till gång på hur många set och reps jag kör på övningarna så säger jag att jag kör ungefär "4x12" här så ni får en "riktlinje".
Ska jag utöka seten och repsen minska/öka vikter? Till hur många?

Vilka övningar ska jag fokusera mycket på? Och hur många set/reps?
Tungt eller bara koncentration ?

Ni som besitter breda ryggar, tala gärna om för mig vad ni har för hemlighet *flex* ;)

Och ja, lägg märke till mina små armar, dom må va svåra att se, men dom existerar dom med! :em:

http://www.ladda-upp.se/bilder/cybvtpxjgubls/

http://www.ladda-upp.se/bilder/oyhmbijbvrerws/

Någon annan får skriva recept men titeln stämmer inte riktigt, du har V form. Går väl kanske att göra den bättre också.

Rahf
2013-11-23, 04:38
Nog är V-formen där, alltid. Vilka jämför du dig själv med?

Arnoldski
2013-11-23, 08:00
Ser jättebra ut från mitt perspektiv, men det är klart att man kan ha olika mål.

Jag har tyvärr inga tips, men följer tråden med intresse, jag har själv rätt så lätt att bygga "djup/tjocklek" i ryggenoch ryggen är styrkemässigt min bästa muskelgrupp, men jag har inte tillstymmelse till v-form själv.

tjing
2013-11-23, 09:20
Chins och hantelrodd.

Anders The Peak
2013-11-23, 09:31
Handlar mest om tid muskler tar tid att bygga. Jag tror inte att du tränar fel utan rätt du har rätt hyggliga resultat som jag ser det. :)

RobbanColeman
2013-11-23, 09:36
Bättre än mig iaf. :):smash:

Klarar väl 4x12 i chins, i den formen du är på bilden då, med 15-30kg i bälte.

BobaFett
2013-11-23, 10:15
De övningar som tar bäst på latsen är latsdrag/chins bakom nacken med axelbrett grepp, handflatorna ifrån kroppen.

Latsdrag med smal fattning, handflatorna mot dig. Kroppen lutad 45 grader men utan att använda moment från lutningen. Armbågarna bakåt så långt det går i bottenläget.

Hantelrodd med handflatorna framåt d.v.s. inte mot kroppen som man brukar göra utan rakt framåt.

Läste detta på någon sida där man forskat genom att mäta muskelaktivitet på nåt jäkla vänster. Ska testa själv.

lanzal
2013-11-23, 10:56
Börja med något ryggschema som ser lämpligt ut, sen skriver du varje pass upp varenda set / vikt och ser till att du på en 2-3 månaders period blir starkare, då har du bättre V-form med tiden.

sjolund27
2013-11-23, 10:59
De övningar som tar bäst på latsen är latsdrag/chins bakom nacken med axelbrett grepp, handflatorna ifrån kroppen.

Latsdrag med smal fattning, handflatorna mot dig. Kroppen lutad 45 grader men utan att använda moment från lutningen. Armbågarna bakåt så långt det går i bottenläget.

Hantelrodd med handflatorna framåt d.v.s. inte mot kroppen som man brukar göra utan rakt framåt.

Läste detta på någon sida där man forskat genom att mäta muskelaktivitet på nåt jäkla vänster. Ska testa själv.

Var det kanske denna herr Bobafett tänkte på:
http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-latissimus.html

Sach
2013-11-23, 11:17
Chins och hantelrodd.

This, finns enligt mig ingen ryggövning som kan mäta sig med en hantelrodd där man använder full ROM och verkligen sträcker ut i botten.
För lats that is.

RobbanColeman
2013-11-23, 11:35
Hantelrodd gjorde jag 85x19 då jag var mycket klenare än nu egentligen, lär ju prestera rätt bra där nu alltså, var är latsen?:Virro
Rodde nog en rätt lätt 6:a med 95kg i maj nån gång. Då maxade jag förövrigt 140kg i marklyft, räknar med att göra 20reps på 140kg inom två månader i marken, gjorde nämligen 135x20 igår, det var iof målet till sommaren, 140x20, men det går ju så lätt att öka. Som sagt, var är v-formen och var är latsen? :)

Marklyft skulle jag säga är det som gett mig bäst svar på ryggen. Helt klart. ;)

Bryggan
2013-11-23, 11:52
Äru inte nöjd så kan du och jag byta stoffe!

BobaFett
2013-11-23, 12:52
Var det kanske denna herr Bobafett tänkte på:
http://suppversity.blogspot.se/2011/07/suppversity-emg-series-latissimus.html

Jupp, den var det :)

Mycket intressant. Vissa övningar som man tidigare avvisat p.g.a. fjollövningar (t.ex. Cable cross för bröst) visar sig vara bland de bästa :p

Fast det här är vad vetenskapen säger. Mina egna observationer är att de som är starka i marklyft har ofta stora ryggar. Själv har jag aldrig känt av lats när jag markat men det kan vara för att jag haft problem med ryggen och inte kunnat marka tillräckligt tungt.

cero
2013-11-23, 12:55
Mina egna observationer är att de som är starka i marklyft har ofta stora ryggar.

Tja, de som är starka i marklyft är ofta starka i alla andra övningar de tränar också.

BobaFett
2013-11-23, 12:59
Börja med något ryggschema som ser lämpligt ut, sen skriver du varje pass upp varenda set / vikt och ser till att du på en 2-3 månaders period blir starkare, då har du bättre V-form med tiden.

Mycket bra råd! Har haft mina bästa ökningar när jag skrev ner alla reps och set och såg till att göra en rep mer än förra passet. Jag höll alltså koll på totalt antal repetitioner per övning.

tjing
2013-11-23, 15:48
Hantelrodd gjorde jag 85x19 då jag var mycket klenare än nu egentligen, lär ju prestera rätt bra där nu alltså, var är latsen?:Virro
Rodde nog en rätt lätt 6:a med 95kg i maj nån gång. Då maxade jag förövrigt 140kg i marklyft, räknar med att göra 20reps på 140kg inom två månader i marken, gjorde nämligen 135x20 igår, det var iof målet till sommaren, 140x20, men det går ju så lätt att öka. Som sagt, var är v-formen och var är latsen? :)

Marklyft skulle jag säga är det som gett mig bäst svar på ryggen. Helt klart. ;)

Sluta skoja Robban, vi vet alla att du är biff.

Marklyft för rygg (utöver ländrygg) är ändå något av den värsta bro-science som finns.

Sjukt bra övning dock.

RobbanColeman
2013-11-23, 16:16
Sluta skoja Robban, vi vet alla att du är biff.

Marklyft för rygg (utöver ländrygg) är ändå något av den värsta bro-science som finns.

Sjukt bra övning dock.

Jag går väl lite emot det jag själv trott här men faktum är att jag kommer låta resultaten tala för sig själva, som jag alltid gjort iof. Dessutom är jag alltid beredd att ändra mig, inte den som e den.
Beträffande biff anser jag inte mig vara det, nej. Framförallt inte gällandes ryggen. Den tar sig dock lite nu tror jag. Observera hur jag uttrycker mig, tror, det återstår alltså att se. Det får nog visa sig på riktigt då jag blivit lite smalare framöver. Även lite starkare i just marklyft ska jag bli med. Jag tycker mig dock se viss skillnad gällandes ryggen nu på sistone, kan ju missta mig dock... :)

Att ha en biffig rygg, så som jag ser det, utifrån att jag tävlat och så, det har jag dock givit upp, siktar på 3xkv i marklyftet istället. ;)

tjing
2013-11-23, 16:18
Du är större än 99% av Kolo. Nuff said.

Marklyft är en bra övning för ben och ländrygg, men inte gärna för bredd på ryggen. Folk som tar mycket i marklyft tenderar att också ta mycket i andra ryggövningar dock. Och knäböj.

filmjölk
2013-11-23, 16:19
Det är skillnad på hantelrodd och hantelrodd, testa att stå med båda benen i golvet, ena handen på ett stöd, tex. en träningsbänk, och fall fram i höften så att överkroppen är parallel eller iaf nästan parallel med golvet, svanka lätt och rikta blacken fram. Sedan ror du med den fria handen, sträck ut helt och låt axeln sjunka med ner, spänn upp skuldran och lyft upp hanteln till utsidan av din höft.

Tar ruggigt bra på latsen, och jag vågar garantera att inte ens Robbancoleman kan ge sig på tyngre än 60kgs hantlar med den tekniken.

tjing
2013-11-23, 16:23
Japp.

stoffeleijon
2013-11-23, 16:33
De övningar som tar bäst på latsen är latsdrag/chins bakom nacken med axelbrett grepp, handflatorna ifrån kroppen.

Latsdrag med smal fattning, handflatorna mot dig. Kroppen lutad 45 grader men utan att använda moment från lutningen. Armbågarna bakåt så långt det går i bottenläget.

Hantelrodd med handflatorna framåt d.v.s. inte mot kroppen som man brukar göra utan rakt framåt.

Läste detta på någon sida där man forskat genom att mäta muskelaktivitet på nåt jäkla vänster. Ska testa själv.

Brukar köra en hel bakom huvudet nu när du nämner det, men kör aldrig brett då bara tätt. Men får ta mig till och testa det under kvällens ryggpass!

stoffeleijon
2013-11-23, 16:35
Hantelrodd gjorde jag 85x19 då jag var mycket klenare än nu egentligen, lär ju prestera rätt bra där nu alltså, var är latsen?:Virro
Rodde nog en rätt lätt 6:a med 95kg i maj nån gång. Då maxade jag förövrigt 140kg i marklyft, räknar med att göra 20reps på 140kg inom två månader i marken, gjorde nämligen 135x20 igår, det var iof målet till sommaren, 140x20, men det går ju så lätt att öka. Som sagt, var är v-formen och var är latsen? :)

Marklyft skulle jag säga är det som gett mig bäst svar på ryggen. Helt klart. ;)


Brukar du köra koncentration på hantelrodden eller kör du alltid tungt?
För hantelrodd med mycket koncentration måste ju ändå ge lite ?

stoffeleijon
2013-11-23, 16:57
http://www.youtube.com/watch?v=7Pif2ATBrZM 7.45 i det här klippet med kai greene, vad tycker ni om den övningen? kan dessvärre inte namnet på den..

daloatf
2013-11-23, 17:00
Pullover, tycker mig få bra kontakt där i latsen i alla fall i slutläget. Det jag tycker man ska koncentrera sig på är tekniken i sina drag och roddövningar. Det har iaf gjort att min rygg har börjat utveckla sig åt rätt håll.

Spetälsk
2013-11-23, 17:07
Marklyft för rygg (utöver ländrygg) är ändå något av den värsta bro-science som finns.Har funkat för mig. testa lasta på lite vikt innan du dömer ut övningen som ryggträning.

RobbanColeman
2013-11-23, 17:29
Har funkat för mig. testa lasta på lite vikt innan du dömer ut övningen som ryggträning.

Japp! Vet iof inget om vad tjing markar men när jag gör 170x20 tror jag nog ryggen är helt ok. :)

Jag kör förövrigt bara marklyft för ryggen.

Mentality
2013-11-23, 17:31
Sluta skoja Robban, vi vet alla att du är biff.

Marklyft för rygg (utöver ländrygg) är ändå något av den värsta bro-science som finns.

Sjukt bra övning dock.

http://imagecdn.bodybuilding.com/img/user_images/growable/2011/05/27/36976452/gallerypic/RnEzhjkmFrIQfNtAeIdhdLmeaJLSYtlxclHF-610xh.jpg

Take that back!:smash:

Bryggan
2013-11-23, 17:40
Yey, nu blev det porr i den här tråden. Bra rygg Mentality!!

Mentality
2013-11-23, 18:30
Haha den tillhör självfallet inte mig utan Big Ben Rice.. "total 1830 (PR and 220 drug tested raw w/ wraps WR)"

BobaFett
2013-11-23, 19:17
Brukar köra en hel bakom huvudet nu när du nämner det, men kör aldrig brett då bara tätt. Men får ta mig till och testa det under kvällens ryggpass!

Testa den med smalt grepp med handflatorna mot ansiktet och 45 graders lutning på överkroppen. Den gav bäst aktivering av lats. Sen körde de bak med armbågarna i bottenläget och höll överkroppen lutad utan att "ta sats" med den.

XXXL
2013-11-24, 14:07
Hantelrodd gjorde jag 85x19 då jag var mycket klenare än nu egentligen, lär ju prestera rätt bra där nu alltså, var är latsen?:Virro
Rodde nog en rätt lätt 6:a med 95kg i maj nån gång. Då maxade jag förövrigt 140kg i marklyft, räknar med att göra 20reps på 140kg inom två månader i marken, gjorde nämligen 135x20 igår, det var iof målet till sommaren, 140x20, men det går ju så lätt att öka. Som sagt, var är v-formen och var är latsen? :)

Marklyft skulle jag säga är det som gett mig bäst svar på ryggen. Helt klart. ;)

Har du provat köra lägre vikt och striktare?

Mats J
2013-11-24, 14:17
Har du provat köra lägre vikt och striktare?

;)

Testarozza
2013-11-24, 15:02
RobbanColeman, fråga.. varför kör du så sjukt många reps i mark? 😜

Mentality
2013-11-24, 15:09
RobbanColeman, fråga.. varför kör du så sjukt många reps i mark? 😜

Varför inte? ju fler reps man gör ju bättre blir man på utförandet.

RobbanColeman
2013-11-24, 16:36
Angående hantelrodd kan jag ju dra vikten sakta istället, stå upp mot hantelracket osv, kan ju klara mig med 62kg då istället o slippa bygga hantel. Det har dock inte gett mig ngn grym v-form, inte ngt av det.

Det är väl ungefär som då jag kör hammer-curl, jag kan explodera upp 42kg eller så kan jag dra upp, fint o strikt, cirkus 27-29kg. Eller som i marklyft, jag kan nog få det till att maxa 100kg där eller 200-220kg.

Jag kör många reps för jag gillar det helt enkelt, varierar dock antalet. Som jag sagt tidigare är det väl 3xkv eller ngt i marklyft som kvarstår, sen har jag ju testat allt. Tvivlar på att jag kommer vara i närheten av en bra rygg ens på de lokala gymmen då.

XXXL
2013-11-24, 16:45
angående hantelrodd kan jag ju dra vikten sakta istället, stå upp mot hantelracket osv, kan ju klara mig med 62kg då istället o slippa bygga hantel. Det har dock inte gett mig ngn grym v-form, inte ngt av det.

Det är väl ungefär som då jag kör hammer-curl, jag kan explodera upp 42kg eller så kan jag dra upp, fint o strikt, cirkus 27-29kg. Eller som i marklyft, jag kan nog få det till att maxa 100kg där eller 200-220kg.

Jag kör många reps för jag gillar det helt enkelt, varierar dock antalet. Som jag sagt tidigare är det väl 3xkv eller ngt i marklyft som kvarstår, sen har jag ju testat allt. Tvivlar på att jag kommer vara i närheten av en bra rygg ens på de lokala gymmen då.

Provat

MSQKI1UIH74

?

Mats J
2013-11-24, 17:01
Robban, vad har hänt? Du har ju i år förespråkat lätt och träff etc.. Varför denna totala nedstämdhet och förändring? Läser man din träningsbok skriver du ju hela tiden att "bästa passet någonson, större än någonsin" etc.. så du måste ju ha tyckt att du utvecklades när du körde som förut? Samnt att de gånger du gått över till tungt och mer slit och släng har du blivit fet och liten men stark enligt dig själv.

Spetälsk
2013-11-24, 17:07
Har du provat köra lägre vikt och striktare?kompiselakt *hug* :)

RobbanColeman
2013-11-24, 17:38
Robban, vad har hänt? Du har ju i år förespråkat lätt och träff etc.. Varför denna totala nedstämdhet och förändring? Läser man din träningsbok skriver du ju hela tiden att "bästa passet någonson, större än någonsin" etc.. så du måste ju ha tyckt att du utvecklades när du körde som förut? Samnt att de gånger du gått över till tungt och mer slit och släng har du blivit fet och liten men stark enligt dig själv.

Har aldrig varit mer nöjd med min fysik än nu! Jag har bara slutat sträva mot det ouppnåeliga. Jag utvecklas likadant nu. Jag har gått från att maxa 140kg i mark, i maj, till att tro att jag gör 20 reps på den vikten innan året är slut. Skriver min egen dagbok, som jag gjort sen urminnes tider, orkar inte göra det på nätet längre bara. :)

Jag kör inte tungt. ;)

Med vänlig hälsning från en Robban som återigen når sina mål och har väldigt kul under tiden! Jag bantar, målet är 75kg hård, är väl där till sommaren, tar det väldigt sakta pga sjukdomar samt strävan mot att bli starkare samtidigt. By the way började min minsta precis kräkas ner hela soffan... :)

(beträffande klippet med hantelrodd så tror jag inte det skulle hjälpa, ser ut som när väldigt många på KAC kör hantelrodd, dock sällan skådat en sån där rygg.)

tjing
2013-11-24, 18:05
Hur gammal är du förresten?