handdator

Visa fullständig version : Optinojjer, eller?

wilhelmblomgren
2013-11-23, 01:14
Tjena forumet! Har suttit och tittat på lite Yt-videos med hobbybyggare, mest för skoj skull. Men det jag har märkt är att alla väger sin mat.

Själv gjorde jag det i början av mitt intresse för nutrition men nu har jag lärt att uppskatta maten själv och jag brukar hamna max 25g utanför den riktigtiga vikten. Men tror ni att det gör någon som helst skillnad i längden, ca 1år?

Samma sak är med att käka samma saker varje dag så man uppnår alla sina macros, får man lika bra resultat av att äta blandat men med samma macros?

Jeml
2013-11-23, 01:22
Tjena forumet! Har suttit och tittat på lite Yt-videos med hobbybyggare, mest för skoj skull. Men det jag har märkt är att alla väger sin mat.

Själv gjorde jag det i början av mitt intresse för nutrition men nu har jag lärt att uppskatta maten själv och jag brukar hamna max 25g utanför den riktigtiga vikten. Men tror ni att det gör någon som helst skillnad i längden, ca 1år?

Samma sak är med att käka samma saker varje dag så man uppnår alla sina macros, får man lika bra resultat av att äta blandat men med samma macros?

jag vägde mat konstant i över 1år. slutade rätt så nyligen med det och äter tills jag är mätt nu. vanlig mat (med "byggar förnuft" ). jag försöker inte ens höfta eller uppskatta kalorierna.

nu var det inte länge sen kag slutade men hittills är det bara positivt. både träningsmässigt (både styrka och form) men framförallt det almänna välmåendet, vem tycker egentligen det är kul att väga varenda grej man ska äta? dessutom tenderar maten att bli både enformig och tråkig (typ kyckling+ris+någon sås) hela tiden.

nej för tusan, fastna inte i någon matvägning.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

wilhelmblomgren
2013-11-23, 01:50
jag vägde mat konstant i över 1år. slutade rätt så nyligen med det och äter tills jag är mätt nu. vanlig mat (med "byggar förnuft" ). jag försöker inte ens höfta eller uppskatta kalorierna.

nu var det inte länge sen kag slutade men hittills är det bara positivt. både träningsmässigt (både styrka och form) men framförallt det almänna välmåendet, vem tycker egentligen det är kul att väga varenda grej man ska äta? dessutom tenderar maten att bli både enformig och tråkig (typ kyckling+ris+någon sås) hela tiden.

nej för tusan, fastna inte i någon matvägning.

Håller med dej, har som sagt slutat att väga men kommer nog fortsätta med att uppskatta mitt käk. Men ser du till att få i dej dina micronutrienter? Är bara nyfiken :)

Btw, gör du samma sak när du deffar?

R Scarpa27
2013-11-23, 06:48
uppskattning är nog bäst man lär sig med tiden och blir grymmt bra på det =)
har aldrig vägt men man kan ju ganska lätt höfta både mått och vikt.

tjing
2013-11-23, 09:26
Att väga mat anser jag är ett sätt att skapa ett stört ätbeteende.

arogen
2013-11-23, 09:29
jag kan hålla med alla föregående talare. väg inte maten, lär dig uppskatta. har börjat sluta väga maten nu och välmåendet är bättre, stressen mindre och träningen går bättre. jag fastnade helt, vägde minsta lilla grej.

Jeml
2013-11-23, 11:35
Håller med dej, har som sagt slutat att väga men kommer nog fortsätta med att uppskatta mitt käk. Men ser du till att få i dej dina micronutrienter? Är bara nyfiken :)

Btw, gör du samma sak när du deffar?

jag ser till att få i mig tillräckligt med protein, vilket inte är svårt på bulk... och tänker väl på att inte äta allt för mkt fett bara.

ja jag väger inte mat på deff heller.

difeddy
2013-11-23, 11:41
Äter efter hunger och det fungerar hur bra som helst.

Trapz
2013-11-23, 11:44
Har också varit fast i det träsket ett tag men försökt gå från det mer och mer. Helt klart mindre stress, roligare matlagning och man mår allmänt bättre. Det funkar inte i längden att räkna gram hit och dit och förmodligen så gör det såpass liten skillnad att det absolut inte ät värt det i längden. Det är iallafall mina reflektioner.

Så länge du inte tänkt vinna någon typ bodybuilding tävling så är det nog bara waste of time. Om du vill se snygg ut på stranden så räcker det gott och väl med att käka vettigt av bra mat tills du är mätt och träna hårt.

pepplez
2013-11-23, 12:34
Ozziking behöver läsa denna tråd :hbang:

BobaFett
2013-11-23, 13:10
Har vägt/höftat mat i 3 år nu. Håller mig i stort sett rippad året om. Det enda sättet för mig att göra det.

Tycker att det funkar jäkligt bra om man vill äta godsaker varje dag och ändå vara rippad. Det enda jag försöker är att få i mig mycket protein till varje måltid. Sen så är jag inte så noggrann med det, oftast höftar jag bara men väger om jag ska slänga i mig kakor eller andra onyttigheter.

Illuminatus
2013-11-23, 14:10
För att blir riktigt bra på att höfta måste du enligt mig vägt mat under en längre tid, för att på så vis övat upp "höftningen".

Det är snart ett år sedan jag började väga käk & först nu känner jag att jag börjar bli en riktig fena på att gissa uppskattad mängd, ibland kusligt nära på grammet.
Det här har gjort att jag på senare tid lugnat psyket & "tillåter" mig själv höfta mängd käk allt oftare utan att känna opti-nojja.

Nu under bulk lättar jag ännu mer på vägandet & trivs med det. Vikten går stadigt uppåt likaså som vikterna på stången...

wilhelmblomgren
2013-11-23, 14:33
För att blir riktigt bra på att höfta måste du enligt mig vägt mat under en längre tid, för att på så vis övat upp "höftningen".

Det är snart ett år sedan jag började väga käk & först nu känner jag att jag börjar bli en riktig fena på att gissa uppskattad mängd, ibland kusligt nära på grammet.
Det här har gjort att jag på senare tid lugnat psyket & "tillåter" mig själv höfta mängd käk allt oftare utan att känna opti-nojja.

Nu under bulk lättar jag ännu mer på vägandet & trivs med det. Vikten går stadigt uppåt likaså som vikterna på stången...

Precis som du har jag också vägt mitt käk i ca ett år, men jag tonade ner det när jag började bulka. Då märkte jag hur bra jag faktiskt kunde uppskatta.

raddum
2013-11-23, 15:04
mina 0.05$. Det är ett flawless sätt att hålla form etc. Men inte värt det. Håller en running total på protein kcal i breda drag i skallen nu istället, behöver inte vara svårare än så

Trapz
2013-11-23, 15:27
Mitt tips är att försöka testa en vecka eller två utan att väga maten och se hur det känns.

Lights Out
2013-11-29, 00:23
Äh, alla ni som säger att man inte ska fastna i matvägandet. Ni har fel. Vi är alla olika och alla kan inte bara gå på hunger/känslan. För vissa av oss är vägandet en viktigt del för att få resultat.

Jag väger t ex den maten jag kan väga och uppskattar allt annat. Det gör att jag kan äta lika mycket varje dag och ha en jämn och stabil viktuppgång. Och jag blir mer självsäker på att jag inte behöver öka intaget bara för att jag står still i vikt eller ev. gått ner under några dagar, då jag vet att ökningen ligger runt hörnet och kommer när som helst.

När jag inte väger maten så är jag inte lika noga med att äta tillräckligt. När jag väger maten och räknar så har jag ett dagsmål som jag alltid måste nå. Jag går inte och lägger mej innan jag nått det målet vilket gör att jag får resultat som annars hade uteblivit.

Önskar jag att jag också kunde gå på känslan? Ja, det gör jag och det kommer jag kanske lära mej nån dag, men idag är det enda som funkar för mej att väga maten och då är det vad jag ska göra. För det funkar för mej.

LillisJ
2013-11-29, 02:08
Äh, alla ni som säger att man inte ska fastna i matvägandet. Ni har fel. Vi är alla olika och alla kan inte bara gå på hunger/känslan. För vissa av oss är vägandet en viktigt del för att få resultat.

Jag väger t ex den maten jag kan väga och uppskattar allt annat. Det gör att jag kan äta lika mycket varje dag och ha en jämn och stabil viktuppgång. Och jag blir mer självsäker på att jag inte behöver öka intaget bara för att jag står still i vikt eller ev. gått ner under några dagar, då jag vet att ökningen ligger runt hörnet och kommer när som helst.

När jag inte väger maten så är jag inte lika noga med att äta tillräckligt. När jag väger maten och räknar så har jag ett dagsmål som jag alltid måste nå. Jag går inte och lägger mej innan jag nått det målet vilket gör att jag får resultat som annars hade uteblivit.

Önskar jag att jag också kunde gå på känslan? Ja, det gör jag och det kommer jag kanske lära mej nån dag, men idag är det enda som funkar för mej att väga maten och då är det vad jag ska göra. För det funkar för mej.

+1

Hungern klarar sig på betydligt mindre än vad jag behöver.

Trapz
2013-11-29, 12:43
Jo min hunger är inte heller direkt att hurra för utan kan nog klara mig på "för lite". Men det jag tycker kan vara bra är att försöka släppa på det en aning och inte försöka pricka EXAKT rätt hela tiden, för i slutändan så spelar det nog inte så stor roll bara man sköter det mesta bra.

T.ex om du vägt mat ett tag så borde du med största sannolikhet veta ungefär hur mycket du ska få i dig, och om det sen är 250 gram kyckling eller typ 220 en måltid tror jag inte spelar så stor roll direkt.

Så länge man äter bra mat, protein kring träning och tränar hårt så behöver man nog inte hålls på optimera så mycket, även om det kan vara "kul" ibland. Men det kan nog skapa ätstörningar och ohälsosamt beteende till mat överlag och ett slags tvångsbehov. Då kan det vara skönt att släppa på det. Plus att det tar onödig tid.

amini
2013-11-29, 14:36
att försöka hålla eller minska vikt är det smartast att veta hur mycket man får i sig,
man kan inte ta promenader och träna 7-10 timmar i veckan och blåsa bort all nedlagt energi för att sedan konsumera extra 100 kcal per dag.
vissa kroppstyper behöver inte oroa sig hur mycket de äter men en majoritet av befolkningen har lätt att lägga på sig oönskad vikt och är man ute efter viss fysik så måste man räkna kalorier.
om det kommer en nybörjare nu på forum och vill tappa fett så säger alla förmodligen börja räkna kalorier och ligg ca 500 kalorier minus/ hur kan man göra det utan att väga råvaror när man lagar mat?

Shqypnia
2013-11-29, 14:49
Räkna kalorier är ett måste för mig under deff.

Jeml
2013-11-29, 15:24
att försöka hålla eller minska vikt är det smartast att veta hur mycket man får i sig,
man kan inte ta promenader och träna 7-10 timmar i veckan och blåsa bort all nedlagt energi för att sedan konsumera extra 100 kcal per dag.
vissa kroppstyper behöver inte oroa sig hur mycket de äter men en majoritet av befolkningen har lätt att lägga på sig oönskad vikt och är man ute efter viss fysik så måste man räkna kalorier.
om det kommer en nybörjare nu på forum och vill tappa fett så säger alla förmodligen börja räkna kalorier och ligg ca 500 kalorier minus/ hur kan man göra det utan att väga råvaror när man lagar mat?

har man inte vägt mat förrut så kan det blir svårt. annars är det väldigt enkelt atr uppskatta ungefär hur mycket man äter och sen kolla på vågen och justera där efter.

tearz
2013-11-29, 15:30
Bara väga det. För mig handlar det om att jag vill ha i mig tillräckligt med mat. Jag har en tendens att under äta om jag inte kontrollerar mitt intag via schema och då tillkommer ju vägningen med.

Babyface
2013-11-29, 16:01
Väger kanske inte allt men kör myfitness PAL och skriver kcal
För mig är det lättare, har svårt annars att uppskatta kcal överskottet

Äter jag bara jag är hungrig går jag ner/ligger still

Hade gärna höftat men är för kass på det och vill inte riskera att ligga på -

Jeml
2013-11-29, 16:02
du märker ju fort om du äter för lite = bara att äta mer.

Babyface
2013-11-29, 16:26
du märker ju fort om du äter för lite = bara att äta mer.

Fast jag tycker det låter lite luddigt, märker och märker man vill ju veta liksom

Jeml
2013-11-29, 16:30
Fast jag tycker det låter lite luddigt, märker och märker man vill ju veta liksom

ja vägde du 100kg idag och 99kg imorgon då har du mest troligt ätit för lite (förutsatt att du väger sig samma tid osv osv.).

alltså äter du mer idag än vad du gjorde igår, och fortsätter göra det så att vågen går uppåt.

Alltidxx
2013-11-29, 16:49
Har aldrig räknat under vare sig uppbyggnad eller deff. Det har gått kanonbra ändå. Eller kanske just därför. Det kommer ta lång tid att få erfarenhet nog med känsla för nivåer, men det tar förmodligen tid med att landa räknande rätt också.

Räknande har alltid framstått som ett fängelse för mig och av den anledningen har jag inte hållt på med det.

majak0vskij
2013-11-29, 17:16
Man måste vara ärlig med varför man väger och mäter tycker jag. Komma ihåg vem som har kontrollen så inte vågen tar över.

Ozziking
2013-11-29, 18:46
Ozziking behöver läsa denna tråd :hbang:

*grr*:em:

dock kan ni känna mättnad och klok hunger.. vilket är en förutsättning :-)

Commando1980
2013-11-29, 19:41
Det är skillnad på att räkna kalorier (väga maten och logga allt man äter) under en viss period och att göra det hela tiden. Det sistnämnda handlar mer om ett överdrivet kontrollbehov.

Picap
2013-11-29, 22:37
Jag har innan detta året hållt på en hel del med att väga maten och räkna på det. Resultaten har egentligen äntligen börjat komma sedan jag släppte detta bakom mig. Om det sedan är en konsekvens av just det faktum att jag släppte det vet jag inte, men livet har i varje fall blivit betydligt mer trivsamt.

Lights Out
2013-12-02, 16:25
Jag har innan detta året hållt på en hel del med att väga maten och räkna på det. Resultaten har egentligen äntligen börjat komma sedan jag släppte detta bakom mig. Om det sedan är en konsekvens av just det faktum att jag släppte det vet jag inte, men livet har i varje fall blivit betydligt mer trivsamt.

Intressant. Var tvärtom för mig nämligen. Hitta vad som funkar för en själv är nyckelfrågan (eller svaret?) när det gäller det mesta inom träning och kost =)

broman
2013-12-02, 16:55
Väger min mat under deff, slutar alltid med att jag äter för lite annars och går ner för snabbt i vikt.

mattisjamtback
2013-12-02, 21:18
Jag har börjat hålla bättre koll på vad jag äter, jag kände mig mycket mer stressad över kosten när jag inte gjorde det för jag trodde att jag åt för lite (resulterade i att jag låg på ett för högt intag) nu när jag håller koll (gör flera matlådor åt gången så att det är inte jobbigt att väga saker, sen har jag en ungefärlig koll vad jag behöver som mellanmål, runt träning osv. Jag väger alltså inte allt varje gång men har ändå en bra koll på mitt intag och det har gett bättre resultat enligt mig + att jag inte känner mig stressad över maten.

svedemo
2013-12-03, 10:38
För mig så fungerar hungern lysande. Äter jag efter den så går jag ner i vikt, äter jag så det är lite otrevligt dom sista tuggorna så blir det balans. För att få viktuppgång då blir det till att äta när det inte är gott längre och lite slitigt.

Jeml
2013-12-03, 10:42
För mig så fungerar hungern lysande. Äter jag efter den så går jag ner i vikt, äter jag så det är lite otrevligt dom sista tuggorna så blir det balans. För att få viktuppgång då blir det till att äta när det inte är gott längre och lite slitigt.

samma här, äter jag efter hungern så ligger jag på balans. ska jag gå upp måste jag nästan känna mig lite illamående, varm osv. när jag går o lägger mig på kvällarna.