handdator

Visa fullständig version : Era uppfattningar och tankar kring 5.2 dieten!


Cogge
2013-11-22, 21:09
Tja!

Undrar bara lite vad ni tänker om 5.2 dieten. Alltså man läser ju om fördelar och nackdelar och det som snackas om mest är väl att kroppen inte hinner ställa in sig på svält under en så pass kort fasta att den tar av fettet bla bla.

Men vad tycker ni generellt om tanken och upplägget utav att dieta på detta sättet?

Jag förstår att vissa saker är mer hälsosamma än andra. Men tror ni på det som skrivs om dieten eller tror ni bara det är trams?

// Cogge

R Scarpa27
2013-11-22, 21:12
bantar diet=schema efter kaloriintag, som alla andra...

kaloriunderskott = viktnedgång...

att köra diet på godis och läsk skulle också funka....
men inte en längre tid pga näringsbrist :)

Cogge
2013-11-22, 21:20
Ja precis, men tror ni en diet är mer effektiv en någon annan? Som jag har kört innan är det ju bara att reducera varje dag i veckan och ha en lite stadigare viktnedgång. Medans denna är mera, lid en dag och lev nästa :P har de 2 dagarna i 5.2 en likvärdig effekt till en stadig viktnedgång om vi säger att kcal intaget är den samma varje vecka eller har dessa två dagarna någon annan effekt på förbränningen etc etc?

Trapz
2013-11-22, 21:33
Bara ännu en diet i mängden som säljer tidningar osv precis som lchf, för folk som vill se resultat. Tror verkligen det kan vara en av de sämre dieterna för "vanliga svenssons". Jag tror inte de flesta tycker det är lätt att "fasta" 2 dagar och då blir det inte hållbart i längden, sedan så är det så sjukt lätt att äta upp dom där kalorierna man ändå sparar in på 2 dagar. Sen kan man ju fråga sig om dom här personerna som håller på med 5:2 och tycker det är så bra efter några veckor, hur kul är det att hålla på med resten av livet?

Bättre att skapa sig vettigare matvanor varje dag och kanske iaf försöka röra på sig lite om man nu vill gå ner i vikt. Så svårt är det inte bara man har någon disciplin.

R Scarpa27
2013-11-22, 21:42
bästa dieten är att äta vanlig mat =)...
och vill man inte träna råkna ut dygnets kaloriförbrukning, ät vad man vill och räkna...

många dieter med matscheman är ju uträknade, och har ju ett schema som ska täcka så man får i sig tillräckligt med näring osv vid underskott.

Cogge
2013-11-22, 21:47
Tack för bra svar =) Man blir bara så sugen hela tiden. Typ som när man läser "Stefan gick ner 45kg på 2 månader med detta naturliga superpiller!" haha

Det tråkiga imo med att göra en "vettig" och trolig viktnedgång är att det tar tid i början :D Ren lathet så det är väl därför folk ger sig på dessa extremvarianter ^^

raddum
2013-11-22, 21:59
Spontant, ett sätt att få folk i energiunderskottet utan att behöva göra så mycket. Väldigt onödigt i jämförelse med att bara äta mindre eller bättre (mer fiber, protein och näringsrika råvaror). Kan inte uttala nig om hurvida det är lättare att följa, men tycker personligen inte att det låter som något långsiktigt. Fysiologiskt? Ingen aning, mer forskning behövs väl. Känns spontant som att det kan leda till skeva maktrelationer, men citera mig inte där.
Vet att det är några av mammas jobbarkompisar som kör detta och på sina fastedagar sitter de å suktar i lunchrummet. Låter lite väl för min smak.

paatrik
2013-11-23, 12:13
Spontant, ett sätt att få folk i energiunderskottet utan att behöva göra så mycket. Väldigt onödigt i jämförelse med att bara äta mindre eller bättre (mer fiber, protein och näringsrika råvaror). Kan inte uttala nig om hurvida det är lättare att följa, men tycker personligen inte att det låter som något långsiktigt. Fysiologiskt? Ingen aning, mer forskning behövs väl. Känns spontant som att det kan leda till skeva maktrelationer, men citera mig inte där.
Vet att det är några av mammas jobbarkompisar som kör detta och på sina fastedagar sitter de å suktar i lunchrummet. Låter lite väl för min smak.

Utveckla gärna!

raddum
2013-11-23, 13:43
matrelationer skulle det stå... :P

limenka
2013-11-23, 14:08
Är av uppfattningen att 5:2 dieten inte är en viktnedgångsdiet utan snarare ett sätt att få de fördelar som fasta medför. BBC (tror jag) gjorde en dokumentär om dieter, däribland 5:2.

Cogge
2013-11-23, 14:14
matrelationer skulle det stå... :P

:D

Många säger ju, kcal underskott = viktminskning vilket ju är sant! Men hur funkar det med "svält" som ibland kommer upp på tapeten? Man kan ju höra det i relation till för kraftigt kcal underskott. Finns det några ungefärliga mått när kroppen ställer in sig på svält och hur länge snackar vi?

Jag gick pulverpåsar när jag började banta, och gick kanske ner fem kg den perioden, käkade 650kcal/dag. Det var inte då jag tappade som mest i vikt utan rasade ytterligare 20kg de 3 månaderna efteråt när jag började räkna kcal. Beror det på "svält" inställningen?

Cogge
2013-11-23, 14:15
Mitt senaste inlägg har jag mest en tanke bakom "fastan" för de två dagarna i 5.2 dieten :=)

Cogge
2013-11-23, 14:15
Är av uppfattningen att 5:2 dieten inte är en viktnedgångsdiet utan snarare ett sätt att få de fördelar som fasta medför. BBC (tror jag) gjorde en dokumentär om dieter, däribland 5:2.

Nice, då ska jag kolla detta :=)

limenka
2013-11-23, 14:50
Nice, då ska jag kolla detta :=)

Dokumentären heter "Eat, fast and live longer" :)

Trapz
2013-11-23, 15:24
Är av uppfattningen att 5:2 dieten inte är en viktnedgångsdiet utan snarare ett sätt att få de fördelar som fasta medför. BBC (tror jag) gjorde en dokumentär om dieter, däribland 5:2.

Fast jag tror nog inte herr och fru Svensson har så stor koll på vad fasta har för fördelar utan vill nog mest bara gå ner i vikt, och gärna med snabba resultat. Om man är så himla missnöjd med sin vikt så tycker jag att man får skaffa sig lite kunskap om näring och sedan anpassa sitt matintag så att det passar in i ena vardag istället.

För att plåga sig igenom någon diet känns ju bara helt meningslöst, t.ex sitta och äta saker man inte tycker om för att det "är bättre". Ät mindre av det man tycker om och försöka skippa godis läsk kakor osv istället och börja röra på sig känns enligt mig som det absolut smidigaste.

Har själv gått ner i vikt tidigare och inte höll jag på med nån hokus pokus diet. Helt Vanlig husmanskost, typ morsans hemlagade mat. Åt nör jag var hungrig och tills jag blev mätt, sedan var det bra. Lät det ta sin tid att gå ner istället för att försöka stressa fram resultat.

Musken
2013-11-23, 15:28
Känns som en typ av "diet" som inte särskilt många kommer kunna hålla fast vid en längre period så att den blir helt integrerad i deras vardag.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

tjing
2013-11-23, 15:35
Både ros och ris.

Det finns säkerligen feta människor som tappar vikt med fasta (se t ex studien i min signatur) och folk som hamnar i ätstörningar.

Jag tycker personligen att faste-kortet överdrivits som någonting viktigt, inte minst av Martin Berkhan.

limenka
2013-11-23, 15:39
Fast jag tror nog inte herr och fru Svensson har så stor koll på vad fasta har för fördelar utan vill nog mest bara gå ner i vikt, och gärna med snabba resultat. Om man är så himla missnöjd med sin vikt så tycker jag att man får skaffa sig lite kunskap om näring och sedan anpassa sitt matintag så att det passar in i ena vardag istället.

För att plåga sig igenom någon diet känns ju bara helt meningslöst, t.ex sitta och äta saker man inte tycker om för att det "är bättre". Ät mindre av det man tycker om och försöka skippa godis läsk kakor osv istället och börja röra på sig känns enligt mig som det absolut smidigaste.

Har själv gått ner i vikt tidigare och inte höll jag på med nån hokus pokus diet. Helt Vanlig husmanskost, typ morsans hemlagade mat. Åt nör jag var hungrig och tills jag blev mätt, sedan var det bra. Lät det ta sin tid att gå ner istället för att försöka stressa fram resultat.

Håller med dig. Det söks ständigt efter viktnedgångsgenvägar. Jag tycker att folk borde lära sig att allt som kommer snabbt försvinner snabbt. Men jag tror även att alla dieter funkar om man verkligen använder dem på rätt sätt. Inget funkar på 2 veckor, oavsett vad rådgivare och tidningar påstår. Snarare borde dieterna ses som "koncept" vilka ska integreras med övriga livet för att verkliga kunna ge någon form av resultat i ett längre förlopp.

Trapz
2013-11-23, 18:46
Jo, helt klart. Dieterna skulle nog inte finnas om de inte funkade. Men något folk borde göra som har tänkt att hoppa på någon magisk diet som får en att se ut som valfri hollywood stjärna på 2 veckor enligt tidningarna är att läsa på lite vad själva dieten innebär och VAD det är som gör att man går ner i vikt, istället för att läsa allt skit som skrivs om hur Britta 56 gått ner 48 kg på 1 vecka.

Nä, jag ledsnar ganska hårt på dom här trenddieterna som kommer och går hela tiden vilket kanske märks. Och speciellt folk som klagar på att de inte är nöjda med sin vikt men vägrar att ta tag i det och göra något åt det, sitter och äter sina kakor vid fikat ändå och fattar inte varför dom inte går ner i vikt.

Tror nog att i slutändan är väl den enda diet som funkar för en, är den dieten man trivs med och kan leva med i sin vardag utan att krångla till det för mycket.