handdator

Visa fullständig version : kost hjälp


PERSSONN
2013-11-22, 20:14
Hej jag skulle vilja ha hjälp med min kost,behöver verkligen gå upp i vikt(är underviktig)
Har kämpat mig ur en ätstörning och ska gå upp i vikt,kombinerar det nu med styrketräning för en muskelökning också.

Info

15år
182cm
56kg...

Såhär ser en vanlig dag ut ungefär:

Frukost 07:30
Havregrynsgröt 1dl gryn med 2 äggvitor
100g keso
1Fullkornsmacka med skinka


Behövs proteinpulver eller räcker det med vanlig husmanskost? Ex makaroner och falukorv.

Några tips för min "bulk"?
Lunch 11:15
Skollunch,stor portion mycket kolhydrater

Mellanmål 14:00
Macka och mjölk 3dl

Träning 75min 15:30

17:00 näringsdryck 20gprotein 30g kolhydrater

18:00
Middag mycket protein

20:00 kvällsmål
2Stekta ägg
100g keso
2Skinkbitar

Jeml
2013-11-22, 20:23
protein pulver är bra att ta direkt efter träningen för att stimulera MPS.. annars är det ingen skillnad mot mat. funkar lika bra.

mitt tips är att du ska äta sånt du tycker om! äter du verkligen hellre gröt med äggvita istället för några goda mackor med skinka/ost och ett par glas oboy? kan komplettera med en protein shake med.

just korv är inte sp bra kanske men funkar inland :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

sigill
2013-11-22, 20:25
På bulk räcker husmanskost utan problem. Så länge du äter varierat och FRAMFÖR ALLT inte för lite, så får du i dig tillräckligt med protein och övriga näringsämnen. Men för det så får du inte svänga åt andra hållet och börja hetsäta hela paket kakor och chips osv.

Du bör hålla kontakt med sjukvården tills du nått en mer hälsosam vikt. De första kilona är det förmodligen inte lämpligt att du tränar ens, för du är nog väldigt försvagad.
Av den anledningen kommer du troligen behöva mycket näring för att gå upp i vikt. Kroppen behöver det för att reparera sig självt.

R Scarpa27
2013-11-22, 20:41
under en bulk behövs definitivs inte proteinpulver...
du ska satsa på överskott av kalorier...
och en dryck av vassle gör inte saken enklare mer svårare....

satsa isf på gainer i samband med träning.
lär dig äta.
kör inga light produkter.
öka fettet och plussa snabba kolhydrater.

har själv legat på 56kg en gång och var pinnsmal, dock är jag bara lite över 170cm lång/kort så hur smal du är kan jag inte ens tänka mig.

men följ råden...
och en proteindryck är inget för dig. ät mer ist och ta isf en gainer i samband med träning...
och ersätt inte drycker mot mat, tan plussa gainern utöver maten.

sen skriver du middagen mycket protein . ska även vara mycket kolhydrater där med, och glöm inte fettet som gör det enklare för överskott också.

tjaman
2013-11-22, 20:49
Jag vägde också runt 57-58kg på mina 177,5cm.
För att gå upp i vikt så åt jag ungefär såhär.
Frukost - 2dl havregryn och 2dl keso
mellanmål - en banan och ett äpple
Lunch - 2 fulla tallrikar med vad som än serverades typ 65%kolhydratskälla(ris,pasta etc) och resten kött, kyckling, fisk mm. samt mjölk
mellanmål - 3 rostade mackor med keso och skinka, samt 3dlmjölk
middag - samma som lunch
efter träning tog jag alltid gainer och efter drygt en timme åt jag kvällsfika som oftast bestod av 4dl turkisk yoghurt och musli.
PS. glöm inte grönsakerna:)

PERSSONN
2013-11-22, 21:31
Tack för svar alla,jag började på 51kg så är på väg upp iallafall.. träning tips för att öka som bäst?

Jeml
2013-11-22, 21:43
Tack för svar alla,jag började på 51kg så är på väg upp iallafall.. träning tips för att öka som bäst?

stronglift 5x5 är nog rätt väg att gå för dig skulle jag tro. kanske första 6månaderna minst, så du får upp tenknik, styrka och träningsvana.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PERSSONN
2013-11-22, 21:54
Tack för att du engagerar dig.! Jag har tränat i ungefär ett år nu men började seriöst flr kanske 5 månader sen :)

PERSSONN
2013-11-22, 21:58
Kan man träna enligt 5x5 fast köra en extra dag med ex bröst eller liknande?

PERSSONN
2013-11-22, 21:58
Alltså 4 dagar i veckan

Jeml
2013-11-22, 22:00
kan o kan.. allt går väl ;) man skulle ju kunna köra varannan dag kanske... blir ibland 3ggr o ibland 4ggr då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PERSSONN
2013-11-22, 22:11
Ja de går ju,som nu tillexempel kommer mina pass se ut såhär:
Imorgon lör: biceps/rygg
Sön fotbollsträning
Mån bröst
Tis vila
Ons ben
Tors axlar/triceps
Fre vila
Lör biceps/rygg
Så rullar det på,är ett sådant schema negativt ?

tankoovich
2013-11-23, 21:31
Ja de går ju,som nu tillexempel kommer mina pass se ut såhär:
Imorgon lör: biceps/rygg
Sön fotbollsträning
Mån bröst
Tis vila
Ons ben
Tors axlar/triceps
Fre vila
Lör biceps/rygg
Så rullar det på,är ett sådant schema negativt ?

Känner du själv att du klarar av att återhämta dig samt öka i gymmet ska det väl inte vara några problem med det där upplägget!

/ tankOOvich

PERSSONN
2013-11-23, 21:34
Tack för svar ska kötta på nu! ;)