handdator

Visa fullständig version : För många sets negativt även om man ökar i styrka?


Dewon
2013-11-22, 13:25
Blivit väldigt många sets på senaste tiden, speciellt gällande rygg och bröst, undrar om detta fortfarande kan vara optimalt eftersom jag fortfarande ökar i styrka? Såklart kanske en individuell fråga men ser att många bara kör 6-15 sets per muskelgrupp medan jag kan gå upp till 25-30 på ett pass.*screwy*

Har varit alldeles för bekväm under mer än 50% av den tid jag tränat, inte siktat att öka i vikt. Sedan jag började med min träningsjournal har jag börjat logga och jag har ökat i styrka i och med att jag har pressat mig mycket mer, tränar alla musklergrupper två gånger var i veckan och jag känner mig ändå aldrig utbränd. Siktar såklart på bra form fast jag ökar vikt, mina repetioner är väldigt varierande från 6-12. Varför det höga set-antalen är för att jag älskar att vara nere på gymmet och träna, tränar alltid ensam men njuter genom varje pass.

Förövrigt håller jag proteinintag på 200g protein per dag och jag väger 81kg, är 17 år vilket gör att jag kanske har lite bättre återhämtning än äldre pga höga hormonnivåer.

Sach
2013-11-22, 13:33
Det är skillnad på sets och sets.
Att ta ett till gränsen av failure eller till failure är en jävla skillnad mot att avsluta ett 2-5 reps från failure.
Avslutar man sina sets 1-2 reps från failure så räcker 5-9 gott och väl, något man själv känner om man faktiskt tar dom så långt med ett bra utförande och kör majoriteten i stora flerledsövningar.
Att döda en muskel med 10+ sets är underlägset en lagom volym med högre frekvens om man kollar till forskningen som har gjorts inom området.

Bryggan
2013-11-22, 14:10
Vad menar du med "negativt" förresten?

Dewon
2013-11-22, 14:14
Vad menar du med "negativt" förresten?

Om det kan påverka min muskeluppbyggnad negativt, kanske dåligt för lederna i längden att utsättas för så pass många set två gånger i veckan. Man ska ju känna efter sin egen kropp i och för sig men.

Men eftersom jag tränar på detta sätt och ökar i styrka utan att gå ner extremt mycket i reps kan det väl troligen inte vara negativt känns det som. Verkar dock inte höra till det vanliga att köra så många sets.

Maximal
2013-11-22, 14:17
http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

Bryggan
2013-11-22, 14:20
Gillar du att köra många reps så är det väl bara att köra på. I min värld betyder många reps att det är för lätta vikter och då lägger jag gärna på lite extra och gör färre. Men det är jag det.

Hur det är med senfästen och leder vs många reps har jag ingen aning om. Jag skulle tro att det kanske antagligen är bättre att göra många lättare reps än få och supertunga som jag gärna kör.

Stefan J
2013-11-22, 15:02
Om det kan påverka min muskeluppbyggnad negativt, kanske dåligt för lederna i längden att utsättas för så pass många set två gånger i veckan. Man ska ju känna efter sin egen kropp i och för sig men.

Men eftersom jag tränar på detta sätt och ökar i styrka utan att gå ner extremt mycket i reps kan det väl troligen inte vara negativt känns det som. Verkar dock inte höra till det vanliga att köra så många sets.

Styrkeutvecklingen är en mycket bra parameter för att avgöra om du ligger rätt på det träningsmässigt, ett av få kvitton som du kan lita något sånär på. Muskelutveckling är såklart också en bra parameter, men den går så långsamt i jämförelse och du vill ju kunna justera ett skitprogram utan att ett halvår-två år förlöper bara för att konstatera att här hände det ingenting.

Jag hade fortsatt om jag var du på inslagen väg. Med andra ord, du kör troligtvis rätt antal set just nu. Det innebär inte att du inte kommer behöva justera lite senare, men kör på som du gör tills utvecklingen avstannar. Sen får du gå tillbaka till ritbordet igen.

Dewon
2013-11-22, 15:22
Styrkeutvecklingen är en mycket bra parameter för att avgöra om du ligger rätt på det träningsmässigt, ett av få kvitton som du kan lita något sånär på. Muskelutveckling är såklart också en bra parameter, men den går så långsamt i jämförelse och du vill ju kunna justera ett skitprogram utan att ett halvår-två år förlöper bara för att konstatera att här hände det ingenting.

Jag hade fortsatt om jag var du på inslagen väg. Med andra ord, du kör troligtvis rätt antal set just nu. Det innebär inte att du inte kommer behöva justera lite senare, men kör på som du gör tills utvecklingen avstannar. Sen får du gå tillbaka till ritbordet igen.

Tacksam för detta och alla andra svar, jag ska fortsätta på detta. Tar en medicin som påverkar leder/muskulatur negativt vilket satte ner mig extremt mycket i styrka dem första månaderna av "kuren", därför jag är sugen på att gå upp i styrka samtidigt som jag vill hålla koll på att jag inte tar stryk.

Det känns ju bra iallafall, är lite förvånad över att jag återhämtar mig såpass snabbt när jag mördar alla muskelgrupper två gånger i veckan. Kör ett 3split program med en dag vila emellan för att sedan köra 3split igen. Får väl se till våren om det givit resultat när jag ska deffa, för tillfället känns det som att jag växer iallafall, vilket jag är ute efter, styrkan är bara ett plus i kanten men som börjat bli mer uppskattat från mig.

amini
2013-11-22, 16:48
http://www.youtube.com/watch?v=k3Hsh1EWKWQ
den tycker jag ger bra svar

Legion83
2013-11-22, 21:06
Jag tror att han kör reps ganska normalt 6-12, som han skriver. Det han syftar på är att hankör sjukt många SET per muskelgrupp. Och ja 20-25 set låter jävligt mkt, särskilt 2 ggr i veckan.

Bryggan
2013-11-23, 00:38
Jag tror att han kör reps ganska normalt 6-12, som han skriver. Det han syftar på är att hankör sjukt många SET per muskelgrupp. Och ja 20-25 set låter jävligt mkt, särskilt 2 ggr i veckan.Oj, är det så han menar! Utgick från att det var reps som menades.

Wilt the Stilt
2013-11-23, 13:44
Arne Persson gillar högsetsträning.

Jag är övertygad om att han vet vad han snackar om..