handdator

Visa fullständig version : Pseudovetenskaplig flum fråga?


RobbeliRobban
2004-03-11, 12:22
Passar inte denna här, får gärna en moderator flytta tråden.

En vän till mig som är byggare med några år på nacken har en teori som jag nog tror på. När man var glad ungdom gav träningen bättre resultat, man växte lite mer, men om man slarvade med kost o träning bara ett litet tag, försvann mycket av muskelmassan fort.

Nu när man har gubbat till sig lite, så bygger man inte lika bra/fort men musklerna "håller" bättre, man kan hålla upp i två veckor, slarva med proteinintaget några dagar i sträck utan att tappa speciellt mycket.

Är det någon som känner igen sig? har jag helt fel?

MasterChief
2004-03-11, 13:37
Jag instämmer. Skälet, enligt min uppfattning, är att om du burit på en viss mängd muskelmassa tillräckligt länge så har det en tendens att bli kroppens "normalstatus" (om du nu inte besitter en extrem muskelmassa som kräver enorma mängder mat). Jag har haft ungefär samma muskelmassa och styrka i många år nu, och även under långa perioder av slarv så händer det inte så mycket. Så var det inte under den "dramatiska" uppbyggnadstiden i tonåren...

Pez
2004-03-11, 13:43
Går lite hand i hand med "sist in först ut", som iallafall jag upplevt det - inte gammal nog för att ha "solidifierat" muskelmassan (eller bli kallad gubbe) men under de två längre skadeperioder jag haft så har jag observerat att det är de senaste ökningarna i massa som ryker först - alltså borde kroppen anse att dom är mest "expendable" sas..

/pez

jwzrd
2004-03-11, 15:25
Jag tror det beror på att man helt enkelt aldrig losar muskelmassa särskillt fort, däremot tappar man muskeltonusen. I början har man dessutom inte den teknik/inbaning/nervaktivering/välj ord som man har när man tränat ett tag, så vikterna blir tunga och bökiga varje gång man börjar om. Detta förklarar även "muskelminne". (Jag har ingen aning om det stämmer, men jag uppfattar det hela så).

yxmannen
2004-03-11, 15:51
Originally posted by RobbeliRobban
Passar inte denna här, får gärna en moderator flytta tråden.

En vän till mig som är byggare med några år på nacken har en teori som jag nog tror på. När man var glad ungdom gav träningen bättre resultat, man växte lite mer, men om man slarvade med kost o träning bara ett litet tag, försvann mycket av muskelmassan fort.

Nu när man har gubbat till sig lite, så bygger man inte lika bra/fort men musklerna "håller" bättre, man kan hålla upp i två veckor, slarva med proteinintaget några dagar i sträck utan att tappa speciellt mycket.

Är det någon som känner igen sig? har jag helt fel?

Jag håller med. Är relativt ung i sammanhanget men känns som jag tidigare rasade ner i vikt snabbare. Sen kanske man besitter mer kunskap nu än då och på så sätt bättre kan motverka förlusten fast man gör det kanske omedvetet? Bara lite tankar jag själv haft.