handdator

Visa fullständig version : Rekommenderat dagligt intag


Kalleh
2004-03-11, 11:13
Hej allesamman!!


Jag snappade här om dagen upp ett rykte gällande de så kallade RDI (rekommenderat dagligt intag) värdena som står tryckta på många livsmedelsförpackningar samt tallriksmodellen, den som liknar ett cirkeldiagram och förklarar hur mycket av varje födoämne vi bör få i oss dagligen. Detta rykte hursomhelst, säger att dessa värden är helt och hållet baserade på en undersökning som gjordes på 40-talet. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

MHV /Kalle

Fatalist
2004-03-11, 14:51
Jag vet inget om det men jag kan ju säga att det är vettigt att hålla sig kring de måtten när det gäller A och D vitamin, då överdosering av dessa inte är alltför nyttigt!

Marre-Sthlm
2004-03-11, 16:20
Dom är till för personer av "allmän karaktär" dvs; tränar inte, är normal stora.
Så dubbla det du.

sipowitz
2004-03-11, 19:41
Originally posted by Kalleh
Hej allesamman!!


Jag snappade här om dagen upp ett rykte gällande de så kallade RDI (rekommenderat dagligt intag) värdena som står tryckta på många livsmedelsförpackningar samt tallriksmodellen, den som liknar ett cirkeldiagram och förklarar hur mycket av varje födoämne vi bör få i oss dagligen. Detta rykte hursomhelst, säger att dessa värden är helt och hållet baserade på en undersökning som gjordes på 40-talet. Finns det någon som kan bekräfta eller dementera detta?

MHV /Kalle

Som jag har förstått det (rätta mig gärna om jag har fel):

Ja, man skapade rdi med syfte att soldaterna som skulle ut i fält under kriget på så sätt skulle kunna få i sig den absolut viktigaste näringen