handdator

Visa fullständig version : Gluten och tarmpermeabilitet


mikaelj
2013-11-21, 16:47
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=16635908

CONCLUSIONS: Based on our results, we concluded that gliadin activates zonulin signaling irrespective of the genetic expression of autoimmunity, leading to increased intestinal permeability to macromolecules.

tjing
2013-11-21, 18:28
Rätt intressant, må jag säga.

Effekten var dock mindre och begränsad hos personer utan celiaki. Men ändå.

RobinEH
2013-11-23, 19:23
Rätt intressant, må jag säga.

Effekten var dock mindre och begränsad hos personer utan celiaki. Men ändå.

Som jag förstod så var studien helt ex vitro.
Sedan anses väl diagnostiseringen av celiaki vara lägre än det faktiska antalet som lider av celiaki, varvid frågan blir om de vars tarmprover drabbades av specifik effekt, men i mildare form, faktiskt inte led av celiaki.

Kanske är det så att vi alla lider av celiaki...:Virro

RobinEH
2013-11-23, 23:46
...ex vitro...

Ex vivo menar jag såklart.*facepalm*

Sverker
2013-11-24, 08:01
Hade aldrig hör talas om zonulin:confused:

Hur som helst, vad undersökta man. Borde inte genomsläppningen öka ifall tarmcellen var exponerad för yttre stimulans, som från ett proteinfragement ?
Att frisätta zonulin låter som en självklar reaktion på exponeringen. Teoretiskt motsätter detta inte att glutenitoleranta kan får en många gånger större effekt av exponering.

För mig verka länken vara grundforskning och underlag för fortsatt forskning med andra kända protein.

tjing
2013-11-24, 18:20
Som jag förstod så var studien helt ex vitro.
Sedan anses väl diagnostiseringen av celiaki vara lägre än det faktiska antalet som lider av celiaki, varvid frågan blir om de vars tarmprover drabbades av specifik effekt, men i mildare form, faktiskt inte led av celiaki.

Kanske är det så att vi alla lider av celiaki...:Virro

Stämmer.

Effekten var ju mer modest hos människor utan celiaki (såklart):

"...limited, transient zonulin release which was paralleled by an increase in intestinal permeability that never reached the level of permeability seen in celiac disease (CD) tissues."

Frågan är alltså hur relevant det här är IRL.

Intressant, oavsett.