handdator

Visa fullständig version : Ska man jämföra sig med andra?


knuckles
2013-11-21, 14:00
Har på sista tiden läst att man inte ska jämföra sig med andra osv. Det tycker jag man ska, men bara i sin egen åldersgrupp. Kan ju vara svårt för en 20 åring att jämföra sig med någon är 40 och tränat i hela sitt liv.
Man har ju alltid hört sedan dagis att man "bara ska tävla mot sig själv, bara jämföra med sig själv". Hur ska man annars veta hur man ligger till om man inte jämför sig med andra i samma åldersgrupp.

Nixon
2013-11-21, 14:14
Beror väl på vilket sätt man jämför sig med.
Jag brukar jämföra mig med mer erfarna kollegor, enbart för att ha något att se upp till/jobba emot. En slags målbild helt enkelt.

filmjölk
2013-11-21, 16:11
Både och, jag vet att jag är rätt kass jämfört med andra i det mesta, så de flesta saker mår jag bara dåligt av att jämföra mig i, så jag försöker undvika det.

Några få saker är jag bättre än de flesta på, dessa kan vara roliga att jämföra med andra.

awesomooo
2013-11-21, 16:13
Jag har det problemet. Jag kan jämföra mig med en 30-åring på gymmet som har tränat i 15 år med roids och komma hem med gråten i halsen...

spoon
2013-11-21, 16:15
Hur lyckades knuckles bli bannad?

Juxta
2013-11-21, 16:17
Hur lyckades knuckles bli bannad?

Tror han tipsade om konditionsträning i en dåligt vald tråd. Jävligt onödigt inlägg i en allvarlig tråd.

spoon
2013-11-21, 16:17
Klart man ska jämföra sig mot andra och sträva mot att bli bättre. Saken är bara den att man måste sätta rimliga målsättningar. En elefant äts lättast en bit i taget. Jag ser ju ungdomar som har tränat mindre än mig som är långt bättre än mig. Jag kan inte göra något annat än att fortsätta med min träning. Jag är inte dom och det kan jag inte göra något åt.

XXXL
2013-11-21, 16:33
Klart att man inte ska jämföra sig med andra, det skulle ju bli som att du tävlade i längdskidåkning där vissa åker snöskoter och andra helikopter.

Däremot ska du ALLTID försöka matcha deras intensitet, ser de ut som att de tar i så de ska tuppa av, då ska du ta i så att du tuppar av på riktigt (Okej inte riktigt men nästan).

Det kommer alltid finnas de som är större än mig men det kommer aldrig finnas nån som kör hårdare....

Mackan58
2013-11-21, 16:59
Knuckles bannad :(

Come back to me, True Friend :(


Kan låta gay, men att tävla mot sig själv är ett måste för att utvecklas.

Zaqwer
2013-11-21, 18:34
Däremot ska du ALLTID försöka matcha deras intensitet, ser de ut som att de tar i så de ska tuppa av, då ska du ta i så att du tuppar av på riktigt (Okej inte riktigt men nästan).

+10. Trodde jag var ganska duktig på att träna mina ben och ta i ordentligt. Sen såg jag en kille för nån månad sen som verkligen pushade sig själv stenhårt genom ett riktigt långt och tufft benpass och då insåg jag att det jag själv gjort knappt kunde kallas träning. Iofs berodde nog det även på att jag jämfört mig med andra, på ett gym där benträning knappast är prioriterat av många. Så numera tar jag ut mig bra mycket mer än tidigare och förhoppningsvis kommer väl resultaten också.

Så för att sammanfatta, jämföra sig med andra kan både vara bra och dåligt beroende på vad det finns för folk runtomkring?

AronP
2013-11-22, 15:03
Det tycker jag absolut. Sen "värderar" jag inte mig själv i jämförelse med andra. Men att jämföra, komma på vad man kan göra bättre/sämre, vilka hinder man/dom har etc. tycker jag absolut.

Tricklew
2013-11-22, 17:39
Beror på situation och vad det handlar om, som det mesta i livet. Att sitta framför en rulle med Jack Napier och må dåligt kommer knappast leda till något konstruktivt.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)