handdator

Visa fullständig version : Vad innebär den här citatet av Albert Einstein?


Strangerdanger
2013-11-21, 13:17
Kan någon ge sin tolkning på den här citatet? :)

“If you want to live a happy life, tie it to a goal, not to people or things.” - Albert Einstein

WHITEFOLKS
2013-11-21, 13:18
Att det är prestationer inte saker eller personer som kommer göra dig lycklig. AKA självförverkligande.

RassK
2013-11-21, 13:18
Jag tolkar det som att han var socialt inkompetent.

4623
2013-11-21, 13:20
Fuck staten, fuck indoktrinering, fuck jante, gör vad du vill.

cero
2013-11-21, 13:48
Min godtyckliga tolkning är att man ska köra sitt egna race och inte andras. Följ inte strömmen, utan sätt upp mål för dig själv och ta dig dit. Sedan kan ju iofs målet bestå av särskilda relationer med särskilda personer osv. Men det gäller att ställa in sitt sikte på hur man vill att livet ska se ut och börja jobba åt den riktningen, inte oroa sig över vad andra tycker/tänker/gör.

Att det är prestationer inte saker eller personer som kommer göra dig lycklig. AKA självförverkligande.

Tja, att bygga upp starka relationer är ju en prestation.

Sheogorath
2013-11-21, 13:51
Nu är jag ju ingen Einstein men det känns som en ambition om att inte hänga upp sin lycka på saker som är förgängliga. En kritik man skulle kunna framföra med den tolkningen är att intellektuella såväl som kroppsliga prestationer är beroende av förutsättningarna som kan förändras drastiskt efter t.ex. en olycka, varpå ens mål och ambitioner kan blir lika grusade som en älskad i en bilolycka eller en frimärkssamling i en husbrand.

Eller nått.

Rikard Jansson
2013-11-21, 13:51
Saker kommer och går, blir stulna eller går sönder, människor sviker och dör; det är i utvecklandet av dig själv som du kommer finna lycka.

tjabon
2013-11-21, 13:52
Om man vill leva ett lyckligt liv, ska man knyta sej vid ett mål ?? ....

filmjölk
2013-11-21, 13:54
fritt översatt: "Jag vill säga något svulstigt som lever kvar efter min död"

Tisu
2013-11-21, 13:56
För att få ett lyckligt liv måste det ha en mening (ett mål). Om din lycka baseras på enskilda personer eller saker kommer du aldrig få ett lyckligt liv (du kan vara lycklig i perioder dock).

Sheogorath
2013-11-21, 14:01
fritt översatt: "Jag vill säga något svulstigt som lever kvar efter min död"

Jepp. Nu kommer vi komma ihåg den där Einstein.

tjabon
2013-11-21, 14:08
Jepp. Nu kommer vi komma ihåg den där Einstein.

https://d202m5krfqbpi5.cloudfront.net/books/1176674634l/643669.jpg


:)

andyone
2013-11-21, 14:10
Han gjorde satir över all karriärhets vilket man kan läsa om i hans biografi. Hans budskap var istället "Jag vill äga en Ford Model T och en bassäng där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen."

Inge Enveten
2013-11-21, 14:12
Han menar #YOLO

Reticulum
2013-11-21, 14:17
Jag tolkar det som att han var socialt inkompetent.

Jag tolkar ditt svar som om det är du som är social inkompetent.

Fantasten
2013-11-21, 14:25
Nu är jag ju ingen Einstein men det känns som en ambition om att inte hänga upp sin lycka på saker som är förgängliga. En kritik man skulle kunna framföra med den tolkningen är att intellektuella såväl som kroppsliga prestationer är beroende av förutsättningarna som kan förändras drastiskt efter t.ex. en olycka, varpå ens mål och ambitioner kan blir lika grusade som en älskad i en bilolycka eller en frimärkssamling i en husbrand.

Eller nått.


Oavsett vad som händer kan man ställa upp nya mål att försöka uppnå. Så länge man inte dör eller dylikt.

Fordon
2013-11-21, 14:37
Kan någon ge sin tolkning på den här citatet? :)

“If you want to live a happy life, tie it to a goal, not to people or things.” - Albert Einstein

Det man behöver ha i åtanke är att han levde i en helt annan värld än oss.
Han hade ingen aning om att nya Superduken skulle komma.

http://blog.derestricted.com/wp-content/uploads/2012/11/ktm_superduke_1290_r_03.jpg

Hemi
2013-11-21, 15:33
Grejen med alla citat från Einstein är att folk har dragit saker från det han sade och skrev tilll den grada att man kan fylla en bok med dem. Vissa citat säger emot varandra då de är så många. Precis som om allt han någonsin sade var supersmart, bara för att han är Einstein. Man använder hans namn "Einstein" när man vill påskina någonting. Men visst kan man tolka mening för mening om man vill.

Armed Dingo
2013-11-21, 15:43
Han ville att mänskan skulle knytas med rep runt fotbollsmål vilket de gjorde redan på hednisk tid

Nitrometan
2013-11-21, 15:44
Grejen med alla citat från Einstein är att folk har dragit saker från det han sade och skrev tilll den grada att man kan fylla en bok med dem. Vissa citat säger emot varandra då de är så många. Precis som om allt han någonsin sade var supersmart, bara för att han är Einstein. Man använder hans namn "Einstein" när man vill påskina någonting. Men visst kan man tolka mening för mening om man vill.

Det låter som valfri religiös skrift som tolkas till vansinne i helt annan tid än den skrevs?

tjing
2013-11-21, 18:44
Det handlar om att saker och människor är förgängliga.

Håller för övrigt fullkomligt med Einstein. Ett mål, ett fokus, något att brinna för är vägen till självförverkligande och känslan av något större än dig själv.

Sniggel
2013-11-21, 18:51
det handlar om att saker och människor är förgängliga.

Håller för övrigt fullkomligt med einstein. Ett mål, ett fokus, något att brinna för är vägen till självförverkligande och känslan av något större än dig själv.

+1