handdator

Visa fullständig version : Hur ser en optimal ätardag ut för er?


bolacola
2013-11-20, 21:56
Rubriken säger allt! Behöver tips... Helst ska fettet vara ganska lågt..

R Scarpa27
2013-11-20, 21:59
blandat, varierar dag för dag och optimal har olika betydelse i olika sammanhang och vad för resultat man är ute efter.
m.m m.m
...del
sen vet jag inte vad du menar med ätardag... äter gör man ju varje dag i vilket falll.

Degpekka
2013-11-20, 22:42
För mig handlar ätardagar mkt om att slappna av och tvinga mig själv ifrån dem rutiner och kostvanor jag har i vanliga fall. Jag brukar lägga in lite extra träning på ätardagar för att man harmkt energi och för att göra dagen om möjligt ännu bättre och skönare! :) Vad jag äter skiftar från gång till gång, försöker äta det jag är sugen på. :)

Ballt
2013-11-20, 23:08
Börja dagen med sovmorgon, till ungefär 10.00, denna dag ska alltså vara en lördag. lite pannkakor till frukost med något gott tillbehör, spela lite dator, gå en powerwalk med hunden i det förhoppningsvis fina vädret med bra musik i öronen. Efter det så antingen ett lätt gympass bara för skojsskull. Duscha och sen börja med någon god middag, massor med mat. Baconlindad kyckling med någon ostfyllning med flera 100g ris samt en god sås och Pepsi max.

Skulle även kunna vara massa kött och potatisklyftor med hemmagjord vitlöksdressing.

Efter maten så lägger man si. I tvn framför de man tkr är bra med en Pepsi max och en godisskål fylld med favorit godisar. Somna runt 12, sova till 9 och sen upp och ta pbs på alla övningar dagen efter

Scratch89
2013-11-20, 23:27
Pannkakor med sylt och mjölk till brunch, någon form av kötträtt med potatisgratäng till middag.

knuckles
2013-11-20, 23:31
Fett mat och godis min pwo en halv schwarzwaldtårta.

Gober
2013-11-21, 00:05
Precis vad jag vill, tex en god frukost med mycket bröd och goda pålägg, middag på en bra restaurang och massa gott utöver det.

raddum
2013-11-21, 07:04
har personligen aldrig gillat konceptet "ätardag". Menmen

OnT: Julafton

vicarious
2013-11-21, 07:42
Hur lågt med fett?

Jag hade nog ätit en stor portion av någon gröt (mannagryn, risgryn) eller flingor med mjölk och frukt/bär till frukost.

Lastat på med ordentligt med ris/pasta/potatis till lunch middag och ätit något magert gott kött till lunch/middag.

Godis är förövrigt fettsnålt (om man skippar chokladen) :D

Mno
2013-11-21, 08:11
har personligen aldrig gillat konceptet "ätardag". Menmen

OnT: Julafton

+1, julafton är den ultimata ätardagen!

Reaper123
2013-11-21, 08:30
Tex...

Frukost: Risgrynsgröt med mjölk, socker och kanel.
Mellis: Rostat bröd med marmelad
Lunch: Stuvade makaroner och köttbullar
Mellis: Sockrade flingor med mjölk
Middag: Potatis, kött & sås
Kvällsnack: Lättglass med fruktsallad
Snack under dagen: godis (ej choklad)

Om man nu ska vara opti och överäta mestadels kolhydrater.

Men hur kul är det?

Mina högenergidagar brukar bestå av 70-75E% kolhydrater och magen ballar lätt ur, så då är det enklare att iaf äta en del fett (utan att överdriva)!

Edit: Bjuder på en "opti" dag, dock utan kcalöverskott, men det är väl så här en ätardag borde se ut?

Jeml
2013-11-21, 09:11
en pizza.. eller två!?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

axel91
2013-11-21, 11:29
Tex...

Frukost: Risgrynsgröt med mjölk, socker och kanel.
Mellis: Rostat bröd med marmelad
Lunch: Stuvade makaroner och köttbullar
Mellis: Sockrade flingor med mjölk
Middag: Potatis, kött & sås
Kvällsnack: Lättglass med fruktsallad
Snack under dagen: godis (ej choklad)

Om man nu ska vara opti och överäta mestadels kolhydrater.

Men hur kul är det?

Mina högenergidagar brukar bestå av 70-75E% kolhydrater och magen ballar lätt ur, så då är det enklare att iaf äta en del fett (utan att överdriva)!

Edit: Bjuder på en "opti" dag, dock utan kcalöverskott, men det är väl så här en ätardag borde se ut?

Reaper, från vilken hemsida kommer bilden du länkade ifrån? Sett den förut och har letat efter den ett tag
Tack

Reaper123
2013-11-21, 11:45
Reaper, från vilken hemsida kommer bilden du länkade ifrån? Sett den förut och har letat efter den ett tag
Tackdumbbell.se, som är gratis så lämnar en del att önska men orkar man bara lägga in det som saknas så är det en grym sida (reggar både kost + träning där)

smeander
2013-11-21, 13:41
mycket kolydrater. Ris, bröd, havregryn osv...

tjing
2013-11-21, 13:56
Ingen stress. Semester.

En stor buffé med tillhörande mängder vin som avnjutes i timmar.

arogen
2013-11-22, 09:26
Samma som tjing. Behöver inte vara semester, dock en lugn dag med underbar fruskot bestående av yoghurt och granola eller risgrynsgröt. sedan rostmackor med jordnötssmör också.

en träning på lunchen innan det blir god mat efter det och sedan hem för att förbereda någon rolig middag.

på kvällen en B&J och en del lösgodis, då är min drömdag i hamn. Eller.. ska väl vara fotboll/hockey att se på tv under eftermiddagen också =)

Jeml
2013-11-22, 09:30
ätardagen måste ske på deff också. Annars blir det inte alls lika njutbart, för att inte säga att det tom blir jobbigt (på bulk).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2013-11-22, 09:38
ätardagen måste ske på deff också. Annars blir det inte alls lika njutbart, för att inte säga att det tom blir jobbigt (på bulk).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Håller med, jag är alltid "bottenlös" efter ett par veckors kcalunderskott medans jag har precis motsatt effekt av kcalöverskott...

Sen har jag seriöst inte greppat det här med dom som har ätardag under bulk, jag äter mycket varje dag och visst händer det att jag får i mig 2000 kcal extra vissa helgdagar pga alkohol men att trycka samma mängd mat på min reda gedigna kcalbudget skulle inte funka (om jag inte väljer typ godis och annat lättätet)

Stjarnan
2013-11-22, 09:51
Har inga ätardagar. Fördelar det relativt jämt under veckan för bästa prestation. Möjligt att det blir något extra på helgen eller en middag ute.

z_bumbi
2013-11-22, 10:02
Sovmorgon eller i alla fall ta det lugnt eftesom man är ledig.
Äta ungefär samma sak som vanligt fram t o m lunch, ev lite roligare frukost då man har mer tid men det gäller för alla lediga dagar.
Träna veckans längsta, jobbigaste och/eller tyngsta pass helt utvilad och med bra käk i magen.
Den vanliga gainern i samband med träningen.
Käka en pizza eller annan mat i större mängder.
På kvällen en påse godis eller en vanlig efterrätt.
Är det en lägre kalorinivå man vill ha så kan man skippa gainern.

Dagen efter
Sovmorgon eller att ta det lugnt tagen efter och frukost som dagen innan.
Ingen träning.

Diman
2013-11-22, 16:49
ser ut som typ:
frukost: ägg, gröt, mjölk, omega3
mellis: kvarg 250-500 gr.
lunch: vad som bjuds på restaurangen, väljer dock med omsorg för bästa möjliga blanding av proteinrik mat och grönsaker.
postworkout: protein-shake
kvällsmat: vad jag lagar, med träning i åtanke såklart. Oftast kött med pasta/potatis/ris och grönsaker

Jeml
2013-11-22, 20:19
ser ut som typ:
frukost: ägg, gröt, mjölk, omega3
mellis: kvarg 250-500 gr.
lunch: vad som bjuds på restaurangen, väljer dock med omsorg för bästa möjliga blanding av proteinrik mat och grönsaker.
postworkout: protein-shake
kvällsmat: vad jag lagar, med träning i åtanke såklart. Oftast kött med pasta/potatis/ris och grönsaker

det där var ju typ tråkigare än en deffdag...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-11-22, 20:56
ätardag. så old school.
fördela och njut oftare.

Gpajpen
2013-11-22, 20:59
ätardag. så old school.
fördela och njut oftare.

Njutningen kanske inte blir särskilt stor av en pizzabit varje dag, då kanske man hellre vill smälla i sig en hel pizza och glass och godis efteråt välförtjänt och efterlängtat efter 3 veckor med broccoli kyckling och ris är det så konstigt?

R Scarpa27
2013-11-22, 21:07
Njutningen kanske inte blir särskilt stor av en pizzabit varje dag, då kanske man hellre vill smälla i sig en hel pizza och glass och godis efteråt välförtjänt och efterlängtat efter 3 veckor med broccoli kyckling och ris är det så konstigt?

variation...........................

ätardag ex lördag för många så äter de alltid pizza, 5kg godis 2 chips påsar osv.

det jag menar är ta en pizza kanske onsdag och en söndag vid sug.. istället för att gå och vänta och tänka lördagssvull en hel vecka.
och kanske sprida ut det där godiset i mindre mängder lite då och då ist...

mkt bättre och man slipper lida och ha super crawings.

och kanske till och med vill ha brocolli och riskakor på lördan ist. för man inte är så supersugen på annat.

yea u get da point hoppas jag.

och varför leva på brocolli ris och kyckling 3 veckor.
totalt boring.

Jeml
2013-11-22, 21:22
variation...........................

ätardag ex lördag för många så äter de alltid pizza, 5kg godis 2 chips påsar osv.

det jag menar är ta en pizza kanske onsdag och en söndag vid sug.. istället för att gå och vänta och tänka lördagssvull en hel vecka.
och kanske sprida ut det där godiset i mindre mängder lite då och då ist...

mkt bättre och man slipper lida och ha super crawings.

och kanske till och med vill ha brocolli och riskakor på lördan ist. för man inte är så supersugen på annat.

yea u get da point hoppas jag.

och varför leva på brocolli ris och kyckling 3 veckor.
totalt boring.

+1

svårt på deff dock, då blir det ju allt direkt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-11-22, 21:29
+1

svårt på deff dock, då blir det ju allt direkt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

true =) bro.
dock käkar jag lite allt möjligt vid deff. dock ingen planerad deff.
och brukar oftast lägga mig på kaloribalans när jag är nöjd =P.
men ska bulka till våren nu iaf.

sen om det nehövs deff, är det bara skära ner på kolhdrater och fettet =)
och köra mycket kolhydrater form av rotfrukter som fixar mättnad enkelt i större mängder med små kalorier =)..

en deff behöver inte vara tråkig heller med rätta råvaror precis som bulk fast med mindre fett i tex grädden, smöret, osv osv.

Trapz
2013-11-22, 21:35
Julbord. Utan någon som helst tvekan.

Sen om det är optimalt eller inte kanske är en annan femma

Gpajpen
2013-11-23, 08:11
variation...........................

ätardag ex lördag för många så äter de alltid pizza, 5kg godis 2 chips påsar osv.

det jag menar är ta en pizza kanske onsdag och en söndag vid sug.. istället för att gå och vänta och tänka lördagssvull en hel vecka.
och kanske sprida ut det där godiset i mindre mängder lite då och då ist...

mkt bättre och man slipper lida och ha super crawings.

och kanske till och med vill ha brocolli och riskakor på lördan ist. för man inte är så supersugen på annat.

yea u get da point hoppas jag.

och varför leva på brocolli ris och kyckling 3 veckor.
totalt boring.

Mitt första inlägg står sig, det är den stora belöningen jag och vissa andra är ute efter. Gå och trycka en pizza 2 ggr i veckan och godis varje dag fungerar väldigt dåligt i praktiken om man försöker hålla sug och cravings i shack (tycker vissa) eftesom man då får gå och äta det man längtar efter göhela tiden blir det ingen disciplin i kosten och en kostplan blir svårare att följa.
Broccoli ris och kyckling var Givetvis ett exempel men märk väl att det var verklighetsgrundat med tanke på hur vanligt det är att använda vid deff, till skillnad mot din "yea u get da point" metod som skulle få många att få svårt att se någon som helst stabil trend på viktkurvan.

tjing
2013-11-23, 09:21
variation...........................

ätardag ex lördag för många så äter de alltid pizza, 5kg godis 2 chips påsar osv.

det jag menar är ta en pizza kanske onsdag och en söndag vid sug.. istället för att gå och vänta och tänka lördagssvull en hel vecka.
och kanske sprida ut det där godiset i mindre mängder lite då och då ist...

mkt bättre och man slipper lida och ha super crawings.

och kanske till och med vill ha brocolli och riskakor på lördan ist. för man inte är så supersugen på annat.

yea u get da point hoppas jag.

och varför leva på brocolli ris och kyckling 3 veckor.
totalt boring.

Dock quoted for truth.

Så kallad "restrained eating" är kopplat till hetsätning och dylikt.

Notten
2013-11-23, 10:05
Dock quoted for truth.

Så kallad "restrained eating" är kopplat till hetsätning och dylikt.

Tack kära doktorn.

tjing
2013-11-23, 10:11
Du är välkommen, mitt barn.

tearz
2013-11-23, 11:57
en pizza.. eller två!?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hotellfrukost/brunch
Smörgåstårta
_Pizza_
Ben N jerrys
Negerbollar,gifflar och naturgodis exempelvis.

*flex*

Har dock inte ätit mer än en pizza och en bytta Ben n Jerrys över en dag på flera år.
Numera brukar jag unna mig något fritt mål varannan vecka eller dylikt. Känner inte behovet av att trycka i mig massa skräp då en "vettig" måltid kan smaka fan så gott :)

amini
2013-11-23, 13:20
det har jag nästan varje dag, sparar 1000-1200 kcal till sista måltiden
eller ännu mer om jag ska äta ute

Jeml
2013-11-23, 14:54
det har jag nästan varje dag, sparar 1000-1200 kcal till sista måltiden
eller ännu mer om jag ska äta ute

1000-1200kcal är väl vad en normal måltid består av?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Simonbaws
2013-11-23, 16:25
Julbord!

daloatf
2013-11-23, 16:47
Hotellfrukostbuffe alt brunchbuffe

Till lunch rostat bröd med mycket ost och god påläggskorv. Eventuella några rostade mackor med nutella eller liknande. Till detta någon god juice.

Mot eftermiddagen en trevlig fika med goda bullar och några goda kakor.

Till middagen en riktigt god stek med egna gjorda klyftpotatis där man inte har snålat med fettet och en riktigt god fettig och syndig sås. Till efterätt marängglass och färska bär.

Kvällen avslutas med favoritgodisarna och salta kex med ost.

Lillpajken94
2013-11-23, 19:06
Morgon (när man blir hungrig) 5dl mjölk+1scoop whey
Innan träning (30 min) 500g kvarg
Efter träning 1scoop whey (vatten)+ banan

30 min efter

Stor portion kött, fisk, potatis, ris, pasta.

Detta står jag mig bra på :)

StarkaUlf
2013-11-23, 19:16
Frukost - Mjukmackor med ost och skinka tillsammans med mjölk. Eventuellt någon med falukorv på.

Lunch - Mjölkstuvade makaroner och korv / våfflor eller plättar med glass+socker+sylt+grädde / palt

Middag - Typ vad som helst. Så länge det är mycket. Hamburgare, pizza, kött med potatis och mycket sås etc.

Sen under dagen/kvällen äter jag gärna godis mellan allt och toppar upp med en bunke glass eller 3-4 olika bakverk på kvällen.

Tobbey
2013-11-23, 19:17
Massor av bröd räcker gott och väl.

Trapz
2013-11-24, 14:19
Ja att ha en ätardag på bröd vore fan inte dumt. Skulle lätt kunna trycka ett stort paket falu råg rut med Kalles på och dricka typ oboy till istället för massa sötsaker och skit :d

zxcv
2013-11-24, 14:59
dricka oboy istället för massa sötsaker och skit

Duuuh... :Virro

RobinEH
2013-11-24, 15:10
Vad fasen är en ätardag? Fastar ni eller?

Tobbey
2013-11-24, 15:11
Vad fasen är en ätardag? Fastar ni eller?

Everyday is ätardag.

sigill
2013-11-24, 15:18
Ja att ha en ätardag på bröd vore fan inte dumt. Skulle lätt kunna trycka ett stort paket falu råg rut med Kalles på och dricka typ oboy till istället för massa sötsaker och skit :d

Du får gaser utav bara h*lvete. Inte värt det. Max typ 500 g bröd om dagen.

Glen
2013-11-24, 16:09
Frukost - Mjukmackor med ost och skinka tillsammans med mjölk. Eventuellt någon med falukorv på.

Lunch - Mjölkstuvade makaroner och korv / våfflor eller plättar med glass+socker+sylt+grädde / palt

Middag - Typ vad som helst. Så länge det är mycket. Hamburgare, pizza, kött med potatis och mycket sås etc.

Sen under dagen/kvällen äter jag gärna godis mellan allt och toppar upp med en bunke glass eller 3-4 olika bakverk på kvällen.

Spot on!

sigill
2013-11-24, 21:55
Frukost: några tallrikar müsli med glass med chokladsmak (VARNING: glass till müsli är farligt gott). Serveras med rostat bröd och mjölk.

Mellis (förslagsvis efter en lång löprunda): Choklad, bullar och mjölk.

Lunch: En riktigt god hamburgare. Läsk till (kan vara light, tycker det är ovärt med läsk med socker).

Mellis: Fruktsallad med vaniljsås. Känns fräscht.

Middag: Kycklingbitar med sås gjord på grädde och potatismos med en skvätt grädde i+ muskotnöt. Stor portion.

Kvällsgott: Tiramisu glass med mörk choklad, några kakor, 100 g jordnötter. Kanske glögg till vid säsong.

R Scarpa27
2013-11-24, 21:57
Du får gaser utav bara h*lvete. Inte värt det. Max typ 500 g bröd om dagen.

tss bs...
beror på vems mage och vad för bröd, uppdelning osv osv.

sigill
2013-11-24, 21:59
tss bs...
beror på vems mage och vad för bröd, uppdelning osv osv.

Skulle ha sagt 500 g bröd på en gång. Jag klarar av det utan att bli spyfärdig helt klart, men det är inte angenämnt.

StarkaUlf
2013-11-24, 22:34
Spot on!

:thumbup:

R Scarpa27
2013-11-25, 07:36
Massor av bröd räcker gott och väl.

bröd är godare än godis =)
bröd är godis =) hehe.
ne nu har du börjat käka mer bröd igen har jag sett avatar bilden tobbey!
byt till en brödbil eller något :d

R Scarpa27
2013-11-25, 07:38
Skulle ha sagt 500 g bröd på en gång. Jag klarar av det utan att bli spyfärdig helt klart, men det är inte angenämnt.

vitt formfranska är snällare :)

Onigiri
2013-11-25, 12:48
Vad ni mecklar till allt.

En sån här, ätes med sked.

http://25.media.tumblr.com/zYYGsxuS0k6ieha7euEcag44o1_500.jpg

Reaper123
2013-11-25, 13:22
Vad ni mecklar till allt.

En sån här, ätes med sked.Åhh ost *cupid*

Och pga detta fick jag rediga flashbacks från min jul- och nyårshelg i vintras, för där njöt jag av god mat på hög nivå. Ost, kex, cips och dipp... ja det är livet det!? :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/min_tr%C3%A4ning/121231.PNG

Optimalt för smaklökarna, men knappast en kosthållning som funkar om man vill hålla sig i form året runt! :D

PureWhey
2013-11-25, 13:39
3075 kcal fett, hahaha :D

Trapz
2013-11-25, 14:09
Haha helt klart hur optimalt som helst att trycka en hel ost, skulle nog lätt kunna sitta framför tvn och skiva i sig en 500 gram iaf utan problem. Fast jag skulle valt en hederlig hushållsost eller port salut. Klarar inte av ost med massa smak :d

Ibland får jag för mig att jag vill testa att äta helt flippat någon dag bara för att se hur kroppen reagerar på det, men det blir aldrig riktigt av. Bangar alltid ur och blir typ det vanliga ändå, synd att man är så feg :(

r1kkie
2013-11-25, 14:24
Åhh ost *cupid*

Och pga detta fick jag rediga flashbacks från min jul- och nyårshelg i vintras, för där njöt jag av god mat på hög nivå. Ost, kex, cips och dipp... ja det är livet det!? :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/min_tr%C3%A4ning/121231.PNG

Optimalt för smaklökarna, men knappast en kosthållning som funkar om man vill hålla sig i form året runt! :D

Fy fan. Skulle ha svårt å få mig 50% av dedär. :P

Vad är det fär program du har registrerat dedär i?

arogen
2013-11-25, 14:55
bröd är godare än godis =)
bröd är godis =) hehe.
ne nu har du börjat käka mer bröd igen har jag sett avatar bilden tobbey!
byt till en brödbil eller något :d

håller med! Bröd före godis, alltid! Hellre att jag tar 400g bröd än 200g godis. men när det kommer till glass....... jämt skägg. men ciabatta med smör och ost eller mackor med jordnötssmör.. asså.. njutning på hög nivå pratar vi om här! =)

arogen
2013-11-25, 14:58
Åhh ost *cupid*

Och pga detta fick jag rediga flashbacks från min jul- och nyårshelg i vintras, för där njöt jag av god mat på hög nivå. Ost, kex, cips och dipp... ja det är livet det!? :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/min_tr%C3%A4ning/121231.PNG

Optimalt för smaklökarna, men knappast en kosthållning som funkar om man vill hålla sig i form året runt! :D

tror fan min mage skulle balla ur av detdär. =) jag har som mest fått i mig 210g fett en dag (vad jag vet) och det var när jag käkade en b&j peanut butter cup och pizza på kvällen :D men 335g fett vore fasen lite mycket för magen tror jag hehe.

cero
2013-11-25, 15:42
3075 kcal fett, hahaha :D

Hahahah, vad i helvete.

vicarious
2013-11-25, 16:52
Åhh ost *cupid*

Och pga detta fick jag rediga flashbacks från min jul- och nyårshelg i vintras, för där njöt jag av god mat på hög nivå. Ost, kex, cips och dipp... ja det är livet det!? :D

Optimalt för smaklökarna, men knappast en kosthållning som funkar om man vill hålla sig i form året runt! :D

Vägde och räknade du på allvar allt du åt under jul & nyårshelgen? Eller uppskattade du?

R Scarpa27
2013-11-25, 19:18
håller med! Bröd före godis, alltid! Hellre att jag tar 400g bröd än 200g godis. men när det kommer till glass....... jämt skägg. men ciabatta med smör och ost eller mackor med jordnötssmör.. asså.. njutning på hög nivå pratar vi om här! =)

lätt =)

cero
2013-11-25, 21:27
Vägde och räknade du på allvar allt du åt under jul & nyårshelgen?

Botten är nådd.

;)

Gober
2013-11-25, 21:40
Räknar man kalorier på jul och nyår ska man nästan dömas till spöstraff. Hade någon kommit hem till mig på julen och suttit och registrerat maten i shapeup hade jag slängt ut personen.

R Scarpa27
2013-11-25, 21:47
Räknar man kalorier på jul och nyår ska man nästan dömas till spöstraff. Hade någon kommit hem till mig på julen och suttit och registrerat maten i shapeup hade jag slängt ut personen.

eller så käkar man några lådor sådana här och har koll på varje låda hahaha.
höll dessa bara 1 år?
http://cdn.stureplan.se/blogs/hibbs/uploads/2007/12/jult.jpg

Gober
2013-11-25, 21:50
eller så käkar man några lådor sådana här och har koll på varje låda hahaha.
höll dessa bara 1 år?
http://cdn.stureplan.se/blogs/hibbs/uploads/2007/12/jult.jpg

Man tog bort dessa eftersom de var "stötande". folk reagerade på hur sorgligt det var med ensamma människor som satt och åt de där "jultallrikarna". Det är vad säljarna från Findus sagt iaf, de sålde faktiskt en hel del :/

Jeml
2013-11-25, 21:52
Man tog bort dessa eftersom de var "stötande". folk reagerade på hur sorgligt det var med ensamma människor som satt och åt de där "jultallrikarna". Det är vad säljarna från Findus sagt iaf, de sålde faktiskt en hel del :/

vad var det för konstigt argument? det är väl bättre och roligare för dom än att gå o köpa en kebabrulle eller mcdonalds...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-11-25, 22:03
Man tog bort dessa eftersom de var "stötande". folk reagerade på hur sorgligt det var med ensamma människor som satt och åt de där "jultallrikarna". Det är vad säljarna från Findus sagt iaf, de sålde faktiskt en hel del :/

mm testade aldrig dessa men vid nöd så kan man ju köpa 3 förpackningar och käka, då innehållet är ganska smått.
de har även haft schlager.

http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/12495/image(14).jpg

Reaper123
2013-11-25, 22:03
Vägde och räknade du på allvar allt du åt under jul & nyårshelgen? Eller uppskattade du?Åt ingen mat dessa dagar hemma och heller ingen som helst fundering över dess kcalinnehåll, däremot summerade jag mellan tummen och pekfingret i efterhand bara mest av ren nyfikenhet så är säkert +- 10 procents felmarginal.

Jag satt alltså ej och reggade detta "live"!

Edit: Tyckte mest det var en kul grejj att lägga upp i tråden, då ingen verkar läst TS önskan då alla listar feta (och härliga) måltider och då kom jag att tänka på en av mina grisigaste dagar sen jag började lära mig om kost (det blev dock inte mycket kcal jämfört med senaste "ätardagarna")

cero
2013-11-25, 22:05
http://cdn.stureplan.se/blogs/hibbs/uploads/2007/12/jult.jpg

Haha fy fan vad tragiskt. Blir deprimerad bara av att titta på detta.

Gober
2013-11-25, 22:12
Haha fy fan vad tragiskt. Blir deprimerad bara av att titta på detta.

En flaska billig vodka till det ;-)

Börje H
2013-11-25, 22:23
Stekt palt, Marabou å Trocka :hbang:

http://www.forsen.info/Bilder%201-2an/Str%F6vare/januari/P1090410.JPG-for-web-normal.jpg

http://www.swedishshop.com.au/images/gallery/Food/Marabou_mjolkchocolad.png

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Trocadero.jpg

thebandit
2013-11-26, 00:27
Haha fy fan vad tragiskt. Blir deprimerad bara av att titta på detta.

Jag blir skitsugen! Fan vad gott det såg ut. :hbang:

exor
2013-11-27, 12:43
Ätardag för mig utan att göra världens längsta lista är kort och gott 10.000 - 15.000 kcal och över 1.000 gram kolhyrater.

Reaper123
2013-11-27, 16:53
Ätardag för mig utan att göra världens längsta lista är kort och gott 10.000 - 15.000 kcal och över 1.000 gram kolhyrater.Har du dessa dagar på reguljära basis?

Jag har vägt 150kg och alltid haft stor aptit och äter "allt", men att äta över 10000 kcal på en dag (som inte bara består av skit) är faktiskt inte så lätt om man vill må drägligt.

Har fått i mig >1kg CHO vid upprepade tillfällen på mina högenergi dagar men då aldrig över 8000 kcal...

Sent from my LG-E975 using Tapatalk

Picap
2013-11-27, 17:03
Jesus christ alltså... Jag gillar att äta absurda mängder skit as much as the next guy men jag har svårt att se mig själv komma över 5000 kalorier och det är nog rätt sällan jag ens hamnar där. Jag imponeras, och fascineras!

Jeml
2013-11-27, 17:05
fyfan är du säker att du tycker i dig 10000-15000kcal på en dag? (det är förövrigt ett rätt stort spann). helt galet om du gör det :D

när jag spårat ur någon dag på deff då jag varit som allra mest utsvulten kanske jag kommit upp i 6000-7000kcal gissar jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

R Scarpa27
2013-11-27, 20:40
Haha fy fan vad tragiskt. Blir deprimerad bara av att titta på detta.

matlåda till jobbet och en limpa vörtbröd . perfekt för ex vis en byggarbetare i en byscha med mikro och ett paket smör =)

R Scarpa27
2013-11-27, 20:42
fyfan är du säker att du tycker i dig 10000-15000kcal på en dag? (det är förövrigt ett rätt stort spann). helt galet om du gör det :D

när jag spårat ur någon dag på deff då jag varit som allra mest utsvulten kanske jag kommit upp i 6000-7000kcal gissar jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

spårat ur jag med värsta ggn så kunde jag inte ens lukta på mat på över 24h timmar.
panpizza buffe och en hel påse med cashewnötter och choklad. var det jag käkade i enorm mängd och damn...

kcal no clue men käkade x x x antal bitar pan pizza på några tusen kcal, och sedan helvetes med nötter och choklad på några tusen kcal . går fort med kalorier med nötter och choklad =).

sigill
2013-11-27, 20:48
Ätardag för mig utan att göra världens längsta lista är kort och gott 10.000 - 15.000 kcal och över 1.000 gram kolhyrater.

Om det inte vore långt över 1000 g kolhydrater vore det riktigt imponerande.

bolacola
2013-11-27, 21:36
Jesus christ alltså... Jag gillar att äta absurda mängder skit as much as the next guy men jag har svårt att se mig själv komma över 5000 kalorier och det är nog rätt sällan jag ens hamnar där. Jag imponeras, och fascineras!

Tro mig du äter över 5000 kcal när du svullar (kanske ej om det bara är nyttigt men om det är skräpmat å snask är det sjukt enkelt) ... Om jag en "liten" tjej gör detta utan problem rätt ofta skulle nog du också det

z_bumbi
2013-11-28, 15:55
Tro mig du äter över 5000 kcal när du svullar (kanske ej om det bara är nyttigt men om det är skräpmat å snask är det sjukt enkelt) ... Om jag en "liten" tjej gör detta utan problem rätt ofta skulle nog du också det

Det är inte direkt vanligt att någon äter 5000 kcal även om de tycker de proppar i sig mat och att tjejer gör det är ännu mer ovanligt. De flesta har nämligen fungerande mättnadskänslor.
Om man verkligen bestämmer sig för att äta så mycket som möjligt är det inte något svårt men då är frågan varför man gör det...

Har man av någon anledning ett högre kaloribehov och är van vid att äta mycket är däremot inte 5 Mcal så mycket mat men det är inte direkt så många som äter +4000 kcal per dag som balans.

Jeml
2013-11-28, 16:22
Det är inte direkt vanligt att någon äter 5000 kcal även om de tycker de proppar i sig mat och att tjejer gör det är ännu mer ovanligt. De flesta har nämligen fungerande mättnadskänslor.
Om man verkligen bestämmer sig för att äta så mycket som möjligt är det inte något svårt men då är frågan varför man gör det...

Har man av någon anledning ett högre kaloribehov och är van vid att äta mycket är däremot inte 5 Mcal så mycket mat men det är inte direkt så många som äter +4000 kcal per dag som balans.

+1

i normala fall klämmer nog inte särskilt många 5000kcal/dag. om man inte deffar då är det sjukt enkelt.

har man dock siktat in sig på en godispåse fylld med ~500g choklad till fredagskvällen och middagen bestod av en flottig kebabpizza, ja då är man nog där den dagen.

frågan är ju hur mycket man får i sig dagen efter dock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gober
2013-11-28, 16:58
Tro mig du äter över 5000 kcal när du svullar (kanske ej om det bara är nyttigt men om det är skräpmat å snask är det sjukt enkelt) ... Om jag en "liten" tjej gör detta utan problem rätt ofta skulle nog du också det

Vill gärna se en "liten tjej" äta över 5000kcal utan problem. Om du gör det rätt ofta så bör du nog fundera lite på vad du håller på med.

cero
2013-11-28, 18:17
Vill gärna se en "liten tjej" äta över 5000kcal utan problem.

Lol, +1.

Gober
2013-11-28, 18:18
Lol, +1.

Liten kan iofs betyda kort, på längden alltså. Danny Devito är ju ganska kort.

cero
2013-11-28, 18:23
Liten kan iofs betyda kort, på längden alltså. Danny Devito är ju ganska kort.

Ganska? Om jag inte har helt fel är han under 150 cm (t om så kort som 145 kanske). Så han är ju liten oavsett hur tjock han blir. :D

qozmox
2013-11-28, 18:26
Liten kan iofs betyda kort, på längden alltså. Danny Devito är ju ganska kort.

precis.
här är ett annat exempel på en liten kis.

http://www.gagful.com/uploads/2011_10/1319948810_Oh_sht_I_ate_my_desk_again_gag.jpg

R Scarpa27
2013-11-28, 19:04
Vill gärna se en "liten tjej" äta över 5000kcal utan problem. Om du gör det rätt ofta så bör du nog fundera lite på vad du håller på med.

de klarar hon nog 1 äpple och 6 dl olja som man sveper lätt på 2 klunkar sådär over 5k kcal =)... :d

med rätt råvaror blir det enkelt att köra över 5k varje dag.

cero
2013-11-28, 20:23
de klarar hon nog 1 äpple och 6 dl olja som man sveper lätt på 2 klunkar sådär over 5k kcal =)... :d

Hahahaha, magen hade inte varit nådig efter det där.

R Scarpa27
2013-11-28, 20:46
Hahahaha, magen hade inte varit nådig efter det där.

japp =) men man klarar det enkelt för stunden :d

Picap
2013-11-28, 20:50
Tro mig du äter över 5000 kcal när du svullar (kanske ej om det bara är nyttigt men om det är skräpmat å snask är det sjukt enkelt) ... Om jag en "liten" tjej gör detta utan problem rätt ofta skulle nog du också det

Tycker detta är rätt återkommande på detta forumet. Känns ju som att man äter någon slags svältkost (trots att den stadigt ligger mellan 2000-3000 kcal) när andra på helt vanliga dagar uppger kcal-mängder uppmot 4000+.

Jag betvivlar inte att jag skulle kunna få i mig 5000 kcal men till vilken nytta? Om jag unnar mig en ätardag så finns inte lusten för att både gå och käka mängder av skräpmat, samt även köpa mängder av godis. Kan tillägga att även jag tidigare varit överviktig och haft både en och två vilda nätter med godis men t.o.m under dessa grisigheter har jag svårt att se att det rör sig om 5000+, och i sånt fall är det extrema undantagsfall (vad gäller mig, iallafall).

Jontalinen
2013-11-28, 22:10
Tycker detta är rätt återkommande på detta forumet. Känns ju som att man äter någon slags svältkost (trots att den stadigt ligger mellan 2000-3000 kcal) när andra på helt vanliga dagar uppger kcal-mängder uppmot 4000+.

Jag betvivlar inte att jag skulle kunna få i mig 5000 kcal men till vilken nytta? Om jag unnar mig en ätardag så finns inte lusten för att både gå och käka mängder av skräpmat, samt även köpa mängder av godis. Kan tillägga att även jag tidigare varit överviktig och haft både en och två vilda nätter med godis men t.o.m under dessa grisigheter har jag svårt att se att det rör sig om 5000+, och i sånt fall är det extrema undantagsfall (vad gäller mig, iallafall).

5000 är inte så mycket som det låter om du väljer en viss typ av livsmedel.

Kör du gamla vanliga ris + kyckling kommer du får svettas, men vafan en riktigt fet pizza till lunch, ytterligare en till middag och en påse godis och du har enkla 5000.

framtidalegend
2013-11-28, 23:47
Hotellfrukost
Pizza till lunch
Mongolisk buffé till middag
Snacks och dricka till bion på kvällen

Jeml
2013-11-28, 23:48
Hotellfrukost
Pizza till lunch
Mongolisk buffé till middag
Snacks och dricka till bion på kvällen

vad innehåller mongolisk buffé? är du därifrån eller varför gillar du det så mkt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

framtidalegend
2013-11-28, 23:54
vad innehåller mongolisk buffé? är du därifrån eller varför gillar du det så mkt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Har bara varit på en mongolisk restaurang så kan kanske inte tala för alla som finns. Men den jag och kompisarna brukar gå till så är det såhär:
''Vår buffé är sedan uppdelad i tre sektioner: kött, grönsaker och såser. Först väljer ni mellan kyckling, fläsk, biff och lamm, som i kompletterar med grönsaker och nudlar efter eget tycke och smak. Smaksätt med våra härligt kryddade såser och lämna sedan över tallriken till våra kockar. Medan ni ser på tillreder de er mat innan ni avslutar med någon av de såser som finns efter buffébordet. Önskas ris till maten så ordnar vi gärna det.''

Det är riktigt jävla gott och det går även äta ''cleant'' om man så önskar, men då kanske man bör välja bort allt för mycket sås. Jag är svensk.

Gober
2013-11-28, 23:57
Snart dags för lussebullar, är ju 1a advent snart. Där snackar vi goda kolhydrater, fast det är väl för mycket fett för optirunkarna.

Stjarnan
2013-11-29, 06:29
Snart dags för lussebullar, är ju 1a advent snart. Där snackar vi goda kolhydrater, fast det är väl för mycket fett för optirunkarna.

:laugh:
Precis Gober, allt över 5% fett går bort!! ;)

Sheogorath
2013-11-29, 06:42
En näve godis och en kaseindrink till frukost som PWO. BCAA som post-workout. Ben & Jerrys och mer BCAA som nästa post-workout. Lite EAA så man står sig under eftermiddagen. McDonalds lite senare på dagen, på kvällen chips och två bärs till en bra film. Kvällen rundas av av en kaseindrink innan bingen.

Energiintag runt balans för att undvika onödig fettinlagring. Proteinet minst kv x 2.

Så.

z_bumbi
2013-11-29, 09:51
vad innehåller mongolisk buffé? är du därifrån eller varför gillar du det så mkt :)

Jag gissar att det är ghingis (eller hur det nu stavas) eller motsvarnade dvs man langar fram råvarorna så blir de tillagade. Det är med andra ord inte så mycket kamel- och hästmjölk, torkad ost etc.

Trapz
2013-11-29, 10:36
En näve godis och en kaseindrink till frukost som PWO. BCAA som post-workout. Ben & Jerrys och mer BCAA som nästa post-workout. Lite EAA så man står sig under eftermiddagen. McDonalds lite senare på dagen, på kvällen chips och två bärs till en bra film. Kvällen rundas av av en kaseindrink innan bingen.

Energiintag runt balans för att undvika onödig fettinlagring. Proteinet minst kv x 2.

Så.

Haha, det låter nästan FÖR optimalt för att ens kunna njutas av. Fast McDonalds? Finns väl bra mycket godare saker att njuta av på en ätardag då

Morty
2013-11-29, 10:49
Angående den som äter 15000, tjejen som lätt drar 5000, etc.

This is internet. Allt som står är inte sant.

Stjarnan
2013-11-29, 11:10
Angående den som äter 15000, tjejen som lätt drar 5000, etc.

This is internet. Allt som står är inte sant.

+1. Tror inte det finns speciellt många av oss som klarar 15000 kcal.
Jag själv är stor i maten men när det närmar sig 6-7000 kcal så är det stopp!

Jeml
2013-11-29, 11:14
+1. Tror inte det finns speciellt många av oss som klarar 15000 kcal.
Jag själv är stor i maten men när det närmar sig 6-7000 kcal så är det stopp!

samma här, men skulle nog inte klara 6000-7000kcal om jag inte låg i deff och var utsvulten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2013-11-29, 11:39
samma här, men skulle nog inte klara 6000-7000kcal om jag inte låg i deff och var utsvulten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Lider av samma problem nu under bulk, om vi pratar fast föda där mestadels är "vettig" sådan...

Men blandar man in flytande kalorier, så har jag iaf haft ett par fredagar/lördagar som landat runt 7-9k, men då har alkoholen (inkl ev. läsk) stått för 1500-2000 kcal.

Nej, dom som lyckas klämma 5-siffrigt utan större problem har minst sagt en stor magsäck samt något helt fel på signalerna som bör ge mättnadskänsla. Speciellt om det är en ätardag utan nämvärd rörelse, för jag har haft dagar med energibehov >7000 kcal och skulle inte ens då få i mig 15000 kcal.

On topic:
Efter att ha ätit 5 olika sorters tårta denna vecka på jobbet har jag insett att detta är en mycket bra "pwo" så tror en halvopti-ätardag (på träningsdag) för mig skulle innebära...

Frukost: Pannkakor (eller våfflor) m. sylt och grädde

Lunch: Pasta carbonara

Fika/pwo: 1 stor bit tårta

Före/under/efter träning: Bcaa, godis följt av mer bcaa.

Post #1: Pizza eller hamburgare

Post #2: Ostkaka eller chokladpudding med tillbehör

Ev. chips m. dipp eller godis till en filmkväll

Ätardag för mig skulle behöva innebära minst 5000 kcal, då jag bulkar på strax över 4000.

Trapz
2013-11-29, 12:34
+1. Tror inte det finns speciellt många av oss som klarar 15000 kcal.
Jag själv är stor i maten men när det närmar sig 6-7000 kcal så är det stopp!

Nej då borde man förmodligen spy innan allt är nere, även om det är typ choklad och nötter så
Är det en jävla massa.
Om man äter hyfsat normal mat så är nog de flesta garanterat mätta efter en 4-5k kcal. Har nog också kommit upp i en 6000+ nån dag men då mår man riktigt illa tycker jag.

DieErste
2013-11-29, 12:43
men varför så sjukt överskott egentligen? grejen med ätardagen är att få ordning på leptinnivåerna om jag förstått det rätt men behöver man 3000-4000kcal över balans för det verkligen :/

Stjarnan
2013-11-29, 15:50
men varför så sjukt överskott egentligen? grejen med ätardagen är att få ordning på leptinnivåerna om jag förstått det rätt men behöver man 3000-4000kcal över balans för det verkligen :/

Ordet ätardag har blivit någon jävla ursäkt för ren idioti enligt mig. Att inta överskott på 3-4000 kcal istället för 500-1000 kcal är knappast till någon fördel, tvärtom!

Jeml
2013-11-29, 16:31
Ordet ätardag har blivit någon jävla ursäkt för ren idioti enligt mig. Att inta överskott på 3-4000 kcal istället för 500-1000 kcal är knappast till någon fördel, tvärtom!

agreed.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-11-29, 19:20
Haha, det låter nästan FÖR optimalt för att ens kunna njutas av. Fast McDonalds? Finns väl bra mycket godare saker att njuta av på en ätardag då

Inte njutas av? Ben & Jerrys, Donken, chips och öl? Det är goa grejor. Ölen brukar bara hålla de första veckorna, sen ryker den för att det finns roligare saker att lägga kalorier på om man bara får gå till balans. Ätardagen för mig är så mycket mer än bara lite extra glykogeninlagring.

Jag gillar Donken och står för det! :D

cero
2013-11-29, 19:24
men varför så sjukt överskott egentligen? grejen med ätardagen är att få ordning på leptinnivåerna om jag förstått det rätt men behöver man 3000-4000kcal över balans för det verkligen :/

Haha, inte tror du att det är anledningen till att folk har "ätardagar"? Man vill äta gott helt enkelt.

Gpajpen
2013-11-30, 08:47
Haha, det låter nästan FÖR optimalt för att ens kunna njutas av. Fast McDonalds? Finns väl bra mycket godare saker att njuta av på en ätardag då

Finns ingenting som toppar en riktig svulstig donken meny (köper givetvis hem det till soffan och filmen). T.ex en big mac plusmeny, en dubbel qp, nuggets, paj, dipper, cheeseburgare. Då är man i himlen min vän

Onigiri
2013-11-30, 08:59
Åhh ost *cupid*

Och pga detta fick jag rediga flashbacks från min jul- och nyårshelg i vintras, för där njöt jag av god mat på hög nivå. Ost, kex, cips och dipp... ja det är livet det!? :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/min_tr%C3%A4ning/121231.PNG

Optimalt för smaklökarna, men knappast en kosthållning som funkar om man vill hålla sig i form året runt! :DSå ja! Du och jag borde bränna av ett julbord eller tre någongång *cupid*

Reaper123
2013-11-30, 09:03
Så ja! Du och jag borde bränna av ett julbord eller tre någongång *cupid*Hehe, låter farligt men skulle inte tacka nej ;)

Julbord är dock långt ifrån favoriten, ge mig en BBQ-buffé eller liknande och jag äter till jag spricker!

Sent from my LG-E975 using Tapatalk

raddum
2013-11-30, 09:12
Alla mikronutrienter är iaf täckta där:) 250g brie, would die <-

Trapz
2013-11-30, 10:39
Finns ingenting som toppar en riktig svulstig donken meny (köper givetvis hem det till soffan och filmen). T.ex en big mac plusmeny, en dubbel qp, nuggets, paj, dipper, cheeseburgare. Då är man i himlen min vän

Fast njaa jag vet inte jag.
En välkryddad riktigt mör saftig bit oxfilé med klyftpotatis och till det en gräddsås med svamp eller lite bea. Plus nåt glas rött och lite öl på det.
Hemmalagad helt ugnsfärsk äpple/blåbärspaj med kall vaniljsås till efterrätt.

Tycker iaf jag slår en svettig burgare från donken med flottiga pommes alla dagar i veckan ;)
Fast sen så har jag aldrig varit något fan av McDonalds någonsin, inte ens som barn så ville jag äta där.

Onigiri
2013-11-30, 10:55
Hehe, låter farligt men skulle inte tacka nej ;)

Julbord är dock långt ifrån favoriten, ge mig en BBQ-buffé eller liknande och jag äter till jag spricker!

Sent from my LG-E975 using TapatalkSamma här egentligen, nämnde julbord främst för att jag var på ett häromdagen och åt säkert lax så att omega3 supplementeringen är klar för kommande 3 år :D

Men ja, grill eller thai så skulle jag under pistolhot säkert vara nära 10k på en tvåtimmarsittning.

Gober
2013-11-30, 11:45
Kan nog komma på tusen saker som är godare än McDonalds, funkar om man är utsvulten och inte har tillgång till annat. Men det är givetvis en smaksak.

Tobbey
2013-11-30, 11:58
Dags för ätardag idag med julbord och div. tillbehör! Får se var dagen slutar i kcal på ett ungefär. Tänkte försöka hålla nere fettet så gott det går, detta främst för att jag blir så illamående och uppsvälld av mycket fett. Vill kunna träna imorgon. Började iaf dagen med 1100 kcal till frukost i form av flingor och mjölk, så en (dålig) start fick jag allt :D Fuck it, idag.

shut teh face
2013-11-30, 13:39
Räcker med att trycka en pizza med någon sås efter träningen så är det ju fosterställning resten av dagen. :)

Alfen avf Ling
2013-11-30, 13:52
Åhh ost *cupid*

Och pga detta fick jag rediga flashbacks från min jul- och nyårshelg i vintras, för där njöt jag av god mat på hög nivå. Ost, kex, cips och dipp... ja det är livet det!? :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/min_tr%C3%A4ning/121231.PNG

Optimalt för smaklökarna, men knappast en kosthållning som funkar om man vill hålla sig i form året runt! :D

hur får du upp den där bilden i kostregistrering?

Sheogorath
2013-11-30, 15:45
Räcker med att trycka en pizza med någon sås efter träningen så är det ju fosterställning resten av dagen. :)

Wut why?

Sheogorath
2013-11-30, 17:27
En näve godis och en kaseindrink till frukost som PWO. BCAA som post-workout. Ben & Jerrys och mer BCAA som nästa post-workout. Lite EAA så man står sig under eftermiddagen. McDonalds lite senare på dagen, på kvällen chips och två bärs till en bra film. Kvällen rundas av av en kaseindrink innan bingen.

Energiintag runt balans för att undvika onödig fettinlagring. Proteinet minst kv x 2.

Så.

Det lutar åt att dagen blir exakt så här faktiskt. Donken ska vara två Big Macs och en mellan pommes. Mängden chips blir löjligt liten om jag inte ska gå över 3530 kcal men så får det bli.