handdator

Visa fullständig version : försvinner fett vid stekning?


Ballt
2013-11-20, 20:56
Ligger på diet nu, har köpt 20% nötfärs för en billigpeng, nu är 20g fett per100g lite väl mkt mkt för mig.

Men vid stekning på hög värme så bildas Det ju ganska mycket flott, jag samlar sedan all köttfärs på ena sidan av stekpannan och skyfflar över fettet i ett glas och häller ut det.

Frågan är då, fungerar det att göra för att få ned fetthalten eller är näringsvärde densamma? Ifall det funkar, Hur mycket fett tror ni försvinner per 100g

Theet
2013-11-20, 21:09
Väg upp det och räkna av men tänk på att lite av det är nog vatten.

Ballt
2013-11-20, 21:25
Väg upp det och räkna av men tänk på att lite av det är nog vatten.

Har ingen tillgång till våg just nu. Syftar du på att väga köttfärsen eller slottet i stekpannan?

krubkungen
2013-11-20, 21:33
Du kan koka nötfärsen innan du steker den. På det sättet flyter fettet upp i kastrullen och du silar bort det för att sen steka nötfärsen. Har ej provat det dock, hittade tipset av Robert Berg på nätet.

tjing
2013-11-20, 21:37
Eller så kan man hälla av fett från stekpannan.

Ballt
2013-11-20, 22:16
Eller så kan man hälla av fett från stekpannan.

Hur mkt fett skulle du gissa försvinner ifall man steker de ganska hårt och"pressar" färsen mot pannan så de försvinner mer fett

R Scarpa27
2013-11-20, 22:29
omg. lämna tillbaka färsen och köp nöt eller kyckling ist.
eller ät upp blandfärsen och dra ner fettet på något annat under tiden.

Ballt
2013-11-20, 22:45
omg. lämna tillbaka färsen och köp nöt eller kyckling ist.
eller ät upp blandfärsen och dra ner fettet på något annat under tiden.

Haha men dra en gräns, om jag säger att jag har kommit över en viss mängd fet nötfärs och är intresserad att veta hur mkt fett som försvinner så måste jag väl få ställa den frågan utan att Du ska påpeka att jag ska köpa ett kött som är dubbelt så dyrt

Theet
2013-11-20, 23:08
Har ingen tillgång till våg just nu. Syftar du på att väga köttfärsen eller slottet i stekpannan?
Jag menade att du ska få ut fettet ur pannan, ta upp det med någon sorts mått (matskedsmått?) om du inte kan väga det, då får du en viss uppfattning om mängden.
Om ditt mål är att gå ner i vikt så kan du räkna på ordinarie innehåll och veta att du ligger lite under. Om du inte ska äta samma sak under en längre period, då förstår jag att du vill kunna sänka kalori-innehållet.

DynamitDaniel
2013-11-20, 23:14
Dagens husmorstips: Sug upp fettet med hushållspapper...

tjing
2013-11-21, 14:02
Hur mkt fett skulle du gissa försvinner ifall man steker de ganska hårt och"pressar" färsen mot pannan så de försvinner mer fett

Mycket.

Man behöver ju inte ens trycka det mot pannan, det blir ju en massa flott i pannan ändå.

amini
2013-11-21, 14:12
omg. lämna tillbaka färsen och köp nöt eller kyckling ist.
eller ät upp blandfärsen och dra ner fettet på något annat under tiden.

håller med
livet ska inte vara så svår

Gober
2013-11-21, 14:17
omg. lämna tillbaka färsen och köp nöt eller kyckling ist.
eller ät upp blandfärsen och dra ner fettet på något annat under tiden.

Lämna tillbaka? hehe, ja det godtar nog butiken :d

Alltidxx
2013-11-21, 16:29
Du kan koka nötfärsen innan du steker den. På det sättet flyter fettet upp i kastrullen och du silar bort det för att sen steka nötfärsen. Har ej provat det dock, hittade tipset av Robert Berg på nätet.
Ja men det tar tid innan fettet flyter upp, det måste kallna, och även köttsaft försvinner så det blir smaklösare. Möjligtvis att jag skulle ta mig för något sådant under deff idag men jag tror inte det.