handdator

Visa fullständig version : Olika upplägg för olika muskler?


Arnoldski
2013-11-20, 18:11
Detta avser alltså ren volymträning och jag avser inte alls maxstyrka.

Är det så att olika muskler svarar bäst (ur volymsynpunkt) på olika typ av träning?

Exempel:
Ska biceps och triceps ha olika upplägg? Är det tex så att den ena muskeln mår bäst av typ 8 set med 14-18 reps och den andra av 4 set 6-12 reps?

Jag börjar fundera för att jag upplever själv att det känns så otroligt olika i olika muskler när jag växlar till mer högvolyms-upplägg. Sett till vad jag orkar, hur styrkan "faller" från ett set till nästa etc-väldigt olika för biceps och triceps för mig.

Det finns lite olika anledningar till frågan. Tex har jag läst att "triceps svarar väl på styrketräning" och ofta har man läst att vader inte gör det. Här om dagen läste jag också här på brädan om ett lågvikt/hög volyms-upplägg för att bäst träna laterala delta. Och så vidare.

Tankar? Källor? Åsikter?

Jatskt
2013-11-20, 19:34
olika muskler har väl olika uppsättning musklerfibrer vilket rent logiskt borde göra att en muskel med hög andel typ 2 fibrer får en högre hypertrofiutveckling av lågreps än en muskel som till största del består av typ 1 fibrer? Alltså att vissa muskler har lättare för myo än sarko och tvärtom. Endast spekulationer dock :p

Sent from my HTC One using Tapatalk

PureWhey
2013-11-20, 19:49
Ja, olika "uppsättning" muskelfibrer, vilket gör att jag tror att en blandning av högreps och lågreps är opti.

Jatskt
2013-11-20, 20:02
Fast frågan var väl om vissa muskler ökar mer i volym av lågreps än andra? Det kanske finns någon fördel att lägga lite extra krut på tunga lågreps när man tränar triceps t.ex? tittar man på duktiga bänkare har dom ofta stora triceps men inte alltid så imponerande bröstvolym.

Sent from my HTC One using Tapatalk