handdator

Visa fullständig version : Bänk 250 kg fail, raka handleder?


milax
2013-11-20, 13:15
http://youtu.be/ODp1Pox4q4Y
https://www.youtube.com/watch?v=ODp1Pox4q4Y

rooz
2013-11-20, 13:17
Bra passare*popcorn*

milax
2013-11-20, 13:26
ODp1Pox4q4Y
Nu vet jag hur jag länkar till tuben också...

spoonchest
2013-11-20, 13:51
Vart har vi den där arne persson-versionen av batmanlampan?

r1kkie
2013-11-20, 13:55
Bra passare*popcorn*

Hur ska en passare kunna vara med på att fånga upp 250kg när han tappar stången?

Dreas
2013-11-20, 14:11
Hur ska en passare kunna vara med på att fånga upp 250kg när han tappar stången?Mm, det blir nog svårt. Hade någon av passarna varit med lite mer tror jag dom hade skadat sig. Ett snabbt ryck neråt med ospänd rygg med en sisådär 120kg är nog inte direkt mumma för ryggen.

bubbe
2013-11-20, 15:03
På 250 vill man ha två passare på vardera sida (har sett klovare fånga tyngre vikter än så när stången har snärtat iväg mot huvudet pga tröjan). Sen om det hade varit en ipf-tävling så hade det iaf funnits safety racks. Hade väl iofs inte hjälpt i detta fall mot revbenen.

Dreas
2013-11-20, 15:04
På 250 vill man ha två passare på vardera sida (har sett klovare fånga tyngre vikter än så när stången har snärtat iväg mot huvudet pga tröjan). Sen om det hade varit en ipf-tävling så hade det iaf funnits safety racks. Hade väl iofs inte hjälpt i detta fall mot revbenen.Mm, men när det rör tröja är man ju som passare också mer aktiv då man vet att det kan sticka just mot huvudet.

qozmox
2013-11-20, 15:05
i power unlimited så är det med ett liknande fall, men då får han stången på huvvet.

spola till typ 05:30
QvS_Ff8q2io

Scratch89
2013-11-20, 15:12
Vilken funktionell styrka!

limenka
2013-11-20, 15:20
Deathgrip?

milax
2013-11-20, 15:27
i power unlimited så är det med ett liknande fall, men då får han stången på huvvet.
FILM
Fast här så tappar han inte stången ur handen.

rooz
2013-11-20, 15:48
Hur ska en passare kunna vara med på att fånga upp 250kg när han tappar stången?
Jag tänkte mer att man som passare på en sådan respektabel vikt skall vara beredd överhuvudtaget (Se passaren till vänster som står med händerna i sidorna).

På 250 vill man ha två passare på vardera sida (har sett klovare fånga tyngre vikter än så när stången har snärtat iväg mot huvudet pga tröjan). Sen om det hade varit en ipf-tävling så hade det iaf funnits safety racks. Hade väl iofs inte hjälpt i detta fall mot revbenen.
+1

Mm, men när det rör tröja är man ju som passare också mer aktiv då man vet att det kan sticka just mot huvudet.
Ja, för i raw-bänk så kan det ju inte fela? Som passare är du där för att skydda lyftaren, och på 250kg kanske det är dags att bli uppmärksam.

Jeans
2013-11-20, 15:53
Klara han sig? Var ju en annan som dog av 180kg som han tappa på bröstet.

Dreas
2013-11-20, 15:56
Ja, för i raw-bänk så kan det ju inte fela? Som passare är du där för att skydda lyftaren, och på 250kg kanske det är dags att bli uppmärksam.Klart att det kan fela, men hastigheten med vilket det kan gå åt skogen skiljer de två olika tävlingsformerna rejält.

Ja, den ena passaren borde vakna, men det är bara att se på den andra, där går stången genom händerna. Hade han haft fingrarna omtvinade så är risken att hans rygg gått åt skogen istället.

cero
2013-11-20, 16:04
Klart att det kan fela, men hastigheten med vilket det kan gå åt skogen skiljer de två olika tävlingsformerna rejält.

Ja, den ena passaren borde vakna, men det är bara att se på den andra, där går stången genom händerna. Hade han haft fingrarna omtvinade så är risken att hans rygg gått åt skogen istället.

Man får väl se till att ordna passare som kan fånga upp så tunga vikter?

Dreas
2013-11-20, 16:10
Man får väl se till att ordna passare som kan fånga upp så tunga vikter?vad har vikten för något med det hela att göra? Jag pratar om ett snabbt ryck och en påse med oflyt så du skadar dig.

Sen går det ruggigt snabbt också. Inte ens säkert att det gått bra om händerna varit ihopsatta. Det får vi aldrig veta. Uppsatta racks hade dock minskat skadan något.

cero
2013-11-20, 16:11
vad har vikten för något med det hela att göra? Jag pratar om ett snabbt ryck och en påse med oflyt så du skadar dig.

Ett snabbt ryck med en vikt man vanligtvis bollar med är väl inga problem? Om det däremot är typ 2RM så lär ju ryggen bli skrot. Visst går det snabbt som fan, men passarna var ju inte alls beredda för en ev olycka.

Dreas
2013-11-20, 16:20
Ett snabbt ryck med en vikt man vanligtvis bollar med är väl inga problem? Om det däremot är typ 2RM så lär ju ryggen bli skrot. Visst går det snabbt som fan, men passarna var ju inte alls beredda för en ev olycka.Du gissar. Att få problem med ryggen handlar inte bara om vikt!

Nej, jag tror väldigt få är beredda på en sådan olycka faktiskt. Hur många här inne har ens sett en sådan olycka IRL eller på streamade tävlingar inom IPF? Jag har iofs inte hållt på mer än i några få år.

mini
2013-11-20, 16:22
Orsaken att man inte ser sådana olyckor är bland annat för att IPF-tävlingar har högre krav på passare. Att ta emot stora vikter funkar om man är beredd på att det kan hända. Passarna på filmen verkade tro att de bara stod där som prydnad.

cero
2013-11-20, 16:23
Du skriver:

Mm, men när det rör tröja är man ju som passare också mer aktiv då man vet att det kan sticka just mot huvudet.

Varför inte vara lika aktiv i raw-tävlingar? Att de finns många klipp med identiska olyckor är väl nog för att man ska ta lite säkerhetsåtgärder, om det finns några bra sådana.

Dreas
2013-11-20, 16:48
Du skriver:



Varför inte vara lika aktiv i raw-tävlingar? Att de finns många klipp med identiska olyckor är väl nog för att man ska ta lite säkerhetsåtgärder, om det finns några bra sådana.Troligtvis beror det mer på antalet kg på stången. Lägg till att klassiskt med tumlås så har jag aldrig sett det.

Och det jag menar som mer aktiv är troligen luddigt. Ta och passa på några tävlingar och träningar så märker du nog när man gör sitt yttersta för att vara med påminsta lilla detalj.

cero
2013-11-20, 16:56
Och det jag menar som mer aktiv är troligen luddigt. Ta och passa på några tävlingar och träningar så märker du nog när man gör sitt yttersta för att vara med påminsta lilla detalj.

Ja, men så var det väl inte i detta fall?

Varför inte ha 2 passare på varje sida som alla följer stången med knutna fingrar? Kanske t om ytterligare en person som står vid lyftarens huvud och är beredd på att greppa stångens mitt. Nu kanske det inte fanns tillräckligt med passare, men det borde inte vara så svårt att fixa.

Och ang greppet. Är tummen runt stången eller inte? Har svårt att tro att stången bara kan glida ur sådär om tummen är med, men sedan handlar det ju om 250 KG så vem vet.

the_PL_man
2013-11-20, 17:30
I videon har man fyra passare på plats, men bara en försöker göra sitt jobb....
Visst händer det olyckor även i Sverige, vi hade väl en lång debatt här på kollo när Hirvis fick en rejält tung vikt i bröstet.

Är man fyra passare som är aktiva, en på varje sida med knäppta händer under stången och den andra som följer viktpaketet så kan man i de flesta fall fånga vikten och i andra fall bromsa upp farten i stor utsträckning så att risken för skador minimeras.
Dessutom har vi safetyracken på våra tävlingar, och rätt justerade så skall stången inte kunna sjunka speciellt djupt ner i bröstet i botten.

Dreas, det är ju inte speciellt att passa 250 kg i bänk - under tröjsäsongen gör vi ju det varje vecka. :)

Mvh
the_PL_man

LeBron
2013-11-20, 17:34
The bench press has long been considered a potentially dangerous exercise.
Last year, fitness fanatic Chris Bailey, from Portslade, East Sussex, was crushed to death after becoming trapped beneath a 40kg weightlifting bar.

Wut...?

cakehole
2013-11-20, 17:39
Wut...?

Förmodligen under en smith och ensam på gymmet.

snelhest
2013-11-20, 17:50
Förmodligen under en smith och ensam på gymmet.

Smith eller ej så har svårt att tro att en vuxen man krossas till döds av 40 kg.

knuckles
2013-11-20, 17:53
Står ju inte vars den krossade honom. 40kg i skallen, visst, eller på halsen rakt på struphuvudet.

spoon
2013-11-20, 17:55
Troligtvis beror det mer på antalet kg på stången. Lägg till att klassiskt med tumlås så har jag aldrig sett det.

Och det jag menar som mer aktiv är troligen luddigt. Ta och passa på några tävlingar och träningar så märker du nog när man gör sitt yttersta för att vara med påminsta lilla detalj.

Alltid hoppas jag? Det kan hända att jag inte är lika fokuserad när en rookielyftare ska bänka 40kg men när det är 250 på stången så är jag såklart vaken. 250kg ska inte vara några problem att fånga för två erfarna passare.

Hemi
2013-11-20, 17:59
Han hade slutat träna på gym, köpt en skivstång, tränade hemma, supit hårt och rökt på med grannen vid olyckan.

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/christopher-bailey-fitness-fan-crushed-1303461

Hemi
2013-11-20, 18:02
Intressant att mannen beskrivs som "fitness fanatic" och "normal person" i samma nyhet, ja se dagens nyheter.

tntballe
2013-11-20, 18:14
Alltid hoppas jag? Det kan hända att jag inte är lika fokuserad när en rookielyftare ska bänka 40kg men när det är 250 på stången så är jag såklart vaken. 250kg ska inte vara några problem att fånga för två erfarna passare.

Fast stor skillnad på att fånga upp när någon inte orkar och när någon tappar stången, sistnämnda klarar inte många. I teorin går det lätt, men att hålla den spänningen och fokuset under hela och varje lyft händer inte.
Det handlar då inte bara om att vara i rätt position, du ska ha kroppen konstant redo för att klara 125 kg fallandes fatbar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

the_PL_man
2013-11-20, 18:19
Fast stor skillnad på att fånga upp när någon inte orkar och när någon tappar stången, sistnämnda klarar inte många. I teorin går det lätt, men att hålla den spänningen och fokuset under hela och varje lyft händer inte.
Det handlar då inte bara om att vara i rätt position, du ska ha kroppen konstant redo för att klara 125 kg fallandes fatbar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Yepp, så är det. Så varmt välkommen till livet som passare. Man är bra sliten både fysiskt och psykiskt i slutet på en tävling. Det är därför man skall visa sin uppskattning för de som ställer upp.

Mvh
the_PL_man

MaxHBG
2013-11-20, 18:21
asså jag fattar fan inte hur man kan tappa stången...

Latissimus Dorsi
2013-11-20, 18:28
Han dog antagligen :/ tråkigt.

tntballe
2013-11-20, 18:29
Yepp, så är det. Så varmt välkommen till livet som passare. Man är bra sliten både fysiskt och psykiskt i slutet på en tävling. Det är därför man skall visa sin uppskattning för de som ställer upp.

Mvh
the_PL_man

Kan jag tänka mig, har själv hjälpt till alldeles för lite.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

the_PL_man
2013-11-20, 18:31
Kan jag tänka mig, har själv hjälpt till alldeles för lite.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det är aldrig för sent för att prova på. :)

tntballe
2013-11-20, 18:35
Det är aldrig för sent för att prova på. :)

Får vänta tills alla går efter mina arbetstider, jobbar varje helg :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Fredriiik
2013-11-20, 18:38
Hur gick det med honom? Det ser ut som han har tumlås till en början men hur försvinner stången ur händerna?

filmjölk
2013-11-20, 18:47
Bänktröja, när skall denna dödsfälla förbjudas?

Olegh
2013-11-20, 18:55
Varför får han ens lyfta med ett sådär taskigt grepp?

Herman H
2013-11-20, 22:56
Alltid hoppas jag? Det kan hända att jag inte är lika fokuserad när en rookielyftare ska bänka 40kg men när det är 250 på stången så är jag såklart vaken. 250kg ska inte vara några problem att fånga för två erfarna passare.

Hade två passare som stod och halvsov på bänk-DM, jag kom fel i sänkningen och gjorde en halshuggare och kom i kläm med lillfingret mellan stången och ställningen, 245kg gör ont att komma i kläm med kan jag säga.
Passarna reagerade inte ens förrän stången landat.

Bra vakna passare i bänkpress är enormt viktigt!

Dreas
2013-11-21, 08:41
Varför inte ha 2 passare på varje sida som alla följer stången med knutna fingrar? Kanske t om ytterligare en person som står vid lyftarens huvud och är beredd på att greppa stångens mitt. Nu kanske det inte fanns tillräckligt med passare, men det borde inte vara så svårt att fixa.

Och ang greppet. Är tummen runt stången eller inte? Har svårt att tro att stången bara kan glida ur sådär om tummen är med, men sedan handlar det ju om 250 KG så vem vet.För att de antingen har lite erfarenhet eller så tror de inte att ett rawlyft ska sluta på det sättet.

Sen vette fan hur det gått med knutna fingrar när han tappar stången så, brutna fingrar? Sabbad rygg?

4 passare borde dock gå, bakom vill du inte ha någon direkt, isf kan han ändå inget göra förrän det är för sent.

Vid 250kg kan nog tummen åka bort, fast jag tror inte det är så i detta fall.

Dreas, det är ju inte speciellt att passa 250 kg i bänk - under tröjsäsongen gör vi ju det varje vecka. :)

Mvh
the_PL_manNej, det är inget speciellt, men jag vet inte hur jag eller någon på klubben hade hanterat en tappad stång på det sättet.

Hade två passare som stod och halvsov på bänk-DM, jag kom fel i sänkningen och gjorde en halshuggare och kom i kläm med lillfingret mellan stången och ställningen, 245kg gör ont att komma i kläm med kan jag säga.
Passarna reagerade inte ens förrän stången landat.

Bra vakna passare i bänkpress är enormt viktigt!Det där är livsfarligt, fick dom en utskällning? Oavsett om det är med tröja eller raw måste man ju vara vaken på att stången kan sticka i någon riktning(STOR SKILLNAD PÅ TAPPAD STÅNG OCH DET JAG PRATAR OM HÄR).

gunhamn
2013-11-21, 09:43
Bänktröja, när skall denna dödsfälla förbjudas?

detta hade ju kunnat hända raw med, och det HAR hänt raw. Problemet är ju hur lyftaren håller stången, inte tröjan. Har man alerta passare och safetyracks så kan man fortfarande tappa stången men har svårt att se hur någon ska kunna skada sig.

bubbe
2013-11-21, 09:45
För att de antingen har lite erfarenhet eller så tror de inte att ett rawlyft ska sluta på det sättet.

Sen vette fan hur det gått med knutna fingrar när han tappar stången så, brutna fingrar? Sabbad rygg?

4 passare borde dock gå, bakom vill du inte ha någon direkt, isf kan han ändå inget göra förrän det är för sent.

Vid 250kg kan nog tummen åka bort, fast jag tror inte det är så i detta fall.

Nej, det är inget speciellt, men jag vet inte hur jag eller någon på klubben hade hanterat en tappad stång på det sättet.

Det där är livsfarligt, fick dom en utskällning? Oavsett om det är med tröja eller raw måste man ju vara vaken på att stången kan sticka i någon riktning(STOR SKILLNAD PÅ TAPPAD STÅNG OCH DET JAG PRATAR OM HÄR).

Det som händer när handleden viker sig framåt är ju att tummen går bakåt förbi stången så nog ingen fara för just tummen. Har själv några gånger vickat till handleden när jag lyft ut stången, men aldrig så den har helt åkt fram (när jag ska lyfta så ligger handen max bakåt och kan inte tippa fram). Viktigt är att lägga handen rätt och inte ha för hög ställning när man ska ut med stången (ifall man lyfter ut själv).

När stången sticker och man har tröja så kan den sticka riktigt snabbt, ingen större skillnad på en stång som sticker mot en som man tappar.

bubbe
2013-11-21, 09:47
detta hade ju kunnat hända raw med, och det HAR hänt raw. Problemet är ju hur lyftaren håller stången, inte tröjan. Har man alerta passare och safetyracks så kan man fortfarande tappa stången men har svårt att se hur någon ska kunna skada sig.

Jag uppfattade det som ett raw-lyft på klippet. Åh dessa livsfarliga raw-lyft, ska de behöva ske en dödsolycka innan raw-lyft blir förbjudet????

edit: fast det ser onekligen ut som killen har tröja.

gunhamn
2013-11-21, 10:35
Jag uppfattade det som ett raw-lyft på klippet. Åh dessa livsfarliga raw-lyft, ska de behöva ske en dödsolycka innan raw-lyft blir förbjudet????

edit: fast det ser onekligen ut som killen har tröja.

Denna killen avlider efter lyftet, så det handlar snarare om hur man håller stången än vad man har för matrial på kroppen.

rgYDfporX00

filmjölk
2013-11-21, 10:37
detta hade ju kunnat hända raw med, och det HAR hänt raw. Problemet är ju hur lyftaren håller stången, inte tröjan. Har man alerta passare och safetyracks så kan man fortfarande tappa stången men har svårt att se hur någon ska kunna skada sig.

Problemet är nog att han lyfter 50kg mer än han kan lyfta.

mini
2013-11-21, 10:38
Problemet är nog att han lyfter 50kg mer än han kan lyfta.

Tack för expertanalysen.

gunhamn
2013-11-21, 10:39
Men han kan fortfarande tappa stången? såsom i klippet jag postade i Bubbens kommentar.

I båda fallen då man tappar stången och båda(?) killarna avlider, gör dom det pga att dom inte har tummen runt, inga safetyrack och lite kan bero på slappa passare men det är svårt för passare i såna här lägen, därav safety racks.

filmjölk
2013-11-21, 10:45
Tack för expertanalysen.

Varsågod.

tntballe
2013-11-21, 11:01
Men han kan fortfarande tappa stången? såsom i klippet jag postade i Bubbens kommentar.

I båda fallen då man tappar stången och båda(?) killarna avlider, gör dom det pga att dom inte har tummen runt, inga safetyrack och lite kan bero på slappa passare men det är svårt för passare i såna här lägen, därav safety racks.

Dom har väl tummen runt i båda klippen. Jag tror safetyracks är det enda som kan skydda mot tappad stång.

qozmox
2013-11-21, 11:11
uINh9HrDARQ
här försöker nån idiot marka lite för mycket. 300kg får jag det till.
hade han varit fetare hade det nog kunna gå rätt illa till

Zaqwer
2013-11-21, 12:17
Det som händer när handleden viker sig framåt är ju att tummen går bakåt förbi stången så nog ingen fara för just tummen. Har själv några gånger vickat till handleden när jag lyft ut stången, men aldrig så den har helt åkt fram (när jag ska lyfta så ligger handen max bakåt och kan inte tippa fram). Viktigt är att lägga handen rätt och inte ha för hög ställning när man ska ut med stången (ifall man lyfter ut själv).

Den där vickningen i handleden känner jag väl igen då det hänt mig många gånger. Insåg aldrig då att det kunde bero på att jag lyfte ur stången från för hög höjd. Nu har jag iaf sänkt samtidigt som jag breddat greppet och kan inte minnas att det hänt nåt mer. Tur det aldrig gick så långt som en tappad stång, även om jag kör med safety racks.