handdator

Visa fullständig version : Sumobrottare kör Periodisk Fasta :/


filmjölk
2013-11-20, 07:46
Periodisk fasta verkar vara en grej som slått igenom på Kolozzeum för optimala människor som vill ha en stenhård rippad fysik, men tydligen funkar det även för motsatsen, att bygga en ooptimal fläskfysik.

http://japanese.lingualift.com/blog/what-sumo-eat-wrestlers-diet/

Hyfsat likt periodisk fasta. Da fuq?

Röda Björnen
2013-11-20, 07:48
Går att bli fet oavsett dietmetod om man vill.

MVH

R Scarpa27
2013-11-20, 07:55
jau allt handlar ju om aptiten där =) och kaloriöverskottet som avgör, och en sumbrottare har aptit att smälla i sig kanske 10k kcal =)...
och en PF kan betyda att du har rätt många timmar på dig att äta faktist.

sen vet du väl att en sumobrottare har en helvetes massa muskler också.
EDMOND HONDA FFS! :)
http://www.theallineed.com/webmasters/animations/street_fighter_004.gif

Bryggan
2013-11-20, 08:12
Fattar inte att det ligger svamp på fatet där....snacka om kalorifattig bukfylla.

Gpajpen
2013-11-20, 08:16
Fattar inte vad du är ute efter, PF är ju inget magiskt alls som skulle göra det bättre som diet förutom (psykologisk fördel för vissa andra inte) att du får äta mer på en gång?

DPahkamaa
2013-11-20, 08:21
Skipping breakfast and working out instead slows down the wrestler’s metabolism

Stämmer detta?

LeBron
2013-11-20, 08:42
Går att bli fet oavsett dietmetod om man vill.

MVH

"just bulking, brah"

Klein
2013-11-20, 08:55
A typical sumo wrestler eats a daily diet of 20,000 calories, which is pretty astounding when you consider that the recommended daily intake for a healthy, active male is 2,500.

Jag googlade lite snabbt och det verkar finnas två siffror på nätet angående sumobrottarnas energiintag. 20000 kcal och 8000 kcal. Den senare siffran låter ju lite mer trovärdig. Finns ju ingen chans i helvetet att nån kan trycka i sig 20000 kcal om dagen under någon längre tid.

4623
2013-11-20, 09:01
Hur du äter har väl knappast något att göra med hur din viktkurva ser ut.

King Grub
2013-11-20, 09:08
Stämmer detta?

Nej. Dom första 48 timmarna utan föda ökar energiförbrukningen. Och fettförbränningen ökar hela tiden, ju längre man går utan födointag.

Och träning ökar alltid energiförbrukningen, både energiförbrukningen i vila den kommande tiden och själva energikostnaden för aktiviteten som tillkommer.

DPahkamaa
2013-11-20, 09:12
Nej. Dom första 48 timmarna utan föda ökar energiförbrukningen. Och fettförbränningen ökar hela tiden, ju längre man går utan födointag.

Och träning ökar alltid energiförbrukningen, både energiförbrukningen i vila den kommande tiden och själva energikostnaden för aktiviteten som tillkommer.

Tyckte väl att det lät helt befängt.

Kiitos!

Wibba
2013-11-20, 09:16
I videon från sidan i trådstarten säger kommentatorn att de äter ca 10,000 kcal per dag.

En annan sak de säger i videon är att efter den stora lunchen de äter varje dag, ser de till att ta en fin vila efteråt för att se till att vikten stannar kvar på kroppen. Mest spännande var nog ändå att de dricker mycket öl!

filmjölk
2013-11-20, 09:36
Fattar inte vad du är ute efter, PF är ju inget magiskt alls som skulle göra det bättre som diet förutom (psykologisk fördel för vissa andra inte) att du får äta mer på en gång?

Måste jag vara ute efter något? Jag såg bara likheterna mellan sumobrottarnas framgångsrecept för att bli feta och att det var likt lean-gainsfantasternas framgångsrecept för att bli rippade.

J.V
2013-11-20, 09:42
Något måste du ju vara missnöjd med när trådtiteln följs med en ":/"

King Grub
2013-11-20, 09:50
Det handlar bara om att äta mer eller mindre än man gör av med för att nå båda målen. Och båda målen går att nå utan vidare med både få och många mål per dag.

Gpajpen
2013-11-20, 10:51
Måste jag vara ute efter något? Jag såg bara likheterna mellan sumobrottarnas framgångsrecept för att bli feta och att det var likt lean-gainsfantasternas framgångsrecept för att bli rippade.

Se grubs inlägg han sa det så mycket tydligare.

tjing
2013-11-20, 11:30
Stämmer detta?

Nä.

Beror på vad man syftar på. Mat ökar metabolismen, så även kortfasta något.

Man har för övrigt sett en ökning av fettinlagrande enzym vid fasta. Vilket evolutionärt sett inte är särskilt konstigt.

LoveMachine
2013-11-20, 15:53
Som en sumofantast så kan jag bar påpeka att de må vara feta, med de är enormt starka och smidaga på ett sätt som inte borde vara möjligt med deras kroppshydda. Jag har under mitt korta besök på en Beya i närheten av Kokugikan sett en 150 kg sumoborttare gå ner i splitt eller göra kullerbyttor som inte låter mer än en viskning.

De kör som regel ett långt och hårt träningspass som för de yngsta i stallet börjar kring 04:00. Sen så ansluter folk och droppar av i rangordning. De yngsta börjar fixa med maten när deras session är klar. När den som är högst i rang har tränat klart så ansluter övriga och kör lite gemensamma övningar. Läs, fys med de äldre som belastning. Efter träningen, kring klockan tio-elva, så börjar de som är högst i rank att äta medan de yngre städar träningslokalen och så jobbar man sig nedåt. Så man tränar hårt och äter direkt efter för återhämtning. Helt klart opti. Fast man äter betydligt mer än vanliga dödliga, det är Gunde Svan nivåer på kaloriintaget.

Hemi
2013-11-20, 15:59
Finns en del andra lite mer slimmade idrottare som ligger i närheten av det där då de tränar någonting konstant. En liten amerikansk svartbjörn skall kunna ligga på det dubbla när de äter upp sig för vintern, om skalan nu är densamma. De grymtar i sig "mat" hela dagen lång, överallt.

tjing
2013-11-20, 16:25
Fast man äter betydligt mer än vanliga dödliga, det är Gunde Svan nivåer på kaloriintaget.

Det var väl ändå dagens understatement.

LoveMachine
2013-11-20, 17:09
Det var väl ändå dagens understatement.

Det om vanliga dödliga eller om Gunde Svan? Det siffror jag fick när jag var på besök på en Beya var i storleksordningen 10000 kalorier. Gunde Svan låg enligt uppgift kring 9000 kalorier när han var som värst. Så jämförbara mängder. Sen så kan jag tänka mig Iwakiyama (174 kg) och Kaio (170 kg) åt mer än t.ex. Harumafuji (133 kg) gör.

tjing
2013-11-20, 17:31
Det nämns väl 20 000 kcal i artikeln.

LoveMachine
2013-11-20, 19:56
Det nämns väl 20 000 kcal i artikeln.

Tja det kan säkert stämma men i National Geographic videon som finns i artikeln så nämner man 10000 kcal. Vilket stämmer bra med de siffrorna jag fick höra när jag besökte en morgonträning på en Beya. Jag skulle tro att det nog snare handlar om upp mot 20000 kcal snarare än 20000 kcal i genomsnitt.