handdator

Visa fullständig version : Första deff hjälp!


Mullvaden
2013-11-19, 23:22
Tjena!

Jag är en kille på 18 år. Jag är 180 cm och väger 95 kg. Det är nämligen så att jag alltid har haft högt fettprocent, med andra ord har aldrig haft synliga muskler. Nu är det så att jag har bulkat upp mig från 75-95 kg, och mer muskler syns än tidigare för att jag har fått muskler jämfört med att "aldrig" ha några.

Så målet är att gå deffa och få musklerna att synnas, problemet är att hur jag än försökt så har jag inte förlorat fett. För 2-3 månader sedan började jag springa 25 minuter, tre gånger i veckan. Jag åt väldigt få kalorier 1300-1400 (vilket jag tycker är få), men under denna period förlorade jag 1 kg, men inget synligt fett alls. Det jag vill säga är att när jag byggde upp mig tyckte jag att fler muskler än tidigare syntes, men när jag sprang och åt lite så syntes inget. Hur ska jag gå till väga för att få bort fett och få synliga muskler? Hur mycket kondition ska jag göra? Hög intensiv eller låg intensiv? (har tidigare kört något emellan) Hur ska jag träna samtidigt, styrke/uthållighet/explosivt? Vilken diet fungerar bäst, 5:2, LCHF eller vad?

All hjälp uppskattas, ber om ursäkt om detta är störande eller dålig information har inte så mycket kunskap om sånt här...

Pejn
2013-11-19, 23:28
finns en deff tråd.

Mullvaden
2013-11-19, 23:31
finns en deff tråd.

Har läst den, men tack för svaret. Det är så att jag följer den men det fungerar inte, så jag försöker få ett perspektiv från någon annan om vad som går snett. Därför har jag nämnt att jag tidigare har gjort som deff tråden säger, men det har inte fungerat för mig så jag letar efter alternativa vägar, som andra med samma problem har upplevt och som har fungerat.

400
2013-11-19, 23:33
Läs deffguiden om du inte gjort det (ALLT du behöver veta står där).

Kortfattat: allt handlar om kcal in och kcal ut.

Räkna ut ditt dagliga energibehov. Dra av X antal kalorier. Går du inte ned i vikt äter du för mycket. Väg din mat och håll koll på varenda kalori. Går du fortfarande inte ned i vikt har du överskattat ditt energibehov och behöver därför ligga på större underskott. Under deff borde du främst köra styrketräning eftersom du vill förlora så lite muskler som möjligt.

Mullvaden
2013-11-19, 23:34
Läs deffguiden om du inte gjort det (ALLT du behöver veta står där).

Kortfattat: allt handlar om kcal in och kcal ut.

Räkna ut ditt dagliga energibehov. Dra av X antal kalorier. Går du inte ned i vikt äter du för mycket. Väg din mat och håll koll på varenda kalori. Går du fortfarande inte ned i vikt har du överskattat ditt energibehov och behöver därför ligga på större underskott. Under deff borde du främst köra styrketräning eftersom du vill förlora så lite muskler som möjligt.


Tack! Men rekommenderarar du några konditionsdagar?

Mullvaden
2013-11-19, 23:37
Just det, med deffguiden fick jag att jag skulle äta 2.160, men jag åt ju 1400 kan det vara så att jag har otur och har dålig ämnesomsättning och måste äta ännu mindre?

400
2013-11-19, 23:42
Tack! Men rekommenderarar du några konditionsdagar?
Absolut, däremot beror det på hur ofta du tränar. Eftersom konditionsträning hämmar styrketräningens effekter ska man helst lägga dem så långt ifrån varandra som möjligt. Exempelvis om du tränar styrka måndag och onsdag kan du köra låg/medel-intensiv konditionsträning på tisdagen. Kom däremot ihåg att återhämtningen är minst lika viktig så glöm inte vilodagarna. Egentligen behöver du ingen konditionsträning utan du kan deffa med bara styrketräning. Sedan tycker jag inte att man ska gå till gymmet för ofta. Att träna är något man ska längta lite efter och det gör man inte om man går till gymmet varenda dag.

Just det, med deffguiden fick jag att jag skulle äta 2.160, men jag åt ju 1400 kan det vara så att jag har otur och har dålig ämnesomsättning och måste äta ännu mindre?
Nej, det skiljer sig inte såpass mycket bland ämnesomsättningen hos olika personer. Det vanligaste misstaget är att man överskattar sitt energibehov eller inte räknar kalorierna på sin mat rätt.

Mullvaden
2013-11-19, 23:44
Tänkte gymma måndag, onsdag och fredag. Sedan hög intensivt tisdag och torsdag och vila under helgen. Om jag åt tonfisk i vatten enbart skulle det ge bra resultat eller rekommenderar du det vanliga fast mindre kolhydrater? Och vad händer om jag äter 1000 under rekommenderat?

Tack för alla svar hittills! :)

400
2013-11-19, 23:57
Tänkte gymma måndag, onsdag och fredag. Sedan hög intensivt tisdag och torsdag och vila under helgen. Om jag åt tonfisk i vatten enbart skulle det ge bra resultat eller rekommenderar du det vanliga fast mindre kolhydrater? Och vad händer om jag äter 1000 under rekommenderat?

Tack för alla svar hittills! :)

Mja, alltså jag tycker inte du borde köra högintensiv eftersom det som sagt hämmar muskeluppbyggandet från styrketräningen. Ju intensivare det är, desto sämre ur muskelbyggande aspekt. Många väljer att skippa cardio helt.

Som sagt handlar det i slutändan bara om kcal in och kcal ut. Håll koll på proteinintaget så du får i dig tillräckligt med proteiner och fyll på resten av kalorierna med mat som du gillar och som gör att du presterar bra på gymmet. Anledningen till att många väljer att äta tonfisk under deff är eftersom det är kalorisnålt och proteinrikt, vilket underlättar när man ligger på kaloriunderskott.

Mullvaden
2013-11-20, 00:02
Mja, alltså jag tycker inte du borde köra högintensiv eftersom det som sagt hämmar muskeluppbyggandet från styrketräningen. Ju intensivare det är, desto sämre ur muskelbyggande aspekt. Många väljer att skippa cardio helt.

Som sagt handlar det i slutändan bara om kcal in och kcal ut. Håll koll på proteinintaget så du får i dig tillräckligt med proteiner och fyll på resten av kalorierna med mat som du gillar och som gör att du presterar bra på gymmet. Anledningen till att många väljer att äta tonfisk under deff är eftersom det är kalorisnålt och proteinrikt, vilket underlättar när man ligger på kaloriunderskott.

Tack för all hjälp, fått reda på allt jag behövde veta. Tack! menar det :)

crysis132
2013-11-21, 18:02
Tja, checka in min 17 dagars deff så får du kanske lite inspiration :) jag berättar där hur jag gjorde!