handdator

Visa fullständig version : Tummen ur led eller någonting?!


Captainwide
2013-11-19, 23:08
Tjena alla!:)

Jag har som rubriken säger fått problem med min vänstra tumme. När den har varit "inaktiv" ett längre tag, tänk att du sover eller spelar temple run och inte rör alls på händerna så börjar den "hoppa ur led". Vet faktiskt inte hur jag ska förklara det.. Men det sker ibland även när jag för ihop tummen mot lillfingrets nedersta del och då ploppar tummen till.. *cry*

Vad kan detta bero på? Har känt av att greppet har försämrats en tid innan tummen började göra ont och bete sig konstigt, kan detta vara en orsak?

Sheogorath
2013-11-20, 06:13
Du får försöka beskriva det bättre. T.ex. vilken led det är som "ploppar". Tummen har två leder, den som sitter närmast handflatan och den som sitter närmast nageln.

Captainwide
2013-11-20, 08:47
Det gör ont längst ner vid tummen, alltså nära handflatan. Smärtan strålar sedan upp för tummen och ner för handleden och handflatan så jag är inte säker på vilken utav lederna det är som "ploppar". Men det låter som om att det är troligast att det är leden närmast handlatan.

Emil Brännmark
2013-11-21, 12:13
Det gör ont längst ner vid tummen, alltså nära handflatan. Smärtan strålar sedan upp för tummen och ner för handleden och handflatan så jag är inte säker på vilken utav lederna det är som "ploppar". Men det låter som om att det är troligast att det är leden närmast handlatan.

Trigger finger? Men då hoppar inget ur led.

Sheogorath
2013-11-21, 19:49
Trigger finger? Men då hoppar inget ur led.

"Knäppet" vid triggertumme ligger i den yttre leden, det var därför jag frågade. :)

Edit: det kan helt enkelt vara gammal hederlig tumbasartros. Boka tid på vårdcentralen vettja.

Captainwide
2013-11-24, 10:46
Vaknade inatt av smärtan av att tumjäveln än en gång ville hoppa lite.. men den här gången gjorde det istället mest ont vid sidan av underarmen (den sida där tummen sitter på)... vc nästa! :(