handdator

Visa fullständig version : Hur kan jag vara så brutaldålig i bänkpress?


desson
2013-11-19, 22:46
Har ända sen jag börjat träna stört mig på att jag är så dålig i bänkpress, jag marklyfter 240 kg, böjer 150 och bänkade som mest 110 kg vid 90 kg KV, väger nu 84 kg drygt och klarar säkert bara 100 nu, är det inte väldigt konstiga siffror om man jämför de tre?

zozofu93
2013-11-19, 22:55
Har du dålig styrka i övriga pressövningar?
Förmodligen ligger du efter i bröst, triceps och axlar.
Eller jäkligt mycket efter i något utav de 3.

100 i bänk ska nog motsvara ungefär 150 i böj om man tänker så,
men sen är det få som ligger till så. Jag själv är bättre i bänken än i böjen, visst lyfter inte tyngre vikter i bänk än i böj
men om man jämför :)

filmjölk
2013-11-19, 23:23
Hur ser resten av din överkroppsträning ut? man (nåja, iaf jag) kan inte bli stark i överkroppen med en minimalistisk approach på 2-3 övningar i några set någon gång i veckan. det är bättre än inget, men inte så värst...

Det behövs att tränas hårt, ofta, mycket och varierat. Bänkpress, hantelpress, plana och lutande, dips, isolerad tricepsträning, isolerad bicepsträning, roddar, pull-ups, diverse axelpressar, tunga 2:or och tandgnisslande bajssmakande tior.

spoonchest
2013-11-20, 01:37
Hur har progressionen sett ut i övrigt?

Det är ju bra markat iaf.
Det låter som att det finns många kilon att hämta på teknik.

Har du tittat på nåt SL-inspirerat schema för bänken?

desson
2013-11-20, 06:51
Känns som att det skulle vara bröst då, är väldigt stark i triceps och kan militärpressa 70 kg iallafall. Är dock ojämn, mycket mer krut på höger arm och axel vilket kanske påverkar?

Sheogorath
2013-11-20, 07:09
Om det är muskler du vill bygga behöver du inte bry dig om vikten på stången - det viktiga är bara att det successivt blir mer vikt på stången i samband med att din kroppsvikt ökar.

Är du däremot intresserad av den faktiska vikten du lyfter ska du nog kika på tekniken när du bänkar. Du har säkert 20 kg att plocka ut över säg ett halvårs tid (siffror dragna ur arslet men there you have it) om du får hjälp med att justera tekniken till en som är mer optimal för dig just för att flytta fler kilon. Om du redan fått hjälp med tekniken så är du väl helt enkelt ovanligt stark i underkroppen.

Grotesk
2013-11-20, 12:01
Bänkpress är min fiende också. Men jag har märkt, helt ovetenskapligt, att teknikträning och schemalagd lågreps-progression har hjälpt mig en del över tid!

hugok
2013-11-20, 13:15
Din bänk och din böj är väl rätt jämna. Det är marken som sticker ut som bra. Om du pressar 70 kg skulle jag säga att den också är jämn i förhållande till bänken.

ceejay
2013-11-20, 13:19
Din bänk och din böj är väl rätt jämna. Det är marken som sticker ut som bra. Om du pressar 70 kg skulle jag säga att den också är jämn i förhållande till bänken.

haha vafan, jag kanske pressar 80kg en bra dag, men bänken är lätt en bit över 140.

Jag hatar pressar :(

aijou
2013-11-20, 13:24
I feel you bro. *hug* Bänkpress är helt klart min sämsta gren.

Men som flera har nämnt så ligger din böj och din bänk ganska jämnt tycker jag. det är snarare Marklyften som oproportionerligt bra. :D

Du kanske har långa armar?

Tyrwing
2013-11-20, 13:26
Känns som det är marken som är bra i förhållande till det andra. Men annars känner jag också din smärta. :(

exor
2013-11-20, 13:34
haha vafan, jag kanske pressar 80kg en bra dag, men bänken är lätt en bit över 140.

Jag hatar pressar :(

Stackars mig då som bänkar 105 kg mer än jag militärpressar :)

hugok
2013-11-20, 13:44
haha vafan, jag kanske pressar 80kg en bra dag, men bänken är lätt en bit över 140.

Jag hatar pressar :(

När jag var bra i press (läs "tjock"(läs "tjockare än nu")) pressade jag 102,5 och bänkade 140. Ännu mindre skillnad än TS.
När jag bänkade som TS pressade jag ca 80 kg :D

mikaelj
2013-11-20, 14:01
Bra mark, dålig bänk. Det är ungefär så det brukar se ut. Jag har hyfsad bänk och dålig mark istället, tack vare mina T-rex-armar.

Testarozza
2013-11-20, 17:06
Militärpressar 60 och bänkar 85, vanligt eller ovanligt?

Linjedomarn
2013-11-20, 20:40
Förmodligen mekaniskt. Du har förmodligen långa armar = Kort lyftväg i marklyft och lång lyftväg i bänkpress.

Samma sak för mig, är hyffsad i marklyft, kass i bänk.

ThisIsTheOne
2013-11-21, 09:52
Förmodligen mekaniskt. Du har förmodligen långa armar = Kort lyftväg i marklyft och lång lyftväg i bänkpress.

Precis så enkelt lär det vara. Man har olika förutsättningar, vissa övningar passar en bättre än andra.

Milad
2013-11-22, 14:04
Hur bänkar du?

ATJL
2013-11-23, 10:06
Sitter din begränsning främst i botten eller i utlåset av bänkpressen?

"Packar" du skulderbladen/trapetzius/nackenen ordentligt, håller tillbaka axlarna genom hela lyftat, så att du sas "bullar upp" bröstryggen och ligger på den?

Greppar du maximalt hårt i stången genom hela lyftet?

Uppnår du bra buk- och bröstkorgs- tryck med en ordentlig inandning i början av lyftet?

Trrycker du fötter/hälar stadigt ner i golvet så att du fördelar vikten stabilt över hela kroppen?

Hur ser fördelningen mellan tex teknikträning, repsintervall, antal set, singlar, tyngre träning mm ut?

Vad kör du för kompletteringsträning? Kör du tex hellere smalbänk istället för pushdowns om du fick välja mellan två olika tricepsbetonade övningar?

MVH

Anders The Peak
2013-11-23, 10:20
Problemet med de flesta som inte ökar i styrka är att de tränar fel de kör en blandning av styrkelyfts- och byggträning ofta med maxvikter vid varje pass.

Förslag Hirvis bänkprogram (http://forum.gkk-styrkelyft.se/download/file.php?id=25&sid=2cb077df5aafd813cfc4c4d586489ef2) under 8 veckor utvärdera och återkom och ge feedback.

Bra lyftarklubb med många program (http://forum.gkk-styrkelyft.se/viewtopic.php?f=7&t=149)

lanzal
2013-11-23, 10:50
Intressant tråd, som många har sagt redan så tror jag att man har en övning man är kass i och en som är bra, jag är precis som du, markar MYCKET mer än jag bänkar.
Det som Anders The Peak säger är ju dock sant, vi får jobba mer på bänken än vad vi hade gjort annars, det är ju inte omöjligt, bara att vi får lägga mer tid på det.
Lycka till!

OscMik
2013-11-24, 17:00
Har samma problem. 180 i mark, 157,5 i böjen och ynka 92,5 i bänk. Har en kroppsvikt på lite drygt 100 kg som går upp och ner då den känner för det.