handdator

Visa fullständig version : Försöka ännu en gång att gå ner i vikt. (Väger nu 130kg)


Oscar98
2013-11-19, 21:52
Hej!

Jag har lidit av ätstörningar under en längre period och har dessutom inte gått i skolan och varit i en djup depression.
Kommer ihåg att jag gjorde en tråd här på forumet några månader sedan, men gav upp då jag kände att jag inte hade den rätta styrkan.
Nu under senaste de veckorna så har jag börjat komma tillbaka och går nu varje dag i skolan från 8-13~15.

Vad jag har försökt göra är att iaf hålla min kost balanserad.
Äter kanske Pizza en gång i månaden och dricker bara Coca Cola Zero om jag måste.
Godis kommer inte ens på frågan.

Jag är 15 år gammal, 180cm lång och väger nu 130kg ca, och vill försöka ännu en gång gå ner i vikt.
Har som sagt misslyckats ett antal gånger.

Så till en början ska jag försöka äta offentligt mycket mindre och kanske ta en promenad 1-2 gånger i veckan.

Har ni några förslag på vad ni skulle göra så tackar jag och tar emot! *hug*

Shqypnia
2013-11-19, 21:59
Läs på om kost och träning, satsa på styrketräning och kondition. Lägg därav upp ett mål med flera delmål. Sist men inte minst - håll motivationen levande!

Tobbey
2013-11-19, 22:03
Läs på om kost och träning

Det var så jag gjorde när jag hade som mest hull på mig, sen fastnade jag lite väl mycket. Det är väldigt intressant när man väl börjar sätta sig in i hela kost och träningsvärlden, finns mycket att utforska och lära sig. Det jag blev mest förvånad över var hur ENKELT det EGENTLIGEN var, plus och minus. Det gäller bara att fatta, och självklart visa lite hjärta för vad man verkligen vill åstadkomma också.

Oscar98
2013-11-19, 22:04
Jag har läst på en hel del om kost. Träning ligger väl i grunden?
Det svåraste är ju hur mycket man ska äta.

Fru_Flisa
2013-11-19, 22:08
Ang kost: Eftersom energisnål mat är "mycket mer" än kcalrik mat så får du inte vara rädd för att äta "mycket".
Det du ska göra är att tänka på vart och ena olika livsmedel du väljer att äta upp huruvida det är bra eller inte att äta.

Ang promenad: Promenera varje dag.

Oscar98
2013-11-19, 22:09
Skulle gärna promenera 1-2 gånger i veckan till att börja med. Jag vill inte tappa motivationen med en gång som sagt.
Kanske låter lite fjantigt. Men anledningen till detta är för att jag började i skolan igen i måndags, efter 1 års uppehåll.

Jeml
2013-11-19, 22:12
ett väldigt enkelt sätt som funkar för dom flesta är följande:

-ät bara kött/fisk/fågel/ägg och grönsaker 3-5ggr/dag

-typ korv, kebabkött osv är inte ok.

-börja träna, konditionsträning och promenader gör att du går ned snabbare men jag rekommenderar starkt att du börjar styrketräna ordentligt, då kommer du se 10000ggr bättre ut när fettet rinner av dig. du gör dig själv en väldigt stor tjänst om du prioriterar styrketräningen på allvar från början.

exempel på en dag (kosten):

mål1: 3-5st kokta ägg
mål2: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker
mål3: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker
(mål4: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker)
(mål5: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker)

förslag på träningsupplägg är att börja med stronglift 5x5 (sök upp det) och komplettera med lite konditionsträning.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oscar98
2013-11-19, 22:15
exempel på en dag (kosten):

mål1: 3-5st kokta ägg
mål2: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker
mål3: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker
(mål4: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker)
(mål5: 200-300g kött/fågel/fisk med grönsaker)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Detta kan bli svårt då jag går i skolan mest om dagarna.
Slutar ungefär 14 varje dag, så jag äter mat i skolan. (Beror på vad det blir)

Tar ofta en promenad med min hund, då jag kommer hem. Om inte mitt syskon gör det...

Jeml
2013-11-19, 22:17
Detta kan bli svårt då jag går i skolan mest om dagarna.

vad är problemet? dom serverar väl kött/fågel/fisk varje dag? och grönsaker.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oscar98
2013-11-19, 22:20
vad är problemet? dom serverar väl kött/fågel/fisk varje dag? och grönsaker.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jo men det kan bli svårt att äta detta varje dag (5 mål), jag är ju inte så motiverad till en början.
Styrketräning efter skolan skulle jag kunna tänka mig!

Det svåraste är schemat, om jag får ändra mig. -

Jeml
2013-11-19, 22:23
Jo men det kan bli svårt att äta detta varje dag (5 mål), jag är ju inte så motiverad till en början.
Styrketräning efter skolan skulle jag kunna tänka mig!

ät ägg eller kvarg till frukost sen lunch i skolan och sen äter du 1, 2 eller 3ggr till hemma...

vafan du skriver o frågar efter tips på ett träningsforum och får förslag på ett väldigt väldigt enkelt upplägg men det har du inte motivation till?

helvete ta dig i kragen annars kommer du inte vara annat än fet.



inget illa menat men finner du inte tillräckligt med motivation för en sån liten uppoffring blir det väldigt svårt för dig att lyckas.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oscar98
2013-11-19, 22:26
ät ägg eller kvarg till frukost sen lunch i skolan och sen äter du 1, 2 eller 3ggr till hemma...

vafan du skriver o frågar efter tips på ett träningsforum och får förslag på ett väldigt väldigt enkelt upplägg men det har du inte motivation till?

helvete ta dig i kragen annars kommer du inte vara annat än fet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Varför ska jag äta 3 gånger hemma? :-)
Äter redan Kvarg till frukost, inget annat.

Jeml
2013-11-19, 22:27
Varför ska jag äta 3 gånger hemma? :-)

okej bra! hur mycket kvarg? 250 el. 500g? Lätt kvarg är det va?

snälla jag skriver 1 ELLER 2 ELLER 3...

för att du kanske är hungrig? äter du bara en gång efter skolan kanske det krävs lite större portioner än vad jag skrev ut :)

börjar du styrketräna rekommenderar jag att köpa whey protein som du kan ta efter träningspassen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mini
2013-11-19, 22:28
Killen är 15. Lugna dig lite.

On Topic:
Vad var det för ätstörningar du hade och har du fått hjälp med dem? Kan du vända dig till samma kontakt för att lära dig äta för målet att nå en hälsosam vikt tror du?
Jag tycker att det är bra att du tar det i steg. Det är lättare att bränna ljuset i båda ändar om man går ut för hårt och försöker göra allt på en gång och helst igår. Försök göra dina promenader till en vana. Efter några veckor med två promenader per vecka kan du lägga till en till, och sedan en till, eller en annan träningsform. Finns det någon sport som intresserar dig? Vill du träna på gym?

Oscar98
2013-11-19, 22:36
Killen är 15. Lugna dig lite.

On Topic:
Vad var det för ätstörningar du hade och har du fått hjälp med dem? Kan du vända dig till samma kontakt för att lära dig äta för målet att nå en hälsosam vikt tror du?
Jag tycker att det är bra att du tar det i steg. Det är lättare att bränna ljuset i båda ändar om man går ut för hårt och försöker göra allt på en gång och helst igår. Försök göra dina promenader till en vana. Efter några veckor med två promenader per vecka kan du lägga till en till, och sedan en till, eller en annan träningsform. Finns det någon sport som intresserar dig? Vill du träna på gym?

Precis vad jag har tänkt.
Har fått hjälp med mina ätstörningar mer eller mindre, jag får medicin för min ADD.
Jag skulle väldigt gärna träna på gym, men jag har länge trott att det är 16-års gräns.

Får helt enkelt ringa till närmsta gym imorgon och höra.

mini
2013-11-19, 22:37
Precis vad jag har tänkt.
Jag skulle väldigt gärna träna på gym, men jag har länge trott att det är 16-års gräns.

Det är olika på olika gym. Finns det inget på din skola? I vilken stad/ort bor du?

Fru_Flisa
2013-11-19, 22:37
Skulle gärna promenera 1-2 gånger i veckan till att börja med. Jag vill inte tappa motivationen med en gång som sagt.
Kanske låter lite fjantigt. Men anledningen till detta är för att jag började i skolan igen i måndags, efter 1 års uppehåll.

Okej, tänkte att promenader är bra och brukar höja humöret, vilket kan öka motivationen. Du blir piggare och gladare. Du kan ju prova en vecka och se.
Men gör det du tycker känns roligt det är nog viktigast för motivationen.
I skolan kan du ju undvika sånt som bröd, kött, panerad fisk och såser, ät mycket grönsaker, sallad, vanligt fisk & kyckling.

Shqypnia
2013-11-19, 22:39
Jag hänger på Jeml och säger ta dig själv i kragen! Om du inte har motivation så kommer det inte fungera. Om du däremot VILL gå ner och har motivation till det så är du redan halvvägs.

Som jag sa tidigare: Regga dig på ett lokalt gym och börja med styrketräning. Kombinera det med kondition eller åtminstone raska promenader.
Detta forum är en stor kunskapsbas - så se till att logga in VARJE dag. Av erfarenhet märker jag att jag följer träningen och kosten bättre när jag är aktiv på forumet.

Jeml
2013-11-19, 22:40
jag var i ungefär samma sits som dig Oscar i din ålder (lite äldre). det är bara att börja, allt du gör för att gå ner i vikt är bra. det kommer att ta tid, det måste man inse från början.

varje gång du avstår från pizzan/fikat, varje gång du tar en promenad så är du ett steg närmre.

tror det är 15års gräns på gym :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2013-11-19, 22:42
Okej, tänkte att promenader är bra och brukar höja humöret, vilket kan öka motivationen. Du blir piggare och gladare. Du kan ju prova en vecka och se.
Men gör det du tycker känns roligt det är nog viktigast för motivationen.
I skolan kan du ju undvika sånt som bröd, kött, panerad fisk och såser, ät mycket grönsaker, sallad, vanligt fisk & kyckling.

ska han undvika kött och panerad fisk, skojjar du eller vad är det frågan om!?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2013-11-19, 22:43
TS !

Läs på mycket om kost och träning själv så du vet vad för tips du kan lyssna på, vore tråkigt om du fick något tips som är.åt helvete och litar på det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mini
2013-11-19, 22:45
tror det är 15års gräns på gym :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Det är upp till gymmet. Det finns gym med 18-årsgräns, det finns gym som välkomnar hur unga som helst.

Jeml
2013-11-19, 22:46
Det är upp till gymmet. Det finns gym med 18-årsgräns, det finns gym som välkomnar hur unga som helst.

okej, då borde det finnas möjlighet för TS att hitta något som välkomnar 15åringar :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oscar98
2013-11-19, 22:47
Det är olika på olika gym. Finns det inget på din skola? I vilken stad/ort bor du?
Jag bor i Ramnäs (Surahammar Kommun), så jag får lov att åka tåg varje dag.
Och det finns inget gym på min skola.

Okej, tänkte att promenader är bra och brukar höja humöret, vilket kan öka motivationen. Du blir piggare och gladare. Du kan ju prova en vecka och se.
Men gör det du tycker känns roligt det är nog viktigast för motivationen.
I skolan kan du ju undvika sånt som bröd, kött, panerad fisk och såser, ät mycket grönsaker, sallad, vanligt fisk & kyckling.
Dom serverar oftast inte vanlig fisk & kyckling, brukar vara indränkt i såser.

Jag hänger på Jeml och säger ta dig själv i kragen! Om du inte har motivation så kommer det inte fungera. Om du däremot VILL gå ner och har motivation till det så är du redan halvvägs.

Som jag sa tidigare: Regga dig på ett lokalt gym och börja med styrketräning. Kombinera det med kondition eller åtminstone raska promenader.
Detta forum är en stor kunskapsbas - så se till att logga in VARJE dag. Av erfarenhet märker jag att jag följer träningen och kosten bättre när jag är aktiv på forumet.
Tack! Ska försöka vara aktiv på forumet.

jag var i ungefär samma sits som dig Oscar i din ålder (lite äldre). det är bara att börja, allt du gör för att gå ner i vikt är bra. det kommer att ta tid, det måste man inse från början.

varje gång du avstår från pizzan/fikat, varje gång du tar en promenad så är du ett steg närmre.

tror det är 15års gräns på gym :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jag äter inte godis & dricker inte läsk med socker i.

Fru_Flisa
2013-11-19, 22:51
ska han undvika kött och panerad fisk, skojjar du eller vad är det frågan om!?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Är det en bra idé att äta friterat vetemjöl är min första fråga till dig om du tror att jag skämtar.
Min nästa fråga är vilket kött som brukar serveras på skolor som du är bra menar du? Vad jag vill minnas var det aldrig frågan om nåt rent nötkött utan det köttet som serveras är rätt fett och därmed onödigt energirikt FÖR en överviktig person. Men jag kan ha fel.
En annan sak att undvika är korv.

Fru_Flisa
2013-11-19, 22:52
Dom serverar oftast inte vanlig fisk & kyckling, brukar vara indränkt i såser.

Det går att plocka ur rena bitar och lämna såsen.

mini
2013-11-19, 22:52
Inne i Surahammar verkar det finnas både Sportcenter och på simhallen, eller är det samma? Fyller du 16 nästa år?

Oscar98
2013-11-19, 22:56
Det går att plocka ur rena bitar och lämna såsen.
Brukar vara kö då jag går till matsalen samtidigt som tre andra klasser, vill inte vara en börda.
Alla vill ju ha mat innan dom går in till nästa lektion :-)

Inne i Surahammar verkar det finnas både Sportcenter och på simhallen, eller är det samma? Fyller du 16 nästa år?
Det finns gym i simhallen, men jag har för mig att det är 16årsgräns där.
Jag fyller 16 nästa år.

mini
2013-11-19, 22:58
Brukar vara kö då jag går till matsalen samtidigt som tre andra klasser.


Det finns gym i simhallen, men jag har för mig att det är 16årsgräns där.
Jag fyller 16 nästa år.

Då får du börja träna på simhallen 1/1 2014. Det var tillåtet året man fyller 16. Du kan ju gå dit och fråga om du får en månads dispens då du är motiverad att påbörja resan till en bättre hälsa och ett gladare liv. Är det en klok person du pratar med borde det inte vara omöjligt.

Jeml
2013-11-19, 23:02
Dom serverar oftast inte vanlig fisk & kyckling, brukar vara indränkt i såser.

Jag äter inte godis & dricker inte läsk med socker i.

okej, men ta det då och ät bara kyckling/fisk bitarna (det gör inget om det kommer med lite sås).


okej bra! det är väldigt bra, stort steg i rätt riktning :)


Är det en bra idé att äta friterat vetemjöl är min första fråga till dig om du tror att jag skämtar.
Min nästa fråga är vilket kött som brukar serveras på skolor som du är bra menar du? Vad jag vill minnas var det aldrig frågan om nåt rent nötkött utan det köttet som serveras är rätt fett och därmed onödigt energirikt FÖR en överviktig person. Men jag kan ha fel.
En annan sak att undvika är korv.

jag tror väldigt sällan att panerad fisk är friterad på skolor... och äter man ~200g fisk gör det inte så jäkla mycket om den är lite panerad. sitta och pilla bort paneringen är bara löjligt.

jo det stämmer, oftast är det nog en fetthalt på 10-20% i köttet men äter man ~200g så gör det inget heller. man måste få i sig fett också.

korv är jag helt med på att man bör undvika. det skrev jag i mitt första inlägg med.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Fru_Flisa
2013-11-19, 23:03
Brukar vara kö då jag går till matsalen samtidigt som tre andra klasser, vill inte vara en börda.
Alla vill ju ha mat innan dom går in till nästa lektion :-)


Alltså jag menade inte så =) Menade att du tar mat och när du satt dig för att äta, så äter du bitar och lämnar såsen på din tallrik.

dennipavlovic
2013-11-20, 01:58
Tjena Oscar! För att lyckas måste du ha
1. Viljan

Viljan betyder mycket. DU måste bestämma dig. Du sätter dina mål. Du bestämmer över dig själv. Men jag säger det igen, när du bestämmer dig det är då det händer.

2. Delmål

Gå inte för hårt tex "nu ska jag gymma 4 gg i veckan plus 5 cardiopass(cardio=kondition). Börja med ex 2 styrkepass i veckan samt 1-2 konditionpass(du behöver ej springa eller jogga, jag tror med all säkerhet att med din vikt räcker det att köra powerwalk då du pga din vikt bränner mycket mer kalorier än om du tex hade varit 100 kg.) Sen öka både styrke/konditionpass ex med 10 minuter extra på löpbandet för varje månad och efter detta intensitet.

3. Kost

Du bör vid detta laget (130 kg) inte behöva räkna kalorier enligt min åsikt så länge du ej strävar efter en rippad look men tja du måste ner först. Frukost (havregryn) gröt är jättebra. I skolan kan du äta nyttigt. Du kan ta potatis kött sallad osv men försök att skippa såsen, självklart i mindre mängd. Om möjligt ät bara kött/fisk/fågel med sallad. Ta ej mjölken, ta vatten. Ta ej cola, ta vatten eventuellt lightläsk. Det är i köket du formar din kropp först och främst inte gymmet kom ihåg det. Du blir vad du äter. Ät smart!

4. Motivation

Väg dig en gång i veckan, mät dig en gång i månaden, testa nya kläder. Köp en tshirt som du bara "måste" in i. Dessutom kan du unna dig något gott. Då menar jag inte ben Jerrys med 1 kg godis. Låt det vara mat. En kebabrulle tex. men detta först efter 4-5 veckor. Belöna dig själv om resultaten går igenom. Om inte kör hårdare eller tänk efter dina eventuella fel och beräkningar.

Lycka till. *flex*

amini
2013-11-21, 19:25
http://www.youtube.com/watch?v=i4yu6I7oEhQ&feature=c4-overview&list=UU_-fU__zIfYo9eFcveDZtEw

inspiration och goda råd som tar dig till relevanta sidor

Dooxy
2013-11-22, 12:52
Hej

gå in här -> http://iifym.com/
räkna ut din kalorier läs allt på sidan.

Sen kollar du på denna på youtube -> http://www.youtube.com/watch?v=86irqiY7lpk&list=FL6wxMmQzkNin9p0IzSh5Vpg&index=16

Det är en förklaring hur kalorier och kost fungerar.

Nu måste du börjar röra på dig.
http://scoobysworkshop.com/beginning-workout-plan/

gå in här och börja det här nybörjar progrmet kolla på filmen hur du gör.

Det är säkert 1 timme av ditt liv du måste lägga och följ det här slaviskt, det skadar inte om du läser på lite på sidorna det är mycket mat nyttig information!