handdator

Visa fullständig version : Vilket träningsschema ska jag välja?


Jansfelt
2013-11-19, 21:48
Hallå!

Jag är en kille på 15 år som har nyligen börjat träna. Jag startade för cirka 2 ½ månad sen och har sen dess kört 5 dagar i veckan. Då jag ända sen början haft ett speciellt schema för min träning och nyligen gjorde ett nytt (bara ett test), så skulle jag nu vilja veta vilket som är effektivast.
Kan även lägga till att jag tränar ungefär 1½/2 timmar per dag så jag har ganska god tid på mig

Träningsschema 1 (den jag har nu) :

Måndag: Bröst och triceps
Tisdag: Rygg och Biceps
Onsdag: Mage och kondition
Torsdag: axlar och biceps
Fredag: ben och mage

Träningsschema 2:

Måndag: Bröst och triceps
Tisdag: Rygg och biceps
Onsdag: Ben och mage
Torsdag: axlar traps
fredag: Armdag (biceps triceps överarm)

Ni kan gärna skriva något annat schema man kan ha istället :)

Dewon
2013-11-19, 21:56
Hallå!

Jag är en kille på 15 år som har nyligen börjat träna. Jag startade för cirka 2 ½ månad sen och har sen dess kört 5 dagar i veckan. Då jag ända sen början haft ett speciellt schema för min träning och nyligen gjorde ett nytt (bara ett test), så skulle jag nu vilja veta vilket som är effektivast.
Kan även lägga till att jag tränar ungefär 1½/2 timmar per dag så jag har ganska god tid på mig

Träningsschema 1 (den jag har nu) :

Måndag: Bröst och triceps
Tisdag: Rygg och Biceps
Onsdag: Mage och kondition
Torsdag: axlar och biceps
Fredag: ben och mage

Träningsschema 2:

Måndag: Bröst och triceps
Tisdag: Rygg och biceps
Onsdag: Ben och mage
Torsdag: axlar traps
fredag: Armdag (biceps triceps överarm)

Ni kan gärna skriva något annat schema man kan ha istället :)

Finns väldigt många trådar om olika träningsupplägg, tror det var en större tråd uppe nu i helgen?

Här är iallafall mitt schema, det beror väl dessutom på lite hur snabbt du återhämtar dig och hur det känns under passen. Man får lära känna sin egen kropp. Om det blir effektivt har inte så mycket att göra med vad du kör för något vilka dagar utan hur du presterar inne på gymmet tillsammans med hur mycket du äter i köket och hur mycket du sover i sängen. ;)

Dag 1: Bröst, Triceps
Dag 2: Ben
Dag 3: Rygg, axlar och biceps
Dag 4: Vila

Samma sak igen, mage brukar läggas in på ryggpassen då jag passar på när jag ändå tränar nedre ryggen och mellangärdet liksom.

Facetard
2013-11-19, 22:15
Finns väldigt många trådar om olika träningsupplägg, tror det var en större tråd uppe nu i helgen?



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204887 ? :)

Jansfelt
2013-11-19, 22:55
Finns väldigt många trådar om olika träningsupplägg, tror det var en större tråd uppe nu i helgen?

Här är iallafall mitt schema, det beror väl dessutom på lite hur snabbt du återhämtar dig och hur det känns under passen. Man får lära känna sin egen kropp. Om det blir effektivt har inte så mycket att göra med vad du kör för något vilka dagar utan hur du presterar inne på gymmet tillsammans med hur mycket du äter i köket och hur mycket du sover i sängen. ;)

Dag 1: Bröst, Triceps
Dag 2: Ben
Dag 3: Rygg, axlar och biceps
Dag 4: Vila

Samma sak igen, mage brukar läggas in på ryggpassen då jag passar på när jag ändå tränar nedre ryggen och mellangärdet liksom.

Är inte det ganska mycket, att köra rygg, axlar, biceps och mage. för mig tar bara axlar runt 45min att köra och samma för rygg. biceps och mage tar för mig runt 20-30min

Sach
2013-11-19, 23:05
Är inte det ganska mycket, att köra rygg, axlar, biceps och mage. för mig tar bara axlar runt 45min att köra och samma för rygg. biceps och mage tar för mig runt 20-30min

45 min för en så liten muskelgrupp som axlar?
Antingen så vilar du löjligt mycket eller så totalt dödar du dina axlar och biceps med en direkt kontraproduktiv volym och intensitet som endast gör en grej och det är att ge en onödigt lång återhämtningstid.
Tränar han rygg innan biceps så räcker 3-4 sets curl gott och väl för att ha stimulerat proteinsyntesen tillräckligt.
Och då främre axlar tränas i diverse bröstpressar så behövs det inte mycket specifikt för dessa.
Hur ett sådant pass kan se ut.

Chins: 4 sets
Rodd: 4 sets
Militärpress: 3 sets
Sidolyft: 3-4 sets
Övning för baksida axlar: 3-4 sets
Stångcurl: 3-4 sets

Och den typen av splits som jag har sett flest rena människor få bäst resultat av är helkropp eller 2 split upplägg så jag rekommenderar dig TS att starta ett sådant då gamla byggarsplits där varje muskel dödas 1 gång i veckan är underlägsna program där varje muskel stimuleras 2-3 gånger i veckan med en lagom volym.
Om man ska tro på den forskning som har gjorts inom ämnet that is.