handdator

Visa fullständig version : Tips på nytt yrke


Mickee
2013-11-19, 20:20
Det är såhär att jag blev nyligen uppsagd som webbutvecklare pga arbetsbrist och håller på att söka nytt jobb (inom samma yrkesinriktning).

Det är dock rätt snålt med såna jobb här i närheten så jag har börjat fundera på att prova på något nytt yrke.

Problemet är bara att jag kan inte alls komma på vad jag vill göra...

Så jag söker helt enkelt tips på olika yrken för att se om det är något jag inte tänkt på.

Får gärna innehålla detta:
1. Innehåller problemlösning - Behöver utmaningar hela tiden. Något monotont jobb hade jag nog aldrig klarat av en längre period.

2. Helst fysiks aktivt (har suttit stilla vid en dator alldeles för länge..)

3. Kräver inte allt för hög utbildning, har trotts allt läsa några år för att bli webbutvecklare så vore fint att slippa sätta sig vid skolbänken igen


Detta kanske låter flummigt men några tips vore uppskattat iaf :)

XXXL
2013-11-19, 20:30
Nått inom bygg kanske? Helt ok löner, och ibland problemlösning.

Malmberg
2013-11-19, 21:02
Byggnadsplåtslagare. Brist på plåtslagare i landet (vad jag hört) vilket ger helt okej lön. Inte allt för lång utbildning. Fysikt och innehåller problemlösning känns det som (är inte plåtslagare själv). Det hade jag valt om jag skulle bli arbetslös eller om jag får för mig att byta bransch.

VikG
2013-11-19, 21:06
Svetsare

G_lund
2013-11-19, 21:11
Vill du jobba utomhus?

Elkraftstekniker är ett rätt varierande jobb där man är utomhus mycket och får sköta sig själv med allt vad det innebär.

Finns flera KY-skolor som är på ~50veckor.

XXXL
2013-11-19, 21:12
Byggnadsplåtslagare. Brist på plåtslagare i landet (vad jag hört) vilket ger helt okej lön. Inte allt för lång utbildning. Fysikt och innehåller problemlösning känns det som (är inte plåtslagare själv). Det hade jag valt om jag skulle bli arbetslös eller om jag får för mig att byta bransch.

Brist i hela landet kan betyda att de behövs ungefär 50-100 plåtslagare, oftast aldrig mer. Det är en väldigt liten branch med många små-firmor, ca 4-8 anställda eller en mans-firmor är också vanligt.

G_lund
2013-11-19, 21:23
Vill du jobba utomhus?

Elkraftstekniker är ett rätt varierande jobb där man är utomhus mycket och får sköta sig själv med allt vad det innebär.

Finns flera KY-skolor som är på ~50veckor.


Edit: Bygga ut/uppdatera elnät och gräva ner elkablar kommer alltid göras.

Speciellt om staten fortsätter lobba för vindkraft och liknande energiutvinning.

Hittade denna på arbetsförmedlingens yt-kanal :D

jeTatEn1jCk

Diomedea exulans
2013-11-19, 21:32
Nåt inom det militära?

Angel
2013-11-19, 21:50
Sköterska på någon vårdavdelning. Aldrig sitta still och ständigt klura ut hur du ska hinna byta fem nerkissade sängar och samtidigt hinna hänga ett dropp eller ge antibiotika :P

R Scarpa27
2013-11-19, 22:06
eget? dock mkt jobb =/

billmaier
2013-11-19, 22:26
Nått inom bygg kanske? Helt ok löner, och ibland problemlösning.

+1

Passar bra in på alla tre punkter

isato
2013-11-19, 22:28
Jag ser att du skriver här i närheten men en webutvecklare skall verkligen inte ha problem att få sig ett jobb. Det gäller dom flesta I-länder.

dauit
2013-11-19, 22:56
Bilmekaniker?


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

JeppeAndersson
2013-11-19, 22:58
Riva hissar. Där kan det bli en satans massa problem som måste lösas, det kan jag lova dig ^^

jenni
2013-11-20, 01:07
Något inom pr, då får du ta dig an olika uppdrag, beroende på klienten

Mickee
2013-11-20, 11:20
Tack för tipsen!
SKa ta och fundera ett tag till över detta..

Jag ser att du skriver här i närheten men en webutvecklare skall verkligen inte ha problem att få sig ett jobb. Det gäller dom flesta I-länder.

Visst finns det en del jobb inom webbutveckling, men då får man ha i baktanke att det delas upp i ett antal språk och erfarenhetsgrad som gör det svårare att hitta det jobb som passar en.

Nixon
2013-11-20, 12:18
Grundläggande Militär Utbildning?
http://rekrytering.forsvarsmakten.se/

TomasB
2013-11-20, 12:35
Tack för tipsen!
SKa ta och fundera ett tag till över detta..



Visst finns det en del jobb inom webbutveckling, men då får man ha i baktanke att det delas upp i ett antal språk och erfarenhetsgrad som gör det svårare att hitta det jobb som passar en.

Har en vän som rekryterar såna som du. Problemet är inte att hitta bolag som vill betala för bra webbutvecklare - problemet är att hitta webbutvecklare.

Är konstant brist på er här i Stockholm.

Vilka CMS kan du? Front/back? Hur länge har du jobbat?

Mickee
2013-11-20, 13:58
Har en vän som rekryterar såna som du. Problemet är inte att hitta bolag som vill betala för bra webbutvecklare - problemet är att hitta webbutvecklare.

Är konstant brist på er här i Stockholm.

Vilka CMS kan du? Front/back? Hur länge har du jobbat?

Har sett att de söker en hel del i Stockholm ja, har även haft funderingar på att flytta upp då det inte verkar vara speciellt svårt att få jobb. Det svåra är att få boende och få det att passa in samtidigt som jobbet börjar..

Jobbat mer eller mindre i 2 år, främst som Front-end utvecklare.

Kan en del i Wordpress som CMS men har främst jobbat med mitt tidigare företags egenutvecklare CMS.

TomasB
2013-11-20, 14:46
Har sett att de söker en hel del i Stockholm ja, har även haft funderingar på att flytta upp då det inte verkar vara speciellt svårt att få jobb. Det svåra är att få boende och få det att passa in samtidigt som jobbet börjar..

Jobbat mer eller mindre i 2 år, främst som Front-end utvecklare.

Kan en del i Wordpress som CMS men har främst jobbat med mitt tidigare företags egenutvecklare CMS.

Ja open source är ju onekligen bra att kunna.
Jag jobbar för en av Sveriges största kommunikationskoncerner och vi har väl en 190-200 utvecklare totalt inom koncernen. De flesta sitter inte i Sverige dock.

De vanligaste är (Ingen inbördes ordning): Sharepoint, EPi, Wordpress, Drupal. Ibland snubblar man över sitevision eller annat men det tillhör ovanligheterna.

Sen kan man väl alltid lära sig efterhand :)

Bostad är alltid knepigt i stockholm. Blocket är väl bäst att börja på, eller kika om man kan vara inneboende hos nån kompis tills vidare och kika runt.