handdator

Visa fullständig version : Kokosolja-"detox", ovan med skumma symtom


Holabandola
2013-11-19, 19:14
Började käka kokosolja för två dagar sedan. 3msk om dagen.
Tror jag har åkt på Candida (svampöverväxt ) efter en pencillinkur därav mitt försök med kokosolja och Mjölksyrebakterier.

4 timmar efter första matskeden, blev jag knockad, blev nästan yr, skakig på händerna och obehagskänsla. Men jag mådde inte "dåligt", bara skum.
Lugnade ner sig efter en natt sömn

Dagen efter fortsatte jag och då blev jag helt utslagen, jag mådde illa, trött som fan, ville bara sova sova sova, tung i huvudet. Kändes som jag hade en infektion i kroppen som kroppen jobbade med.
Men jag mådde ändå inte "dåligt som i sjuk", jag kunde om jag ville uträtta mina saker, men helst låg jag bara i sängen och vilade.
Inne nu på tredje dagen och käkar 3 msk spritt över dagen.
Idag drabbades jag av trötthet på morgonen efter intag, en lugn, vilsam känsla att jag bara ville sova. Som efter en förkylning.
Just nu känner jag mig rätt okej, lite seg i tanken, tung i huvudet och småsömnig. Det är på övergående känns det som.

Min fråga...va fan är det här som händer egentligen, kan det verkligen vara så potent?

Läste detta: "En del människor kommer att uppleva "die-off"-symtom när de påbörjar en kokosolja detox. Dessa symtom är ofta influensaliknande, inklusive huvudvärk, stelhet, yrsel och dimmig-tänkande. Det kanske inte känns så bra, men det är ett tecken på att din kropp är att befria sig från skadliga gifter som svamp organismer. Die-off symtom oftast bara varar 3-5 dagar"

Någon som upplevt något liknande? Har vi några kokosoljeätare här?
Som jag har upplevt det så är det som om immunförsvaret dragit igång och börjat jobba. Jag blev precis likadan som när jag har en infektion i kroppen, fast utan den riktiga sjukdomskänslan.

Eventuella risker med intaget? Noll va?
Hejs!

amini
2013-11-19, 19:45
steker 3-4 ägg varje dag i kokos smör, inga problem eller skillnad

Gober
2013-11-19, 19:51
Antingen är du väldigt olycksdrabbad och känslig eller Kolozzeums största hypokondriker.

Holabandola
2013-11-19, 20:02
Antingen är du väldigt olycksdrabbad och känslig eller Kolozzeums största hypokondriker.

Jag är alla tre haha, det är helt overkligen men sant!
Jag är grymt olycksdrabbad eftersom jag är hypersensitive (wiki) vilket osökt gör mig hypokondrisk.

Holabandola
2013-11-19, 20:04
...jag har fått diagnosen Hypersensitive av en läkare. Så att jag reagerar som jag gör på kokosolja är egentligen ingen konstighet för mig, men jag blir lika förvånad varje gång hur potent vissa födoämnen kan vara på mig. Botade ju min astma med rött te för nått år sedan i en tråd i detta forum. Ännu astma-fri :-)
Nog om det..

Tjockiz
2013-11-19, 20:06
Fan vad blåst att gå på sådant mumbo-jumbo som en kokosolja-detox. Vilka ämnen är det som påstås driva ut svampen (om du nu ens orkat läsa dig in på det, verkar inte vara din grej)?
Vad har du ätit förutom kokosolja?

Holabandola
2013-11-19, 20:10
Hälften av fettet i kokosolja är Laurinsyra Laurinsyran omvandlas till monolaurin som är giftigt för microber; virus, bakterier och svamp.
Ganska enkelt...
Laurinsyra tillsätts bland som ersättning till för tidigt födda för att stärka deras motståndskraft, med bevisad effekt. Större , bättre viktökning (ej fettrelaterad) och större överlevnadsgrad.
Har ätit Kungmarkattas kokosolja från Ica Maxi 89kr 625g

Sverker
2013-11-19, 20:26
Hälften av fettet i kokosolja är Laurinsyra Laurinsyran omvandlas till monolaurin som är giftigt för microber; virus, bakterier och svamp.

Helt rätt. Laurinsyran utsöndras i huden och håller tillbaka tillväxten av en hel hög olika mikroorganismer.

Holabandola
2013-11-20, 22:50
Idag har jag mått helt bra, trots intag av 3 msk.
Så det jag genomgick var en die-off effekt, jävligt häftigt. Immunförsvaret som drog igång.

Tjipp tjipp!

Nutrid
2013-11-21, 21:41
Hälften av kokosolja är inte laurinsyra utan det rör sig om en mindre andel än så.

Själv så kör man 100% utvunnen MCT-olja.

Dock så steker jag även i kokosolja.

Fru_Flisa
2013-11-21, 22:24
Helt rätt. Laurinsyran utsöndras i huden och håller tillbaka tillväxten av en hel hög olika mikroorganismer.

Även kroppens egna (goda) bakterier?

Holabandola
2014-09-29, 13:01
...Följer upp tråden och varför jag fick den reaktion jag fick.
Jag hade en tumör i käften, immunförsvaret drog igång på laurinsyran som fan och försökte jobba bort den...som så klart inte gick.

Bortopererad för 6 mån sen, frisk som en nötkärna och kan nu äta kokosolja utan någon konstig effekt :-D

Doggeh
2014-09-29, 18:00
...Följer upp tråden och varför jag fick den reaktion jag fick.
Jag hade en tumör i käften, immunförsvaret drog igång på laurinsyran som fan och försökte jobba bort den...som så klart inte gick.

Bortopererad för 6 mån sen, frisk som en nötkärna och kan nu äta kokosolja utan någon konstig effekt :-D

Jag vet inte varför men jag brast ut i skratt. Kul att du är frisk nu iaf!

På tal om kokosolja/MCT så försvann min långvariga fotsvamp illa kvickt när jag började käka det dagligen.

nippman
2014-10-01, 10:43
kokosolja eller MCT??