handdator

Visa fullständig version : Rawfood - optimalt för hälsan eller ej?


Chicc
2013-11-19, 18:06
Hej!

Jag har läst mycket om just rawfood på senare tid. Min frågor är:

Är det verkligen som så att man kan tillgodogöra sig alla aminosyror genom att endast äta råa grönsaker/frukt samt nötter, frön m.m.?
Förstörs verkligen näringen med 60-80% om den upphettas över 45 grader?
Varför äter inte alla rawfood om det är en kost som är mest optimal för hälsan?
Är det vetenskaplig bevisat att rawfood gör att man får bättre hy, mer ork, bättre immunförsvar etc?

King Grub
2013-11-19, 18:10
Det är olika. I många fall absorberas näringsämnena bättre efter tillagning. Grönsaker t ex http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/jf072304b

tlk
2013-11-19, 18:10
Är det verkligen som så att man kan tillgodogöra sig alla aminosyror genom att endast äta råa grönsaker/frukt samt nötter, frön m.m.? Det är fullt möjligt att få i sig alla essentiella aminosyror från raw.
Förstörs verkligen näringen med 60-80% om den upphettas över 45 grader? Nej. Och enzymerna i grönsakerna som denatureras behöver du inte heller.
Varför äter inte alla rawfood om det är en kost som är mest optimal för hälsan? Det faller inte alla i smaken. Och sen är det väl inget som direkt stödjer att det är optimalt för hälsan generellt. Om något så blir det svårt att få i sig B12 och vettig omega-3.
Är det vetenskaplig bevisat att rawfood gör att man får bättre hy, mer ork, bättre immunförsvar etc? Nej. Och inte heller något som antyder att det skulle vara så.

Chicc
2013-11-19, 19:19
@King Grub

Så det gäller alltså alla grönsaker? Hur är det med nötter, böner och frön? Vad jag förstått så är det enligt rawfood som bäst om man "aktiverar" nötter, böner och frön genom s.k. blötläggning/groddning? I och med aktiveringen så kan man tillgodogöra sig näringsämnena bättre än om man inte gör detta?

@tlk

Vad glad jag blir av att höra att näringen inte förstörs vid upphettning. Jag älskar nämligen tillagad mat/grönsaker och är idag vegetarian, men funderar på att bli vegan eller till och med rawfood anhängare, då jag hört så mycket positivt om den livsstilen. Det finns ju till och med dom som påstår sig ha blivit friska från cancer genom att äta rawfood. Men om det inte finns något vetenskapligt bevisat vet jag inte om jag är villig att ge upp mina begär som kaffe och upphettad mat.

Varför jag i stort ville ta reda på om det är så bra som dessa rawfood anhängare säger är för att jag får ångest av att inte äta rawfood om det nu är så bra som dom säger. Man vill ju vara optimal när det gäller ens hälsa :)

Sverker
2013-11-19, 19:52
Du ska inte aktivera nötter. Nötter ska rostas. Rostningen sänker fukthalten i nötterna och minska risken för mögeltillväxt ( aflatoxin ).
Rostning denaturerar lipaserna i nötterna och nötterna håller bättre. De härsknar inte.

slackerguru
2013-11-19, 20:20
- Näringslära för högskolan, 2013 upplagan.

R Scarpa27
2013-11-19, 20:24
om du funderar på att bli raw fooder, tror jag inte du kommer orka en längre tid dy kommer tröttna...
och att bli vegan från vegetarian är ett stort steg läs på innan...

JacobHeitmann
2013-11-19, 21:05
Förstörs verkligen näringen med 60-80% om den upphettas över 45 grader?
Vissa värmekänsliga näringsämnen, ja. Men det man istället kan fundera över är vilka ämnen som skapas vid olika sorters hårda upphettningar.
Varför äter inte alla rawfood om det är en kost som är mest optimal för hälsan?
Generellt äter inte rawfoodare tillräckligt med kalorier, som inte är hållbart i längden.
Är det vetenskaplig bevisat att rawfood gör att man får bättre hy, mer ork, bättre immunförsvar etc?
Nja, mest från individuella erfarenheter, som kanske kan förklaras av ett uteslutande av skräpmat från deras förra diet och ett ökat intag av C-vitamin och bra fetter. Sen kan du självklart förbättra hyns ton med ökad betakaroten osv.

R Scarpa27
2013-11-19, 21:07
oftast förklarar folk som testar en ny diet, att den är gudomlig och gör underverk ( men i det hela är det att de levt på enformig skit mat innan och inte vetat bättre)
mkt av min teori och tro iaf.

tlk
2013-11-19, 21:14
- Näringslära för högskolan, 2013 upplagan.

Knappast så pass att det har någon betydelse för en normalkostare.

shut teh face
2013-11-20, 06:16
Det finns ju helt galna påståenden i rawfood-rörelsen också.

Vi har testat det hemma, det är jobbigt i längden, men finns en del schyssta efterrättsrecept, mycket nötter, olja, agavaesirap, avokado osv; knappast mindre kalorier än vanliga efterrätter men nyttigare, om man är intresserad av det.

Klein
2013-11-20, 07:20
"Rawfood" säger ungefär lika mycket om vad personen äter som "cooked food" så trådens frågeställning går inte att besvara. Det går att äta hälsosam rå mat och ohälsosam rå mat. Allt handlar om val av livsmedel.

filmjölk
2013-11-20, 07:34
EHEC - smitta är inte optimalt för hälsan nej, det kan leda till bla. njursvikt, men om det är det du strävar efter är rawfood grejen för dig.

Klein
2013-11-20, 12:26
EHEC - smitta är inte optimalt för hälsan nej, det kan leda till bla. njursvikt, men om det är det du strävar efter är rawfood grejen för dig.

Konstigt att jag inte drabbats trots att jag kört på rått kött, råa ägg och opastöriserad mjölk i närmare 10 år.

Morty
2013-11-20, 12:44
Rawfood-folket är nästintill uteslutande veganer. Mjölk ingår inte.

Morty
2013-11-20, 12:45
Konstigt att jag inte drabbats trots att jag kört på rått kött, råa ägg och opastöriserad mjölk i närmare 10 år.

N=1, klein. Att du inte drabbas betyder inte att andra inte gör et.

Klein
2013-11-20, 13:00
N=1, klein. Att du inte drabbas betyder inte att andra inte gör et.

Jag har ätit säkert tiotusen måltider rått kött / opastöriserad mjölk i 6 olika länder världen över. Om risken var särskilt stor så skulle jag ha drabbats. Punkt.
Antagligen skyddar en välkomponerad rå kost mot EHEC genom att diversifiera tarmfloran.

TomasB
2013-11-20, 14:53
Ingen aning om det är Opti för hälsan. Men många efterrätter är skitgoda. De jag lagar är nog kcalrikare än vanliga. Chokladbollar är t.ex till stor del malda nötter och havregryn med agavesirap vilket inte direkt är kcalsnålt.

Alltidxx
2013-11-20, 15:16
Så fort man får höra ordet "metod" i samband med kost så är det dags att dra åt sig öronen.

Perramja
2013-11-20, 16:08
Jag har ätit säkert tiotusen måltider rått kött / opastöriserad mjölk i 6 olika länder världen över. Om risken var särskilt stor så skulle jag ha drabbats. Punkt.
Antagligen skyddar en välkomponerad rå kost mot EHEC genom att diversifiera tarmfloran.

Och min farfar har säkerligen rökt över 30 000 paket cigaretter, om risken för rökare att drabbas av lungsjunkdom var särskilt stor skulle han ha drabbats. Punkt. Eller?*rolleyes*

TomasB
2013-11-20, 16:54
Och min farfar har säkerligen rökt över 30 000 paket cigaretter, om risken för rökare att drabbas av lungsjunkdom var särskilt stor skulle han ha drabbats. Punkt. Eller?*rolleyes*

Min kompis pappa dog när han var 96 år. Han rökte mellan 1 och 2 paket cigg om dagen och sa alltid:

"Att rökning skulle ge cancer är ren jävla kommunistpropaganda".

:d

kaer
2013-11-20, 17:07
En på mitt förra jobb åt rawfood, bland annat rå potatis.

Ska man hålla på med det här så ska man väl nog ha lite koll på vad man göra iallafall.

filmjölk
2013-11-20, 17:12
Konstigt att jag inte drabbats trots att jag kört på rått kött, råa ägg och opastöriserad mjölk i närmare 10 år.

Mmmm salmonella.

Perramja
2013-11-20, 17:14
Min kompis pappa dog när han var 96 år. Han rökte mellan 1 och 2 paket cigg om dagen och sa alltid:

"Att rökning skulle ge cancer är ren jävla kommunistpropaganda".

:d

:thumbup::d

Sverker
2013-11-20, 17:17
Jag har ätit säkert tiotusen måltider rått kött / opastöriserad mjölk i 6 olika länder världen över. Om risken var särskilt stor så skulle jag ha drabbats. Punkt.
Antagligen skyddar en välkomponerad rå kost mot EHEC genom att diversifiera tarmfloran.

Jag trodde vi var klara:(
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Tydligen trivs inte EHEC på din tarmvägg. Klart att vi har en genetisk variation. Men att spekulera vilka bakterier som skyddar tarmväggen från att EHEC fäster in och tillverkar gifter är krystat.

tlk
2013-11-20, 19:23
En på mitt förra jobb åt rawfood, bland annat rå potatis.

Ska man hålla på med det här så ska man väl nog ha lite koll på vad man göra iallafall.

Rå potatis är förvisso jäkligt gott.

Hemi
2013-11-20, 19:35
Jag har ätit säkert tiotusen måltider rått kött / opastöriserad mjölk i 6 olika länder världen över. Om risken var särskilt stor så skulle jag ha drabbats. Punkt.
Antagligen skyddar en välkomponerad rå kost mot EHEC genom att diversifiera tarmfloran.

I Frankrike äter man mycket så, jag gjorde det själv nästan dagligen på Sorbonne, "pret a manger". Fast det kändes läskigt. Oftast steker man snabbt på vardera sidan men köttet är knallrött inuti fast ibland är det helt rått, själv åt jag aldrig så. Brukar var hamburgerkött eller tunna skivor. Samma med ostar i ostland, de är opastöriserade. Fast de är inte dumma, de avråder gravida att äta så och i förhållande till vissa andra länder dricker de inte så mycket alkohol då heller.

Klein
2013-11-20, 22:56
Jag trodde vi var klara:(
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Tydligen trivs inte EHEC på din tarmvägg. Klart att vi har en genetisk variation. Men att spekulera vilka bakterier som skyddar tarmväggen från att EHEC fäster in och tillverkar gifter är krystat.

Det finns många studier som visar att en hälsosam magflora och probiotika skyddar mot tex EHEC. Magfloran styrs i högsta grad av miljön. Fostrets inälvor koloniseras i livmodern av mammans egna tarmbakterier. Taskig diet = taskig tarmflora = taskig start i livet för barnet med ökad risk för tex matförgiftning, diabetes, övervikt, allergier och mental ohälsa.

Kathryn Eaton. Intestinal bacteria protect against E. coli O157:H7. American Society for Microbiology (2013, May 20). (http://www.asm.org/index.php/asm-newsroom2/press-releases/92-news-room/press-releases/91686-intestinal-bacteria-protect-against-e-coli-o157-h7)

Duncan SH, Flint HJ, Stewart CS. Inhibitory activity of gut bacteria against Escherichia coli O157 mediated by dietary plant metabolites. FEMS Microbiol Lett. 1998 Jul 15;164(2):283-8. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1574-6968.1998.tb13099.x/pdf)

Philip M. Sherman,Kathene C. Johnson-Henry, Helen P. Yeung, Peter S. C. Ngo, Jacques Goulet, and Thomas A. Tompkins. Probiotics Reduce Enterohemorrhagic Escherichia coli O157:H7- and Enteropathogenic E. coli O127:H6-Induced Changes in Polarized T84 Epithelial Cell Monolayers by Reducing Bacterial Adhesion and Cytoskeletal Rearrangements. Infect Immun. 2005 August; 73(8): 5183–5188. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1201237/)

G. D. Wu, J. Chen, C. Hoffmann, K. Bittinger, Y.-Y. Chen, S. A. Keilbaugh, M. Bewtra, D. Knights, W. A. Walters, R. Knight, R. Sinha, E. Gilroy, K. Gupta, R. Baldassano, L. Nessel, H. Li, F. D. Bushman, J. D. Lewis. Linking Long-Term Dietary Patterns with Gut Microbial Enterotypes. Science 7 October 2011: Vol. 334 no. 6052 pp. 105-108. (http://www.sciencemag.org/content/334/6052/105)

Fooks LJ, Gibson GR. Probiotics as modulators of the gut flora. Br J Nutr. 2002 Sep;88 Suppl 1:S39-49. (http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN88_S1%2FS00071145020 01782a.pdf&code=a80b859351d23b44589a28152cc6112a)

amini
2013-11-20, 23:41
ätit halvblodiga nötlever nästan varje natt senaste 3 månaderna och mår bra

filmjölk
2013-11-21, 12:36
ätit halvblodiga nötlever nästan varje natt senaste 3 månaderna och mår bra

Det låter som en rätt bizarr vana det där.

amini
2013-11-21, 14:17
Det låter som en rätt bizarr vana det där.

tycker det är gott och kom gärna med förslag med råvara som kan slå
näringsinnehållet på det här, ps blod smakar gott:)
http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=5_363

Sverker
2013-11-21, 18:38
Det finns många studier som visar att en hälsosam magflora och probiotika skyddar mot tex EHEC. Magfloran styrs i högsta grad av miljön. Fostrets inälvor koloniseras i livmodern av mammans egna tarmbakterier. Taskig diet = taskig tarmflora = taskig start i livet för barnet med ökad risk för tex matförgiftning, diabetes, övervikt, allergier och mental ohälsa.

Kathryn Eaton. Intestinal bacteria protect against E. coli O157:H7. American Society for Microbiology (2013, May 20). (http://www.asm.org/index.php/asm-newsroom2/press-releases/92-news-room/press-releases/91686-intestinal-bacteria-protect-against-e-coli-o157-h7)

Duncan SH, Flint HJ, Stewart CS. Inhibitory activity of gut bacteria against Escherichia coli O157 mediated by dietary plant metabolites. FEMS Microbiol Lett. 1998 Jul 15;164(2):283-8. (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1574-6968.1998.tb13099.x/pdf)

Philip M. Sherman,Kathene C. Johnson-Henry, Helen P. Yeung, Peter S. C. Ngo, Jacques Goulet, and Thomas A. Tompkins. Probiotics Reduce Enterohemorrhagic Escherichia coli O157:H7- and Enteropathogenic E. coli O127:H6-Induced Changes in Polarized T84 Epithelial Cell Monolayers by Reducing Bacterial Adhesion and Cytoskeletal Rearrangements. Infect Immun. 2005 August; 73(8): 5183–5188. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1201237/)

G. D. Wu, J. Chen, C. Hoffmann, K. Bittinger, Y.-Y. Chen, S. A. Keilbaugh, M. Bewtra, D. Knights, W. A. Walters, R. Knight, R. Sinha, E. Gilroy, K. Gupta, R. Baldassano, L. Nessel, H. Li, F. D. Bushman, J. D. Lewis. Linking Long-Term Dietary Patterns with Gut Microbial Enterotypes. Science 7 October 2011: Vol. 334 no. 6052 pp. 105-108. (http://www.sciencemag.org/content/334/6052/105)

Fooks LJ, Gibson GR. Probiotics as modulators of the gut flora. Br J Nutr. 2002 Sep;88 Suppl 1:S39-49. (http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN88_S1%2FS00071145020 01782a.pdf&code=a80b859351d23b44589a28152cc6112a)

Hur fick du ihop det där. Dina länkar beskriver inte hur bakterier passerar moderkakan eller igenom fosterhinnorna.
Tvärtom har jag fått lära mig att fostret är sterilt tills det kommer ut.

Varför ska vi äta växtjox för att kunna äta rå föda:confused: Två fel blir inte ett rätt. Bättre att tillaga maten och mjölken.

filmjölk
2013-11-21, 21:13
tycker det är gott och kom gärna med förslag med råvara som kan slå
näringsinnehållet på det här, ps blod smakar gott:)
http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=5_363

Blod smakar gott, i små mängder...men lever smakar vidrigt, rå lever ännu äckligare...och att gå upp och slafsa i sig rå lever mitt i natten (oavsett näringsinnehåll) är lite väl seriemördaraktigt för min smak.

Något som slår din råa lever är vasslepulver, i laktosfri mjölk mixat med frusna hallon som "vakna mitt i natten panikhungrig-mål".


Vi har tillagat vår mat sedan 400 000 år tillbaks, vi är inte längre anpassade att äta köttet rått.

R Scarpa27
2013-11-21, 21:19
Blod smakar gott, i små mängder...men lever smakar vidrigt, rå lever ännu äckligare...och att gå upp och slafsa i sig rå lever mitt i natten (oavsett näringsinnehåll) är lite väl seriemördaraktigt för min smak.

Något som slår din råa lever är vasslepulver, i laktosfri mjölk mixat med frusna hallon som "vakna mitt i natten panikhungrig-mål".


Vi har tillagat vår mat sedan 400 000 år tillbaks, vi är inte längre anpassade att äta köttet rått.

haha precis =)... klart vi är anpassade att laga maten.
precis som datorn utvecklasgör även människan det med =O.
dock är blodmat jaevligt gott tkr jag blodpudding, korv, palt bröd m.m nominom.
men lever fyfannn vad äckligt.

filmjölk
2013-11-21, 21:39
Här är en härlig lista på härligheter (väldigt inkomplett) som kan undvikas om man tillagar sin mat (spec. kött, men även vegetabilier):

erysipeloid (kan leda till blodförgiftning)
ehec (kan leda till njursvikt)
salmonella
antrax
toxoplasma condii (kan leda till missfall och fosterskador om du är gravid)
campylobacter (kan leda till förlamning, sk Guillain-Barres syndrom)
Babesios (kan leda till livshotande anemi)
Aujeszkys syndrom (påminner om rabies)
Leptospiros (kroniskt nedsatt njur- och leverfunktion)

Men på plussidan är det på mode att vara raw-food vegan och badass att käka köttet rått.

amini
2013-11-21, 22:49
tycker nöt ska vara max medium och har inte hört nån förgiftas av svenskt lever.
och det säljs på alla butiker.
kan inte vara giftigare än vanliga frukt som växer under ton av bekämpningsmedel och
petrochemicals

Klein
2013-11-21, 22:58
Hur fick du ihop det där. Dina länkar beskriver inte hur bakterier passerar moderkakan eller igenom fosterhinnorna.
Tvärtom har jag fått lära mig att fostret är sterilt tills det kommer ut.

Varför ska vi äta växtjox för att kunna äta rå föda:confused: Två fel blir inte ett rätt. Bättre att tillaga maten och mjölken.

Poängen är att miljön styr mikrobiotan och att mikrobiotan i stor utsträckning avgör motståndskraften mot patogener i matspjälkningsapparaten. Att du säger att vi är sterila tills vi föds tyder på att du håller med om det första.

Det är dock en sanning med modifikation då fostervattnet faktiskt innehåller bakterier som tar sig hela vägen från moderns kost till fostrets inälvor (1). Majoriten av kolonisering sker förvisso under och efter födsel. Spädbarn som föds vaginalt uppvisar en större och mer varierad mikroflora än de som föds med kejsarsnitt eftersom de senare inte utsätts för bakterier från moderns vagina och tarm (2). Att mikrobiotan skiljer sig och påverkar genuttryck och utveckling av immunförsvar är också visat i studie på ammade och vällingmatade spädbarn (3).

Mikrobiotan är alltså nyckeln till immunförsvar och skydd mot patogener. Gener är naturligtvis också viktiga då man inte kan ha immunförsvar utan gener men miljön är icke desto mindre av avgörande betydelse. Ett barn som fötts vaginalt, ammats, och vars moder har ätit hälsosamt med mycket probiotika är självklart bättre rustat att hantera patogener än ett barn som fötts med kejsarsnitt, fått välling, och vars moder ätit helt steril mat.

1. Jimenez E, Marin ML, Martin R, Odriozola JM, Olivares M, Xaus J, Fernandez L, Rodriguez JM: Is meconium from healthy newborns actually sterile?
Res Microbiol 2008, 159:187-193. (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0923250808000028)

Hedvig E Jakobsson, Thomas R Abrahamsson, Maria C Jenmalm, Keith Harris, Christopher Quince, Cecilia Jernberg, Bengt Björkstén, Lars Engstrand, Anders F Andersson. Decreased gut microbiota diversity, delayed Bacteroidetes colonisation and reduced Th1 responses in infants delivered by Caesarean section. Gut doi:10.1136/gutjnl-2012-303249. (http://gut.bmj.com/content/early/2013/07/09/gutjnl-2012-303249.abstract)

3. Scott Schwartz, Iddo Friedberg, Ivan V Ivanov, Laurie A Davidson, Jennifer S Goldsby, David B Dahl, Damir Herman, Mei Wang, Sharon M Donovan and Robert Chapkin. A Metagenomic Study of Diet-Dependent Interaction Between Gut Microbiota and Host in Infants Reveals Differences in Immune Response. Genome Biology, (in press/April 2012) (http://genomebiology.com/2012/13/4/r32)

Klein
2013-11-21, 23:21
Blod smakar gott, i små mängder...men lever smakar vidrigt, rå lever ännu äckligare...och att gå upp och slafsa i sig rå lever mitt i natten (oavsett näringsinnehåll) är lite väl seriemördaraktigt för min smak.

Något som slår din råa lever är vasslepulver, i laktosfri mjölk mixat med frusna hallon som "vakna mitt i natten panikhungrig-mål".


Vi har tillagat vår mat sedan 400 000 år tillbaks, vi är inte längre anpassade att äta köttet rått.

Först och främst så beror det på levern. Den enda lever som är aptitlig i någon form är lever från unga djur, då främst kalv och lamm. I rått skick så smakar sådan lever väldigt milt och fullkomligt smälter i munnen. Tillagad lever smakar starkare och är svårtuggad.

Människan och dess förfäder har uppfunnit elden många gånger på många olika platser. Det äldsta beviset är kring 700-800K år gammalt och finns i Israel. Det finns dock inga bevis för konsekvent och kontinuerligt användande av eld över tiden. Europa koloniserades tex helt utan eld av homo erectus. Brukande av eld blev mer vanligt för cirka 125K år sedan men många platser där eld har brukats bär på spår av rått köttätande ända frams tills jordbruket översköljde Europa för några tusen år sedan. Även om majoriteten av våra gener kommer från migrerande bönder från mellanöstern så har skandinaver på grund av geografin en relativt hög andel jägarsamlargener. Och jordbruket innebar naturligtvis inte slutet på att äta rått. Det råa köttet ersattes med rå mjölk som varit standard ända fram till modern tid och råa grönsaker äter ju i princip alla än idag.

spoonchest
2013-11-22, 10:12
Jag trodde vi var klara:(
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Tydligen trivs inte EHEC på din tarmvägg. Klart att vi har en genetisk variation. Men att spekulera vilka bakterier som skyddar tarmväggen från att EHEC fäster in och tillverkar gifter är krystat.

Jag har druckit opastöriserat i hela mitt liv, men har varit rätt medveten om riskerna mina föräldrar utsatte mig för som barn.
Värt.
Nu sköter jag lagårn själv, och vi har förbaskat bra juverhälsa överlag. Men man ska tänka på att en juverinflammation kan lätt missas i början.
Då kan det alltså finnas små mängder med mastitmjölk i tanken.
Vad det är för mastit kan sedan bara veterinären svara på.
Coli, staphylokocker och allt vad de heter.

Däremot så läser jag i tidningen häromdan om en bonde som sålt opastöriserat till en granne vars laktosintolerante son kunde dricka mjölken utan att behöva käka piller.
Finns det nåt vetande kring detta, eller är det en ointressant anekdot?

z_bumbi
2013-11-22, 10:18
JDäremot så läser jag i tidningen häromdan om en bonde som sålt opastöriserat till en granne vars laktosintolerante son kunde dricka mjölken utan att behöva käka piller.
Finns det nåt vetande kring detta, eller är det en ointressant anekdot?

Laktosen påverkas inte av upphettning så det är ointressant.

spoonchest
2013-11-22, 10:18
Klein, jag läste din blogg om vildsvinsjakten. Grattis till fällt byte!
Trikiner är inget du oroar dig för heller?

Klein
2013-11-22, 11:44
Däremot så läser jag i tidningen häromdan om en bonde som sålt opastöriserat till en granne vars laktosintolerante son kunde dricka mjölken utan att behöva käka piller.
Finns det nåt vetande kring detta, eller är det en ointressant anekdot?

Kan man inte kan producera enzymet laktas så kvittar det om mjölken är pastöriserad eller ej. Kan man producera enzymet men har problem på grund av undermålig mikroflora i matspjälkningapparaten så kan opastöriserad mjölk vara till hjälp.

Klein
2013-11-22, 11:46
Klein, jag läste din blogg om vildsvinsjakten. Grattis till fällt byte!
Trikiner är inget du oroar dig för heller?

Inte direkt men jag åt bara hjärtat,hjärnan och pungkulorna.

TomasB
2013-11-22, 14:40
Inte direkt men jag åt bara hjärtat,hjärnan och pungkulorna.


Rått? *spy*

Sverker
2013-11-22, 17:03
Jag har druckit opastöriserat i hela mitt liv, men har varit rätt medveten om riskerna mina föräldrar utsatte mig för som barn.
Värt.
Nu sköter jag lagårn själv, och vi har förbaskat bra juverhälsa överlag. Men man ska tänka på att en juverinflammation kan lätt missas i början.
Då kan det alltså finnas små mängder med mastitmjölk i tanken.
Vad det är för mastit kan sedan bara veterinären svara på.
Coli, staphylokocker och allt vad de heter.

Däremot så läser jag i tidningen häromdan om en bonde som sålt opastöriserat till en granne vars laktosintolerante son kunde dricka mjölken utan att behöva käka piller.
Finns det nåt vetande kring detta, eller är det en ointressant anekdot?

Går du in på Livsmedelsverkets hemsida så ser du att Livsmedelsveket försöker täppa till luckan om småskaligt utbjudande av opastöricerad mjölk.
Eftersom du har kor förstår du också att zoonoser finns. Vi skiljer oss från idisslare och har helt olika tarmflora och motståndskraft mot mikroorganismer.
Att upphetta mjölken är den säkraste vägen för alla att undvika förgiftning av olika bakterier. Att mjölken inte tar skada av pastörisering gör det ännu mer sorgligt att det finns några som propagerar för drickandet av den opatöriserade mjölken:(.

Sverker
2013-12-05, 18:41
Går du in på Livsmedelsverkets hemsida så ser du att Livsmedelsveket försöker täppa till luckan om småskaligt utbjudande av opastöricerad mjölk.
Eftersom du har kor förstår du också att zoonoser finns. Vi skiljer oss från idisslare och har helt olika tarmflora och motståndskraft mot mikroorganismer.
Att upphetta mjölken är den säkraste vägen för alla att undvika förgiftning av olika bakterier. Att mjölken inte tar skada av pastörisering gör det ännu mer sorgligt att det finns några som propagerar för drickandet av den opatöriserade mjölken:(.

Det blev ingen rättegång om försäljning av opastöriserad mjölk:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5725216

Jag hade sett fram emot att följa rättegången för att se hur sidorna motiverar sina ståndpunkter och hur rätten skulle dömma.